Конспект уроку з правознавства для 9 класу на тему: "Конституційні права і свободи людини і громадянина"

Про матеріал

Мета: навчити учнів розкривати юридичний зміст окремих конституційних прав і свобод людини і громадянина; ознайомити з основними правами і свободами людини та громадянина, конституційними обов'язками громадян України; розвивати вміння коментувати окремі статті ІІ розділу Конституції України, пояснювати юридичний зміст окремих конституційних прав і свобод людини і громадянина, описувати конституційні обов'язки громадян України, аналізувати правові ситуації щодо дотримання чи порушення основних прав та свобод людини і громадянина; виховувати в учнів переконання у взаємному зв'язку прав та обов'язків людини і громадянина, у важливості дотримання прав та свобод людини.

Перегляд файлу

Правознавство                                                                                                                                    9 клас

УРОК

Тема: Конституційні права і свободи людини і громадянина.

Мета: навчити учнів розкривати юридичний зміст окремих конституційних прав і свобод людини і громадянина; ознайомити з основними правами і свободами людини та громадянина, конституційними обов’язками громадян України;                                                                                       розвивати вміння коментувати окремі статті ІІ розділу Конституції України, пояснювати юридичний зміст окремих конституційних прав і свобод людини і громадянина, описувати конституційні обов’язки громадян України, аналізувати правові ситуації щодо дотримання чи порушення основних прав та свобод людини і громадянина;                                                                                                        виховувати в учнів переконання у взаємному зв’язку прав та обов’язків людини і громадянина, у важливості дотримання прав та свобод людини.

Тип уроку: комбінований

Обладнання й матеріали: підручник, Конституція України.

Основні поняття й терміни: податки, державні символи, загальний військовий обов’язок.

 

Хід уроку

І. Організаційний етап

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів

  • Що таке права людини?
  • Класифікація прав людини?
  • Громадянство це?

 

Зараз я вам зачитаю фрагмент казки Джанні Родарі «Пригоди Чіполліно», і ми обговоримо що збирається зробити Чіполліно як чесний громадянин. В якому значенні вживає термін «громадянин» Чіполліно? Визначте, Чіполлоне – батько Чіполліно – є підданим чи громадянином казкової держави. Чим відрізняються ці терміни?

«...натовп захвилювався, як вода в діжечці. Не витримавши натиску, старий Чіполлоне завертівся, як дзиґа, й ненавмисно наступив на ногу самому принцові Лимону. Його величність, на ногах якого були неабиякі мозолі, відразу побачив усі зорі на небі без допомоги придворного астронома. Десять солдат-лимончиків кинулися з усіх боків на нещасного Чіполлоне і замкнули на ньому кайданки…

…старого Чіполлоне засудили до тюремного ув’язнення...

Чіполліно добився побачення зі старим й міцно обійняв його:

– Бідний ти, мій батьку! Тебе засадили в буцегарню як злочинця разом із злодіями і бандитами!..

– Що ти, що ти, синку, – лагідно перебив його батько, – адже у в’язниці повнісінько чесних людей!

– А за що ж вони сидять? Що поганого вони зробили?

– Рівно нічого, синку. Ось за це їх і засадили. Принцові Лимону порядні люди не до душі.

Чіполліно замислився.

– Значить, потрапити до в’язниці – це велика честь? – запитав він.

– Виходить, що так. В’язниці збудовані для тих, хто краде і вбиває, але у принца Лимона все навпаки: злодії і вбивці у нього в палаці, а у в’язниці сидять чесні громадяни.

– Я теж хочу бути чесним громадянином, – заявив Чіполліно, – але у в’язницю потрапляти не хочу. Потерпи трохи, я повернуся сюди і всіх вас звільню!..»

 

Отже, Люди, які живуть на певній території, утворюють державу – організацію для вирішення спільних справ. Її складають громадяни (у монархіях – піддані). У публічних промовах, художніх творах поняття «громадянин» вживають у широкому значенні слова, говорячи, що це – людина, яка бере активну участь у вирішенні спільних справ громади і житті держави. Однак у цього поняття є й юридичний зміст. Громадянство – взаємозв’язок людини з державою, що визначає основу її правового статусу.

Цей зв’язок виражається у взаємних правах, обов’язках і відповідальності людини перед державою, а держави – перед людиною. Держава гарантує громадянинові забезпечення його прав, свобод, законних інтересів та їх захист, а громадянин зобов’язаний дотримуватися законів держави та виконувати обов’язки, ними визначені.

  • Діти розказують статті з конституції України.
  • Підстави набуття громадянства
  • Підстави припинення громадянства

 

IIІ. Мотивація навчальної діяльності

На сьогоднішньому уроці ми з вами навчимося розкривати юридичний зміст окремих конституційних прав і свобод людини і громадянина; ознайомити з основними правами і свободами людини та громадянина, конституційними обов’язками громадян України;                                                                                     Тема нашого уроку як ви вже зрозуміли «Конституційні права і свободи людини і громадянина.»

 

ІV. Вивчення нового матеріалу

Конституційні права і свободи людини і громадянина.

Зараз я вам зачитаю казку Василя Сухомлинського «Віл і Садівник».

Працюючи в парах, обговоріть: у чому полягає головна думка (мораль) цієї казки? Як ви розумієте висновок Садівника: «Той, кого заставляють працювати хомут і батіг, не може бачити майбутнього»?

«У полі працювали Віл і Садівник. Віл, запряжений в плуг, орав поле. Повільно сунув він по землі – тягти було нелегко. Та Віл звик коритися господареві. Він знав: як тільки стане, то господар боляче вперіщить його батогом та ще й сіна дасть менше увечері. А Садівник скопав невелику кам’янисту грядочку, підготував на виноградник. Віл уранці чув розмову господаря і Садівника.

Тоді Садівник сказав: «Ця кам’яниста грядка навіть волові не під силу». Тепер Віл вухам

своїм не вірить: копає Садівник грядку й співає. Із нього піт тече, а він співає, і очі у нього веселі, радісні.

– Садівниче, тобі важко? – питає Віл, порівнявшись із ним.

– Ой, як важко...– відповідає Садівник.

– То чого ж ти співаєш і очі у тебе такі радісні?

– Бо я бачу цю мертву кам’янисту діляночку вже скопаною. Бачу на ній виноградні грона. Бачу радість в очах людей.

– Як же ти все це бачиш? – питає здивований Віл. – Цього ж немає.

– Якби людина бачила тільки те, що є, вона не була б Людиною. Людина бачить своє майбутнє.

– Навчи мене, Садівниче, бачити те, чого ще немає.

– Добре, – каже Садівник, – зараз я визволю тебе з хомута.

– Але ж без хомута і батога я не зможу працювати, – благає Віл. Садівник тільки розвів руками й подумав: «Той, кого заставляють працювати хомут і батіг, не може бачити майбутнього». Та він цього не сказав, бо Віл все одно нічого б не збагнув».

 

Закріплюючи права і свободи людини і громадянина, Конституція України визначає гарантії їх реалізації та захисту. Перелік конституційних (основних) прав і свобод не є вичерпним, інші права, які ми реалізуємо в житті (наприклад, права дітей, учнів, споживачів), містяться у відповідних законах.

 

Чим права людини відрізняються від прав громадянина?

 

Робота з правовим документом

У групах ознайомтесь з текстом розділу 2 Конституції України і розподіліть зафіксовані в ньому права згідно з їх класифікацією (громадянські (особисті), політичні, економічні, соціальні, культурні)

Розв’язати юридичні задачі.

Обговоріть ситуацію та запишіть відповідь до неї у зошит.

Готуючись до уроку, Сергій прочитав кілька статей ІІ розділу Конституції України й помітив, що у статті 27 записано: «Кожна людина має невід’ємне право на життя», а у статті 39 – «Громадяни мають право збиратися мирно, без зброї...» Він звернувся до своєї однокласниці Марії із запитанням: чому в одних статтях мова йде про кожну людину, а в інших – тільки про громадян?Як ви думаєте, що відповіла Марія Сергію?

За допомогою витягів з Конституції України (с. 66-67 підручника)

Підсумок; досконале знання конституції допомагає захистити свої права.

Конституційні обов’язки громадян України.

Бесіда

1.  Чи є права людини абсолютними, безмежними?

2.  Чим обмежені права?

Обов’язком  називають  такий  тип  поведінки  людей, здійснення якого забезпечує нормальне життя суспільства і держави.

Робота в группах

  1. Проаналізувати ситуації, пов’язані з призовом до Збройних Сил України (с. 69 підручника)
  2. За допомогою витягів із Закону України «про військовий обов’язок та військову службу» (с. 69 -72 підручника) прийняти рішення про призов, звільнення від служби або надання відстрочки призовникам.

Поміркуйте разом:

1.  Чому перелік обов’язків значно менший, ніж перелік прав?

2.  Чи існує взаємозв’язок між правами та обов’язками? Свою точку зору доведіть на прикладах.

IV. Узагальнення й систематизація

- назвати конституційні права та обов’язки людини і громадянина.

- висловити свою думку щодо того, які з цих прав є найважливішими для них особисто.

V.  Домашнє завдання

  1. Вивчити параграф 10 підручника, написати конспект.
  2. Знайти –3 приклади, що ілюструють реалізацію або невиконання прав та обов’язків.

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Романюк Євгенія Вадимівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
10 березня 2018
Переглядів
2791
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку