Конспект уроку з природознавства "Зорі.Сузір"я.Велика та Мала Ведмедиця. Полярна Зоря."

Про матеріал

Мета уроку: сприяти формуванню знань учнів про зірки, сузір'я зоряного неба; вчити називати і показувати 2–3 сузір'я зоряного неба, визначати напрямок на північ за допомогою Полярної зорі; розвивати мовлення, мислення; виховувати пізнавальний інтерес.

Перегляд файлу

Конспект уроку

Предмет: природознавство

Клас: 4 

Тема:ЗОРІ. СУЗІР’Я. ВЕЛИКА ТА МАЛА ВЕДМЕДИЦЯ. ПОЛЯРНА ЗОРЯ

Мета: сприяти формуванню знань учнів про зірки, сузір’я зоряного неба; вчити називати і показувати 2–3 сузір’я зоряного неба, визначати напрямок на північ за допомогою Полярної зорі; розвивати мовлення, мислення; виховувати пізнавальний інтерес. 

Тип уроку:комбінований

Обладнання: картки для перевірки експрес-контролю,картки з легендами, картки для сузір’їв, таблиці, глобус, презентація по темі.

Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ 

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ 

1. Відповіді на запитання для повторення з рубрики «Перевір себе» (с. 22) 

2. Тестування на картках.

1. Планети Сонячної системи вивчають: 

а) географи; б) хіміки; в) астрономи; г) фізики. 

2. Навколо Сонця обертаються планети. Їх: 

а) 7; б) 9; в) 8. 

3. Нептун — це: 

а) найбільша планета Сонячної системи; 

б) найменша планета Сонячної системи; 

в) найближча до Сонця планета Сонячної системи. 

4. Відносно Сонця планети розташовані у такому порядку: 

а) Венера, Земля, Марс, Меркурій, Нептун, Сатурн, Уран, Юпітер; 

б) Меркурій, Венера, Земля, Марс, Нептун, Сатурн, Юпітер, Уран; 

в) Меркурій, Венера, Земля, Марс, Юпітер, Сатурн, Уран, Нептун. 

5. Що таке Земля? 

а) Зоря; б) планета; в) палаюча куля. 

Відповіді: 1в; 2в; 3б; 4в; 5б. 

3. Робота над загадками 

— Чи дивилися ви коли-небудь на небо? Що ви на ньому бачили? (Відповіді учнів.) 

- Іскри небо пропалюють, а до нас не долітають. (Зірки) 

- Білі квіточки ввечері розквітають, а вранці в’януть. (Зірки) 

— Здогадалися, яку тему ми сьогодні на уроці вивчатимемо? 

III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ 

— Сьогодні на уроці ви більше дізнаєтеся про зоряне небо. 

А допоможуть нам дві наші зірочки…

(Дівчатка розказують вірші)

ЗІРОЧКИ 

1.Я маленька зірочка, 

Я на небі сяю, 

Я яскраву сукню маю, 

Кожну ніч її вдягаю. 

Є у мене Місяць-друг, 

Бачить він усе навкруг. 

Навіть Сонце уночі 

Йому видно з висоти. 

Глянь на небо в нічний час, 

Ти побачиш зразу нас. 

2.Хочете про Всесвіт знать?

Нумо всі подорожувать!

Астрономами станем всі,

Щоб пізнать небесний світ,

Щоб вивчати космос,

Знати більше про зірки,

Про сузір’я й Сонце.

Нам ні ливні, ні вітри,

й зорепади не страшні.

Бо маємо знання міцні.

Щоб урок не минув марно.

Будем працювать старанно.

Уроку природознавства завдяки

Вчимо всесвіт залюбки!

IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ 

1. Бесіда.

— Які космічні об’єкти ми зможемо спостерігати в космічному просторі? (Зірки, планети, астероїди...) 

— Для чого люди вивчають космічні тіла? (Щоб знати, як вони впливають на людину, на її здоров’я; для розвитку науки; щоб уміти орієнтуватися в просторі.)

— Що таке зірки?

— Що ви можете розповісти про зірки? Що ви про них знаєте? (Розповіді учнів.)

 

2. Сугестивна вправа

 

- Діти, а чи боїтесь ви темряви? (Відповіді учнів.)Заплющіть очі. Нашу Землю сповиває тиха ніч... На небі спалахують зірочки — більші та менші, що мерехтять золотом і сріблом.Уявіть себе зірочками. Замерехтіли наші зірочки — покліпайте очима. Зірочки розминають післясну свої промінчики — підніміть руки вгору. Ось так яскраво сяють наші зірочки.Невдовзі ранок...

- Діти, як наступає ранок?

- Про що ви думали, дивлячись на зоряне небо?

- Яку зірку можна побачити вдень? (Сонце — зірка яскрава, що всіх зігріває).

3.Розповідь вчителя з демонстрацією слайдів

— Якщо ясним вечором подивитися на нічне небо, там можна побачити безліч зірок. Зірки — це теж сонця, величезні розжарені газові кулі. Багато з них у декілька разів більше за наше Сонце. Нам же вони здаються крихітними точками, що світяться, тому що знаходяться на величезній відстані від Землі. Зірки уявляються нам нерухомими, тому що людське око не може помітити їх рухи.

Проте, якщо постежити за певною зіркою, то видно, як вона переміщається. Але не вір очам своїм! Рухаються не зірки, обертаємося ми разом із Землею.

Зірки — розжарені газові кулі. Бувають різного кольору. Зірки відрізняються за розмірами і температурами. Бувають легші і важчі. Сонечко вважають спокійною зіркою. Але є зірки, які з причин свого буйного характеру небезпечні для оточення. Їх називають найновішими. Це зірки, які багато років живуть так само, як і інші, а потім в один «прекрасний» момент вибухають.

Найбільш яскраві зірки складаються в групи, що називають сузір’ями. Найяскравіша зірка, яку знають усі на світі,— Полярна. Найвідоміші сузір’я, які знають навіть маленькі діти, — Великий та Малий Віз...

Отже, всі зірки різні. Чим же зірки відрізняються одна від одної?

  — Якого розміру бувають зірки?

— Чому зірки здаються нам крихітними точками, що світяться?

— Чи бачимо ми рух зірок і чи переміщаються вони насправді?

— Яка найближча до Землі зірка? (Сонце) Уточнімо свої знання про цю зірку!

— У якій стороні світу сходить Сонце? (На сході)

— А заходить? (На заході)

— Як Сонце допоможе визначити сторони світу опівдні? (Сонце опівдні — на півдні.)

— А як визначити сторони світу вночі?

— Зірки на небі нерухомі, але здаються нам такими, що постійно переміщаються на небосхилі.

Але є одна зірка, яка здається абсолютно нерухомою. Це Полярна зірка. При погляді із Землі здається, що все нічне небо обертається навколо Полярної зірки. Чому? Земля Північним полюсом завжди націлена на неї.

— Покажіть на глобусі, де має бути розташована Полярна зірка. (Учні указкою продовжують уявну вісь і підставляють зірочку.)

— Отже, у якій стороні світу знаходиться Полярна зірка? (На півночі)

— А як знайти напрям на північ, на Полярну зірку вдень? Про цей спосіб здогадалися ще древні астрономи.

Уявіть спекотний полудень. Ми знаємо, що Сонце опівдні знаходиться у своїй вищій точці — на півдні. 

Якщо встати спиною до Сонця, то ззаду — південь, попереду виявиться напрям на Полярну зірку, тобто напрям на північ. Тоді ліворуч — захід, праворуч — схід.

— Як же знайти на небосхилі Полярну зірку серед безлічі зірок? Знову нам допоможе досвід предків. Дуже давно древні племена помітили незмінність візерунка зірок, і групи зірок об’єднали у фігуру ламаною лінією,— вийшло сузір’я.

4.Робота з таблицею

— Подивіться на карту зоряного неба.

— Розгляньте сузір’я.

— Тут видно, як сполучені зірки з’явилися у вигляді фігур. Усього сучасні астрономи налічують 88 сузір’їв.

— Як називаються деякі з них? Назвіть.

— Звідки взялися назви сузір’їв? (Припущення учнів.) З багатьма із них пов’язані древні міфи і легенди.

(Демонстрація слайдів)

5. Робота за підручником (с. 22–24)

Вправа «Мікрофон»

Учні відповідають на запитання на с. 22.

— Доведіть за допомогою малюнка 14, що зорі рухаються

— Розкажіть, як відшукати Полярну зорю.

— Прочитайте і запам’ятайте висновки на с. 24.

— Якими словами ви збагатили на уроці свій словник?

 Фізкультхвилинка

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ

1.Робота в зошиті.

2. Творча робота в группах.

У кожної групи на столах — конверт із зірками, аркуш паперу, клей. Діти об’єднують зірки у сузір’я і називають його. Кожній групі вчитедь дає легенду про те сузір»я, яке вони склали.Учні в групах опрацьовують легенду, поділивши її на декілька частин та роповідають її іншим учням. 

VІ. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ.

— З якими небесними тілами ми ознайомилися? 

— Що таке зоря? 

— Чим зорі відрізняються одна від одної? 

— Якого кольору бувають зірки? 

— Чому зорі здаються маленькими? 

— Що таке сузір’я? Наведіть приклади сузір’їв. 

Гра «П’ять речень»

Учні говорять 5 цікавих фактів про зорі та сузір’я які вони запам’ятали.

VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ 

Підручник (с. 22–24). 

Намалювати і підготувати розповідь про одне з уподобаних сузір’їв. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                              __________________________________

Тест «Сонячна система»

 

1. Планети Сонячної системи вивчають: 

а) географи; б) хіміки; в) астрономи; г) фізики. 

2. Навколо Сонця обертаються планети. Їх: 

а) 7; б) 9; в) 8. 

3. Нептун — це: 

а) найбільша планета Сонячної системи; 

б) найменша планета Сонячної системи; 

в) найближча до Сонця планета Сонячної системи. 

4. Відносно Сонця планети розташовані у такому порядку: 

а) Венера, Земля, Марс, Меркурій, Нептун, Сатурн, Уран, Юпітер; 

б) Меркурій, Венера, Земля, Марс, Нептун, Сатурн, Юпітер, Уран; 

в) Меркурій, Венера, Земля, Марс, Юпітер, Сатурн, Уран, Нептун. 

5. Що таке Земля? 

а) Зоря; б) планета; в) палаюча куля. 

 

 

                                                      ___________________________________

 

Тест «Сонячна система»

 

1. Планети Сонячної системи вивчають: 

а) географи; б) хіміки; в) астрономи; г) фізики. 

2. Навколо Сонця обертаються планети. Їх: 

а) 7; б) 9; в) 8. 

3. Нептун — це: 

а) найбільша планета Сонячної системи; 

б) найменша планета Сонячної системи; 

в) найближча до Сонця планета Сонячної системи. 

4. Відносно Сонця планети розташовані у такому порядку: 

а) Венера, Земля, Марс, Меркурій, Нептун, Сатурн, Уран, Юпітер; 

б) Меркурій, Венера, Земля, Марс, Нептун, Сатурн, Юпітер, Уран; 

в) Меркурій, Венера, Земля, Марс, Юпітер, Сатурн, Уран, Нептун. 

5. Що таке Земля? 

а) Зоря; б) планета; в) палаюча куля. 

 

 

Легенди

Пегас

 Сузір’я Пегас розташовується на південному заході від Андромеди. Воно складається з 166 зірок, які можна побачити навіть без телескопа. Його чітко можна побачити в небі в серпні місяці. Пегаса характеризує величезний квадрат. На західних вершинах сузір’я знаходяться розсипи слабких, дрібних зірок.

 Легенда створення: давньогрецький міф свідчить, на небі з’явився крилатий кінь завдяки великим подвигам Персея. Коли йому вдалося обезголовити Медузу Горгону, то, в той момент з її тіла і пролитих крапель крові виник кінь. Він вдарив об землю копитом, і в цьому місці утворилося чудодійне джерело. З нього поети всіх часів і народів черпали своє натхнення для створення знаменитих шедеврів. Так кінь Пегас був удостоєний честі зійти на небо.

Цефей

 Цефей, відповідно до грецької міфології, був царем Ефіопії. Серед інших достоїнств і багатств найбільше славився він красою своєї дружини Кассіопеї і дочки Андромеди. Одна версія легенди описує царицю як жінку норовливу й непокірну. Кассіопея необережно порівняла красу дочки з бездоганною зовнішністю богів Олімпу, за що ті розгнівалися і побажали покарати обох жінок. Інший варіант оповідає, що ревнивим богам не потрібно було чекати необережних слів Кассіопеї: вони самі помітили сяючу красу Андромеди і вирішили покласти такому неповазі кінець.

Як би там не було, а біля берегів Ефіопії з'явився величезний Кіт, кожен день вибиратися на сушу і пожиравший жителів країни. Цефей намагався врятувати царство. Кіт погодився не розоряти селища, натомість йому щодня повинні були віддавати найкрасивішу дівчину. Чудесний порятунок Рано чи пізно, але черга дійшла і до Андромеди. Горю батьків не було меж, як і радісному передчутті заздрісних богів. Дівчину прив'язали до скелі. Кіт вже підбирався до жертви, як раптом прилетів Персей верхи на Пегасі і врятував царську дочку.

Чудовисько було переможено, а красуня врятована. Через час кожен герой був перетворений на сузір'я: Цефей, Кассіопея, Андромеда, Персей, Пегас і навіть Кіт. Неяскраве, але значне Всі названі небесні малюнки розташовані досить близько одне до одного на небі. Сузір'я Цефей, як і його царствений прототип, поступається Кассіопеї з краси.

 

 Великий Віз

Колись давно жив цар. У нього була дочка Калісто. Вона була красивішою за всіх дівчат на світі, прекраснішою за саму богиню Геру. І тоді Гера розсердилася, що дівчина прекрасніша за неї, і перетворила красуню на потворну ведмедицю.

 Син Калісто, Аркас, не знав про це і трохи не застрелив ведмедицю на полюванні. Але всемогутній бог Зевс урятував її — схопив за хвіст, потягнув на небо і перетворив на сузір’я. Разом з Калісто він перетворив на ведмедицю і її улюблену собачку. Так з’явилися сузір’я Великої Ведмедиці (Великий  Віз).

За іншою версією, на Велику Ведмедицю  Зевс перетворив сина Калісто, щоб і його врятувати від гніву Гери.

Малий Віз

Якось давно трапилася велика посуха. Вода повисихала не лише в річках та озерах, а й у колодязях.

Одна вдова захворіла без води. Тоді дочка, щоб урятувати матір взяла глечик і пішла шукати воду. Знайшла десь, набрала та й несе додому. Аж тут назустріч один спраглий чоловік, що помирав без моди, а за ним другий, третій ... сьомий. Усіх напоїла дівчина, усіх урятувала, тільки води в глечику залишилося на дні.

Сіла дівчина відпочити. Як ось біжить собака — та й перекинув посудину. Вилетіло звідти сім великих зірок і одна маленька, поставали вони на небі в пам'ять про щиру дівчину та врятованих нею душ — сім людських і собачу. Назвали те сузір'я Малий Віз. А Бог послав на ту країну дощ.

 

Кассіопея

Легенда її створення походить із Стародавньої Греції. Цариця Кассіопея одного разу сильно образила морських німф — нереїд, вихваляючись перед ними своєю красою. За марнославство по відношенню до німф бог морів Посейдон перетворив її в сузір’я. І навіть більше: він посадив царицю в кошик і «засудив» до вічного обертання навколо полюса, причому в певний період часу корзина Кассіопеї перевертається догори дном.

Тоді у цариці, яка охоплюється жахом, починала сильно боліти голова. Ось так Посейдон покарав марнославну жінку. Астроном Клавдій Птолемей у своєму атласі кошик перетворив в царський трон. З тих пір царицю легко побачити на небі — її 5 яскравих зірок нагадують латинську літеру «W».

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Вовканич Тетяна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
1 листопада 2018
Переглядів
4635
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку