Розробка сприяє розв'язанню низки завдань екологічного виховання: формування цілісного уявлення про природне оточення як середовище життя, розуміння того, що існування людства можливе лише у випадку налагодження позитивних стосунків з іншими суб'єктами природи, виховання відповідальності за екологічний стан природи,почуття любові до неї, засвоєння норм екологічної культури. Рекомендовано для організації позакласної роботиу 1-2 класах.
Програма
еколого-пізнавального гуртка
«Природа і я»
для 1-2 кл
Зміст анотації
Робота сприяє розв’язанню низки завдань екологічного виховання: формування цілісного уявлення про природне оточення як середовище життя, розуміння того, що існування людства можливе лише у випадку налагодження позитивних стосунків з іншими суб’єктами природи, виховання відповідальності за екологічний стан природи, почуття любові до неї, засвоєння норм екологічної культури. Рекомендовано для організації позакласної роботи у 1-2 класах.
ВСТУП
Сучасний етап підготовки дітей до життя полягає в переорієнтації її змісту від суто навчального до розвивально-соціального, що забезпечує розвиток творчої особистості. У своїй роботі я використовую навчально-виховний комплекс, що забезпечує не тільки творчий розвиток дітей, але й створює єдиний соціально-педагогічний простір для успішного творчого розвитку.
Початкова школа є одним із найважливіших етапів у розвитку особистості. Потрапляючи у шкільне середовище, особистість має зберегти свою індивідуальність, розвинути здатність творчо мислити, обирати нестандартні, оригінальні рішення, вчитися заради знань, які знадобляться їй у реальному житті. Досвід показує, що процес пізнання має бути свідомим, активним, а головне – цікавим. Дитина має отримувати знання як інструмент для розв’язання життєвих проблем.
На мою думку, в сьогоденні глибоко постає потреба у формуванні екологічної свідомості в молодого покоління. Майбутній стан природного середовища значною мірою залежить від успішного здійснення екологічного виховання, формування у підростаючого покоління нового свідомого, відповідального, доброго ставлення до природи, розвитку екологічної етики.
Саме тому гармонізація взаємин людини з природою виступає сьогодні центральним завданням навчально-виховного процесу. Саме тому, як класний керівник, я протягом багатьох років працюю над проблемою виховання у своїх учнів екологічної культури та національної свідомості.
Особливі можливості для реалізації своїх творчих задумів дає робота в еколого - пізнавальному гуртку «Природа і я». Я щиро переконана, що формування екологічної культури дітей шкільного віку багато в чому залежить від того, яким чином заохочується інтерес і привертається увага до об’єктів природи, розвивається прагнення глибше пізнати навколишній світ. Необхідно допомогти школярам оволодіти глибокими знаннями про зв’язки людини з природою, побачити екологічні проблеми в реальному житті, навчитися дієво, не тільки на словах, охороняти природу.
Відомо, що ігри мають велике значення в житті дитини. У своїй сукупності вони сприяють розвиткові в дітей мислення, уваги, здатності до аналізу та синтезу, формулювання обґрунтованих суджень, вихованню спостережливості, звички до самоконтролю; учать дітей спрямовувати свої дії на досягнення визначеної мети, доводити справу до кінця. Саме через ігри я можу більше дізнатися про своїх вихованців, їхні характери, звички, організаторські здібності, творчі можливості, що допомагає мені знайти більш ефективні шляхи впливу на кожного з них, а також згуртувати дитячий колектив.
Ігри ж екологічного спрямування дозволяють дітям побачити неповторність не тільки окремого живого організму, а й екосистеми загалом, усвідомити неможливість порушення її цілісності, зрозуміти, що нерозумне втручання в природу викликає істотні зміни як у середині екосистеми, так і за її межами. Творче перевтілення дітей в образи тварини чи рослин допомагає краще вивчити особливості їх поведінки, сприяє формуванню в учнів позитивних моральних рис, таких як співчуття, доброта, милосердя. Під час таких ігор у дітей розвивається готовність до правильної взаємодії з довкіллям. Застосування ігор екологічного спрямування сприяє розв’язанню низки завдань екологічного виховання: формування цілісного уявлення про природне оточення як середовище життя, розуміння того, що існування людства можливе тільки у випадку налагодження позитивних стосунків з іншими суб’єктами природи, виховання відповідальності за екологічний стан природи, почуття любові до неї та прагнення до постійного спілкування з природою; засвоєння норм екологічної культури.
Моїм гуртківцям дуже подобаються такі види діяльності, які дають їм матеріал для роздумів, розумового напруження, винахідливості і творчості. Вони з задоволенням розв’язують проблемні завдання, ситуації. Наявні у них суперечності викликають дискусію, спонукають до роздумів, пошуків і висновків. Учням подобається самостійно порівнювати, зіставляти певні факти і явища, виводити правила.
Творча частина занять активізує мислення учнів, розвиває мовленнєві компетентності, естетичну культуру. Дітям дуже хочеться поділитися своїми враженнями, почуттями з друзями. Так з’являються дитячі твори, поезії. Художньо-образне мислення розвивається під час виконання творчих завдань, пов’язаних з малюванням, виготовленням макетів, аплікацій. Так формується художній смак. Відбувається залучення дитини до основ наук, культури, духовних багатств людства. Вони отримують можливість виявляти, виражати себе і своє ставлення до навколишнього світу, прищеплюється прагнення до постійного пізнання нового. А розширення дитячого світогляду сприяє формуванню гармонійної творчої особистості з гнучким розумом, великою душею і активною життєвою позицією.
Завдання екологічного виховання гуртківців:
ПІЗНАВАЛЬНІ: засвоєння наукових знань про розмаїття об’єктів природи та їх значення в екосистемах; формування цілісного уявлення про природне оточення як середовище життя.
РОЗВИВАЛЬНІ: розвиток екологічного мислення і свідомості, вміння критично обмірковувати динамічну ситуацію відносин людини з природою, естетичних почуттів, розуміння краси природи, її унікальності та неповторності, образної пам’яті, спостережливості і творчої уяви дитини; формування розуміння того, що існування людства можливе тільки у випадку налагодження позитивних стосунків з іншими суб’єктами довкілля та активної громадянської позиції.
ВИХОВНІ: виховання відповідальності за стан довкілля, почуття любові до природи та бажання постійно спілкуватися з нею; засвоєння норм гідної поведінки в природному середовищі.
Мотиваційна сфера особистості у взаємодії з природою:
- розуміння та захоплення красою природного середовища, прагнення до сприйняття прекрасного;
- гуманістичні потреби виявити добре ставлення, співчуття до живого, бажання захистити;
- визнання природи джерелом ресурсів та економічного розвитку суспільства, середовищем існування та об’єктом праці людини;
- пізнавальні інтереси, що спрямовані на усвідомлення взаємозв’язків у природі, прагнення осягнути закони її розвитку;
- оздоровчі мотиви, що виходять із розуміння значення природи для здоров’я, життя людини, бажання зберегти її.
- прагнення до творчої діяльності в природі – до занять малюванням, фотографуванням, написання художніх творів, благоустрою середовища(проектування квітників, зелених насаджень тощо).
Методи екологічного впливу( психологічні механізми):
- постановка себе на місце того чи іншого природного об’єкта;
- співчуття, осягнення стану природного об’єкта;
- аналіз учнями своїх учинків щодо природи, їх екологічної доцільності.
Програму гуртка «Природа і я» складено у відповідності до навчальної програми «Природознавство 1 клас» для загальноосвітніх навчальних закладів із навчанням української мови затвердженої Міністерством освіти і науки молоді та спорту України, Київ. 2012 р..
Зміст навчального матеріалу |
Вимоги до рівня знань та підготовки учнів |
Тема І. В об’єктиві осені (2 години) |
|
Навчальна частина |
Учень/учениця: наводить приклади об’єктів живої та неживої природи; об’єктів, створених руками людини; природних матеріалів, з яких людина виробляє предмети вжитку; називає органи чуття людини; має уявлення про: спостереження та досліди як методи вивчення природи; ознаки живих організмів; прилади, за допомогою яких досліджують природу; досліджує природні об’єкти та об’єкти, створенні людиною; порівнює об’єкти (тіла) неживої і живої природи; знає правила поведінки у природі; |
|
|
Творча частина |
|
|
|
Тема ІІ. Акварелі Батьківщини (15годин) |
|
Навчальна частина |
Учень/учениця: знає назву свого села, домашню адресу; називає водойми рідного краю; пам’ятки природи в рідному краї; 2–4 представників вивчених систематичних груп об’єктів живої природи своєї місцевості (дикорослі та лікарські рослини), культурні рослини; дикі, свійські тварини; гриби; рослин і тварин, занесених до Червоної книги України; дотримується правил поведінки поблизу водойм; пояснює господарське значення лісів, культурних рослин, свійських тварин своєї місцевості; значення праці людей своєї місцевості; знаходить необхідну інформацію з додаткових джерел знань про природу свого краю та обговорює отриману інформацію; формулює висновки про необхідність захищати рослин і тварин рідного краю; працює в парі: аналізує інформацію, висуває пропозиції, аргументи, судження щодо розв’язання спільного завдання; працює у групі: аналізує розповідь учителя, малюнки, розповідає про отриману інформацію; про результати спостережень у природі; презентує міні проект; спостерігає за життям тварин; дотримується інструкцій і правил техніки безпеки при проведенні спостережень, екскурсій; досліджує особливості природи рідного села; оцінює власну діяльність
|
|
|
Творча частина |
|
|
|
Тема ІІІ. Я і всі! ( 5годин) |
|
Навчальна частина |
Учень/учениця: працює з інформацією: читає, переказує тексти про природу, ставить запитання до прочитаного; дотримується правил екологічної поведінки у побуті (економія води); знаходить (за завданням учителя) в під ручнику і додаткових джерелах знань від повіді на запитання до природи (про рослин, тварин, явища у живій та неживій природі), готує розповіді та обговорює їх |
|
|
Творча частина |
|
|
|
Тема IV. Слухаю серцем (15 годин) |
|
Навчальна частина |
Учень/учениця: працює з інформацією відповідно до поставленого завдання: читає, переказує тексти про природу, ставить запитання до прочитаного; знаходить (за завданням учителя) в джерелах знань відповіді на запитання до природи, готує розповіді та обговорює їх; знаходить і систематизує інформацію за двома і більше заданими джерелами знань (про рослини-символи України; про збереження лісу; про рослин-синоптиків; про явища природи, які повторюються у живій та неживій природі); працює у групах; проводить власні дослідження |
|
|
Творча частина |
|
|
Література
1. Мельник Н.М. Вивчи правила і знай та завжди їх пам’ятай //Розкажіть онуку. – 2004. - № 2
2. Водолазська Т. Довкілля спонукає до запитань і пошуку відповіді // Нова педагогічна думка. – 2003. – Листопад.
3. Гуз К., Водолазська Т. Методичні рекомендації для вчителів щодо вивчення «Довкілля» у 1-4 класах // Початкова школа. – 2006. - № 11.
4. Дивокрай: Читанка з природознавства // Упоряд. І. Січовик. – К.:Велес, 2002.
5. Дивосвіт України: Хрестоматія з природознавства для молодшого шкільного віку. – К.; Лелека, 2006.
6. Незвичайна енциклопедія тварин. – К.: Махаон – Україна, 2000.
7. Популярна енциклопедія школяра. – К.: Освіта, 2000.
8. Полтава. Фотоальбом. – К.: Мистецтво. – 1987.
9. Розкажіть онуку. – 2004. - № 24.
10.Умань: Путівник. – Дніпропетровськ: Промінь, 1968.
11. Ворошиловградщина: Фотоальбом. – К.: Мистецтво, 1972.
12. Початкова освіта. – 2009. - № 14 (494).
13. Початкова освіта. – 2008. - № 30-31.
14. Розкажіть онуку. – 2007. - № 2.
15. Уроки етики в 1-4 класах: Навч.-метод. посіб. – Х.: Основа, 2007.
16. Інтерактивні вправи та ігри. – Х.: Основа, 2009.
17. Лук’яненко В.Г., Прищепа К.С. Тематичний словник школяра. – К.:Гала, 1997.
18. Від зими до зими. Пори року у віршах / Упоряд. В.С. Кравцова. – Вінниця: Книга-Вега, 2004.
19. Вік живи – вік учись. Укр. народна мудрість / Упоряд. І.П. Березовський. – К.:Рад. школа, 1961.
20. Початкова освіта. – 2011. - № 3 (51)
1