Конспект уроку з музичного мистецтва для 5 класу на тему: "Пісня - душа народу"

Про матеріал
Урок введення в тему "Народна музика" до підручника Л.М. Масол та Л.С. Аристової.
Перегляд файлу

Тема: Пісня - душа народу

Мета :

  • навчальна: навчати учнів  формулювати  та  висловлювати  судження  про  художньо-образну  палітру  українського  пісенного  фольклору  та  його  життєвий  зміст, визначати  особливості  жартівливих  пісень, їх  призначення  і  роль  в  українській  музичній  спадщині; ознайомити  учнів  із  поняттям «українські  родинно-побутові  пісні»;
  • розвивальна: формувати уявлення про зв’язок музики з життям народу; розвивати емоційну  чуйність, музично-слуховий  досвід;
  • виховна: виховувати  почуття  пошани  до  народних  пісень  країн світу, гордості  за  музичну спадщину  свого  народу.

Музичний  матеріал: українська народна колискова пісня у виконанні Н. Матвієнко; французька  народна  пісня  «Братик  Яків», українські  народні  пісні  «Дівка Явдошка», «Чи не  той то  Омелько».

Обладнання : музичний інструмент, магнітофон, мультимедійна дошка, проектор, український вінок з стрічками, фотографії (додаток 1, 2), фонохрестоматія.

Тип уроку : введення в тему.

Діти заходять до класу під звучання  української народної пісні «Чи не  той то  Омелько».

  1. Організаційний момент.

Музичне привітання. Виконання пісні О.Лобової «До, ре, мі, фа, соль…»

  • З яким настроєм ви прийшли на урок?
  • Що очікуєте від заняття?
  1. Повідомлення теми й мети уроку. Мотивація навчальної  діяльності.

     Епіграфом до нашого уроку стануть такі рядки українського письменника:

Українська  пісня — це геніальна поетична

біографія українського народу.     

О. Довженко

Ми розпочинаємо нову тему «Народна музика».  Сьогодні ми з вами поговоримо про народну пісню.

- Хто і навіщо придумав пісню?

- Чому люди співають, радіють і сумують разом з нею?

- Чому старовинні пісні, що прийшли до нас із глибини віків, і досі живуть у народі?

На ці та інші питання ми сьогодні спробуємо відповісти разом .

  1. Актуалізація опорних знань. 
  •  Чи уявляєте ви хоча б один свій день без пісні, що звучить на вулиці, вдома, на улюбленій радіохвилі?

Пісні живуть поруч з людиною вже багато тисячоліть. Адже у людини є голос, який може видавати милозвучні звуки різної висоти. І першу в світі мелодію відтворив, звичайно ж, людський голос. Пісня супроводжувала людину і в радості, і в горі, і в праці, і у відпочинку. Вони різнобарвні:  лагідні і бадьорі, спокійні й запальні, сумні й жартівливі.

Усі пісні - сучасні і класичні - мають коріння у народній творчості, увібрали її мудрість, традиції, мелодії і наспіви.

З народного напившись джерела,

як із Дніпра бере веселка воду,

о рідна пісне, знову ти прийшла

до матері й до батька - до народу.

О пісне! Від народу кров і плоть

Ти узяла, щоб лиш йому служити,

тебе ніхто не може побороть,

бо вільний дух твій - правдою повитий.

                                                                    М. Рильський

Отже, тема нашого уроку - „Пісня - душа народу".

Мозковий штурм.

  • Як ви розумієте  вислів  „Пісня — душа народу"?
  • Що таке фольклор?
  • Чому саме пісню називають найдавнішим і найпопулярнішим жанром музики?
  • Які   види   мистецтв   поєднались  у   пісні?   (Музика  і література).
  • Як називається людина,  яка пише музику та текти до пісні?
  • Чи є певний автор у народних пісень?
  • Як до нас дійшли українські народні пісні ? (Вони передавались із уст в уста, з покоління в покоління)

         Народна пісня душа українського народу.  Український народ здавна любив співати . А як же до людей прийшла пісня ? Існує легенда про пісню.

Персоніфікована гра.

Виходить дівчинка вдягнена в український одяг і розповідає легенду: «Розповідають, що Бог вирішив наділити  дітей світу талантами. Обдарувавши всіх, підвівся Господь зі свого трону і раптом побачив у куточку мене. Я  була одягнена у вишиту сорочку , у русу косу вплетена синя стрічка, а на голові в мене багрянів вінок із червоної калини.

- Хто ти? Чого плачеш? – запитав мене Господь?

- Я – Україна , а плачу , бо стогне моя земля від пролитої крові та пожеж. Сини мої на чужині ,  вороги знущаються з сиріт, у своїй хаті немає правди й волі.

- Чого ж ти не підійшла до мене? Я всі таланти роздав. Як же зарадити твоєму горю?- промовив до мене Господь.

Я хотіла вже йти , та Господь Бог зупинив мене:

- Є в мене неоціненний дар, який уславить тебе на цілий світ. Це – пісня.

Узяла я  дарунок і міцно притиснула його до серця. Поклонилася низенько Всевишньому і з ясним обличчям та вірою понесла пісню в народ. З тих пір пісня стала моєю долею» .

Погляньте дівчина –Україна принесла нам у дарунок пишний, різнобарвний  віночок українських народних пісень. Давайте подякуємо їй!

4. Основна частина.

4.1.(беручи до рук віночок ) Пісня  завжди  була  віддзеркаленням  настрою  людини  і  душі  народу. Вона  супроводжує  нас  упродовж  усього  життя – ми  співаємо, коли нам  радісно  і  коли  сумно, на  свята  і  в  будні.

  • А коли співаєте ви ?
  • Чи може пісня  підбадьорювати  нас і надавати  сил та  наснаги?
  • Чи може пісня нас чомусь навчити?

Саме  пісня  виражає  характер  людини, викликає в неї  певні  почуття і  думки, формує  ставлення  до  інших  людей,  до навколишнього  світу. Вона  може  змінювати  характер, пробуджувати  сміливість, виховувати  доброту, шляхетність, гуманність.

 Пісня – це складова   самого  життя, засіб спілкування  між  людьми.  Пісня – це  велике  мистецтво. Для  того, хто  розуміє  її могутню  силу  і  красу, полюбить  її, - відкриється  неосяжний  світ  думок, високих  і натхненних  почуттів. Яскрава  та  різноманітна  народна  музика  може  розповісти  нам про  життя та  звичаї  народів  усіх  куточків  світу – Європи й Америки, Африки й Азії. Кожна країна має свою культуру, і пісня в ній займає одне з перших місць.

  • Про що ми можемо дізнатись з народних пісень? (про те як жили, трудились, відпочивали, любили, сумували, воювали  наші пращури)
  • Як називається перший музичний твір, з яким зустрічається людина у своєму житті? (колискова пісня)
  • Назвіть особливості жанру колискової пісні. (лагідна, ніжна, спокійна, заколисуюча, тиха, виконується без музичного супроводу)
  • Які колискові пісні ви знаєте або співала вам матуся? Заспівайте.

Українська народна колискова – перша пісенька матусі, в яку вона вкладає всі свої почуття ніжності, турботи, захоплення до своєї дитини. В піснях цього жанру використовуються пестливі,  лагідні слова , такі як : сонечко, коточку, сонько, зайчику, хлопчику, оченята, спатоньки.

  • Яка тематика колисанок? (Тематика колискових пов’язана з казковими сюжетами, головними героями виступають – Котик, Сон, Дрімота.)

Через незбагненно прості й мудрі, теплі гойдання колискового ритму й маминої інтонації передаються дитині душевна рівновага, любов і довір’я до всього живого, один до одного. Нажаль дійсність не завжди прекрасна. Та в душі дитини вже сформувався перший захисний редут — в пам’яті дитини залишається інформація про те, що в житті більше доброго, ніж поганого. Достеменно відомо, що діти, які не знали, не чули, не сприймали у своєму ранньому дитинстві ні колискових зростають черствими до людської біди і горя, жорстокими до людей і тварин. Не соромтесь плакати, слухаючи гарну пісню. Дайте волю сльозам. Це ваше очищення. Пісня лікує вашу душу.

Послухайте українську народну колискову пісню у виконання Ніни Матвієнко.

  • Які особливості жанру колискової пісні ви почули в пісні ?

Слухання пісні. (Перегляд відеокліпу) (https://www.youtube.com/watch?v=XyILd1co8h4)             

Відповіді учнів. (Пісня виконується тихо, у повільному темпі, має заколисуючий , ніжний, лагідний характер.)

  • Які почуття викликав у вас прослуханий твір? Які спогади навіває пісня ?
  • Хто виконує пісню, чи впізнали ви голос співачки?

Пісню виконувала українська співачка народна артистка України  Ніна Матвієнко, яка закохана у пісню з раннього дитинства та популяризує українську народну пісню за  межами нашої країни. (додаток 1)

Ми пригадали особливості жанру колискової пісні і тепер вплетемо стрічечку, що буде символізувати жанр української народної пісні , у віночок нашої дівчини - України. (учень вплітає стрічку у віночок )

Фольклор, як втілення усної народної творчості, існує в різних країнах світу. В 4 класі ми знайомились з народними танцями різних народів.  А сьогодні ми послухаємо французьку народну пісню  «Братик  Яків» та  українську  народну  пісню «Дівка  Явдошка»  і спробуємо порівняти їх за характером, за тематикою.

·        Про  що  розповідається  у цих  піснях? Яка тематика?

(Слухання пісень)

  • Що  спільного  і  що  відмінного  ви  помітили  у  цих  піснях?
  • До  якого  жанру  народної  пісні  вони  належать?
  • Які  риси  людського характеру  висміюються  у  цих  піснях?
  • Що  є  характерним  для  жартівливої  пісні?

В українських народних жартівливих піснях висміюються вади людського характеру , такі як : лінь, неохайність,  глупість ,  вередливість, вайлуватість, безгосподарність, язикатість.

- Який характер мають жартівливі пісні ? (веселі, рухливі, життєрадісні)

- Які жартівливі пісні ви знаєте , заспівайте.

Виконання української народної пісні «Грицю, Грицю до роботи»

4.2. Фізкультхвилинка. Український народ дуже любив як співати , так і танцювати. Тож ми теж з вами трішки потанцюємо під музику. (укр.нар.пісня «Ой є в лісі калина» https://youtu.be/pKc1QE-cH4M )

4.3. Вокально-хорова робота.

Продовжуючи тему жанрів українських пісень, я пропоную вам вивчити українську народну пісню, послухайте її, визначте жанр, до якого вона належить.

Слухання пісні «Чи не той то Омелько». (https://youtu.be/6Y0eWriMRMg )

  • До якого жанру відноситься пісня?
  • Яка вада людського характеру висміюється у пісні?
  • Який характер , настрій пісні?

Виконання поспівок та розучування пісні по партіях, по фразах. Звертаю увагу учнів на низхідні та висхідні розспівування у словах.

Учень вплітає у віночок стрічку, як символ жанру жартівливої пісні.

4.4. Творче завдання.

-    Роздивіться ілюстрації (учням пропонуються світлини , на яких люди співають різні пісні (Додаток 2. )), впізнайте  які пісні за жанрами  виконуються на світлинах? (учні пригадують жанри, які вивчали у 4 класі)

- Назвіть їхні жанрові особливості. (учні впізнають жанри та називають жанрові особливості пісень, вплітають у віночок стрічкисимволи жанрів)

5. Підсумок уроку.

Кожна країна має свою неповторну музичну спадщину. Цінує , зберігає свої традиції, фольклор. Існує навіть європейський чемпіонат з фольклору, який щорічно відбувається у Болгарії, на якому різні країни світу популяризують свою аутентичність : костюми, пісні, танці, обряди, музичні інструменти.

Тож плекаймо нашу українську народну пісню, збережемо її для наших нащадків! Погляньте на наш віночок з яскравими стрічками - народними піснями.

  • Чому пісню називають душею народу?
  • Які жанри народної пісні ми сьогодні пригадали, вивчили на уроці?
  • Які українські народні пісні звучали на уроці?
  • Для чого ми повинні зберігати українські народні пісні?
  • Про що ми можемо дізнатись з народних пісень?
  • Які почуття у вас викликають прослухані твори?

Домашнє завдання.

Об’єдную учнів за інтересами для пошукової діяльності:

1 група – відшукати й записати прислів’я та приказки про народну пісню;

2 група – дібрати або написати казки про народні пісні.

Вихід учнів під звучання укр. нар. пісні «Чи не той то Омелько».

Додаток.1.

Додаток 2.

 

docx
Додано
29 травня 2021
Переглядів
6166
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку