Конспект уроку з основ правознавства для 9 класу на тему:"Правопорушення"

Про матеріал
Конспект уроку з основ правознавства для 9 класу на тему:"Правопорушення" Тип уроку:комбінований
Перегляд файлу

Урок № 6

Тема. Правопорушення.

Мета: визначити зміст поняття «правопорушення» та його структуру й стимулювати учнів до формування позитивної правосвідомості через застосування на уроці інтерактивних форм роботи та аналізу власного життєвого досвіду дев’ятикласників.
Очікувані результати: учні зможуть: називати ознаки правопорушення; пояснювати та застосовувати поняття «правопорушення»; характеризувати склад і види правопорушень; наводити приклади видів правопорушень; розв’язувати правові ситуації з використанням знань про правопорушення; застосовувати засвоєні поняття та вміння під час розв’язування простих правових ситуацій та при регулюванні власної поведінки відповідно до норм права; оцінювати власну поведінку й поведінку інших осіб щодо її правомірності.
Основне поняття: «правопорушення».
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: підручник.

Структура уроку

І. Організаційний момент

  1. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів
  2.           Вивчення нового матеріалу

1. Поняття й ознаки правопорушення.

2. Причини правопорушень.

  1.          Закріплення нових знань і вмінь учнів
  2. Підсумки уроку

VI. Домашнє завдання

ХІД УРОКУ

  1. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
  1.            АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ І ВМІНЬ УЧНІВ

Перевірка домашнього завдання.

Проводжу фронтальне опитування учнів за запитаннями підручника [с. 32—33].

Індивідуальні завдання.

1) Розв’яжіть юридичні ситуації.

а) Закон України «Про міліцію» передбачає, що у своїй діяльності міліція підпорядковується Міністерству внутрішніх справ України, а начальники міських, районних управлінь Міністерства внутрішніх справ України призначаються і звільняються з посади Міністром внутрішніх справ України. Верховна Рада Автономної Республіки Крим прийняла відповідний нормативний акт, згідно з яким було утворено окреме Міністерство внутрішніх справ АРК і призначено міністра;

б) Закон України «Про освіту» визначає, що кошти, виділені школам із бюджету, не підлягають зменшенню в разі наявності додаткових джерел (оренда, спонсорська допомога тощо). Районна рада, посилаючись на фінансові труднощі, прийняла рішення про скорочення на 10 % коштів, що виділяються школам, які здають приміщення в оренду.

2) Відтворіть на дошці схему «Види нормативно-правових актів».

Організує колективну роботу за аналізом запропонованих учнями рішень юридичних ситуацій.

III. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Поняття й ознаки правопорушення.

Практикум.

Проаналізувати ситуації та визначити спільне:

а) юнак напав на жінку та, вдаривши її, вихопив сумку з грішми;

б) учень запізнився до школи;

в) робітниця без поважної причини не з’явилася на службу;

г) дівчина перейшла проїжджу частину у невстановленому місці.

Учні повинні визначити, що в усіх ситуаціях йдеться про певні правовідносини, але в усіх випадках їх учасники порушують встановлені
правила, норми поведінки. Узагальнюю відповіді учнів і зазначаю, що наведені ситуації є прикладами правопорушень і мають певні ознаки.

«Мозковий штурм».

— Назвіть ознаки, які притаманні правопорушенням.

Під час обговорення формується визначення правопорушення — протиправне винне діяння (дія чи бездіяльність), за скоєння якого передбачена юридична відповідальність. З-поміж названих учнями ознак правопорушення визначаю правильні: протиправність (порушення певної правової норми), винність (наявність вини особи, яка вчинила правопорушення в певній формі — умислу чи необережності); вчинення правопорушення особою, яка досягла віку притягнення до відповідальності певного виду; наявність шкоди (будь-якого виду); установлення за вчинене діяння юридичної відповідальності. Звертаю увагу учнів на нове поняття «діяння», пояснивши, що в цьому конкретному випадку воно використовується для позначення як активних дій порушника, так і протиправної бездіяльності.

Зразок схеми.

Питання про види правопорушень є нескладним, тому пропоную його учням для самостійного опрацювання вдома.

 

2. Причини правопорушень.

Вивчення матеріалу питання проводжу під час тренінгу з елементами ігрового моделювання, що організовується в групах.

Ігровий тренінг.

Об’єдную учнів у малі групи, регламентую їх діяльність.

Завдання.

«Уявіть себе народними депутатами України або депутатами місцевої Ради. На обговорення вашої Ради винесено питання про попередження та зниження рівня злочинності. Для прийняття обґрунтованого та ефективного рішення необхідно перш за все визначити причини, які призводять до правопорушень.

Визначте причини правопорушень та запропонуйте заходи щодо профілактики та зниження рівня злочинності.»

Під час обговорення у групах підтримую встановлений порядок, задаю навідні та стимулюючі запитання, коригую відповіді учнів, виявляю неточності та розбіжності, заохочую учнів до роботи, за необхідності змінюю хід міркувань у групах, уточнюю позиції учасників дискусії.

Після обговорення у групах її представники називають визначені причини правопорушень та доповідають пропозиції груп щодо зниження рівня злочинності в країні або районі.

 

Проміжне закріплення.

Проводжу у формі колективної роботи за завданням.

– Серед названих групами причин правопорушень виділіть правильні.

Узагальнюю й коригую відповіді учнів, роблю висновок, що причини правопорушень поділяють на дві групи — об’єктивні (економічні негаразди, недостатній життєвий рівень, низький рівень оплати праці, безробіття, недостатній рівень охорони громадського порядку, низька ефективність роботи правоохоронних органів тощо) і суб’єктивні (індивідуальні особливості правопорушника, його психічні відхилення, алкоголізм, токсикоманія, наркоманія тощо).

IV. ЗАКРІПЛЕННЯ НОВИХ ЗНАНЬ І ВМІНЬ УЧНІВ

Процес закріплення відбувається у ході вивчення нового матеріалу, тому в окремий етап не виділяється.

V. ПІДСУМКИ УРОКУ

Аналізує роботу учнів у групах; наголошує на тому, що правопорушення завжди тягне за собою юридичну відповідальність і одна прикра помилка — правопорушення — здатна значною мірою негативно вплинути на все майбутнє життя людини.

VІ. Домашнє завдання

  1.    Опрацювати текст підручника [§ 6].
  2.    Підготувати відповіді на запитання і завдання до вказаного параграфа.
  3.    Підібрати повідомлення засобів масової інформації про правопорушення та визначити їх вид, форму вини.

Зразки відповідей.

Завдання 5 [с. 37].

Правопорушення мають місце у випадках: «а» (кримінальне правопорушення); «б» (дисциплінарне правопорушення), «г» (кримінальне правопорушення), «д» (адміністративне правопорушення), «є» (адміністративне правопорушення).

Завдання 5 [§ 6].

Такі дії правомірні, тому що Іваненка притягнуто до відповідальності різних видів (дисциплінарної та матеріальної). Законодавством України заборонено притягнення до юридичної відповідальності одного виду двічі за одне правопорушення.

 

docx
До підручника
Основи правознавства 9 клас (Святокум О.Є., Святокум І.О.)
Додано
2 жовтня 2021
Переглядів
3767
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку