Мета: навчити учнів розкривати юридичний зміст окремих конституційних прав і свобод людини і громадянина; ознайомити з основними правами і свободами людини та громадянина, конституційними обов'язками громадян України; розвивати вміння коментувати окремі статті ІІ розділу Конституції України, пояснювати юридичний зміст окремих конституційних прав і свобод людини і громадянина, описувати конституційні обов'язки громадян України, аналізувати правові ситуації щодо дотримання чи порушення основних прав та свобод людини і громадянина; виховувати в учнів переконання у взаємному зв'язку прав та обов'язків людини і громадянина, у важливості дотримання прав та свобод людини.
Правознавство 9 клас
УРОК
Тема: Конституційні права і свободи людини і громадянина.
Мета: навчити учнів розкривати юридичний зміст окремих конституційних прав і свобод людини і громадянина; ознайомити з основними правами і свободами людини та громадянина, конституційними обов’язками громадян України; розвивати вміння коментувати окремі статті ІІ розділу Конституції України, пояснювати юридичний зміст окремих конституційних прав і свобод людини і громадянина, описувати конституційні обов’язки громадян України, аналізувати правові ситуації щодо дотримання чи порушення основних прав та свобод людини і громадянина; виховувати в учнів переконання у взаємному зв’язку прав та обов’язків людини і громадянина, у важливості дотримання прав та свобод людини.
Тип уроку: комбінований
Обладнання й матеріали: підручник, Конституція України.
Основні поняття й терміни: податки, державні символи, загальний військовий обов’язок.
Хід уроку
І. Організаційний етап
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
Зараз я вам зачитаю фрагмент казки Джанні Родарі «Пригоди Чіполліно», і ми обговоримо що збирається зробити Чіполліно як чесний громадянин. В якому значенні вживає термін «громадянин» Чіполліно? Визначте, Чіполлоне – батько Чіполліно – є підданим чи громадянином казкової держави. Чим відрізняються ці терміни?
«...натовп захвилювався, як вода в діжечці. Не витримавши натиску, старий Чіполлоне завертівся, як дзиґа, й ненавмисно наступив на ногу самому принцові Лимону. Його величність, на ногах якого були неабиякі мозолі, відразу побачив усі зорі на небі без допомоги придворного астронома. Десять солдат-лимончиків кинулися з усіх боків на нещасного Чіполлоне і замкнули на ньому кайданки…
…старого Чіполлоне засудили до тюремного ув’язнення...
Чіполліно добився побачення зі старим й міцно обійняв його:
– Бідний ти, мій батьку! Тебе засадили в буцегарню як злочинця разом із злодіями і бандитами!..
– Що ти, що ти, синку, – лагідно перебив його батько, – адже у в’язниці повнісінько чесних людей!
– А за що ж вони сидять? Що поганого вони зробили?
– Рівно нічого, синку. Ось за це їх і засадили. Принцові Лимону порядні люди не до душі.
Чіполліно замислився.
– Значить, потрапити до в’язниці – це велика честь? – запитав він.
– Виходить, що так. В’язниці збудовані для тих, хто краде і вбиває, але у принца Лимона все навпаки: злодії і вбивці у нього в палаці, а у в’язниці сидять чесні громадяни.
– Я теж хочу бути чесним громадянином, – заявив Чіполліно, – але у в’язницю потрапляти не хочу. Потерпи трохи, я повернуся сюди і всіх вас звільню!..»
Отже, Люди, які живуть на певній території, утворюють державу – організацію для вирішення спільних справ. Її складають громадяни (у монархіях – піддані). У публічних промовах, художніх творах поняття «громадянин» вживають у широкому значенні слова, говорячи, що це – людина, яка бере активну участь у вирішенні спільних справ громади і житті держави. Однак у цього поняття є й юридичний зміст. Громадянство – взаємозв’язок людини з державою, що визначає основу її правового статусу.
Цей зв’язок виражається у взаємних правах, обов’язках і відповідальності людини перед державою, а держави – перед людиною. Держава гарантує громадянинові забезпечення його прав, свобод, законних інтересів та їх захист, а громадянин зобов’язаний дотримуватися законів держави та виконувати обов’язки, ними визначені.
IIІ. Мотивація навчальної діяльності
На сьогоднішньому уроці ми з вами навчимося розкривати юридичний зміст окремих конституційних прав і свобод людини і громадянина; ознайомити з основними правами і свободами людини та громадянина, конституційними обов’язками громадян України; Тема нашого уроку як ви вже зрозуміли «Конституційні права і свободи людини і громадянина.»
ІV. Вивчення нового матеріалу
Конституційні права і свободи людини і громадянина.
Зараз я вам зачитаю казку Василя Сухомлинського «Віл і Садівник».
Працюючи в парах, обговоріть: у чому полягає головна думка (мораль) цієї казки? Як ви розумієте висновок Садівника: «Той, кого заставляють працювати хомут і батіг, не може бачити майбутнього»?
«У полі працювали Віл і Садівник. Віл, запряжений в плуг, орав поле. Повільно сунув він по землі – тягти було нелегко. Та Віл звик коритися господареві. Він знав: як тільки стане, то господар боляче вперіщить його батогом та ще й сіна дасть менше увечері. А Садівник скопав невелику кам’янисту грядочку, підготував на виноградник. Віл уранці чув розмову господаря і Садівника.
Тоді Садівник сказав: «Ця кам’яниста грядка навіть волові не під силу». Тепер Віл вухам
своїм не вірить: копає Садівник грядку й співає. Із нього піт тече, а він співає, і очі у нього веселі, радісні.
– Садівниче, тобі важко? – питає Віл, порівнявшись із ним.
– Ой, як важко...– відповідає Садівник.
– То чого ж ти співаєш і очі у тебе такі радісні?
– Бо я бачу цю мертву кам’янисту діляночку вже скопаною. Бачу на ній виноградні грона. Бачу радість в очах людей.
– Як же ти все це бачиш? – питає здивований Віл. – Цього ж немає.
– Якби людина бачила тільки те, що є, вона не була б Людиною. Людина бачить своє майбутнє.
– Навчи мене, Садівниче, бачити те, чого ще немає.
– Добре, – каже Садівник, – зараз я визволю тебе з хомута.
– Але ж без хомута і батога я не зможу працювати, – благає Віл. Садівник тільки розвів руками й подумав: «Той, кого заставляють працювати хомут і батіг, не може бачити майбутнього». Та він цього не сказав, бо Віл все одно нічого б не збагнув».
Закріплюючи права і свободи людини і громадянина, Конституція України визначає гарантії їх реалізації та захисту. Перелік конституційних (основних) прав і свобод не є вичерпним, інші права, які ми реалізуємо в житті (наприклад, права дітей, учнів, споживачів), містяться у відповідних законах.
Чим права людини відрізняються від прав громадянина?
Робота з правовим документом
У групах ознайомтесь з текстом розділу 2 Конституції України і розподіліть зафіксовані в ньому права згідно з їх класифікацією (громадянські (особисті), політичні, економічні, соціальні, культурні)
Розв’язати юридичні задачі.
Обговоріть ситуацію та запишіть відповідь до неї у зошит.
Готуючись до уроку, Сергій прочитав кілька статей ІІ розділу Конституції України й помітив, що у статті 27 записано: «Кожна людина має невід’ємне право на життя», а у статті 39 – «Громадяни мають право збиратися мирно, без зброї...» Він звернувся до своєї однокласниці Марії із запитанням: чому в одних статтях мова йде про кожну людину, а в інших – тільки про громадян?Як ви думаєте, що відповіла Марія Сергію?
За допомогою витягів з Конституції України (с. 66-67 підручника)
Підсумок; досконале знання конституції допомагає захистити свої права.
Конституційні обов’язки громадян України.
Бесіда
1. Чи є права людини абсолютними, безмежними?
2. Чим обмежені права?
Обов’язком називають такий тип поведінки людей, здійснення якого забезпечує нормальне життя суспільства і держави.
Робота в группах
Поміркуйте разом:
1. Чому перелік обов’язків значно менший, ніж перелік прав?
2. Чи існує взаємозв’язок між правами та обов’язками? Свою точку зору доведіть на прикладах.
IV. Узагальнення й систематизація
- назвати конституційні права та обов’язки людини і громадянина.
- висловити свою думку щодо того, які з цих прав є найважливішими для них особисто.
V. Домашнє завдання