Конспект уроку з математики для 6-го класу на тему "Відношення. Основна властивість відношення"
Тема уроку. ВІДНОШЕННЯ. ОСНОВНА ВЛАСТИВІСТЬ ВІДНОШЕННЯ
Мета уроку: познайомити учнів з поняттям відношення; формувати вміння знаходити відношення, користуючись основними властивостями відношень; розвивати обчислювальні навички, спостережливість; виховувати самостійність.
Тема уроку. ВІДНОШЕННЯ.
ОСНОВНА ВЛАСТИВІСТЬ ВІДНОШЕННЯ
Мета уроку: познайомити учнів з поняттям відношення; формувати вміння знаходити відношення, користуючись основними властивостями відношень; розвивати обчислювальні навички, спостережливість; виховувати самостійність.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Обладнання: картки для усного рахунку, картки з індивідуальними завданнями.
ХІД УРОКУ
І. Організаційна частина
ІІ. Перевірка домашнього завдання
ІII. Актуалізація опорних знань
1. Усний рахунок
1. У скільки разів 24 більше за 3.
2. Знайти частку чисел: 54 і 6; 3 і ; 6 і 9; 0,3 і 0,6 .
3. Знайти від числа 28.
4. Яку частину число 7 становить від числа 21.
5. Знайти 25% від 120.
2. Гра «Відгадай задумане слово»
Згадаємо, які прості задачі можна розв'язати з допомогою дії ділення.
(Усно виконавши завдання, заповніть таблицю.)
1) За допомогою дії ділення знаходять частку.
2,4 : 2 = … (1,2 – Е)
2) За допомогою дії ділення зменшують число у кілька разів.
70 зменшити вдвічі. (35 – О)
3) За допомогою дії ділення знаходять число за величиною дробу.
Знайти число, якого становить 12. (16 – Н)
4) За допомогою дії ділення за добутком і відомим множником знаходять невідомий множник.
х · 8 = 1,6. (0,2 – І)
5) За допомогою дії ділення за діленим і часткою знаходять невідомий дільник.
: х = 16. ( – Я)
6) Крім того, за допомогою дії ділення також можна порівняти два числа, тобто визначити, у скільки разів одне число більше чи менше від другого.
а) У скільки разів 28 більше від 7? (4 – Д)
б) У скільки разів 1,5 менше від 9? (6 – Ш)
в) Яку частину становить 3 від 7? ( – В)
числа |
|
0,2 |
4 |
16 |
35 |
6 |
1,2 |
16 |
16 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
букви |
В |
І |
Д |
Н |
О |
Ш |
Е |
Н |
Н |
Я |
Повідомлення учням теми, мети уроку.
ІV. Мотивація навчальної діяльності
Часто в житті та на уроках у школі нам доводиться мати справу з питаннями двох видів:
Відповідаючи на ці питання, ми виконуємо одну й ту саму дію: ділення одного числа на інше: 1) більше з чисел ділимо на менше; 2) менше ділимо на більше. Тому на уроці ми й поговоримо про такі частки більш докладно.
V. Засвоєння нових знань
1) 6 кг : 2 кг = 3 (рази);
2) 2 кг : 6 кг = = .
Отже, ми встановили відношення між масою кавуна і масою дині.
Наведіть приклади відношень.
Приклад:
1. 30 : 60 — відношення 30 до 60;
2. 90 : 15 — відношення 90 до 15.
В одному королівстві, де Царицею при дворі була Математика, служили чотири придворні дами: Сума, Різниця, Добутка і Частка. Сума і Добутка — це дами, найбільш улюблені Царицею. Вони мали свої права, якими користувалися: переставний, сполучний і розподільний закони. Різниця, менш улюблена, не відставала від них, бо була учасницею розподільного закону та й частково сполучного. Лиш Частка, наймолодша дама королівства, не мала таких прав, якими користувалися інші три. Скромність заважала їй сказати про це Цариці, тож жилось їй поки що так собі. Незважаючи на все це. Частка служила на совість володарці і виконувала всі її розпорядження при діленні.
Одного разу Математика дуже тяжко захворіла, та так. що ніхто вже не сподівався на її одужання. Королівство почало розорятися. Сума, Різниця і Добутка покинули хвору Царицю, лише Частка залишилася при дворі піклуватися про нещасну, сама варила та подавала ліки з трав. І сталося диво — Цариця одужала і віддячила Частці за її відданість. Лише одній їй дала основну властивість частки (закон), якої не має ніхто.
Ця властивість стверджує: ділене і дільник можна ділити або множити на одне й те саме число (відмінне від нуля), і частка при цьому не зміниться.
Відношення не зміниться, якщо кожне з чисел
відношення помножити або поділити на одне
й те ж, відмінне від нуля, число.
Наприклад:
40:10 = 20: 5 = 4:1= 8 : 2 = 80 : 20.
12 м : 6 м = 12 : 6;
120 км : 2 см = 12 000 000 : 2 = 6 000 000 : 1.
5 : = 10 : 1;
3,5 : 5 = 21 : 34.
18 000 : 6 = 3000 : 1
VІ. Формування навичок та вмінь
5 т = 5 000 000 г, тому = 1 : 100 000
(виконати одне із завдань за вибором)
1) Знайдіть відношення:
81 : 3; 3 : 81; 3 : 21; 21: 3; :40; 40 : ; ;
2) Знайдіть по дві пари чисел, відношення яких дорівнює 3, , 8,
3) Дано швидкості: 5,6 км/год; 3,5 км/год; 7 км/год. Знайдіть відношення першої швидкості до другої; першої до третьої; другої до третьої.
4) Замініть відношення дробових чисел відношенням натуральних:
; 2,4 : 0,6.
VIІ. Підбиття підсумку уроку
7 : 1 |
|
14 : 21 |
3 |
1,5 : 0,5 |
|
5 : 10 |
7 |
VIIІ. Домашнє завдання