Тема. Повторення таблиці ділення на 3. Розв’язування задач на ділення.
Мета. Закріпити знання вивчених таблиць множення і ділення через визначення через визначення найближчого роду й видової відмінності; формувати уміння розвивати родові (загальні) й видові (конкретні) поняття, уміння поширювати обсяг поняття, визначати істинні і хибні судження; розвивати поняттєве мислення, каліграфічні навички; виховувати інтерес до точних наук.
Методично – дидактичне забезпечення: малюнок казкового замку, картки для роботи в парах, лічильні палички.
Хід уроку
I. Етап орієнтації
-
Наш девіз:
Щоб добре нам навчатись, Треба всім старатись.
На уроці не лінитись
І старанно всім трудитись. Будуть в нас знання міцні,
І ми будем всі - знавці!
II. Етап цілепокладання
-
Сьогодні ми здійснимо казкову подорож у країну… А чого ви здогадаєтесь відгадавши загадку…
Хто завжди нам правду скаже?
Яким є, таким покаже?
(Дзеркало)
-
Так ми відправляємось подорожувати у країну Кривих Дзеркал.
-
Перед вами столиця цієї країни. Прочитайте її назву.
-
Жителі країни говорять, що так називається наука, якою вони всі займаються – наука про числа. Діти, а який вид цього поняття?
( Абстрактне). Але вони займаються ще однією наукою, назву її ви довідаєтесь прослухавши слова, із перших літер склавши назву цієї науки.
Лікар
Океан
Гном
Ірис
Катер
Актор
-
Нашими провідниками будуть..
До класу забігають дві маленькі дівчинки (сестрички-близнятка).
Перша дівчинка: доброго дня всім!
Друга дівчинка: доброго дня, мене звуть ОЛЯ.
Перша дівчинка: а я – ЯЛО.
Оля: ви не дивуйтеся, ми ще не повернулися з казки „ Королівство кривих дзеркал”, в нас є трохи часу і нам так захотілося допомогти вам повторити тему уроку «Повторення таблиці ділення на 3. Розв’язування задач на ділення.» Адже ми добре знаємо, як це складно!
Яло: ви вже здогадались, чому в мене таке дивне ім’я. Правильно. Моє ім’я – дзеркальне відображення імені Оля. Візьміть в руки картки з іменем ОЛЯ, піднесіть їх до дзеркала і прочитайте. Тепер все зрозуміли.
III. Етап проектування
-
Перед тим, як відправитись у подорож, пропоную ознайомитись з планом нашої роботи.
План
-
Архів.
-
Каліграфічна хвилинка.
-
Карнавал чисел.
-
Ремонтна майстерня.
-
Музична пауза.
-
Алея кривих дзеркал.
-
Стежина самостійної роботи.
-
Чарівний лабіринт.
IV. Етап організації виконання плану діяльності.
-
Архів.
-
Які теми вивчали на попередніх уроках? Що нам потрібно повторити?
-
Пройшовши головні ворота, ми потрапляємо у старовинний будинок, який називається Архів табличних результатів. Дівчинка Оля пропонує вам тут попрацювати в парах. Чи правильно розв’язанні проклади? (Ні)
-
У країні Кривих Дзеркал все не так, як у нас. Давайте допоможемо жителям країни виправити помилки.
27
|
24
|
21
|
18
|
15
|
12
|
9
|
6
|
:3
|
7
|
9
|
6
|
8
|
3
|
2
|
4
|
5
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
-
На дошці в нас є судження. Навпроти кожного потрібно визначити істинне воно чи хибне. За допомогою сигнальних карток допоможіть Олі це зробити.
-
Якщо 3 * 7 = 21, то 21 : 3 = 7 ______________
-
Числа 6, 12, 15, 18, 24 – діляться і на 2, і на 3 ___________
-
Деякі значення у таблиці ділення на 3 зменшуються за попереднє на 3 _____
-
Принаймні одне значення у таблиці ділення на 3 – парне число____
-
Каліграфічна хвилинка.
-
Щоб подорожувати далі нам потрібно записати число і вид роботи.
-
А, яке число ми будемо писати в каліграфічній хвилинці ви дізнаєтесь, прослухавши судження і визначивши істинне воно чи хибне:
Всі числа 23, 43, 33, 53 мають у своєму складі з десятки.
-
Яке це судження?
-
Перетворіть його на істинне.
-
Так яке число має у своєму складі 3 десятки?
-
Дайте визначення поняттю 33, вказавши найближчий рід та видову відмінність.
-
Який найближчий рід (Двоцифрове число)
-
Сформулюємо відмінність. Чим дане число відрізняється від інших (Записане за допомогою двох трійок, де перша вказує на кількість десятків, а друга на кількість одиниць)
-
Збільшіть обсяг поняття 33 (Двоцифрове число і число)
33 – видове поняття. Назвіть до нього родове (Двоцифрове число 3-го десятка).
-
Пропишіть рядочок числа 33 ( Пояснення написання вчителем).
-
Карнавал чисел.
-
Дівчинка Яло запрошує нас на карнавал чисел. Учасники карнавалу усі в масках. На деяких масках написані числа, а деякі маски – порожні.кого вони ховають – невідомо. У танці кружляють трійки танцюристів.
: 3 = 9 18 : = 6 : 3 = 3
-
Як ви думаєте, які числа ховаються за порожніми масками?
(учні за чергою з місця визначають невідомі компоненти. По одному учню вирішують біля дошки, всі інші самостійно працюють у зошитах).
-
Ремонтна майстерня.
-
А тепер дівчатка запрошують нас на околицю міста і показують широкий лан. Тут жителі скоро посіють хліб, а зараз вони ремонтують трактори, які будуть працювати на полях. Оля і Яло заводять нас до ремонтної майстерні. Що там робиться, ми дізнаємось, прочитавши задачу №1052.
(Учні розв’язують задачу)
Творча робота над задачею.
-
А Оля каже: - неправильно! Ця задача розв’язується дією віднімання! У відповіді має вийти 34.
-
Тут втручається Яло: - Ні, відповідь 22!
-
Чи правильно говорять дівчатка?
-
Про що дізналася Оля?
-
А про що дізналася Яло, коли отримала 22?
-
А про що ми дізналися?
-
Правильно. Саме про це запитується в задачі. Тому вона розв’язується не однією, а трьома діями.
Музична пауза
-
Алея Кривих Дзеркал.
-
Ми з Олею і Яло потрапляємо на алею Кривих Дзеркал. Вздовж алеї стоять два ряди дзеркал: одне дзеркало відображає приклад, а дзеркало навпроти – відповідь. Подивіться у ці дзеркала. (На картках в учнів приклади №1053).
-
Дівчатка запевняють, що відповіді писали вчені Академії Наук. Чи усі правильні? (Учні працюють в парах, записують у зошити приклади з правильною відповіддю).
-
Стежина самостійної роботи.
-
А тепер дівчатка приготували вам по одній задачі для самостійної роботи. Оля першому варіанту пропонує розв’язати задачу №1054. Яло – другому варіанту дає задачу №1055. (Учні самостійно записують розв’язання і відповідь).
-
Чарівний лабіринт.
-
Оля і Яло заводять нас у чарівний лабіринт. Вони хочуть перевірити чи всі з вас знають геометричний матеріал. З лабіринту вибереться лише той, хто виконає цікаві завдання.
-
Доберіть загальні поняття до конкретних.
а) квадрат –
б) коло –
2. Прочитайте твердження. Напишіть, істинним чи хибним є кожне з них.
а) периметр квадрата зі стороною 5 см дорівнює 18 см.___________
б) периметр прямокутника зі сторонами 3 см і 5 см дорівнює 16 см. ______
3. Продовжте судження так, щоб вони стали істинними.
а) якщо фігура має 3 кути, 3 сторони і 3 вершини, то це - ___________
б) якщо фігура називається колом, то вона немає - ____________
в) якщо фігура називається чотирикутником, то вона має - _____________
- І останнє завдання від наших провідниць: викладіть на партах за допомогою лічильних паличок таку фігуру:
-
Потрібно забрати 2 палички так, щоб стало 4 квадрати.
Відповідь:
V. Контрольно – оцінювальний етап
Підсумок уроку.
-
От ми й побували в країні Кривих дзеркал.
-
Пригадайте, якими науками займаються жителі цієї країни?
-
Чого ми сьогодні навчили жителів країни Кривих Дзеркал?
-
Нам це вдалося, бо ми добре знаємо математику і логіку.
-
Дякую за співпрацю!