Конспект уроку з математики
6 клас.
Тема: «Пропорції. Основна властивість пропорції.
Цілі уроку
Хід уроку:
Вчитель перевіряє готовність класу до уроку.
Вчитель з'ясовує, чи є у учнів питання щодо домашнього завдання.
За допомогою проектора на екран виводиться рішення рівняння і учням пропонується сформулювати правило, що лежить в основі цього рішення (перехресне правило рівності двох звичайних дробів):
Рішення:
Відповідь
Усне фронтальне опитування:
Математичний диктант (з наступною самоперевіркою):
Варіант 1. Варіант 2.
1. Чому дорівнює відношення чисел:
20 до 4? 10 до 2?
2. Спростити ставлення:
14 до 21. 18 до 27.
3. Відношення числа
18 до b дорівнює 6. b до 12 дорівнює 4.
Чому дорівнює число b?
4. Знайдіть відсоткове відношення:
1,2 до 6. 2,5 до 5.
5. Знайдіть відношення величин:
4 см до 1 м. 3 хв. до 1 години.
Учні записують у зошитах дату та тему уроку.
Вчитель: зверніть увагу на №1 із математичного диктанту:
і .
Отже, - це справжня рівність.
Вчитель: У математиці вже кілька століть для істинної рівності двох відносин існує спеціальна назва – пропорція.
Отже: "Істинна рівність двох відносин називається пропорцією".
Вчитель: Пропорції записують так:
або , де
Вчитель: Читають: 1) «Ставлення a до b дорівнює відношенню c до d».
2) "a відноситься до b як c відноситься до d".
Вчитель: Компоненти пропорції мають свої спеціальні назви (записати у зошиті):
a : b = c : d або
Вчитель: Усна вправа: « З'ясуйте, чи ця рівність є пропорцією. Якщо так, то вкажіть крайні члени та середні члени пропорції».
1) 12: 3 = 1: 4; 2)
Вчитель: Звернемо увагу на те, що якщо відносини в пропорції записати за допомогою дробової риси, то пропорцію можна розглядати як правильну рівність двох звичайних дробів і на підставі «перехресного» правила рівності дробів: .
Таким чином, «перехресне» правило є основою розв'язання задач на пропорції і тому його називають основною властивістю пропорції.
Оскільки компоненти пропорції мають свої особливі назви, то основна властивість пропорції читається так:
«Рівність є пропорцією і тоді, коли добуток крайніх членів дорівнює добутку середніх членів».
Вчитель: Записати у зошитах:
Вчитель: Спираючись на основну властивість пропорції, можна сформулювати правила знаходження невідомих членів пропорції:
1) Щоб знайти крайній член пропорції, треба твір її середніх членів поділити відомий крайній член:
;
2) Щоб знайти середній член пропорції, треба твір її крайніх членів поділити на відомий середній член:
Вчитель: Слід зазначити, що пропорції є математичною моделлю багатьох практичних завдань. Тому кожному корисно знати, що таке пропорція, основна властивість пропорції та вміти знаходити невідомий член пропорції.
Вчитель: Розв'яжемо завдання (вчитель на дошці, учні в зошитах):
Автомобіліст зауважив, що відстань у 21 км він проїхав за 15 хвилин. За скільки часу він подолає 84км, що залишилися, якщо їхати з тією ж швидкістю?
Рішення:
Нехай 84 км машина проїде за х хвилин.
Оскільки швидкість дорівнює відношенню шляху до часу і за умовою вона не змінюється, то (Це пропорція!).
60 хв = 1ч.
Відповідь: 84 км машина проїде за 1 годину.
Виставляються оцінки тим, хто працював біля дошки.
Усне фронтальне опитування: