Основи здоровя 8 клас
Тема: Надзвичайні ситуації. Основні принципи порятунку і захисту людей у надзвичайних ситуаціях.
Мета:ознайомити учнів з найбільш характерними надзвичайними ситуаціями та з порядком дій у деяких надзвичайних ситуаціях; узагальнити знання про стихійні лиха, про сигнали цивільної оборони та оповіщення населення у випадку стихійних лих та аварій, розвивати вміння правильно діяти у надзвичайних ситуаціях; виховувати навички самодисципліни; організованість, впевненість у своїх силах та прагнення допомогти тим, хто цього потребує.
Обладнання: фотографії та слайди, правила та інструкції для учнів, таблиці, тестові завдання,картки.
Хід уроку
І Організація класу до уроку
- Сьогодні у нашому закладі свято – День Цивільного захисту, але це не тільки свято, а ще день навчання. Крім того що вас вчать як у той пісні «Книжки гарнії читать, і писати, рахувати вчать у школі». А ще в школі вчать, як уникнути небезпеки, як зберегти життя і здоров’я, якщо небезпека все ж таки трапиться.
ІІ Оголошення теми і мети уроку.
ІІІ Актуалізація опорних знань.
Надзвичайні ситуації – це такі ситуації,що призводять до порушення нормального життя, а іноді до загибелі людей та знищення матеріальних цінностей.
-небезпечні - транспортні -катастрофічні
екологічні аварії зсуви
явища -обвали
ІV Робота над темою уроку
Повінь – затоплюються великі ділянки суші, будівлі, житло, псується майно, гинуть люди та свійські тварини.
Землетрус – пошкоджуються або руйнуються будівлі, дороги, мости, гинуть, або зазнають поранень люди (відео)
Пожежа – гинуть люди, пошкоджується або знищується майно.
Ознаки близького землетрусу:
Друг Ворог
- символ Олімпійських ігор - пожежа в лісі
- Вічний вогонь - пожежа в будинку
- для приготування їжі - пожежа в полі
- для виплавки металу - пожежа на заводі
(Доповіді учнів)
Які бувають причини виникнення пожежі? (відповіді учнів)
Головними причинами виникнення пожеж найчастіше є такі:
Це важливо знати
Під час горіння виділяються отрутні гази: синильна кислота, фосген та ін.., а вміст кисню в повітрі зменшується. Ось чому небезпеку становить не стільки вогонь, скільки дим і гар від нього. Слід урахувати й можливі реакції організму людини на збільшення концентрації продуктів горіння:
0,05% - запаморочення;
0,1% - непритомність;
0,2% - кома,швидка смерть;
0,5% - миттєва смерть;
від 0,5 до 7 % - початок паралічу дихальних центрів;
10 % - параліч дихальних центрів і смерть.
V Закріплення вивченого
А) спробувати загасити вогонь самостійно;
Б) піти з квартири, щільно закривши за собою двері;
В) подзвонити в пожежну службу.
3. Разом з приятелем ти їдеш в ліфтф. Він дістав сірники і хоче підпалити кнопки ліфта. Що ти робитимеш?
А) скажу, що не можна так робити, тому що нас покарають;
Б) просто дивитимуся, що вийде;
В) заберу у нього сірники і поясню, що ми ризикуємо задихнутися отруйним димом.
4. Чому треба дихати через мокру тканину, якщо в квартирі димно?
А) мокра тканина не дає вогню закоптити особу;
Б) мокра тканина оберігає від розжареного повітря і отруйних газів диму;
В) мокра тканина охолоджує тіло.
5. Ти сидиш удома, робиш уроки. І раптом відчуваєш запах диму, який йде від вхідних дверей. Вийшовши на балкон, ти бачиш, що двома поверхами нижче з вікна вириваються клуби диму. Дорослих удома немає. Як ти діятимеш?
А) спробую додзвонитися мамі на роботу;
Б) подзвоню 101, повідомлю, де пожежа, назву адресу. Потім заткну мокрою ганчіркою щілину під дверима і чекатиму пожежників;
В) піду шукати підручник «Основи здоров’я», де написано, що робити в таких випадках.
6. Більшість жертв пожеж гине від…….?
А) страху;
Б) отруєння димом;
В) опіків.
Після відповіді учні звіряються із записом на дошці:
1)101 2)в; 3)в; 4)б; 5)б; 6)б (самооцінка учнів)
А найголовніше потрібне, якщо виникне небезпека пожежі не піддаватися паніці.
- Постав знак «+»біля правильних порад щодо поведінки під час пожежі і знак «-» - біля неправильних.
- Постав знак «+» біля дій, які слід зробити в разі витоку газу, і знак «-» - біля тих, які робити не можна.
Провітрити приміщення
Затулити ніс і рот хусткою
Запалити сірник Викликати аварійну бригаду
Увімкнути світло
Покликати на допомогу дорослих
Перекрити газовий кран
Залишитись у приміщенні
2. Повідомлення.
- Про надзвичайні ситуації повідомляють по радіо чи телебаченню.
- Для того, щоб людина увімкнула радіо чи телевізор, використовують звуковий сигнал – завивання сирен. «Увага всім!»
- Почувши його, негайно вмикай радіоприймач чи телевізор і слухай інформацію служби надзвичайних ситуацій. Після повідомлення про НС, пропонується також план евакуації населення або заходи щодо збереження здоров’я та життя оточуючих. Зберігай спокій, не панікуй. Виконуй усі накази. Після того як небезпека минула, служба НС передає повідомлення про відбій тривоги. Діти повинні вміти та знати, як у допомогу собі викликати.
VІ Підсумок уроку
Отже ми закінчуємо свій урок. Тепер давайте знову поглянемо на фотографію нашої планети. Планету Земля людина тримає у своїх руках – добрих, надійних, турботливих. Адже Земля – це наша домівка, ми будемо піклуватися про неї, і вона відповість нам взаємністю.
Мої вам побажання:
Лиха діти стережіться, та при цьому – не губіться. Бо життя у нас одне, іншого не буде. Хай же сонечко ясне ніжно вас голубить. Хай всміхаються до вас і трава, і квіти. А тепер у добрий час, любі мої діти!
VІІ Домашнє завдання