Учні в малих групах самостійно шукають інформацію про літо, обговорюють знайдену інформацію та презентують її у вигляді наочного посібника "Календар літа". Вчитель на цьому уроці виступає виключно в ролі модератора.
Тема: Літо та його ознаки. Планування спостережень за природою влітку. Жива природа влітку.
Ключові компетентності:
вміння вчитися:
навчально-організаційні вміння і навички:
загально мовленнєві вміння і навички:
контрольно-оцінні вміння:
інформаційно-комунікативна:
загальнокультурна:
здоров’язбережувальна:
соціальна: співпрацює в команді
Предметні компетентності
( конкретизовані навчальні цілі, очікувані результати)
Початковий рівень:
Середній рівень:
Достатній рівень:
- знаходить (за завданням вчителя) інформацію в енциклопедіях (довідниках чи науково – популярних виданнях) про живу і неживу природу влітку та народні прикмети передбачення погоди влітку;
Високий рівень:
- висловлює судження про власне ставлення до літа «За що я люблю літо»;
План уроку
Група «Сонце»: про зміни в неживій природі влітку.
Група «Соняшник»: про зміни в житті рослин улітку.
Група «Сонечко – семикрапочка»: про зміни в житті та поведінці тварин
улітку.
Група «Сонячний зайчик»: народні прикмети передбачення погоди влітку. (Додаток 7)
Додаток 1
1. В |
е |
с |
е |
л |
к |
а |
|||
2. Г |
р |
і |
м |
||||||
3. В |
і |
т |
е |
р |
|||||
4. С |
о |
н |
ц |
е |
|||||
На ній квітка – семицвітка. Через Дунай глибокий.
А де з річки воду брала, Як упав – заіржав,
Там коромисло зламала. (Веселка) Увесь світ задрижав. (Грім)
І тебе штовхну, Гриць приніс води з криниці.
Налечу, засвищу, Ті прибігли: ну й біда!
Можу й куряву підняти. З миски зникла вся вода!
Хто я? Можете вгадати? (Вітер) Хто це воду випив? Хто це?
Здогадались, діти?.. (Сонце)
Додаток 2
Додаток 3
А Б
В
А |
Б |
В |
|
|
|
Додаток 4
_______ - пора року, що наступає після весни.
Ознаки літа в неживій природі: __________ сонце, __________ небо, дощі
_____________ , ___________ дні, ____________ ночі.
Ознаки живої природи: _______________________________ у рослин луків, полів, лісу, водойм.
____________ , _____________ , комахи піклуються про потомство.
Праця людей влітку: _______________________________________________ .
Довідка: яскраве, голубе, з грозами, довгі, короткі, літо, цвітіння, утворення плодів і насіння, птахи, звірі, сінокіс, жнива, збирання врожаю.
Додаток 5
Додаток 6
Вчитель заздалегідь готує 4 види силуетних картинок (порівну кожного виду), загальна кількість яких відповідає кількості учнів у класі. Діти по черзі підходять до стола і вибирають собі одну із них (картинки можна розмістити в скриньці, торбинці чи просто розкласти на столі). Відповідно до картинок вчитель формує групи:
Група «Сонце» Група «Соняшник»
Група «Сонечко – семикрапочка» Група «Сонячний зайчик»
Додаток 7
Інформація, яку учні можуть знайти у додаткових джерелах науково-пізнавальної інформації
Народні прикмети передбачення погоди влітку
Червень
Увечері голосно цвіркочуть коники - на добру погоду.
Бобри перед дощем працюють цілу ніч, а жаби вилазять на берег.
Багато гедзів - врожай на огірки.
Павуки швидко снують павутину - на зміну погоди.
Перед негодою, десь за добу, риба перестає клювати.
Горобці зранку купаються у пилюці - після обіду буде дощ.
Якщо граки пасуться на траві - невдовзі задощить.
Шпаки особливо голосно співають - уночі піде дощ.
Журавель танцює на потепління.
Кулик залишає болото і літає по полю - на ясну, теплу погоду.
Зацвіли калина, шипшина і суниці - скоро з'являться сироїжки.
Якщо сильно пахнуть квіти жовтої акації, а довкола них густо в'ються комахи - на дощ і негоду.
Поникли квітки картоплі - бути негоді.
Липень
Круги навколо сонця в липні - прикмета ясної сонячної погоди чи великої спеки.
Перед дощем ніколи не буває роси на траві, на городині.
Берізка польова згортає квіточки вінчиком у парасольку - на негоду.
Жаркий липень, то і грудень буде морозяний.
Дощ іде, але кури не ховаються, - сподівайся затяжних опадів, навіть на кілька діб.
Якщо корови ввечері пожадливо скубуть траву - назавтра збереться на дощ.
Перед дощем пуп'янки троянд і шипшини не розпускаються.
День паркий, а з листя осокора чи клена крапають «сльози» - чекай дощу.
Білі, жовті, оранжеві, рожеві й червоні квіти портулаку розкриваються тільки на сонячну погоду.
Якщо голки в будяка розм'якли, майже стулилися й не колються - перед дощем, а коли наїжачилися - на спеку.
Перед дощем кручені паничі складаються вузликом.
Якщо вранці квіти мокриці закриті й пониклі, то вдень слід чекати дощу.
До пізньої ночі сюрчать коники - ранок буде тихий і сонячний.
Висока й крута веселка - на вітер, низька й положиста - на дощ.
Серпень
У першій половині серпня погода постійна - зима буде довга.
Якщо бджолина матка припиняє відкладати яйця у серпні (замість вересня) -зима буде рання і холодна.
Якщо насіннєва «парасолька» в моркви поникла - скоро занегодить.
Перед дощем реп'ях розкриває свої колючки.
Якщо бур'яни влітку ростуть особливо високі - зима сніжна.
Блимання зірок - ознака погіршення погоди з посиленням вітру.
Комарі, мухи та інші комахи набридливі - на дощ і негоду.
Стерня, ламаючись, тріщить - на дощ.
З'явився перший туман - йди по гриби.
Журавлі полетіли в ірій у серпні - на ранню осінь і ранню зиму.
Врожайне літо - на холодну зиму.
Комарі дуже кусаються - на негоду.
Якщо по дощі на небі веселка - на третій день знову буде дощ.
Часті громи у серпні - на теплу осінь.
Додаток 8
Зразок саморобного наочного посібника «Календар літа»
Нежива
природа влітку
_____________________
_____________________
_____________________
_____________________
Рослини влітку Народні прикмети
про природу влітку
Додаток 9
Сплануй власні спостереження за природою влітку:
- за зміною висоти Сонця на небосхилі;
- за температурою повітря, вітром, станом неба, опадами;
- за рослинами: які рослини цвітуть; на яких рослинах дозрівають плоди; у яких рослин перед дощем закриваються квітки;
- за тваринами: як поводяться перед дощем бджоли, мурашки, ластівки; які зміни відбуваються в житті тварин;
- за працею людей: що роблять люди у садах, парках, на полях, селянських та фермерських господарствах.