Конспект уроку з образотворчого мистецтва для 4 класу натему"Петриківський розпис"

Про матеріал
У поданому матеріалі висвітлено конспект уроку з образотворчого мистецтва проведений студенткою.
Перегляд файлу

Дата: 19.11.19

Предмет: образотворче мистецтво

Клас: 4-Б

Тема. Казкова квітка Петриківки. Петриківський розпис. Початкове освоєння прийомів розпису. Виконання вправ (гуаш, акварельні фарби).

 Мета:

розширити знання про види декоративно-ужиткового мистецтва, ознайомити з творами та технікою виконання петриківського розпису, вчити учнів володіти такими мазками, як «гребінчик», «зернятко», «горішок» та «перехідний мазок»;  удосконалювати навички й уміння виконання петриківського розпису: окремих елементів і створення нескладних композицій; розвивати окомір, фантазію, образне мислення;виховувати любов до народної творчості, дбайливе ставлення до природи.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: презентація, відеоматеріал, олівець, гумка, фарби, пензлі, альбом.

Вид уроку: декоративне малювання

ХІД УРОКУ

І Організаційний момент

- Доброго дня, всі готові до уроку?

ІІ Повідомлення теми уроку

- Сьогодні на уроці ми познайомимося із надзвичайно цікавою та яскравою технікою розпису, який називається Петриківський. А також спробуємо виконати деякі його елементи та створимо композицію.

- А для початку давайте послухаємо цікаву розповідь про село, де, власне,  зародився цей розпис.

 

ІІІ Ознайомлення з новим матеріалом

1. Розповідь вчителя із використанням ТЗН

Це село на Дніпропетровщині. Велике, славне село, яке зачаровує світ своїми мальвами і жоржинами, соняхами і рясною червоною калиною. Не тими, що на городі чи в саду, а мальованими – на дерев’яних тарелях, скриньках, вазах, колисках, столах, просто на папері.

          Мабуть, у жодному осередку народного мистецтва немає такої кількості різноманітних художників. Кожен – самобутній і неповторний творець, зі своїм особливим, властивим лише йому «почерком». Водночас їх об’єднують витоки – традиційне, народне малювання. Їхні роботи характеризуються надзвичайною декоративністю, яскравим святковим буянням фарб і разом з тим – витонченістю малюнка, віртуозністю, своєрідністю засобів виконання. Соковиті, яскраві квіти майстрів Петриківки зачаровують своєю красою.

            Малюють петриківці темперними фарбами. Це фарби, які розведені на яєчному жовтку, молоці, вишневому клеї. Використовують для малювання на дереві. Це надає їм легкості, прозорості, підсилює інтенсивність кольору. В основі петриківського розпису лежать прийоми вільного живописного малювання пензлем. Петриківські майстри в орнаменти розписів вплітають садові й польові квіти, колосся різних злаків, грона винограду, важкі кетяги калини. Їхня мета – втілити в одному образі красу усіх рослин.

         Квітка в уявленні петриківців – це символ пишності природи, її розкішного цвітіння, щедрості плодів. Щоб наголосити на цьому, майстри вдаються до фантастичних перебільшень, творять свій, петриківський, світ краси. Секрет своєрідності їхнього розпису багато в чому залежить від саморобних пензлів, якими користуються народні умільці.

2. Перегляд зразків робіт майстрів петриківського розпису.

Т. Пата «Зозуля на калині» Слайд

– Тетяна Пата належить до старшого покоління майстрів. ЇЇ твори надзвичайно життєрадісні, ніби пронизані гарячими сонячним промінням. Зверніть увагу: сильні контрастні сполучення кольорів не порушують загальної цілісності композиції. У малюнку нічого не загубилося, всі елементи врівноважені.

З такою спостережливістю і любов’ю художниця відтворила найхарактерніші риси кожної гілочки, кожної лугової травинки. При цьому Тетяна Пата зберегла принцип стилізації елементів у декоративній композиції.

Марія Кравець «Степове літо» Слайд

Такі види композицій використовували в настінному розписі як компоненти декору. Характерна особливість традиційної композиції Петриківки – розташування в центрі трьох великих квіток, а з боків відгалужуються менші за розміром квіточки і пуп’янки.

Валентина Дека «Квітучий край» Слайд

Пізніше такі композиції почали писати на папері – так було зручніше. Але й надалі кольорове рішення композиції тримається на трьох основних кольорах. Погляньте, як це виглядає у композиції Валентини Деки «Квітучий край».

– Який художній образ створила майстриня?

Сучасні майстри петриківського розпису, створюючи композиції, використовують багату палітру споріднених кольорів.

      Як і багато років тому так і нині всі декоративні композиції, створені у Петриківці, мають спільну основу – однакові елементи написання: зернятко, вусик, листок, горішок та багато інших.(таблиця)  Ми навчимося писати найважливіші.

3. Чи знаєте ви? Слайд

- Майстри Петриківського розпису для створення композиції використовують різноманітні пензлі, а також ще раніше вони малювали саморобними пензликами з котячої шерсті. Це всього кілька волосків; торкнувся ними легко паперу – і виходить дрібненький тоненький мазок. Ледве видно його. А покладеш кілька десятків мазків і вже красується квітка – ніжна, немов прозора.

    Малювали ягоди калини за допомогою очеретинки, вмочували її у фарбу, а потім на папір. Виходили однакові ягоди. А ягоди суниць малювали просто пальцем.

4. Продовження бесіди

Прийоми нанесення елементів Петриківського розпису Слайд

- У вас в альбомах  зображено різні елементи Петриківського розпису.

Візьмемо у руку пензлик, вмочимо його у фарбу і спробуємо повторити поданий елемент.

- Перший елемент називається «Крапочка». Нумо повторимо його.

- Другий і третій елемент - «Гребінець» Четвертий – «Похилий гребінець». П’ятий і шостий – «Криве зернятко». Сьоме – «Зернятко зігнуте у різних напрямках».

- Дуже добре. Молодці!

5. Педагогічний малюнок

  1. Простим олівцем намітимо стебло, місце для квітів і листя.
  2. Намітимо декоративні пелюстки на квітці-цибульці, промалюємо форму квітки-розетки.
  3. Фарбами розмальовуємо квіти, листя та стебла.
  4. Пензлем виконаємо декоративні елементи: пелюстки, листочки, вусики. Ягідки виконаємо пальцем.
  5. Можете доповнити композицію за власним розсудом.

 

  • ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА

 

IV Практична робота учнів

1. Правила користування фарбами

2. Самостійна робота учнів

3.Демонстрація Петриківського розпису у сучасності Слайд

V Підсумок уроку

1. Виставка робіт учнів

- Нумо по черзі піднімемо ваші альбоми та продемонструємо, яка краса у вас вийшла.

- Дуже гарно, молодці!

 

2. Підведення підсумків

- Отже, що ми вчились зображати на сьогоднішньому уроці?

- Які елементи Петриківського розпису ви запам’ятали?

- Чи сподобалось вам створювати композицію за допомогою такого розпису?

- Дякую вам за урок. До побачення.

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Микуляк Таня
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
До підручника
Образотворче мистецтво 4 клас (Резніченко М.І., Трач С.К)
Додано
7 січня 2020
Переглядів
8707
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку