Цікавлюся різними розробками колег, а також пропоную свою розробку, люблю знаходити щось нове і цікаве для роботи з учнями. Хочу підібрати матеріал для якіснішої роботи та всебічного розвитку.
Тема: Людина починається з добра.
Мета: Розширити знання учнів про загальнолюдські
цінності;
Вчити самостійно працювати з художнім
текстом, аналізувати вчинки, характери людей;
Розвивати навички свідомого читання, зв’язне
мовлення, активну життєву позицію;
Виховувати повагу та добре ставлення один до
одного, до людей.
Обладнання: Виставка книг по темі; книга
В. Сухомлинського «Казки школи під
голубим небом», грамзапис, кольорові
олівці, папір.
Хід уроку.
І. Організація уроку.
Діти, сьогодні до нас завітали гості.
Привітайтесь, будь ласка з ними.
А зараз усміхніться один до одного, побажайте успіхів один одному на уроці.
Гімн доброті
Добрий день вам, люди добрі,
Зичу вам добра я.
Хай без хмар життєвий обрій
Сонечком вам грає.
Добра усмішка з обличчя
Хай у вас не сходить.
Хай добродій вам зустрічний
Добрим словом годить.
Поділіться добротою,
Йдіть на добре діло.
І проймуться чистотою
І душа, і тіло.
Хай добром гостинна хата
Повниться надміру.
Хай щастить вам. Не втрачайте
У добро ви віру.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Перш ніж почнемо працювати, давайте згадаємо вимоги до нашого усного мовлення.
А тепер настроїмо свої голоси і думки на роботу. Для цього прочитаємо чистомовку.
Ок - ок - ок- у нас цікавий урок.
Ень - ень- ень- холодний морозний день.
Ні – ні – ні – в класі в нас розумні учні.
Уть – уть –уть – нас цікаві твори ждуть.
ІІІ. Оголошення теми і мети уроку.
Розпочати сьогоднішній урок я хочу з однієї історії.
Ця історія трапилась дуже давно у старовинному місті, де проживав один мудрець. Слава про його мудрість розійшлася далеко за межі міста. Та жив у тому місті один чоловік, який заздрив славі мудреця. І от вирішив він придумати таке запитання, щоб мудрець не зміг на нього відповісти. Пішов чоловік на узлісся, спіймав метелика, заховав його в долонях і подумав: « Спитаю я в мудреця: скажи , о наймудріший, який метелик у мене в руках – живий чи мертвий?». Якщо він скаже «живий», я стисну долоні, і метелик помре; а якщо скаже «мертвий», я розкрию долоні, і метелик полетить, Ось тоді всі зрозуміють, хто з нас розумніший.
Так усе і сталося. Зловивши метелика, лихий чоловік попрямував до мудреця і запитав у нього: «Який метелик у мене, о наймудріший: живий чи мертвий?». І мудрець, який і насправді був дуже розумною людиною, відповів: «Усе в твоїх руках, чоловіче».
- Діти, як ви думаєте, що мав на увазі мудрець, коли так відповів чоловікові? ( Що від самої людини залежить, житиме метелик чи помре.)
Правильно. Але в цих мудрих словах є іще один зміст: від людини залежить, чого в світі стане більше –добра чи зла. І на сьогоднішньому уроці позакласного читання ми поведемо розмову саме про доброту – дуже важливу і потрібну для кожного з нас чесноту (рису характеру).
Але спочатку давайте прочитаємо слова із словничка «добрих» слів – слів, частиною яких є слово «добро».
Доброта, добросердний, доброзичливий, добродійний, добропорядний, добродушний, доброчесний, добросусідський.
- Діти, що означає бути добрим?
(Правильно, бути добрим – це значить допомагати одне одному в біді, дарувати радість знайомим і незнайомим людям, захищати молодших і піклуватися про старших.)
Молодці, намагайтесь і надалі робити добрі справи.
Звичайно, це мама. А як вона піклується про вас?
(Відповіді дітей)
Цікаво, а як ви піклуєтесь про своїх матусь? Як допомагаєте їм по господарству?(Відповіді дітей).
- До повернення батьків з роботи можна зробити чимало корисних і добрих справ: прибрати у квартирі, вимити посуд, купити хліба до вечері, почистити взуття, попіклуватися про молодших братика або сестричку.
Яка радість спалахне в очах матусі, коли вона побачить, що ви за власним бажанням, самостійно взялися допомогти їй. А від теплої маминої усмішки і вам на серці стане тепліше.
Запам’ятайте,діти:ваші добрі безкорисливі вчинки - це радість не лише для тих, кому їх адресовано, але й для вас. І ще треба завжди пам’ятати, що на добро, зроблене для вас іншими, треба відповідати також добром.
Перед вами, діти, виставка ілюстрацій, книг про добро. Вони допомогли нам у підготовці до уроку.
ІІІ. Основна частина.
Робота за прочитаним матеріалом.
1. Розгляд дитячої літератури.
Діти, подивіться будь ласка на виставку книг. Це книги у яких зібрані твори для дітей, твори з деякими ми уже знайомились на уроках читання . Ось збірки Василя Сухомлинського.
Василь Олександрович Сухомлинський - видатний педагог України. Довгий час він працював вчителем, був директором школи. Вчив дітей любити і поважати батьків, поважати людей похилого віку, бути милосердними до немічних, нещасних. Написав багато книг, які знають не тільки в Україні, а й в багатьох країнах світу.
Книги Сухомлинського вчать бути людяними, а найголовніша риса людини – доброта.
2. Робота над оповіданнями.
Сьогодні на уроці ми будемо продовжувати роботу над творами різних письменників і поетів, які допоможуть нам зрозуміти загальнолюдські цінності.
Вдома кожна група опрацьовувала свій твір із збірника творів « Позакласне читання».
Який твір підготували на урок діти 1 групи.?
(Це твір В. Сухомлинського «Легенда про Золоте
Зернятко Істини»)
1 група.
- Яке завдання дав батько синам?
- Що зрозуміє той, хто відшукає Золоте Зернятко
Істини? Прочитайте.
- Чи Захотів молодший брат працювати в пошуках
Золотого Зернятка?
- Як повівся старший брат?
- Чи знайшов він Золоте Зернятко?
- Що зробив він після цього? Прочитати.
- Які слова допомогли зрозуміти головну думку
твору? (Вільна людина. Щастя для людей).
Який твір підготували на урок діти 2 групи.
(Це казка Валерії Врублевської « Мулярове щастя».
2 група.
- Про що розповідається в казці? (Стислий переказ)
- В чому щастя матері?
(Самопожертва заради дітей).
- Яку ціну мав заплатити Муляр за правду про людське щастя?
(Віддати Змії свою мову).
- В чому ж Мулярове щастя? ( В творчій праці)
Який твір підготували на урок діти 3 групи.
(Це твір Євгена Перм’яка «Без чого не можна жити»)
3 група.
- Що потрібно звірам для життя?
- Що потрібно людині для життя? Прочитайте.
Які слова передають головну думку твору?
Фізкультхвилинка.
І – і – і –посміхнуся я тобі!
Я до тебе повернуся
І тобі теж посміхнуся.
Ми пограємось з тобою
І присядемо обоє.
Вгору руки підніматимемо
І тихенько опускатимемо.
Відпочили ручки й ніжки?
Знов сідаємо до книжки.
ІV. Читання і аналіз твору Василя Сухомлинського «Добре слово?
А зараз ми продовжимо нашу роботу і прочитаємо мовчки оповідання В. Сухомлинського «Добре Слово».
а) Читання оповідання учнями мовчки.
б) Читання «ланцюжком».
в) Вибіркове читання.
- Прочитати речення, в яких говориться про силу
добра і любові.
г) Бесіда за змістом оповідання.
- Що трапилось з Олею?
- Як рідні і родичі дбали про неї? Чи допомогло
Олі добре харчування?
- Що турбувало родичів?Що зробила прабабуся
Надія?
V. Поетична хвилинка.
Тема добра розкривається і у віршах різних поетів. Любов Забашта написала вірш «Людина починається з добра».
Сказав мудрець:
Живи, добро звершай!
Та нагород за це не вимагай.
Лише в добро і в
Вищу правду віра
Людину відрізня від мавпи і від звіра.
Хай оживає істина стара:
Людина починається з добра.
А хто з вас підготував вірш на тему доброти.
(Читання віршів учнями)
Діти, добро безкорисливе, його роблять з чистим серцем.
VІ. Робота над прислів’ями.
Які прислів’я й приказки про добро ви знаєте.
Хочеш собі добра, не роби нікому зла.
Робиш добро – не кайся, робиш зло – зла й сподівайся.
VІІ. Ігрова ситуація.
Придумайте уявну країну, де панувало б добро, створіть емблему цієї країни, запишіть по 3 найважливіших правил, за якими будуть жити люди у цій країні.
правила
VІІІ. Підсумок уроку.
Над якими творами ми працювали?
Які висновки ви зробили для себе?(Бути добрими, уважними).Наш урок наближається до завершення. Завершити його я хочу такими словами: «У людини повинно бути все прекрасне: і обличчя, і одяг, і душа, і думки».
Я вам бажаю щоб обличчя ваші були осяяні доброю усмішкою, думки спрямовані на добрі справи, а душа, щоб ніколи не зачерствіла до рідних і до чужих людей, котрі чекають від вас доброти.
ІХ. Домашнє завдання.
Напишіть лист своїм близьким людям, порадуйте їх добрими побажаннями, покажіть, що ви їх любите.