Конспект уроку з природознавства "Літо та його ознаки. Планування спостережень за природою влітку. Жива природа влітку."(2 клас)

Про матеріал

Учні в малих групах самостійно шукають інформацію про літо, обговорюють знайдену інформацію та презентують її у вигляді наочного посібника "Календар літа". Вчитель на цьому уроці виступає виключно в ролі модератора.

Перегляд файлу

Тема: Літо та його ознаки. Планування спостережень за природою влітку. Жива природа влітку.                                                    

       Ключові компетентності:

вміння вчитися:

навчально-організаційні вміння і навички:

  • додержується послідовності виконання роботи під керівництвом учителя  ( з чого почну, що зроблю потім, чим закінчу) ;

загально мовленнєві вміння і навички:

  • спілкується під час виконання групових і колективних навчальних завдань;

контрольно-оцінні вміння:

  • висловлює оцінні судження;

інформаційно-комунікативна:

  • знаходить у повідомленні інформацію, конкретні відомості;

загальнокультурна:

  • дотримується норм поведінки учня на уроці;

здоровязбережувальна:

  • дотримується гігієнічних норм під час уроку;

соціальна: співпрацює в команді

 

                         Предметні компетентності

            ( конкретизовані навчальні цілі, очікувані результати)

Початковий рівень:

  • знає  і називає ознаки літа ;
  • знає, яку працю виконують люди влітку;

Середній рівень:

  • розрізняє за ілюстраціями назву  літніх місяців;
  • пояснює зв’язки у живій природі на прикладі лісу;

 

Достатній рівень:                                                                                                                 

- знаходить (за завданням вчителя) інформацію  в енциклопедіях (довідниках чи науково – популярних виданнях) про живу і неживу природу влітку та народні прикмети передбачення погоди влітку;

 

Високий рівень: 

- висловлює судження про власне ставлення до літа «За що я люблю літо»;             

  • описує красу природи влітку та позитивні емоції, які вона викликає;
  • бере участь в обговоренні здобутої інформації;
  • планує спостереження за природою влітку;
  • виготовляє саморобний наочний посібник «Календар літа»;
  • презентує творче завдання;

                                

                                               План уроку

  1. Розгадування учнями кросворда з метою повідомлення теми уроку.          ( Додаток 1)
  2. Висловлення учнями суджень про власне ставлення до літа «За що я люблю літо». Гра «Мікрофон».
  3. Описування учнями краси природи влітку та позитивних емоцій, які вона викликає.(Додаток 2)
  4. Розрізнення учнями за ілюстраціями назв літніх місяців. (Додаток 3)
  5. Розповідь – бесіда вчителя про живу і неживу природу влітку.
  6. Називання учнями ознак літа та праці людей влітку. (Додаток 4)
  7. Пояснення учнями зв’язків у живій природі на прикладі лісу.
  8. Знаходження учнями (за завданням учителя)  інформації  в енциклопедіях (довідниках чи науково – популярних виданнях) про живу і неживу природу влітку та народні прикмети передбачення погоди влітку. Робота в групах. (Додаток 6)

Група «Сонце»: про зміни в неживій природі влітку.

Група «Соняшник»: про зміни в житті рослин улітку.

       Група «Сонечко – семикрапочка»: про зміни в житті та поведінці тварин  

       улітку.

Група «Сонячний зайчик»: народні прикмети передбачення погоди влітку. (Додаток 7)

  1.  Обговорення здобутої інформації та формулювання відповідних висновків.
  2.  Презентація групами виконаного завдання.
  3.  Виготовлення наочного посібника «Календар літа». (Додаток 8)
  4.  Планування учнями спостережень за природою влітку. (Додаток 9)
  5.  Підведення підсумків уроку .      

                                                                                                                                             

 

 

 Додаток 1                                                                                                                                                                                                                                                  

  • Розгадайте кросворд і визначте тему нашого уроку:

1. В

е

с

е

л

к

а

2. Г 

р

і

м

3. В

і

т

е

р

4. С

о

н

ц

е

                                                                                          

 

 

 

 

 

 

  1. Вийшла звідкись гарна панна,            2. Біг кінь білобокий

На ній квітка – семицвітка. Через Дунай глибокий.

А де з річки воду брала, Як упав – заіржав,

Там коромисло зламала.   (Веселка) Увесь світ задрижав.   (Грім)

  1. Я берізку гойдну                             4. В спеку песику і киці

І тебе штовхну,                                                 Гриць приніс води з криниці.

       Налечу, засвищу,                                             Ті прибігли: ну й біда!

       Можу й куряву підняти.                    З миски зникла вся вода!

      Хто я? Можете вгадати?   (Вітер)     Хто це воду випив? Хто це?

                                                   Здогадались, діти?..   (Сонце)

 

 

 Додаток 2

  • Розгляньте ілюстрацію та опишіть красу природи влітку та позитивні емоції, які вона викликає:

 

 

 

 

                                                                                                           Додаток 3

 

  • Розрізніть за ілюстраціями назви літніх місяців:

 

 

 

 

 

 

 А Б

 

 

 

 

 

 

 

В

 

 

 

А

Б

В

 

 

 

  1. липень
  2. червень
  3. серпень

 

 

                    Додаток 4

  • Доповніть текст, використовуючи слова з довідки:

 _______  -  пора  року,  що наступає після весни.

Ознаки  літа в неживій природі: __________  сонце, __________ небо, дощі

_____________  ,  ___________  дні,  ____________  ночі. 

Ознаки живої природи: _______________________________  у рослин  луків, полів, лісу, водойм.

____________  ,  _____________  , комахи  піклуються про потомство.

Праця людей влітку: _______________________________________________ .

Довідка: яскраве, голубе, з грозами, довгі, короткі, літо, цвітіння, утворення плодів і насіння, птахи, звірі, сінокіс, жнива, збирання врожаю.

       

 Додаток 5

  • Змоделюйте ланцюги живлення  представників лісу:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 6

   Вчитель заздалегідь готує  4 види силуетних картинок (порівну кожного виду), загальна кількість яких відповідає кількості учнів у класі. Діти по черзі підходять до стола і вибирають собі одну із них (картинки можна розмістити в скриньці, торбинці чи просто розкласти на столі). Відповідно  до картинок вчитель формує групи:

             Група «Сонце»                                                Група «Соняшник»

 

 

 

 

 

Група «Сонечко – семикрапочка»       Група «Сонячний зайчик»

 

 

 

                                                                                                              Додаток 7 

 Інформація, яку учні можуть знайти у додаткових джерелах  науково-пізнавальної  інформації

Народні прикмети передбачення погоди влітку

Червень

Увечері голосно цвіркочуть коники - на добру погоду.

Бобри перед дощем працюють цілу ніч, а жаби вилазять на берег.

Багато гедзів - врожай на огірки.

Павуки швидко снують павутину - на зміну погоди.

Перед негодою, десь за добу, риба перестає клювати.

Горобці зранку купаються у пилюці - після обіду буде дощ.

Якщо граки пасуться на траві - невдовзі задощить.

Шпаки особливо голосно співають - уночі піде дощ.

Журавель танцює на потепління.

Кулик залишає болото і літає по полю - на ясну, теплу погоду.

Зацвіли калина, шипшина і суниці - скоро з'являться сироїжки.

Якщо сильно пахнуть квіти жовтої акації, а довкола них густо в'ються       комахи - на дощ і негоду.

Поникли квітки картоплі - бути негоді.

Липень

 Круги навколо сонця в липні - прикмета ясної сонячної погоди чи  великої спеки.

 Перед дощем ніколи не буває роси на траві, на городині.

Берізка польова згортає квіточки вінчиком у парасольку - на негоду.

Жаркий липень, то і грудень буде морозяний.

Дощ іде, але кури не ховаються, - сподівайся затяжних опадів, навіть на кілька діб.

Якщо корови ввечері пожадливо скубуть траву - назавтра збереться на дощ.

Перед дощем пуп'янки троянд і шипшини не розпускаються.

День паркий, а з листя осокора чи клена крапають «сльози» - чекай дощу.

Білі, жовті, оранжеві, рожеві й червоні квіти портулаку розкриваються тільки на сонячну погоду.

Якщо голки в будяка розм'якли, майже стулилися й не колються - перед дощем, а коли наїжачилися - на спеку.

Перед дощем кручені паничі складаються вузликом.

Якщо вранці квіти мокриці закриті й пониклі, то вдень слід чекати дощу.

До пізньої ночі сюрчать коники - ранок буде тихий і сонячний.

Висока й крута веселка - на вітер, низька й положиста - на дощ.

Серпень

У першій половині серпня погода постійна - зима буде довга.

Якщо бджолина матка припиняє відкладати яйця у серпні (замість вересня) -зима буде рання і холодна.

Якщо насіннєва «парасолька» в моркви поникла - скоро занегодить.

Перед дощем реп'ях розкриває свої колючки.

Якщо бур'яни влітку ростуть особливо високі - зима сніжна.

Блимання зірок - ознака погіршення погоди з посиленням вітру.

 Комарі, мухи та інші комахи набридливі - на дощ і негоду.

Стерня, ламаючись, тріщить - на дощ.

З'явився перший туман - йди по гриби.

Журавлі полетіли в ірій у серпні - на ранню осінь і ранню зиму.

Врожайне літо - на холодну зиму.

Комарі дуже кусаються - на негоду.

Якщо по дощі на небі веселка - на третій день знову буде дощ.

Часті громи у серпні - на теплу осінь.

                                                                                                     

 

 

 

 

 

 

Додаток 8

           Зразок саморобного наочного посібника «Календар літа»

 

 

 

                                                             Нежива

природа влітку
_____________________
  _____________________
   _____________________
   _____________________

                                               

 

Рослини влітку                                                                     Народні прикмети

                                                                                       про природу влітку

К а л е н д а р   л і т а 

                                         

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  Додаток 9

Сплануй власні  спостереження за природою влітку:

- за зміною висоти Сонця на небосхилі;

-  за температурою повітря, вітром, станом неба, опадами;

- за рослинами: які рослини цвітуть; на яких рослинах дозрівають   плоди; у яких рослин перед дощем закриваються квітки;

- за тваринами: як поводяться перед дощем бджоли, мурашки, ластівки; які зміни відбуваються в житті тварин;

- за працею людей: що роблять люди у садах, парках, на полях, селянських та фермерських господарствах.                                                                                            

 

doc
Додано
18 березня 2018
Переглядів
6544
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку