Тема уроку. Коло. Довжина кола.
Мета уроку. Формувати компетентності учнів:
математичну: освітню: формування знань про геометричні фігури (коло) на площині, їх властивості, а також умінь застосовувати вивчене у процесі розв’язування геометричних задач;
розвивальну: розвиток логічного, критичного і творчого мислення учнів, здатності чітко та аргументовано формулювати і висловлювати свої судження; забезпечення інтелектуального розвитку учнів, розвитку їх уваги, пам’яті, логіки, культури мислення та інтуїції;
дослідницьку: формуванням здатності учня перевіряти справедливість гіпотези,
процедурну: формування здатності учня використовувати на практиці алгоритми розв’язування типових задач;
самоосвіти і саморозвитку: спонукати учнів до написання повідомлень ;
інформаційну: стимулювання учнів до використання додаткової інформації, вміння самостійно шукати, аналізувати та відбирати необхідну інформацію;
комунікативну: стимулювання вміння учнів висловлювати власну точку зору; вміння працювати в групі;
соціальну: надання учням можливості виявлення ініціативи.
Спосіб реалізації: через діяльнісний підхід - розвиток умінь і навичок
кожного учня, формування здібностей до колективної діяльності та самоосвіти.
Тип уроку. Вивчення нового матеріалу.
Наочність і обладнання. Комп’ютер, нитки, лінійка, олівець, циркуль.
І. Організаційний момент
Взаємне вітання вчителя й учнів; перевірка відсутніх; перевірка зовнішнього стану приміщення; перевірка робочих місць; організація уваги.
Слайд 2.
Сьогодні ви відкриєте одне з визначних чисел, яке не можна записати числом.
ІІ. Перевірка домашнього завдання. Актуалізація опорних знань
Зараз я пропоную вам виконати дані вправи і розшифрувати слово. Працюємо парами.
Слайд 3.
Отже, це слово «коло»
ІІІ. Повідомлення теми уроку і очікуваних результатів
Слайд 1.
На уроці ви повинні оволодіти наступними знаннями: пояснювати, що таке коло, записувати і пояснювати формулу довжини кола, зображати та знаходити на малюнках коло, розв’язувати вправи, що передбачають знаходження довжини кола
ІV. Мотивація навчальної діяльності.
Термін «Коло» досить часто звучить в нашому житті: під час дитячих ігор вас частенько запрошували стати в коло, у вас є особисте коло друзів. В Польщі є місто Коло, народний танець «Коло». Навколо нас як в архітектурі так і в природі достатньо часто зустрічаємо «коло», навіть не рахуючи коліс автомобілів, велосипедів і т.д. До речі, подивіться на вигляд перших коліс, інформація про які дійшла до нас. Сьогодні ми будемо вести розмову про коло як математичне поняття.
Хто з вас може намалювати коло? Що ви ще знаєте про нього? Чи знаєте ви як обчислити довжину кола? Послухайте ці рядки вірша. А чи справді це відношення довжини кола до діаметра завжди є незмінним? Чому ж воно дорівнює?
Слайд 4.
Вам потрібно перевірити математичний факт, викладений у вірші. Отже, на нас чекає дослідницька практична робота. Приготуйте необхідні креслярські інструменти, ми починаємо дослідження.
V. Сприймання і усвідомлення нового матеріалу
Що таке коло і довжина кола?...
Уявлення про коло дають кермо автомобіля, каблучка тощо.
1. Формування поняття кола
Практична робота з побудови кола радіусом 3 см.
Алгоритм.
Позначимо на площині деяку точку О.
Поставимо ніжку циркуля з голкою в точку О.
Виміряємо розхил циркуля 3 см.
Іншою ніжкою циркуля описуємо коло.
Усі точки кола розміщені на відстані 3 сантиметри від центра.
Слайд 5. Слайд 6.
2. Формування знань про радіус кола
1.Побудова радіуса кола.
2. Означення радіуса кола.
Сполучимо відрізком центр кола з довільною точкою цього кола (А).
Відрізок ОА (а також його довжину) називають радіусом кола.
Радіус побудованого кола дорівнює 3 см.
Радіусом кола називають відрізок, що сполучає будь-яку точку кола з центром.
Слайд 7.
3. Формування знань про діаметр кола
Відрізок, що сполучає дві точки кола і проходить через його центр (а також довжину цього відрізка), називають діаметром.
4. Встановлення залежності між радіусом та діаметром.
Діаметр кола удвічі довший від радіуса цього кола.
Слайд 8 Слайд 9.
5.Формування знань про дугу кола.
Дві точки А та В, що лежать на колі, розбивають його на дві частини. Кожну із цих частин називають дугою кола.
Точки А та В — кінці цих дуг. Якщо точки А та В є кінцями діаметра, то вони розбивають коло на дві рівні частини, кожну з яких називають півколом.
Слайд 10.
6. Формування вмінь застосовувати знання на практиці
Дослідницька робота.
Як обчислити довжину кола?
Тема роботи: Довжина кола.
Обладнання: Циркуль. Лінійка. Нитка.
Хід роботи
І група бере радіус 3 см,
ІІ група бере радіус 3,5 см.
ІІІ група обирає круглий предмет.
1. Будуємо коло, радіус якого становить 2 см.
2. Накладаємо на коло нитку.
3. Ставимо ручкою відмітку на нитці в тій точці, в якій нитка збігається зі своїм початком.
Слайд 11.
4. Розгортаємо нитку та вимірюємо її довжину до відмітки. Ця довжина дорівнює довжині кола.
5. Діаметр кола d становить 4 см. Довжина кола С дорівнює 12,6 см.
6. Знаходимо відношення .
Порівнюються результати всіх груп. Робиться висновок.
Виявляється, що для всіх кіл відношення довжини кола до довжини його діаметра є одним і тим же числом. Це число позначають грецькою літерою π. Його записують нескінченним десятковим дробом
π = 3,1415926....
C: d= π , звідки C= π d.
Довжина кола дорівнює добутку числа π на діаметр кола.
Як можна записати довжину кола через радіус?...(Вислуховуються пропозиції учнів)
Правильно! Оскільки діаметр кола дорівнює двом радіусам, то довжина кола радіуса r дорівнює 2 π r. Маємо ще одну формулу для довжини кола:
С =2πr π 3,14
Слайд 12.
7. Первинне усвідомлення вивченого.
Накресли коло, радіус якого дорівнює 2 см.
Де лежать точки, розміщена від центра на відстані 1 см; 2 см; 3 см?
Точка А, відстань від якої до центра дорівнює 2 см, належить колу.
Точка В, відстань від якої до центра дорівнює 1 см, лежить усередині кола.
Точка С, відстань від якої до центра дорівнює 3 см, лежить зовні кола.
Чому дорівнює діаметр кола?
Діаметр кола d= 2∙2 = 4 (см).
VІ. Фізкультхвилинка.
Учні отримують половину карточки і, прочитавши свою карточку, повинні об’єднатися в пари, щоб одержати правильне твердження.
Відрізок, який сполучає будь-яку точку кола з центром, |
називають радіусом |
Відрізок, який сполучає дві точки кола, і проходить через центр |
називають діаметром |
|
Кожен діаметр у 2 рази |
більший від радіуса |
|
Кожен радіус у 2 рази |
менший від діаметра |
|
Число «ПІ» наближено дорівнює |
3,14 |
|
Довжина кола |
позначається l |
|
Довжина кола обчислюється за формулою |
l = 2πr |
|
Формула довжини кола |
l=πd |
|
VІІ. Первинне застосування нового матеріалу
Задача 1. Який шлях проходить за 2 години кінець хвилинної стрілки, довжина якої дорівнює 1,5см? ( ≈18,84см)
Задача 2. Творче завдання.
Знайдіть довжину паса, натягнутого на два шківи, якщо радіус кожного з них дорівнює 0,4м, а відстань між їх центрами – 2,5м.
Розв’язання.
Довжина паса складається з довжин двох відрізків по 2,5м, відстань між центрами кіл, та довжини двох півкіл, що разом утворюють коло, радіусом 0,4м. l ≈2*3,14*0,4+ 2*2,5=7,512 (м).
Відповідь. ≈7,512м.
VІІІ. Домашнє завдання
Слайд Творче завдання.
1. Довжину кола збільшили з 6,28см до 12,56 см. На скільки збільшився радіус кола?
2. «Колесо винайшли українці?» результат подати у вигляді презентації чи повідомлення.
Слайд 16.
ІХ. Підсумок уроку. Оцінювання. Рефлексія
Про що нове ви дізналися на уроці?
Що ви же засвоїли?
Що вам треба ще довчити?
А чи запам’ятали ви число «пі»?
На завершення уроку познайомтеся з його Величністю Пі
Слайди 13,14 ,15
5. Про значення числа Пі є такий вірш у підручнику математики Л.П.Магницького.
22 совы скучали
На больших сухих суках.
22 совы мечтали
О 7 больших мышах,
О мышах довольно юрких,
В аккуратных серых шкурках.
Слюнки капали с усов.
У огромных серых сов. (Це двадцять дві сьомих)
6.А хто такий Магницький? Підготуйте невеличке повідомлення.
1