Креативний урок апробований на учнях 10 класу)))
Тема: Кримінальне право
Мета : ознайомити учнів із поняттям «кримінальне право», «злочин» та їх основними характеристиками (ознаками, складовими, видами), продовжувати розвивати вміння працювати з правовими документами, з таблицями та схемами, аналізувати ситуації, робити висновки, встановлювати причино - наслідкові зв'язки, виховувати нетерпимість до злочину, законослухняність ,сприяти підвищенню правової культури десятикласників.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
КЛІМОВА Г.Д. вчитель історії та правознавства.
Тема: Кримінальне право
Мета : ознайомити учнів із поняттям «кримінальне право», «злочин» та їх основними характеристиками (ознаками, складовими, видами), продовжувати розвивати вміння працювати з правовими документами, з таблицями та схемами, аналізувати ситуації, робити висновки, встановлювати причино - наслідкові зв’язки, виховувати нетерпимість до злочину, законослухняність ,сприяти підвищенню правової культури десятикласників.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Мотивація навчальної діяльності .
Слово вчителя:
Сьогодні я не називатиму тему уроку, а пропоную вам самостійно розгадати її за допомогою гри «Шаради». З трьох запропонованих слів треба вибрати по одному складу і скласти правознавчий термін. Зауваження : перший склад терміна не обов’язково має міститися у першому з пропонованих слів і так само другий у другому, а третій у третьому.
1.СОКРАМЕНТО- ДІЖКА- КАЛИТКА (відповідь: крадіжка)
2.АБСУРДНІСТЬ- КОНОПЛІ- КАЗАХ (відповідь : законність)
3.КОЗЛОВ- ЗАЧИНАТЕЛЬ- БІГУНЕЦЬ (відповідь: злочинець)
Отже, до якої галузі права відносяться розгадані вами терміни? (відповідь: до кримінального права (слайд 1)
ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ.
Запитання до класу : як ви вважаєте, з чого ми повинні розпочати вивчення нової теми?
(Відповідь: з визначення « Кримінальне право») .
Кримінальне право - це галузь права,норми якої встановлюють засади відповідальності за скоєння злочинів (слайд). Особливістю цієї галузі права є те,що її норми викладені лише в єдиному джерелі кримінального права - кримінальному кодексі України.
Щоденно преса,радіо, телебачення, інтернет повідомляють громадськість про факти тих чи інших зловживань, про різного роду події та вчинки людей, які істотно порушують права інших осіб і тим самим обурюють усе суспільство. Як правило, журналісти оцінюють подібні інциденти виходячи з морально-етичних позицій, при цьому не намагаючись дати правову оцінку. Загалом, це правильна позиція. Питання про те, наскільки та чи інша поведінка узгоджується з приписами права мають вирішувати юристи, а не журналісти. На сьогоднішньому уроці кожен з вас отримає можливість приміряти на себе роль юриста, адже юридичною базою боротьби зі злочинністю є кримінальне законодавство з основами якого ми познайомимось на уроці.
ВПРАВА.
Вчитель зачитує ситуації.
1.Громадянин перейшов дорогу у забороненому місці.
2.Два підприємства уклали договір про поставку сировини, але одне з них не виконало умов і не надало матеріалів у визначений термін.
3.Важкоатлет перед змаганнями вживав допінг.
4.Директор фірми звільнив працівника за прогули.
6.Група осіб, погрожуючи зброєю, пограбувала банк.
Запитання: яке правове поняття об’єднує ці ситуації?
(Відповідь: в усіх ситуаціях мало місце правопорушення).
Метод «Кластер» .Після відпові учнів ,для наочності, вчитель наклеює на дошку заготовані листи з написами : ПРАВОПОРУШЕННЯ, ПРОСТУПКИ , ЗЛОЧИНИ.
Запитання:
1.які види правопорушень ви знаєте? ( проступки і злочини)
2.Які види проступків ви можете назвати? (адміністративні, цивільні, трудові, дисциплінарні- терміни на дошці).
3.В чому різниця між проступком і злочином? (шкода завдана злочином несе більшу суспільну небезпеку).
Межа між порушенням норм моралі, правопорушенням та злочином ,насправді, досить тонка. Зверніть увагу на екран (ВІДЕО з кінофільму «Операція «Ы» ).
Робота з терміном : ключовим поняттям у кримінальному праві є поняття «злочин»
Злочин - суспільно небезпечне, протиправне, винне діяння (дія або бездіяльність), вчинене суб’єктом злочину,яке передбачене ККУ (слайд).
Склад злочину подібний до складу правопорушення :суб’єкт, об’єкт, суб’єктивна сторона, об’єктивна сторона.
Ознаки злочину: (слайд)
1.Передбаченість кримінальним законодавством.
Кримінальний кодекс України встановлює вичерпний перелік злочинів.
« Немає злочину, немає покарання, якщо немає відповідного закону» - це відомий правовий принцип римських юристів.
Наприклад, не є злочином виробництво зброї масового знищення, якщо до такого виробництва ще не міститься заборон у міжнародних договорах.
2. Суб'єкт злочину- лише фізична особа,яка на момент злочину досягла віку, з якого настає кримінальна відповідальність (16,р.за особливо тяжкі- з 14) і яка є осудною.
Юридичні особи за заподіяну шкоду кримінальної відповідальності не несуть.
3.Винність діяння означає, що воно вчинене умисно,або з необережності. Діяння, вчинене за відсутності психічного ставлення особи до дії чи бездіяльності, не може визнаватися злочином. Наприклад, громадянин Петренко у маршрутці викрав гаманець у громадянина Іваненка, розрізавши сумку останнього ножем. В цьому випадку формою вини є прямий умисел. Для розуміння того, в яких випадках злочин є, а винного діяння з боку суб’єкта немає, учитель пропонує учням переглянути відео з кінофільму «Брилилантовая рука» .
4.Суспільна небезпечність, як ознака злочину, означає його особливу шкідливість для особи, суспільства, держави, людства.
Слово вчителя.
Таким чином, ми ознайомилися з поняттям злочину та його ознаками і можемо перейти до розгляду наступного питання- класифікація злочинів.
Перед учнями роздатковий матеріал (колективне читання).
Розділ III. Кримінального кодексу України . Злочин, його види та стадії
Стаття 12. Класифікація злочинів
1. Залежно від ступеня тяжкості злочини поділяються на злочини невеликої тяжкості, середньої тяжкості, тяжкі та особливо тяжкі.
2. Злочином невеликої тяжкості є злочин, за який передбачене покарання у виді позбавлення волі на строк не більше двох років, або інше, більш м'яке покарання за винятком основного покарання у виді штрафу в розмірі понад три тисячі неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
3. Злочином середньої тяжкості є злочин, за який передбачене основне покарання у виді штрафу в розмірі не більше десяти тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або позбавлення волі на строк не більше п'яти років.
4. Тяжким злочином є злочин, за який передбачене основне покарання у виді штрафу в розмірі не більше двадцяти п'яти тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або позбавлення волі на строк не більше десяти років.
5. Особливо тяжким злочином є злочин, за який передбачене основне покарання у виді штрафу в розмірі понад двадцять п'ять тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, позбавлення волі на строк понад десять років або довічного позбавлення волі.
З 1995 р. довічне позбавлення волі є найвищою мірою покарання. До 1995р. найвищою мірою була смертна кара,яка дісталася Україні у спадок від СРСР. До 1995 р. Україна за кількістю смертних вироків мала один із найвищих показників у світі. За 1994р. розстріляли 60 осіб і винесли 143 смертних вироки. Питання про смертну кару є дискусійним і в сучасній Україні. При цьому, соціологи відмічають гуманізацію настроїв населення. Згідно з дослідженням фонду «Демократичні засади», проведеного в серпні 2016 року, якщо в 1991р 58 відсотків населення вважали,що смертна кара необхідна, то в 2016р. подібну ідею підтримує лише 37 відсотків.
Вправа.Заповніть таблицю.
Перед учнями роздатковий матеріал. Потрібно класифікувати злочини, залежно від ступеня тяжкості.
МАТЕРІАЛИ ДЛЯ ТАБЛИЦІ
Класифікація злочинів залежно від ступеня тяжкості за КК:
1.Тяжкі злочини |
А. Незаконне розголошення лікарської таємниці |
2.Злочини середньої тяжкості |
Б. Експлуатація дітей, які не досягли віку, з якого законодавство дозволяє працевлаштування |
3.Особливо тяжкі злочини |
В. Порушення встановлених законодавством вимог пожежної безпеки, якщо воно спричинило загибель людей |
4.Злочини невеликої тяжкості |
Г. Навмисне вбивство |
Відповідь: 1-Г, 2-Б, 3-В, 4- А.
Робота з цитатою « У біду потрапляють раптово, а до злочину сходять по сходинках».
Мозковий штурм : що означає ця цитата? Що є «сходинками» злочину?
(слайд) Кримінальне законодавство визначає три стадії вчинення злочину :
1.Готування до злочину.
2.Замах на злочин.
3.Закінчений злочин.
Мозковий штурм.
Закінчений злочин – це діяння ,яке містить усі ознаки складу злочину. Наприклад, після невдалої спроби замаху на вбивство Франца Фердинанда, Гаврило принцип все ж довів справу до кінця, застреливши ерцгерцога з пістолета.
Цитата : «Перша умова виправлення – усвідомлення своєї провини».
Саме тому, зауважте, особа, яка добровільно відмовилася від готування до злочину, усвідомлюючи можливість доведення злочину до кінця, звільняється від кримінальної відповідальності за умови, що вчинене нею діяння не містить складу іншого злочину. Наприклад, кілер відмовився від виконання замовлення побачивши, що жертвою є вагітна жінка. Але коли злочинну діяльність вдалося перервати на етапі готування до злочину чи замаху на злочин не з волі злочинця, то він не звільняється від покарання.
В особливій частині Кримінального кодексу України конкретні склади злочинів описані , виходячи, як правило, з припущення їх вчинення однією особою – виконавцем злочину. Проте, навмисні злочини можуть бути вчинені у співучасті кількома особами.
Співучасть- умисна спільна участь декількох суб’єктів злочину у вчиненні умисного злочину. (слайд).
Співучасники в злочині можуть виконувати різні ролі – однорідні або різнорідні функції. У частині 1 ст. 27 ККУ вказуються види співучасників, якими, крім виконавця, визначаються організатор, підбурювач і посібник (слайд).Відео з кінофільму операція «Ы»
Виконавцем злочину визнається особа, яка безпосередньо вчинила злочин.
Організатор – це особа, яка організувала вчинення злочину або керувала його вчиненням. Організатор посідає особливе місце в співучасті, він ніби стоїть над всіма співучасниками, регулюючи і направляючи всю їх діяльність.
Підбурювачем визначається особа, яка схилила іншого співучасника до вчинення злочину.
Запитання : подумайте, які способи схиляння іншого співучасника до вчинення злочину ви можете назвати.
Прогнозована відповідь: умовляння, підкуп, погроза, примус
Підбурювання може виражатися у словесній, письмовій формах або за допомогою міміки та жестів як у прямій, так і завуальованій формі.
Пособником визначається особа, яка порадами, вказівками, наданням засобів чи знарядь або усуненням перешкод сприяла вчиненню злочину , а також особа, яка заздалегідь обіцяла переховати злочинця, знаряддя чи засоби вчинення злочину, або іншим чином сприяти приховуванню злочину.
Таким чином, співучасть у злочині характеризується умисною формою вини, що передбачає наявність умислу кожного із учасників стосовно їх дій, єдність наміру всіх співучасників вчинити один і той самий злочин, спрямованість їх умислу на досягнення загального злочинного результату.
Робота в парах . Обміняйтеся думками щодо співвідношення відповідальності різних співучасників злочину . Чиї дії становлять найбільшу суспільну небезпеку?
Робота з цитатою : «Немає диму без вогню, немає злочину без причини(слайд).
Як ви вважаєте,що штовхає людей на скоєння злочину ? (орієнтовані відповіді : економічні негаразди, соціальна напруженість в суспільстві, психологічні проблеми психічні розлади ітд).
Зараз я хочу представити групу експертів, які отримали випереджаюче завдання і готові представити результати своєї роботи.
Вчитель запрошує до виступу домашню групу дослідників, яка займалася дослідженням причин злочину.
Виступ учня №1.Наша група досліджувала основні теорії причин правопорушень та злочинів а також розробляла шляхи їх подолання. Причини злочину- це об’єктивні та суб’єктивні чинники,що впливають на особу, спонукаючи її до вчинення злочину. Під причинами злочинності в сучасній Україні розуміється система негативних соціально-психологічних явищ, пов’язаних із протиріччями суспільства і держави, які породжують злочинність.
Виступ учня №2 . Перша теорія з якою ми ознайомилися це- теологічна теорія. Вона вбачає причину неправомірної,злочинної поведінки людини в перемозі у її душі диявола,який веде боротьбу з Богом. Отже, який шлях можна запропонувати для подолання злочинності згідно з названою теорією? На нашу думку, потрібно запроваджувати релігійне виховання, в основі якого- пропаганда найлюдяніших чеснот- доброти, любові до ближнього, поваги. Ми вважаємо, що якщо і держава і церква і кожний громадянин працюватиме у даному напрямку, злочинність,якщо ж не викорінеться , то значно скоротиться.
Виступ учня №3.Наступна теорія яку ми досліджували має назву «антропологічна» . Вона вбачає причини злочинів у психофізичних властивостях людини , а саме: спадковість, душевна хвороба, психічні аномалії. На нашу думку, шлях подолання такої причини може полягати лише в лікуванні особи або ізоляції правопорушника від суспільства.
Виступ учня №4.Соціологічна теорія пояснює причини злочинів різноманітними суспільними явищами, а саме: бідністю, майновою нерівністю, несправедливістю ,нечесністю,корумпованістю держави та державних установ. Згідно з цією теорією злочинність- це реакція на політику держави. Які ж ми можемо запропонувати шляхи вирішення даної проблеми? На нашу думку,лише виважена соціальна політика держави, лише піклування держави про кожну людину, дотримання державою всіх прав людини і громадянина може допомогти у вирішені даної проблеми, кА безперечно існує. Та при цьому не слід забувати і про зворотній зв'язок , адже ніхто не повинен забувати, що поряд з наданими правами єй обов’язки.
Виступ учня №1 Отже, опрацювавши матеріал з даної теми , наша група дійшла наступного висновку : зменшення злочинності- мета будь –якої держави , будь якого суспільства. Лише спільними діями кожної особи з державою можна досягти цієї мети. Насправді, від кожного з нас залежить набагато більше,ніж ми собі уявляємо. Для викорінення злочинності потрібно почати з себе. Держава-це і є ми!
Слово вчителя:
Таким чином, ми ознайомилися із поняттями «кримінальне право « і «злочин», визначили причини злочинів та можливі шляхи їх подолання . Нам часто здається, що від нас нічого не залежить, що різні обставини та інші люди впливають на наше життя і на життя суспільства вцілому . Насправді, це зовсім не так. Наприклад , зараз ми перерахували причини злочинів і відразу знайшли варіанти для їх усунення, які залежать від кожного з нас.
Підсумки уроку.
Гра « Блеф клуб». Вчитель зачитує інформацію з теми уроку, а учні зупиняють його,коли чують ,так званий «блеф».
Домашнє завдання :параграф 20 вивчити, письмово відповісти на питання 4-7