Конспект уроку з музичного мистецтва для 2 класу НУШ "Сюїта. СМ: М. Мусоргський. Сюїта «Картинки з виставки»: «Хатка на курячих ніжках»; «Балет пташенят, що не вилупились» "

Про матеріал
Мета: 1) ознайомити з структурою сюїти на прикладі твору М.Мусоргського “Картинки з виставки», формувати образне мислення, здатність порівнювати, давати назву відповідно характеру; 2) розвивати фантазію, творчі навички, вокально-хорові вміння; 3) виховувати ціннісне ставлення до класичних творів
Перегляд файлу

                                                              Урок 12

Тема:  Сюїта. СМ: М. Мусоргський. Сюїта «Картинки  з виставки»: «Хатка на курячих ніжках»; «Балет пташенят, що не вилупились».

Мета: 1) ознайомити з структурою сюїти на прикладі твору М.Мусоргського “Картинки з виставки»,  формувати образне мислення, здатність порівнювати, давати назву відповідно характеру;

2) розвивати фантазію, творчі навички, вокально-хорові вміння;

3) виховувати ціннісне ставлення до класичних творів

Тип уроку: комбінований

Форма організації пізнавальної діяльності учнів: колективна робота

Методи: аудіовізуальний, інтонаційно-стильове осягнення музики, художня драматургія, метод порівняння і зіставлення

Очікуваний результат: розуміння поняття  «сюїта», аналізування прослуханої музики, емоційне виконання пісень

Хід уроку:

1.Організаційний етап

*Які помічники є у музики? *Чи потрібен для мелодії ритм? *З якими ладами ми знайомі?* Що таке темп?

2.Мотиваційний етап

Чарівна Гармонія запрошує нас відвідати музичну виставку. Які експонати виставки?

3. Етап засвоєння нових знань

   Сюіта – музичний твір, який складається з кількох частин із загальними темами.

 «Картинки з виставки» (рос. «Картинки с выставки») – фортепіанна сюїта Модеста Мусоргського, що складається з 10 п'єс та інтермедій, створена 1874 року пам'яті друга Мусоргського – художника й архітектора Віктора Гартмана. Сюїту неодноразово аранжували різні композитори для оркестру й обробляли у найрізноманітніших музичних стилях. Твір присвячено музикознавцю В. Стасову, в будинку якого Мусоргський познайомився з Гартманом особисто.

Враження від картин автор передав музикою. Усі 10 пєс мають цікаві назви і відповідні характери, наприклад «Гном», «Баба-Яга», «Богатирські ворота».

Фортепіанна сюїта «Картинки з виставки» являє собою оригінальний взірець програмної музики  (програмна музика – твори з назвами), що в оригінальний спосіб сполучає картинки з реального життя з казковою фантастикою і образами минулого. П'єси-«картини» зв'язуються між собою темою-інтермедією «Прогулянка» (рос. Прогулка), що немов зображує прохід галереєю. Такі тематика й побудова сюїти є унікальними в класичній музичній літературі. В 1984 році на кіностудії «Союзмультфільм» вийшов мультфільм «Картинки з виставки», у який були включені «Хатинка на курячх ніжках», «Балет невилуплених пташенят» і фрагменти «Прогулянки» у виконанні Ріхтера. Автор сценарія і режисер –  Інесса Ковалевська.

4. Етап закріплення нових знань. Сприймання музики: М.П.Мусоргський, «Хатка на курячих ніжках»; «Балет пташенят, що не вилупились».

https://www.youtube.com/watch?v=MSbMP3qRTWo

«Хатка на курячих ніжках»  або «Баба-Яга».

Образ баби-Яги сповнений життя і руху. У Гартмана бул ескіз витонченого бронзового годинника у вигляді хатинки на курячих ніжках. Але фантазія Мусоргського зобразила зовсім інше – потужний динамічний образ Баби-Яги.  Що ми чуємо на початку п’єси?  - якийсь  стукіт, сердиті викрики, бурчання. Усе, як у казках: «Баба-Яга вийшла з хатки, сердито крикнула, милицею постукала – і  під’їхала до неї ступа з товкачем і мітлою;  сіла Яга в ступу, товкачем погоняє, помелом слід замітає; свист піднявся в лісі віт польоту                страшної Яги, дерева до землі гнуться, птахи і звірі від страху розбігаються». Все це чудово передано в музиці Мусоргського. Пісенні мелодії відсутні,  музика швидка, поривчаста – мчиться люта Яга і все руйнує на своєму шляху. 

https://www.youtube.com/watch?v=nW6r-uNR1E4

На малюнку Гартмана зображені майбутні «зірки балету» – учні балетної школи. Вони намагаються «літати» - танцювати, та до «зірок» їм ще далеко. Композитор замінив гумористичне порівняння художника прямим наслідуванням. В музиці зображені швидкі, але незграбні рухи пташенят – стрибки, біг, їхнє ніжне щебетання.

Вдома намалювати образи творів (за бажанням)

5. Етап вокально-хорової роботи

Виконання: А.Сологуб  «Зимові свята» (з рухами)

А.Філіпенко « Ой, заграйте, дударики»

6. Етап висновків

    Коли авторам є багато чого сказати, вони пишуть або довгий змістовний твір, або декілька коротеньких історій. В сюїті композитори зазвичай вміщають кілька п’єс (пісень), у яких загальна тема або схожий зміст. У стародавні часи сюїти складались з танцювальних композицій. Сюїти можуть мати будь-який сюжет.

7. Рефлексія

*музичний твір, що має назву, називається…

*твір, у якому об’єднані декілька п’єс  з  спільною темою, називається…

*сюїта М,Мусоргського, написана після перегляду творів художники В.Гартмана - …

 

docx
Додано
26 листопада 2019
Переглядів
4130
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку