Урок природознавства у 2класі відповідає програмі, розроблений з використанням інтерактивних методів навчання є інтегрованим уроком з трудовим навчанням.
ГРИБИ: ЇСТІВНІ ТА ОТРУЙНІ
Природознавство
2 клас
Цілі уроку: формувати уявлення про гриби як царство живих організмів, формувати уявлення про ознаки грибів (різноманітність грибів у природі, будову, розмноження, класифікацію та значення грибів в природі і цінність їх для людей, охорону грибів; формування поняття їстівні гриби, отруйні гриби, вміння розрізняти їстівні та отруйні гриби; розвивати вміння виявляти ознаки грибів; вміння висловлювати судження, доводити твердження, обґрунтовувати;розвивати інтерес природи;виховувати інтерес до природи, обережність.
Обладнання і матеріали: роздатковий матеріал для кожного учня: частини грибів, вирізані картинки грибів;презентація;підручник «Природознавство»; робочий зошит з друкованою основою.
Хід уроку
І. Мотивація навчальної діяльності учнів, підготовка до засвоєння нових знань, повідомлення теми уроку.
1. Організація класу до уроку.
Встаньте, діти, всі рівненько,
Посміхніться, ви, до мене.
Поверніться до гостей,
Привітайтесь: «Добрий день!»
2. Вправа “Очікування”
Сьогодні у нас цікавий урок
В природу ми з вами зробимо крок.
Із нею ми зустрічались не раз
І знову вона завітала до нас.
-Яким ви хотіли бачити наш урок?
А якими маєте бути ви?
ІІ. Актуалізація знань.
А чи потрібно людям передбачати погоду? Чому?
-Сьогодні 5листопада у Жмеринці Температура повітря …... очікується хмарна з опадами у вигляді дощу(снігу) погода. Сильний(слабкий) вітер.
-В народі кажуть: Як листопад дерев не обтрусить, довга зима бути мусить.
-Дякую за увагу, я вам бажаю гарної погоди не лише за вікном, а й у класі.
2. Бесіда вчителя
- На попередніх уроках ми з вами говорили про зміни, що відбуваються в природі восени. Давайте згадаємо, яка зараз пора року?(осінь).
- Які осінні місяці ви знаєте?
- Який зараз місяць?
- Як змінюється погода восени?
( Дні стають коротшими, а ночі – довшими,
сонце піднімається на небосхилі вже не так високо, як улітку, тому його промені слабше прогрівають землю.
Температура повітря знижується, з являються перші заморозки.)
Які народні прикмети,приказки про осінь ви знаєте?
(Вересень пахне яблуками, а жовтень капустою.
Осінь іде, дощі за собою веде.
Листопад зимі ворота відчиняє.
День у листопаді, як заячий хвіст.)
3. Хвилинка повторень.
Скажіть якою буває природа?
Що ми відносимо до живої природи ?
(Рослини, тварини,люди)
–Діти, давайте пригадаємо, які ознаки мають «Живі організми»? (Всі живі організми народжуються, дихають, живляться, ростуть, розмножуються, вмирають).
В теплий дощик народився,
Парасолькою накрився,
Може б з лісу пострибав,
Якби другу ногу мав!
2. Повідомлення теми уроку.
–Отже, тема сьогоднішнього нашого уроку: Гриби: їстівні та отруйні. (відкривається на дошці)
А чи потрібно нам вивчати гриби?
ІІІ. Сприйняття та усвідомлення знань
Бесіда з опорою на життєвий досвід дітей.
---Як ви важаєте гриби це жива природа?
–Розгляньте на таблиці гриби. Чим вони подібні?(У всіх є шапинка і ніжка.)Чим відрізняються?(Забарвленням, розмірами.)
Робота за підручником с.46
А щоб дізнатися яку будову має гриб прочитаємо статтю у підручнику.
Обговорення прочитаного
АПЛІКАЦІЯ «БУДОВА ГРИБА»
А щоб вам не помилитися розгляньте гриби у вас на парті.
Розповідь з елементами бесіди з метою формування уявлення про їстівні й отруйні гриби, вміння розрізняти гриби.( Розгляньмо і впізнаймо!)
-В Україні росте близько 80-100 видів грибів, але в їжу вживають 10-15 видів із них.
Білий гриб (боровик). Шапинка зверху – від світло-коричневого до темно-коричневого кольору, а знизу - білого кольору. Ніжка, зазвичай, більша ніж шапинка. Білий гриб може досягати ваги до 2 кілограм.
Підосиновик (краснюк). Шапинка від жовто-оранжевого до червоно-оранжевого кольору. Ніжка гриба вкрита лусочками чорного кольору, яких буває так багато, що здається, ніби ніжка вимазана сажею.
Підберезовик (бабка). Схожий до підосичника, але відрізняється кольором шапинки – коричневий або темно-коричневий.
Маслюк. Поверхня цього гриба слизька і масляниста, ніби змащена маслом чи жиром. З цією ознакою пов’язана назва цього гриба.
Опеньки. Шапинка світло-коричневого кольору. Ніжка – тонка, світлого кольору. Ці гриби ростуть сім’ями на пеньках і, навіть, деревах.
Лисички.Весь гриб яскраво-жовтого кольору. Ніжка плавно переходить у хвилясту шапинку. Цей гриб ніколи не буває червивим. Росте великими сім’ями.
Сироїжка. Шапинка буває різних кольорів: зеленуватий, жовтий, рожево-червоний. Гриб дуже крихкий
Мультфільм « Професор Почемучкін»
Мухомор червоний. Шапинка спочатку кулястої форми, потім майже плоска, яскраво-червоного кольору з білими бородавками. Ніжка довга білого або жовтуватого кольору з кільцем посередині.
Мухомор пантерний. Схожий за формою на червоний мухомор, але відрізняється кольором шапинки.
Зверніть увагу: отруйні опеньки на відміну від їстівних не мають на своїй ніжці білого кільця. А чи однаковий колір шапинок у несправжніх опеньок і їстівних? В отруйних опеньок колір шапинок жовто-зелений, а у справжніх опеньок — жовто-коричневий.
Несправжні опеньки. Шапинка знизу темного забарвлення. Ніжка – тонка, без кільця.
Бліда поганка. Шапинка плоска, блідно-зеленого кольору. Внизу на ніжці розірваний «мішечок». Отруєння призводить до смерті
Фізкультхвилинка
Бесіда про значення грибів у живій природі.
— А зараз давайте з вами поміркуємо, для чого гриби у природі? Яке їх значення?
(Гриби є кормом для тварин і продукт харчування для людей)
(Гриби – корм для тварин, продукт харчування для людей.)
—Погляньте на дошку. Ось які тварини полюбляють живитися грибами.
—Називаємо всі разом!
Найбільшою любителькою грибів є білка. В дуплі однієї білки було знайдено біля 600 грамів сушених грибів. Для лосів і сорок найкращими ліками від хвороб є мухомори. Також гриби полюбляють їсти личинки різних комах, жуки та черв’яки.
Робота в зошитах з друкованою основою
— Кому віддамо кошик з їстівними грибами? (Людям)
— А з отруйними що зробимо? (Віддамо тваринам)
Слухайте уважно вірш і доповнюйте за змістом словами «так» чи «ні».
Підберезовик назвався,
Загорів дивіться як.
У руденьку шапку вбрався,
Його можна брати? (ТАК)
На його червоній шапці
Білі цяточки ясні.
Він красивий, мов у казці.
Гриб цей візьмете собі? (НІ)
Сироїжки кольорові
Розрослися гарно як!
І зелені, й пурпурові.
Ми у кошик їх візьмемо? (ТАК)
Ця родилась на світанку,
Доки трави росяні.
Звуть цей гриб – бліда поганка.
Її візьмете собі? (НІ)
Це- жовтесенькі сестрички,
Любить їх поїсти всяк.
Бо грибочки ці – лисички.
Назбираємо їх? (ТАК)
Білий гриб міцний і дужий,
Як справжнісінький козак.
І його всі хвалять дуже.
Справді він найкращий? (ТАК)
Хоч несправжні, теж опеньки,
І ростуть в ті самі дні.
Вони яскраві і гарненькі.
Ну, беріть їх швидше! (НІ)
— Молодці! Розумієтесь на грибах
V. Підсумок уроку, рефлексія.
— Про яке окреме царство живих організмів ми дізналися?(Про царство грибів)
— Отже, що нового дізнались сьогодні про гриби?
Які назви гибів запам’ятали?
—Який вид роботи вам найбільше сподобався?
VІІ. Домашнє завдання
Домашнє завдання – розповісти батькам про гриби, повторити правила поведінки в природі.
Для тих, хто бажає знати більше, – виставка книжок, енциклопедій, муляжів грибів.