Мета: ознайомити учнів із видами лікарських рослин своєї місцевості та їх
значенням для людини; формувати інтерес до лікарських рослин; розвивати
спостережливість, увагу; виховувати бережливе ставлення до природи та
бажання вивчати лікарські рослини своєї місцевості,
Природознавство 1 клас
Тема.Які рослини називаються лікарськими? Лікарські рослини
Мета: ознайомити учнів із видами лікарських рослин своєї місцевості та їх значенням для людини; формувати інтерес до лікарських рослин; розвивати спостережливість, увагу; виховувати бережливе ставлення до природи та бажання вивчати лікарські рослини своєї місцевості,
Обладнання. Таблиця “Дикорослі рослини”, ілюстрації лікарських рослин.
ХІД УРОКУ
I. Організаційний момент
►► Вправа «Погода»
-Яка зараз пора року?
-Який місяць?
-Яке число?
- Тепло чи холодно надворі? -Який стан неба?
-Яка температура повітря?
-Чи були сьогодні протягом дня опади.
II. Повідомлення теми і мети уроку.
— Сьогодні ми ознайомимося з рослинами, які мають лікувальні та чудодійні властивості. Ви дуже часто бачите їх у лісі, у лузі, на полі, але навіть і не замислюєтеся, що у вас під ногами — справжній скарб. І цей скарб — лікарські рослини.
До чудо-ліків в гості вирушаймо,
Дивинку щонайменшу помічаймо. Де материнка, подорожник, молочай, Повинен знати кожен травознай. Із вдячністю цілющі трави пийте, Ростіть на славу й здоровійте!
III. Вивчення нового матеріалу.
1. Вступне слово вчителя.
— Ще в давнину наші предки зналися на травах і вміли ними лікувати різні хвороби, їх знання передавалися із покоління у покоління. Накопичувалися відомості про лікувальне застосування дикорослих рослин. Народний досвід накопичувався недарма — від бабусь до дітей та онуків передавалися знання. А в народі цих людей називали знахарями і чаклунами, але саме завдяки ним створювалася народна медицина. Наша земля надзвичайно багата на рослинний світ. Майже кожна рослина має чудодійні властивості.
2. Ознайомлення із лікарськими рослинами. Робота над загадками.
-Люди ще в давнину вірили, що в багатьох рослинах прихована цілюща сила і використовували їх для лікування найрізноманітніших хвороб.
-Відгадайте загадки і дізнаєтесь, які рослини допомагають людям при захворюваннях.
• Що то за рослина,
Що вбиває звіра? (Звіробій)
— Використовують при хворобах шлунку, печінки, нирок. У народі звіробій називають травою від 99 хвороб. • Сонечко в траві зійшло, Усміхнулось, розцвіло.
Потім стало біле-біле
І за вітром полетіло. (Кульбаба)
— У давнину її вважали «еліксиром життя». У листках її багато вітамінів. З неї готують салати. Настій кульбаби — чудовий засіб від опіків.
• Рясно в липні зацвітає, дуже гарний запах має. Цвітом від хвороб лікує, щедро медом нас частує.(Липа)
— Її цвіт — найпопулярніший потогінний і жарознижувальний засіб. Цвіт сушать, заварюють і п’ють як чай.
• На просторах поля золотого
Сині зірочки тремтять,
Мов шматочки неба голубого
Виграють, виблискують, горять. (Волошки)
— Використовують при хворобах нирок і сечового міхура, при підвищеній температурі, для примочок на очі.
• Я на сонці дуже схожа-
золотиста,ніжна,гожа. Я щоранку розквітаю, промінцями всіх вітаю. Здогадатись вам не важко, що за квітка я?... (Ромашка)
— Використовують при хворобах шлунку, кишковика. Відваром із ромашки користуються для промивання гнійних ран. Коли болить горло при застуді, дуже добре полоскати його відваром квітів. Маленьких дітей вона лікує, їм можна давати пити напій із ромашки, коли в них болять животики, а хворі очі корисно промивати нею. Ось яку силу має ця тендітна квітка.
• Хоч трава дуже гірка,
З неї користь неабияка. (Полин)
— У народі його здавна вживали як жарознижувальну, кровоспинну, жовчогінну рослину. Відвар полину поліпшує апетит.
• Бородавки зчистить з тіл,
Звідси й назва — .... (чистотіл).
— Як ви вважаєте, чому ця рослина отримала саме таку назву?
— Де росте чистотіл?
• Ліг пластом біля дороги,
Бо розкидав руки-ноги. (Подорожник) — Чому цю рослину саме так назвали?
— Чому подорожник у народі ще називають «ранником» чи «порізником»? — Чи користувалися ви лікувальними властивостями цієї чудо- трави? Де і коли?
►► Фізкультхвилинка.
IV.Узагальнення й систематизація знань та вмінь учнів.
1. Робота з підручником (с.74-75) -Які рослини називаються лікарськими?
-Розгляньте фото. Що на них зображено?
-Які рослини вам відомі?
-Що ви знаєте про їхні лікувальні властивості?
-З яких рослин мама готує вам чаї під час застуди?
Читання вірша М. Познанської “Ромашка”
-Як автор описує ромашку?Які образні вирази використовує?
-Чому бджола охороняє ромашку?
-Для лікування яких хвороб використовують ромашку?
2. Гра «Корисні поради»
• Як листки її пом’яти — Добре чути запах... (м’яти).
• Гризла білочка горішки, Заболіли зуби трішки.
Що порадимо від зубного болю? (М’яту, материнку)
• Цілу нічку лисеня Не змикало оченят.
— З чого зварити відвар, щоб лікувати очі? (Ромашка)
• Козенята похворіли,
Бо холодну воду пили. (Ромашка, материнка)
3. Гра «Упіймай назву лікарської рослини» Рве Мар’янка у торбинку Подорожник, материнку. Петрик, Оля і Дем’янко Накопали валер’янки.
4. Відгадай!
1) Сонечко в траві зійшло,
Усміхнулось, розцвіло,
Потім стало біле-біле
І за вітром полетіло. (Кульбаба)
2) Який корінь, який цвіт
Любить кожний в світі кіт? (Корінь валеріани)
3) Дерево, що цвіте в липні. (Липа)
4) Рослина, про яку говорять, що вона лікує від 99 хвороб. (Звіробій)
5) Квітка білого кольору, з жовтим очком у середині. (Ромашка)
6) Рослина, з якою варять перший весняний зелений борщ. (Кропива)
V. Підсумок уроку.
-Які лікарські рослини нашого краю ви запам’ятали?
-Чим корисні ці рослини для людей?
-Чому їх називають лікарськими?
- Як треба ставитись до таких рослин?