З перших днів навчання предмет «Природознавство» викликає у дітей інтерес. Вони із задоволенням гортають підручник, розглядають вміщені в ньому ілюстрації, відновлюють у пам'яті елементарні знання про природу. Однак уже через декілька занять для частини школярів предмет стає нецікавим. Для того щоб розібратися, чому так відбувається, насамперед, потрібно розглянути специфіку курсу «Природознавства». Його мета — формування в учнів уявлень та елементарних понять про об'єкти і явища природи, взаємозв'язки і взаємозалежності між ними. Цієї мети неможливо досягнути тільки шляхом запам'ятовування і відтворення окремих фактів. Необхідно забезпечити певний рівень розумової діяльності учнів, їх пізнавальну активність та самостійність, а в класі, як правило, знаходяться діти різного рівня розвитку психічних процесів(сприймання, мислення, уваги тощо), що зумовлено як біологічними факторами, так і якістю попереднього навчання. Тож від врахування індивідуальних особливостей школярів значною мірою залежить успішне засвоєння природничих знань, умінь і навичок на одних уроках, їх розширення, узагальнення чи конкретизація, узагальнення чи конкретизація і використання на інших.
Урок природознавства в 2- Б класі
Тема. Зима. Ознаки зими в неживій природі.
Мета: сформувати в учнів уявлення про характерні ознаки зими в неживій природі; ознайомити з зимовими місяцями; розкрити походження назв місяців; прищеплювати любов до природи, виховувати бережливе ставлення до навколишнього світу.
навчальна складова: розширювати та збагачувати знання учнів про сезонні зміни у неживій природі, зокрема взимку, ознайомити учнів із поняттям «сніжинка»;
розвивальна складова: розвивати логічне мислення, пізнавальний інтерес, пам’ять та мовлення учнів;
виховна складова: виховувати інтерес до природознавства, бажання бути природі другом, досліджувати її явища.)
Обладнання: підручник, зошит, картки для групової, парної та індивідуальної роботи, слайди, серветки, клей.
Технічне обладнання та програмне забезпечення: ноутбук, проектор, мультфільм «Сніжинка», презентація «Ознаки зими».
Тип : урок засвоєння нових знань
Хід уроку
І. Організаційний момент (перевірка готовності дітей до уроку)
Продзвенів уже дзвінок,
Починається урок.
Він чудовий і цікавий,
Тож гостей зібрав чимало.
Повернімося обличчям до гостей
І дружно промовимо: «Доброго ранку!»
IІ Мотивація навчальної діяльності школярів
Вправа «Настрій»
- Добре, діти, що всі прийшли на урок з гарним настроєм. Тож я вам усім а також і нашим гостям бажаю чудового гарного настрою на цілий день.
ІІІ Актуалізація опорних знань учнів
1.Фенологічні спостереження. На дошці
Повідомлення чергового Гідрометцентру.
2.Гра «Відшукай зайве». ( слайд1 )
Отже, які об’єкти належать до неживої природи?
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку
Сьогодні у нас незвичайний урок. Ми вирушаємо у світ природи. Допоможе нам у цьому чарівниця. Відгадайте, хто вона!
Стало біло навкруги —
Я розпушую сніги
Наганяю холоди,
Води сковую в льоди.
В дружбі з дітьми я всіма.
Здогадались? Я — … (зима)\
1 краплинку радості (серединка біла), 2 краплинку ніжності (серединка жовта), 3 доброти (серединка рожева) і 4 любові (серединка червона), 5 краплинку мудрост( блакитна)і. Без цих якостей – радість, ніжність, доброта, любов, мудрість ми не зможемо спілкуватись з матінкою природою.
Вправа «Асоціативний кущ».
Діти, коли ми говоримо про зиму, які асоціації у вас виникають, що перше вам спадає на думку?(На дошці)
- Саме зимі присвячено наш урок. Сьогодні ми навчимося визначати ознаки цієї пори року. (слайд 2)
ІV Сприйняття та усвідомлення нового матеріалу.
Як люди відчувають, що прийшла зима?(На дошці – сонце)
У зими є помічники три сильних брати. Хто вони?
Робота в зошитах (знайти зимові місяці)
Робота в групах. Знайомство з місяцями(жовта сніжинка)
- Знайдіть в тексті ознаки місяця зими. Обговоріть інформацію. Підготуйтеся розказати про місяці своїми словами.
1гр.Грудень.Зиму розпочинає грудень. У цьому місяці Сонце рухається найнижче над горизонтом, дні найкоротші. Цей місяць називають “грудень” – від слова груддя або грудки. Після осінніх дощів розтоптані возами дороги замерзали. Їздити такими дорогами було важко - заважали замерзлі грудки.
( На дошці Сонце)
Довідкове бюро
22 грудня – день зимового сонцестояння: найдовша ніч і найкоротший день. Після цього день збільшується, а ніч зменшується ( На дошці тривалість дня)
2гр. Січень Другий місяць новий рік розпочинає й половину зими відсікає. Кажуть: «Січень – снігом січе». Отож, так місяць звуть січнем. Але існує ще одна думка. Наші предки взимку, коли дерева «сплять», бралися розчищати ліси – «сікти» (рубати) дерева.
3гр. Лютий Інколи зима по-справжньому виявляє свій суворий характер тільки в лютому – останньому зимовому місяці. Тоді дмуть сильні вітри, налітають віхоли, частішають хуртовини, дошкуляє мороз. Звуть його злюкою Але сонце повертається на бік весни. Часто бувають відлиги. ( На дошці t повітря)
Довідкове бюро
Послухаємо як у народі називають кожен зимовий місяць.
У нас є діти, які в ці місяці святкують свій день народження.
Хто народився у грудні? У січні? У лютому?
Кожний місяць має свої прикмети , так його характеризує народ
( На дошці малюнки місяців)31д. 30д. 28д.
Робота в парах Вузлик мудрості. ( рожева сніжинка)
-У грудні сім погод на дворі: дме, кружляє, рве і мете.
Грудень землю грудить і хату студить.
Грудень кінець року, а початок зими.
Січень — року початок, а зими середина.
Січень, наступає, мороз людей обнімає
Січень в кожусі до п’ят гуляє й візерунки на шибках малює.
Лютий — місяць лютий, запитує, як взутий.
В лютому багато інею на деревах — буде багато меду.
Лютий будує мости, а березень їх ламає
А яка головна ознака зими? На вашу думку, як утворюється сніг?
Мультфільм про сніжинку
( На дошці – Опади)
Довідкове бюро
1. Слово сніг має наступні синоніми:
Якщо сніг з вітром- заметіль
ХУРТОВИ́НА, МЕТЕ́ЛИЦЯ, ВІ́ХОЛА, ЗАВІРЮ́ХА, ХУ́ГА, ЗАВІ́Я,
СНІГОВІ́Й,СНІЖНИ́ЦЯ, ХУГОВІ́Й, ЮГА́, ХВИ́ЩА,ХУГАВИ́ЦЯ,.,
ХУРДЕ́ЛЯ,ХУРТЕ́ЧА,СНІГОВИ́ЦЯ, ВІ́ХАЛО, ЗАВІ́ЙНИЦЯ, ЗАМЕТІ́ЛЬНИЦЯ, , ЗА́МЕТЬ МЕТІ́ЛЬ,СНІГОВІ́ЙНИЦЯ, СНІГОКРУ́ТНИЦЯ,
БУРА́Н, ПУРГА́
Знайомство з явищами природи (слайд)
Робота в парах ( червона сніжинка)
Гра «Збери слова»- ожеледь, паморозь, крига, бурулька, відлига)
Робота з підручником.с. 63
Про які явища зими ми ще не згадали? ( іній і мороз)
Гра «Чого взимку не буває?
Діти, а чи знаєте ви, чого взимку не буває?
Завірюха завиває,
Снігом землю засипає.
Ти скажи мені, Іване,
Чого взимку не буває?
(Промовивши ці слова, вчитель торкається плеча дитини і пропонує відповісти.)
Узимку не можуть рости квіти, тому що — земля мерзла
Про зиму написано багато віршів, оповідань, казок, картин Індивідуальна робота
Робота в друкованому зошиті Гра Так чи ні ( колективно)
Робота в групах(блакитна сніжинка)
1гр «Розморозьте віршик» (слайд )
2гр.Доповни текст
3гр. Вправа «Сенкан». Зима.
Складіть вірш про красуню – зиму.
Що?Зима…
Яка?Пухнаста, м’яка,
Що робить?Морозить, вкриває, звеселяє.
Склади речення Люблю цю пору року!
Білосніжка.
У нас в класі є теж поети.( Слухання вірша)
Художники бачили зиму по – своєму(Слайд художники про зиму)
КОЛАЖ Зима (синя сніжинка)
(біла сніжинка)Передайте ваш настрій
Слайд «Наше місто взимку»
Про яку пору року ми говорили?
Які ознаки зими ви запам’ятали?
Які завдання найбільш сподобались?
1 гр.С. 62 -64
2гр.С. 62 -64
написати казку про зиму