Конспект уроку з природознавства для 2-го класу на тему "Гриби: їстівні та отруйні"

Про матеріал

Урок природознавства у 2класі відповідає програмі, розроблений з використанням інтерактивних методів навчання є інтегрованим уроком з трудовим навчанням.

Перегляд файлу

 

ГРИБИ: ЇСТІВНІ ТА ОТРУЙНІ

 

Природознавство

2 клас

 

Цілі уроку: формувати уявлення про гриби як царство живих організмів, формувати уявлення про ознаки грибів (різноманітність грибів у природі, будову, розмноження, класифікацію та значення грибів в природі і цінність їх для людей, охорону грибів; формування поняття їстівні гриби, отруйні гриби, вміння розрізняти їстівні та отруйні гриби; розвивати вміння виявляти ознаки грибів; вміння висловлювати судження, доводити твердження, обґрунтовувати;розвивати інтерес природи;виховувати інтерес до природи, обережність.

Обладнання і матеріали:  роздатковий матеріал для кожного учня: частини грибів, вирізані картинки грибів;презентація;підручник «Природознавство»;  робочий зошит з друкованою основою.

Хід уроку

І. Мотивація навчальної діяльності учнів, підготовка до засвоєння нових знань, повідомлення теми уроку.

1. Організація класу до уроку.

                                       Встаньте, діти, всі рівненько,

                                       Посміхніться, ви, до мене.

                                       Поверніться до гостей,

                                       Привітайтесь: «Добрий день!»

 

           2. Вправа “Очікування”

Сьогодні у нас цікавий урок
В природу ми з вами зробимо крок.
Із нею ми зустрічались не раз
І знову вона завітала до нас.
-Яким ви хотіли бачити наш урок?

А якими маєте бути ви?

            ІІ. Актуалізація знань.

  1. Підсумок фенологічних спостереженнь.
    -Настав час спостережень за погодою.

А чи потрібно людям передбачати погоду? Чому?

-Сьогодні 5листопада  у Жмеринці Температура повітря …... очікується хмарна з опадами у вигляді дощу(снігу) погода. Сильний(слабкий) вітер.

-В народі кажуть: Як листопад дерев не обтрусить, довга зима бути мусить.
-Дякую за увагу, я вам бажаю гарної погоди не лише за вікном, а й у класі.

 

 

2.  Бесіда вчителя

 -  На попередніх уроках ми з вами говорили про зміни, що відбуваються в природі восени. Давайте згадаємо, яка зараз пора року?(осінь). 

- Які осінні місяці ви знаєте?

-  Який зараз місяць?

- Як змінюється погода восени?

( Дні стають коротшими, а ночі – довшими,

 сонце піднімається на небосхилі вже не так високо, як улітку, тому його промені слабше прогрівають землю.

Температура повітря знижується, з являються перші заморозки.)

Які народні прикмети,приказки про осінь ви знаєте?

 (Вересень пахне яблуками, а жовтень капустою.

 Осінь іде, дощі за собою веде.

 Листопад зимі ворота відчиняє.

День у листопаді, як заячий хвіст.)

 

 

3. Хвилинка повторень.

Скажіть якою буває природа?

Що ми відносимо до живої природи ?

 (Рослини, тварини,люди)

 

–Діти, давайте пригадаємо, які ознаки мають «Живі організми»? (Всі живі організми народжуються, дихають, живляться, ростуть, розмножуються, вмирають).

  •   Які групи рослин ми з вами вивчали? (Дерева, кущі, трав’янисті рослини)
  •   Які групи тварин ми з вами вивчали?( Комахи, птахи, риби, звірі плазуни земново)

 

 

  •   Але це ще не все. Є ще одне окреме царство живих організмів, а як воно називається ви дізнаєтесь, коли відгадаєте загадку.

В теплий дощик народився,

Парасолькою накрився,

Може б з лісу пострибав,

Якби другу ногу мав!

  •   То що це за окреме царство організмів?
  •   Правильно! Це гриби!

2. Повідомлення теми уроку.

–Отже, тема сьогоднішнього нашого уроку: Гриби: їстівні та отруйні. (відкривається на дошці)

 А чи потрібно нам вивчати гриби?

ІІІ. Сприйняття та усвідомлення знань

  Бесіда з опорою на життєвий досвід дітей.

---Як ви важаєте гриби це жива природа?

 

  • Доведіть це.(Гриби живляться, дихають, розмножуються, ростуть, відмирають.)
  • Дізнатись про гриби нам допоможе нам « Довідкове бюро»
  •    1 учень:
  •           Гриби відомі людині давно. Їх використовували в їжу ще у давнину. Гриби були на столі не тільки селян, а й на  царському столі.
  • 2 учень:
  •          Гриби – цінні харчові продукти. За своїм хімічним складом вони наближаються до овочів та рослинних продуктів.
  • 3 учень:
  •           Світ грибів цікавий і різноманітний. За деякими ознаками гриби подібні рослинам, за деякими – тваринам. Тому гриби – це окреме царство.

 

  • 4 учень:
  •          В грибах, як і в овочах та ягодах, міститься велика кількість води.  У грибах- 80 % білків.

 

 

 

Розгляньте на таблиці гриби. Чим вони подібні?(У всіх є шапинка і ніжка.)Чим відрізняються?(Забарвленням, розмірами.)

 

 

 Робота за підручником с.46

           А щоб дізнатися яку будову має гриб прочитаємо статтю у підручнику.

Обговорення прочитаного

  •   З яких частин складається гриб? (Шапка або шапинка, ніжка, грибниця)
  •   Розгляньте на таблиці (таблиця «Гриби» на дошці)
  •   У вас на парті є частинки гриба.
  •   Покажіть шапинку. (показують)
  •   Покажіть ніжку. (показують)
  •   Які частини гриба складають плодове тіло? (Шапинка і ніжка)
  •   Покажіть плодове тіло. (показують)
  •   А що ж таке грибниця? (Це головна частина кожного гриба)
  •   Розгляньте уважно грибни­цю. На що вона схожа?(На білі розгалужені нитки, на павутиння.)
  •   Де вона розташована? (В ґрунті)
  •   Яку функцію виконує грибниця? (Вона живить гриб поживними речовинами)
  • Як розмножуються гриби?(Із частинок грибниці виростають нові гриби.)
  •  Поміркуйте, чи можна, збираючи гриби, виривати їх з грибницею?(Ні.)
  •   Чому?(Можна пошкодити грибницю.)
  •   Живляться гриби відмерлими рослинами і тваринами. Вони  перетворюють відмерлі рештки рослин і тварин на поживні речовини, сприяють родючості ґрунту. Тому їх ще  називають санітарами лісу.

 

  • Отже, що ми дізнались про значення грибів для лісу? (Гриби – санітари лісу, сприяють родючості ґрунту)

АПЛІКАЦІЯ «БУДОВА ГРИБА»

  • А щоб закріпити будову грибів пропоную вам склеїти частини гриба та розмістити їх на нашій лісовій галявині.

 А щоб вам не помилитися розгляньте гриби у вас на парті.

 

 Розповідь з елементами бесіди з метою формування уявлен­ня про їстівні й отруйні гриби, вміння розрізняти гриби.( Розгляньмо і впізнаймо!)

-В  Україні росте близько 80-100 видів грибів, але в їжу вживають 10-15 видів із них.

  •   Давайте ознайомимось із грибами, які зустрічаються в нашій місцевості.
  • Погляньте на свої гриби і впізнайте за описом.

Білий гриб (боровик). Шапинка зверху – від світло-коричневого до темно-коричневого кольору, а знизу - білого кольору. Ніжка, зазвичай, більша ніж шапинка. Білий гриб може досягати ваги до 2 кілограм.

Підосиновик (краснюк). Шапинка від жовто-оранжевого до червоно-оранжевого кольору. Ніжка гриба вкрита лусочками чорного кольору, яких буває так багато, що здається, ніби ніжка вимазана сажею.

Підберезовик (бабка). Схожий до підосичника, але відрізняється кольором шапинки – коричневий або темно-коричневий.

Маслюк. Поверхня цього гриба слизька і масляниста, ніби  змащена маслом чи жиром. З цією ознакою пов’язана назва цього гриба.

Опеньки. Шапинка світло-коричневого кольору. Ніжка – тонка, світлого кольору. Ці гриби ростуть сім’ями на пеньках і, навіть, деревах.

Лисички.Весь гриб яскраво-жовтого кольору. Ніжка плавно переходить у хвилясту шапинку. Цей гриб ніколи не буває червивим. Росте великими сім’ями.

Сироїжка. Шапинка буває різних кольорів: зеленуватий, жовтий, рожево-червоний. Гриб дуже крихкий

 

  • Як ви розумієте приказку: «Всякий гриб в руки беруть, та не всякий в кошик кладуть»

 

Мультфільм « Професор Почемучкін»

  •  Так не всі гриби можна їсти. Є гриби, що містять речовини, які при споживанні визивають отруєння людини і навіть  смерть.
  • А тепер розглянемо отруйні гриби, які зустрічаються в нашій місцевості.

 

Мухомор червоний. Шапинка спочатку кулястої форми, потім майже плоска,  яскраво-червоного кольору з білими бородавками. Ніжка довга білого або жовтуватого кольору з кільцем посередині.

  •  Зустрічається в нас ще один різновид мухомора – це мухомор пантерний.

Мухомор пантерний. Схожий за формою на червоний мухомор, але відрізняється кольором шапинки.

  • Розгляньте малюки із зображеннями опенька і несправжнього опенька. Повірняйте.

Зверніть увагу: отруйні опеньки на відміну від їстівних не мають на своїй ніжці білого кільця. А чи однаковий колір шапинок у не­справжніх опеньок і їстівних? В отруйних опеньок колір шапинок жовто-зелений, а у справжніх опеньок — жовто-коричневий.

Несправжні опеньки. Шапинка знизу темного забарвлення. Ніжка – тонка, без кільця.

  • Розгляньте на малюнку бліду поганку. Як її можна упізнати? (У неї шапинка блідо-зеленуватого кольору.)Ніжка у цього гриба тхне гнилою картоплиною.

Бліда поганка. Шапинка плоска, блідно-зеленого кольору. Внизу на ніжці розірваний «мішечок». Отруєння призводить до смерті

  • Розгляньте малюнки із зображеннями лисички і несправжньої лисички. Чим вони відрізняються? У справжньої лисички колір шапинки оранжево-жовтий з вигнутим гофрованими краями. У несправжньої лисички шапинка червонувато-оранжева з рівними краями.
  •  Давайте зробимо висновок. То як класифікують гриби?
  • Висновок. Гриби є їстівні й отруйні. Їх треба розрізняти.

 Фізкультхвилинка

 

  • Прочитайте пам’ятку грибника. На слайді
  • 1. Ніколи не зривайте і не беріть незнайомих вам грибів – серед них можуть виявитися отруйні!
  • 2. Ні в якому разі не можна під час збирання їстівних грибів розривати і розкидати в боки мох. Грибниця, опинившись під променями сонця, може засохнути і загинути.
  • 3. Гриби не можна виривати з коренем, а зрізати ножем ніжку або охайно    вивернути її із ґрунту, щоб не пошкодити грибницю.
  • 4. Не знищуйте  неїстівних грибів! Гриби, які для людини є отруйними, для лісових мешканців -  ліки і пожива. Чим більше в лісі різних грибів, тим він затишніший, тим краще і швидше ростуть дерева.

 

 

Бесіда про значення грибів у живій природі.

А зараз давайте з вами поміркуємо, для чого гриби у природі? Яке їх значення?

 (Гриби є кормом для тварин і продукт харчування для людей)

 (Гриби – корм для тварин, продукт харчування для людей.)

Погляньте на дошку. Ось які тварини полюбляють живитися грибами.

Називаємо всі разом!

Найбільшою любителькою грибів є білка. В дуплі однієї білки було знайдено біля 600 грамів сушених грибів. Для лосів і сорок найкращими ліками від хвороб є мухомори. Також гриби полюбляють їсти личинки різних комах,  жуки та червяки.

Робота в зошитах з друкованою основою

  •   Відкрийте свої зошити на сторінці 15.
  • Допоможемо їжачкові зібрати гриби.

 

Кому віддамо кошик з їстівними грибами? (Людям)

А з отруйними що зробимо? (Віддамо тваринам)

 

 

  • Гра «Так-Ні!»(«Так! чи Ні!» відповідаймо!)

Слухайте уважно  вірш і доповнюйте за  змістом словами «так» чи «ні».

Підберезовик назвався,

Загорів дивіться як.

У руденьку шапку вбрався,

Його можна брати? (ТАК)  

На його червоній шапці

Білі цяточки ясні.

Він красивий, мов у казці.

Гриб цей візьмете собі? (НІ)

Сироїжки кольорові

Розрослися гарно як!

І зелені, й пурпурові.

Ми у кошик їх візьмемо? (ТАК)

Ця родилась на світанку,

Доки трави росяні.

Звуть цей гриб – бліда поганка.

Її візьмете собі? (НІ)

Це- жовтесенькі сестрички,

Любить їх поїсти всяк.

Бо грибочки ці – лисички.

Назбираємо їх? (ТАК)

Білий гриб міцний і дужий,

Як справжнісінький козак.

І його всі хвалять дуже.

Справді він найкращий? (ТАК)  

Хоч несправжні, теж опеньки,

І ростуть в ті самі дні.

Вони яскраві і гарненькі.

Ну, беріть їх швидше! (НІ)

Молодці! Розумієтесь на грибах

 

 

 

V. Підсумок уроку, рефлексія.

— Про яке окреме царство живих організмів ми дізналися?(Про царство грибів)

  • Вправа «Закінчи речення»
  • -Зрізай гриби…
  • -Збирай тільки…
  • -Не знищуй…

Отже, що нового дізнались сьогодні про гриби?

Які назви гибів запам’ятали?

—Який вид роботи вам найбільше сподобався? 

 

 

VІІ. Домашнє завдання

 

      Домашнє завдання – розповісти батькам про гриби, повторити правила поведінки в природі.

      Для тих, хто бажає знати більше, – виставка книжок, енциклопедій, муляжів грибів.

 

 

 

docx
Додано
4 березня 2018
Переглядів
4647
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку