Програма еколого-пізнавального гуртка «Природа і я» для 1-2 кл

Про матеріал

Розробка сприяє розв'язанню низки завдань екологічного виховання: формування цілісного уявлення про природне оточення як середовище життя, розуміння того, що існування людства можливе лише у випадку налагодження позитивних стосунків з іншими суб'єктами природи, виховання відповідальності за екологічний стан природи,почуття любові до неї, засвоєння норм екологічної культури. Рекомендовано для організації позакласної роботиу 1-2 класах.

Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Програма

еколого-пізнавального гуртка

«Природа і я»

 для 1-2 кл


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Зміст анотації

     Робота сприяє розв’язанню низки завдань екологічного виховання: формування цілісного уявлення про природне оточення як середовище життя, розуміння того, що існування людства можливе лише у випадку налагодження позитивних стосунків з іншими суб’єктами природи, виховання відповідальності за екологічний стан природи,  почуття любові до неї, засвоєння норм екологічної культури. Рекомендовано для  організації  позакласної роботи  у 1-2 класах.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


ВСТУП

 

Сучасний етап підготовки дітей до життя полягає в переорієнтації її змісту від суто навчального до розвивально-соціального, що забезпечує розвиток творчої особистості. У своїй роботі я використовую навчально-виховний комплекс, що забезпечує не тільки творчий розвиток дітей, але й створює єдиний соціально-педагогічний простір для успішного творчого розвитку.

Початкова школа є одним із найважливіших етапів у розвитку особистості. Потрапляючи у шкільне середовище, особистість має зберегти свою індивідуальність, розвинути здатність творчо мислити, обирати нестандартні, оригінальні рішення, вчитися заради знань, які знадобляться їй у реальному житті. Досвід показує, що процес пізнання має бути свідомим, активним, а головне – цікавим. Дитина має отримувати знання як інструмент для розв’язання життєвих проблем.

На мою думку, в сьогоденні глибоко постає потреба у формуванні екологічної свідомості в молодого покоління. Майбутній стан природного середовища значною мірою залежить від успішного здійснення екологічного виховання, формування у підростаючого покоління нового свідомого, відповідального, доброго ставлення до природи, розвитку екологічної етики.

Саме тому гармонізація взаємин людини з природою виступає сьогодні центральним завданням навчально-виховного процесу. Саме тому, як класний керівник, я протягом багатьох років працюю над проблемою виховання у своїх учнів екологічної культури та національної свідомості.

Особливі можливості для реалізації своїх творчих задумів дає робота в еколого - пізнавальному гуртку «Природа і я». Я щиро переконана, що формування екологічної культури дітей шкільного віку багато в чому залежить від того, яким чином заохочується інтерес і привертається увага до об’єктів природи, розвивається прагнення глибше пізнати навколишній світ. Необхідно допомогти школярам оволодіти глибокими знаннями про зв’язки людини з природою, побачити екологічні проблеми в реальному житті, навчитися дієво, не тільки на словах, охороняти природу.

Відомо, що ігри мають велике значення в житті дитини. У своїй сукупності вони сприяють розвиткові в дітей мислення, уваги, здатності до аналізу та синтезу, формулювання обґрунтованих суджень, вихованню спостережливості, звички до самоконтролю; учать дітей спрямовувати свої дії на досягнення визначеної мети, доводити справу до кінця. Саме через ігри  я можу більше дізнатися про своїх вихованців, їхні характери, звички, організаторські здібності, творчі можливості, що допомагає мені знайти більш ефективні шляхи впливу на кожного з них, а також згуртувати дитячий колектив.

Ігри ж екологічного спрямування дозволяють дітям побачити неповторність не тільки окремого живого організму, а й екосистеми загалом, усвідомити неможливість порушення її цілісності, зрозуміти, що нерозумне втручання в природу викликає істотні зміни як у середині екосистеми, так і за її межами. Творче перевтілення дітей в образи тварини чи рослин допомагає краще вивчити особливості їх поведінки, сприяє формуванню в учнів позитивних моральних рис, таких як співчуття, доброта, милосердя. Під час таких ігор у дітей розвивається готовність до правильної взаємодії з довкіллям. Застосування ігор екологічного спрямування сприяє розв’язанню низки завдань екологічного виховання: формування цілісного уявлення про природне оточення як середовище життя, розуміння того, що існування людства можливе тільки у випадку налагодження позитивних стосунків з іншими суб’єктами природи, виховання відповідальності за екологічний стан природи, почуття любові до неї та прагнення до постійного спілкування з природою; засвоєння норм екологічної культури.

Моїм гуртківцям дуже подобаються такі види діяльності, які дають їм матеріал для роздумів, розумового напруження, винахідливості і творчості. Вони з задоволенням  розв’язують  проблемні завдання, ситуації. Наявні у них суперечності викликають дискусію, спонукають до роздумів, пошуків і висновків. Учням подобається самостійно порівнювати, зіставляти певні факти і явища, виводити правила.

Творча частина занять активізує  мислення учнів, розвиває мовленнєві компетентності, естетичну культуру. Дітям дуже хочеться  поділитися своїми враженнями, почуттями з друзями. Так зявляються дитячі твори, поезії. Художньо-образне мислення розвивається під час виконання творчих завдань, пов’язаних з малюванням, виготовленням макетів, аплікацій. Так формується художній смак. Відбувається залучення дитини до основ наук, культури, духовних багатств людства. Вони отримують можливість виявляти, виражати себе і своє ставлення до навколишнього світу, прищеплюється прагнення до постійного пізнання нового. А розширення дитячого світогляду сприяє формуванню гармонійної творчої особистості з гнучким розумом, великою душею і активною життєвою позицією.      

 

Завдання екологічного виховання гуртківців:

 

ПІЗНАВАЛЬНІ: засвоєння наукових знань про розмаїття об’єктів природи та їх значення в екосистемах; формування цілісного уявлення про природне оточення як середовище життя.

 

РОЗВИВАЛЬНІ: розвиток екологічного мислення і свідомості, вміння критично обмірковувати динамічну ситуацію відносин людини з природою, естетичних почуттів, розуміння краси природи, її унікальності та неповторності, образної пам’яті, спостережливості і творчої уяви дитини; формування розуміння того, що існування людства можливе тільки у випадку налагодження позитивних стосунків з іншими суб’єктами довкілля та активної громадянської позиції.

 

ВИХОВНІ: виховання відповідальності за стан довкілля, почуття любові до природи та бажання постійно спілкуватися з нею; засвоєння норм гідної поведінки в природному середовищі.

 

 

Мотиваційна сфера особистості у взаємодії з природою:

 

- розуміння та захоплення красою природного середовища, прагнення до сприйняття прекрасного;

- гуманістичні потреби виявити добре ставлення, співчуття до живого, бажання захистити;

- визнання природи джерелом ресурсів та економічного розвитку суспільства, середовищем існування та обєктом праці людини;

- пізнавальні інтереси, що спрямовані на усвідомлення взаємозв’язків у природі, прагнення осягнути закони її розвитку;

- оздоровчі мотиви, що виходять із розуміння значення природи для здоровя, життя людини, бажання зберегти її.

- прагнення до творчої діяльності в природі – до занять малюванням, фотографуванням, написання художніх творів, благоустрою середовища(проектування квітників, зелених насаджень тощо).

 

Методи екологічного впливу( психологічні механізми):

 

- постановка себе на місце того чи іншого природного об’єкта;

 

- співчуття, осягнення стану природного об’єкта;

 

- аналіз учнями своїх учинків щодо природи, їх екологічної доцільності.

 

Програму гуртка «Природа і я» складено у відповідності до навчальної програми «Природознавство 1 клас» для загальноосвітніх навчальних закладів із навчанням української мови затвердженої Міністерством освіти і науки молоді та спорту України, Київ. 2012 р..

Зміст навчального матеріалу

Вимоги до рівня знань та підготовки учнів

Тема І. В об’єктиві осені (2 години)

Навчальна частина

Учень/учениця:

наводить приклади об’єктів живої та неживої природи; об’єктів, створених руками людини; природних матеріалів, з яких людина виробляє предмети вжитку;

називає органи чуття людини;

має уявлення про: спостереження та досліди як методи вивчення природи; ознаки живих організмів;

прилади, за допомогою яких досліджують

природу;

досліджує природні об’єкти та об’єкти, створенні людиною;

порівнює об’єкти (тіла) неживої і живої природи;

знає правила поведінки у природі;

  •           Година спілкування «Давайте знайомитися!»
  •           Екскурсія в природу «Відкрий таємниці осені»

Творча частина

  •           Створення книжки-малятка « Це – я!»
  •           Виставка доробок з природних матеріалів

Тема ІІ. Акварелі Батьківщини (15годин)

Навчальна частина

Учень/учениця:

знає назву свого села, домашню адресу;

називає водойми рідного краю; пам’ятки природи в рідному краї;

2–4 представників вивчених систематичних груп об’єктів живої природи своєї місцевості (дикорослі та лікарські рослини), культурні рослини; дикі, свійські тварини;

гриби; рослин і тварин, занесених до Червоної книги України;

дотримується правил поведінки поблизу водойм;

пояснює господарське значення лісів, культурних рослин, свійських тварин своєї місцевості; значення праці людей своєї місцевості;

знаходить необхідну інформацію з додаткових джерел знань про природу свого

краю та обговорює отриману інформацію;

формулює висновки про необхідність захищати рослин і тварин рідного краю;

працює в парі: аналізує інформацію, висуває пропозиції, аргументи, судження щодо розв’язання спільного завдання;

працює у групі: аналізує розповідь учителя, малюнки, розповідає про отриману інформацію; про результати спостережень у природі; презентує міні проект;

спостерігає за життям тварин;

дотримується інструкцій і правил техніки безпеки при проведенні спостережень, екскурсій;

досліджує особливості природи рідного села;

оцінює власну діяльність

 

  •           Віртуальна  подорож « Мій рідний край, моя земля!»
  •           Практикум « У гостях у Капітошки»
  •           Прес-конференція « Природа – наш спільний дім»
  •           Вікторина « Брати наші менші»
  •           Гра – подорож «Безпечні канікули»
  •           Брейн - ринг « Інтелектуальна коловерть»

Творча частина

  •           Вернісаж малюнків « Мій барвінковий край»
  •           Виготовлення аплікації Капітошки
  •           Конкурс малюнків, плакатів, віршів на тему природи
  •           Розповідь про свою улюблену тваринку
  •           Створення знаків безпеки
  •           Складання загадок, ребусів, кросвордів

Тема ІІІ. Я і всі! ( 5годин)

Навчальна частина

Учень/учениця:

працює з інформацією: читає, переказує тексти про природу, ставить запитання до прочитаного;

дотримується правил екологічної поведінки у побуті (економія води);

знаходить (за завданням учителя) в під ручнику і додаткових джерелах знань від повіді на запитання до природи (про рослин, тварин, явища у живій та неживій природі), готує розповіді та обговорює їх

  •           Подорож до країни чарівних слів
  •           Заняття – практикум « Хто це в дзеркалі?»
  •           Гра – інсценізація « А ми до вас»
  •           Віртуальна подорож містами України

Творча частина

  •           Конкурс на кращий комплімент
  •           Гра « Хто швидше і краще!»
  •           Правила поведінки в гостях і за столом
  •           Словесний портрет міста своєї мрії

Тема IV. Слухаю серцем (15 годин)

Навчальна частина

Учень/учениця:

працює з інформацією відповідно до поставленого завдання:

читає, переказує тексти про природу, ставить запитання до прочитаного;

знаходить (за завданням учителя) в джерелах знань відповіді на запитання до природи, готує розповіді та обговорює їх;

знаходить і систематизує інформацію за двома і більше заданими джерелами знань (про рослини-символи України; про збереження лісу; про рослин-синоптиків; про

явища природи, які повторюються у живій та неживій природі);

працює у групах;

проводить власні дослідження

  •           Гра-знайомство з приладами-помічниками людини
  •           Екологічна майстерня. Виготовлення шпаківень
  •           Заняття у школі Бережливих «Чому і як треба бути бережливим?»
  •           Екологічний брейн - ринг «Знай, люби, бережи!»
  •           Екологічна акція «Чисте довкілля»
  •           Підсумкове заняття. Вернісаж кращих робіт гуртківців «Світ моїми очима»

Творча частина

  •           Мімічний спектакль-пантоміма « Вгадай, що це?»
  •           Конкурс на кращу загадку-експромт про птахів
  •           Конкурс плакатів та закликів про бережливість
  •           Конкурс-емпатія «Я-пташка!», «Я-рослина!», «Я-тварина!»
  •           Створення квітника на шкільному подвір’ї

 

 


Література

 

1. Мельник Н.М.  Вивчи правила і знай та завжди їх памятай //Розкажіть онуку. – 2004. - № 2

2. Водолазська Т. Довкілля спонукає до запитань і пошуку відповіді // Нова педагогічна думка. –   2003. – Листопад.

3. Гуз К., Водолазська Т. Методичні рекомендації для вчителів щодо вивчення «Довкілля» у 1-4 класах // Початкова школа. – 2006. - № 11.

4. Дивокрай: Читанка з природознавства //  Упоряд. І. Січовик. – К.:Велес, 2002.

5. Дивосвіт України: Хрестоматія з природознавства для молодшого шкільного віку. – К.; Лелека, 2006.

6. Незвичайна енциклопедія тварин. – К.: Махаон – Україна, 2000.

7. Популярна енциклопедія школяра. – К.: Освіта, 2000.

8. Полтава. Фотоальбом. – К.: Мистецтво. – 1987.

9. Розкажіть онуку. – 2004. - № 24.

10.Умань: Путівник. – Дніпропетровськ: Промінь, 1968.

11. Ворошиловградщина: Фотоальбом. – К.: Мистецтво, 1972.

12. Початкова освіта. – 2009. - № 14 (494).

13. Початкова освіта. – 2008. - № 30-31.

14. Розкажіть онуку. – 2007. - № 2.

15. Уроки етики в 1-4 класах: Навч.-метод. посіб. – Х.: Основа, 2007.

16. Інтерактивні вправи та ігри. – Х.: Основа, 2009.

17. Лукяненко В.Г., Прищепа К.С. Тематичний словник школяра. – К.:Гала, 1997.

18. Від зими до зими. Пори року у віршах / Упоряд. В.С. Кравцова. – Вінниця: Книга-Вега, 2004.

19. Вік живи – вік учись. Укр. народна мудрість / Упоряд. І.П. Березовський. – К.:Рад. школа, 1961.

20. Початкова освіта. – 2011. - № 3 (51)

1

 

doc
Додано
9 березня 2018
Переглядів
1768
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку