ТЕМА УРОКУ: Тема жіночої долі – одна з провідних у творчості Тараса Шевченка. Еволюція жіночого образу. Тема матері й сина (на матеріалі творів «Катерина», «Наймичка»)
МЕТА УРОКУ:
ОБЛАДНАННЯ: тексти, епіграф, мультимедійна пара.
ТИП УРОКУ: урок-дослідження.
МЕТОДИ РОБОТИ: проблемні запитання, поетичний марафон, метод групового дослідження, діаграма Венна.
ВИПЕРЕДЖУВАЛЬНІ ЗАВДАННЯ: прочитати поеми «Катерина», «Наймичка».
ЕПІГРАФ. Такого полум'яного культу материнства, такого апофеозу жіночого кохання і жіночої муки, мабуть, не знайти ні в одного з поетів світу. Нещасний в особистому житті, Шевченко найвищу красу бачив у жінці, в матері.
М. Рильський
ПЕРЕБІГ УРОКУ
І. Актуалізація знань, умінь, навичок учнів
1. Вступне слово вчителя
Ми називаємо його Кобзарем і національним пророком, знаходимо в його творчості «бунт мас» і «зойк прозрілого раба». Під впливом Шевченківської поезії формувалася національна свідомість багатьох поколінь українців. Та знаємо ми й іншого Тараса Шевченка, у творах якого «усміх, мати й садок вишневий коло хати». Його називають співцем жіночої долі, хоча правильніше б було сказати «жіночої недолі», «жіночого безталання». Доба, у яку жив поет не сприяла зображенню щасливого материнства, гарної долі жінки-кріпачки. Жахливі соціальні умови, виснажлива праця, безправ’я, постійне приниження, обставини, які були часом вищими за все, спричинили те, що з-поміж усіх епітетів, якими можна було нагородити жінку за її красу, любов, доброту, людяність, тарасові Шевченкові не доводилось обирати. Його жінка нещасна, безталанна, а її доля часто трагічна.
Цитатами з вивчених творів підтверджуємо цю думку?
2. Літературна вікторина
«Гайдамаки» Оксана
А також кріпацька неволя – це доля рідної матері, яку передчасно «у могилу нужда та праця положила», доля сестер Катрі, Ярини, Марії – «голубок» молодих, у яких «у наймах коси побіліють», це трагічна доля його першої трепетної любові – Оксани Коваленко, та й доля всіх нещасних жінок, що «німі на панщину ідуть». Шевченко ніби зібрав їх всіх воєдино у своєму серці і розповів про них всьому світові.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми й мети уроку.
Тема уроку: Тема жіночої долі – одна з провідних у творчості Тараса Шевченка. Еволюція жіночого образу. Тема матері й сина (на матеріалі творів «Катерина», «Наймичка»).
ІІІ. Сприйняття нового матеріалу.
1. Літературна композиція
Автор 1. Реве, стогне хуртовина,
Котить, верне полем;
Стоїть Катря серед поля,
Даля сльозам волю.
Утомилась заверюха,
Де-де позіхає;
Ще б плакала Катерина,
Та сліз більш не має.
Катерина (з дитиною на руках).
Ходім, сину, смеркається;
Коли пустять в хату,
А не пустять то й надворі
Будем ночувати.
Під хатою заночуєм,
Сину мій Іване!
Де ж ти будеш ночувати,
Як мене не стане?
З собаками, мій синочку,
Кохайся надворі!
Повільно йде
Автор. Іде шляхом молодиця.
Мусить бути, з прощі.
Чого ж смутна, невесела,
Заплакані очі?
У латаній свистиночці,
На плечах торбина,
В руці чіпок, а на другій
Заснула дитина
Катерина.
Не плач, сину, моє лихо!
Що буде, то й буде.
Піду дальше – більш ходила...
А може, й зостріну.
Оддам тебе, мій голубе,
А сама загину.
Виходить.
Автор 2. У неділю рано-вранці
Поле крилося туманом;
У тумані, на могилі,
Як тополя, похилилась
Молодая молодиця.
З’являється Ганна.
Щось до лона пригортає
Та з туманом розмовляє...
Ганна.
Дитя моє! Мій синочку,
Нехрещений сину!
Не я тебе хреститиму
На лиху годину.
Чужі люде хреститимуть,
Я не буду знати,
Як і зовуть... Дитя моє!
Я була багата...
Не лай мене, молитимусь,
Із самого неба
Долю виплачу сльозами
І пошлю до тебе.
Автор. Пішла полем, ридаючи,
В тумані ховалась
Та скрізь сльози тихесенько
Про вдову співала...
У героїнях інсценізації ви, звичайно ж, упізнали Катерину та Ганну з Шевченкових поем «Катерина» та «Наймичка». Життєві трагедії цих жінок, долі їхні чимось схожі. Це насамперед нещаслива доля жінки-покритки, неприйняття її суспільством.
2.Учнівське дослідження.
Складання психологічного портрета Катерини.
Люде серця не побачать,
А скажуть – ледащо!
Кохайтеся ж, чорнобриві,
Та не з москалями,
Бо москалі – чужі люде,
Знущаються з вами.
Система запитань:
- До кого і з яким почуттям звертається автор?
- Чому разом із дочкою «мусить погибати» її стара мати?
- Для чого автор використовує тавтологію?
Система запитань:
- Чим можна пояснити нерозважливу поведінку Катерини?
- Як до цього ставиться автор?
- Чим є небезпечною недобрая слава на все село?
- Чому поет так мало розповідає про стосунки Катерини й офіцера?
- Садочок – дівоцтво, дівочі переживання, любовні побачення.
Коментування сцени вигнання Катерини батьками (поема «Катерина»).
Автор.
Сидить батько кінець стола,
На руки схилився;
Не дивиться на світ божий:
Тяжко зажурився.
Коло його стара мати
Сидить на ослоні.
У поведінці матері ми бачимо явну істерику. Вона то саркастично посміхається з дочки:
«Що весілля, доню моя
А де ж твоя пара?
Де світилки з друженьками,
Старости, бояре?»
То проклинає Катерину:
«Проклятий час-годинонька,
Що ти народилась!
Якби знала, до схід сонця
Була б утопила...
Здалась тоді б ти гадині,
Тепер – москалеві...»
То голосить, і в її словах ми чуємо любов і ласку:
«Доню моя, доню моя,
Цвіте мій рожевий!
Як ягідку, як пташечку,
Кохала, ростила
На лишенько... Доню моя,
Що ти наробила?..»
То висловлює абсолютну байдужість до подальшої долі дочки й онука:
«... Іди ж шукай
У Москві свекрухи.
Не слухала моїх речей,
То її послухай.
Іди, доню, найди її,
Найди, привітайся,
Будь щаслива в чужих людях,
До нас не вертайся!
Не вертайся, дитя моє,
З далекого краю...»
Автор. Обізвався старий батько:
Батько. «Чого ждеш, небого?»
Автор. Заридала Катерина
Та бух йому в ноги:
Катерина. «Прости мене, мій батечку,
Що я наробила!
Прости мене, мій голубе,
Мій соколе милий!»
Батько. «Нехай тебе Бог прощає
Та добрії люде;
Молись Богу та йди собі –
Мені легше буде».
Коментарі вчителя (під час перегляду):
Ледве встала, поклонилась, вийшла мовчки з хати, пішла в садок, там помолилася Богу, взяла землі із собою. Плаче Катерина – а р руках дитина. Її серце мліє, вона голосить, сина пригортає, цілує. А воно, як ангелятко, нічого не знає, маленькими ручицями пазухи шукає. Отаке-то на сім світі роблять людям люде.
Катерина – душею велика, але недалека і наївна за своєю природою. Вона неординарна селянка, очевидно найкрасивіша дівчина в селі, перша красуня, єдина донька вільних батьків. Вона змушена поневірятися, ночувати під тином. Вона легковажна? Чому її гонять? Чому батьки відцурались? Чому люди кволять? Чому вона як тополя стала в полі при битій дорозі? Чому її материнство-покритки обтяжене ганьбою, соромом? (сцена з чумаками).
В чому вона винна? Вона винна, що вперше щиро покохала й анітрохи не сумнівалася в таких самих глибоких почуттях.
Автор. А він коня поганяє,
Нібито й не бачить.
Катерина. «Постривай же, мій голубе!
Дивись, я не плачу.
Ти не пізнав мене, Йване?
Серце, подивися,
Їй же богу, я Катруся!”
Москаль. «Дура, отвяжися!
Возьмите прочь безумную!”
Катерина. «Боже мій! Іване!
І ти мене покидаєш?
А ти ж присягався!»
Москаль. «Возьмите прочь! Что ж вы стали?»
Катерина. «Кого? Мене взяти?
За що ж, скажи мені, мій голубе?
Кому хоч оддати
Свою Катрю, що до тебе
В садочок ходила,
Свою Катрю, що для тебе
Сина породила?»
Біга Катря боса лісом,
Біга та голосить;
То проклина свого Йвана,
То плаче, то просить.
Вибігає на возлісся;
Кругом подивилась,
Та в яр… біжить… серед ставу
Мовчки опинилась.
«Прийми, Боже, мою душу,
А ти – моє тіло!»
Шубовсть в воду!.. Попід льодом
Геть загуркотіло.
Чорнобрива Катерина
Найшла, що шукала.
Дунув вітер понад ставом –
І сліду не стало.
Серце моє!
Не плач, Катерино,
Не показуй людям сльози,
Терпи до загину!
А щоб личко не марніло
З чорними бровами, –
До схід сонця в темнім лісі
Умийся сльозами.
Умиєшся – не побачать,
То й не засміються;
А серденько одпочине,
Поки сльози ллються.
(Ліричний відступ - авторський відступ від розгортання подій, картин та образів, у якому письменник безпосередньо від себе висловлює почуття і настрої у зв’язку з долею героїв, виявляє своє ставлення до них.
Публіцистичний відступ – авторський відступ від розгортання подій, у якому письменник висловлює ставлення до суспільних проблем (застереження дівчатам).
Вчитель читає вірш, звучить Аве Марія Каччіні.
Доки буде жити Україна
В теплім хлібі, в барвних снах дітей —
Йтиме білим полем Катерина
З немовлям, притнутим до грудей.
Освятивши невимовним болем
Все прийдешнє, кожну нашу мить,
Йде вона і мов велике коло,
Біле небо навздогін летить.
Про дівочу цноту, про калину
Не співай, поете, не квили,
Бо іде сьогодні Катерина
Тим шляхом, що наші кревні йшли.
Вилами розхитували трони,
Руйнували все старе дотла,
Тільки би Шевченкова Мадонна
В сніжне небуття не полягла!
Тільки би вона донесла сина
До свого народу, до людей.
Біле поле. Біла Катерина
З немовлям, притнутим до грудей.
КАТЕРИНА ГАННА
3.Учнівське дослідження.
Складання психологічного портрета Ганни
(Романтизм – художній метод у літературі і мистецтві, коли не задовольняючій митця дійсності протиставляються картини життя бажаного, витвореного мрією, піднесеного над дійсністю.
Реалізм – художній метод, який вимагає правдивого і всебічного відображення дійсності.)
а) мати — найсвятіше, що є у кожної людини;
б) Я каралась / Весь вік в чужій хаті… / Прости мене, мій синочку! / Я… я твоя мати.
КАТЕРИНА ГАННА
Автор. Ввійшов Марко в малу хату
І став у порогу...
Аж злякався. Ганна шепче:
Ганна. «Слава, слава Богу!
Ходи сюди, не лякайся...
Вийди, Катре, з хати:
Я щось маю розпитати,
Дещо розказати».
Автор. Вийшла з хати Катерина,
А марко схилився
До наймички у голови.
Ганна. «Марку, подивися,
Подивися ти на мене:
Бач, як я змарніла?
Я не Ганна, не наймичка,
Я...» -
Та й оніміла.
Автор. Марко плакав, дивувався,
Знов очі одкрила,
Пильно, пильно подивилась –
Сльози покотились.
Ганна «Прости мене! Я каралась
Весь вік в чужій хаті...
Прости мене, мій синочку!
Я... я твоя мати».
Автор. Та й замовкла...
Зомлів Марко,
Й земля задрижала.
Прокинувся... до матері –
А мати вже спала!
- Висновок: не жила, не наймитувала – каралась, мучилась, існувала. І терпіла, не намагаючись нічого змінити, бо поруч був син, а без нього Ганна свого життя не уявляла. Серед усіх людських законів є один невмирущий у своїй благородності — вміння жертвувати собою. Найвища самопожертва — в материнстві, бо мати дарує дитині не тільки безмежну любов, віддає все життя, всю себе, кожну мить сердечної теплоти.
ІV. Осмислення набутих знань, умінь і навичок учнів
Запитання |
«Катерина» |
«Наймичка» |
Який із творів є класичною поемою, а в якому переважає епічне начало і майже немає ліричних відступів? |
(класична поема) |
* |
У якому творі є пролог, а в якому епілог? |
* (епілог) |
* (пролог) |
Для якої поеми характерні фольклорні прийоми: потрійність дії, казкові початки? |
|
* |
У якому творі романтичний тип утілення жіночої долі, а в якому – реалістичний? |
* (романтичний) |
* (реалістичний) |
Образ Івася – статичний, акцент стосується виключно долі поводиря-жебрака.
V. Закріплення вивченого матеріалу
Робота над епіграфом до уроку.
Великий Кобзар українського народу низько схилявся перед образом Матері, який втілював для нього рідну матір, Україну, Пречисту Діву Марію. Матір Божа, яка оберігає людей землі,— це узагальнюючий образ усіх матерів.
VІ. Підсумок уроку. Домашнє завдання.
Прочитати поему «Марія». Дослідити і порівняти мовні особливості поем Тараса Шевченка «Наймичка» і «Марія» за таким планом: 1. Лексичні особливості і тропи. 2. Синтаксичні особливості (прості чи складні речення, сполучникові чи безсполучникові конструкції, інверсовані речення; монологи, діалоги тощо). 3. Віршований розмір.