Конспект уроку з російської мови з теми "Прикметник як частина мови"

Про матеріал

Власна методична розробка уроку-квесту з використанням технології критичного мислення з теми «Прикметник як самостійна частина мови:загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль»

Перегляд файлу

Власна методична розробка уроку-квесту з використанням технології критичного мислення з  теми «Прикметник як самостійна частина мови:загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль»

 

Тема:  Прикметник як частина мови: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль.

Форма навчання : Мандрівка до Країни обізнаних мовознавців.

 

Цілепокладання:

повторити , систематизувати та поглибити знання учнів про прикметник як частину мови, отримані в попередніх класах;

  • навчати робити дослідження, лінгвістичний експеримент  та сприяти розвитку аналітичного мислення;
  • формувати вміння розпізнавати прикметники в мовленні, визначати рід, число та відмінки прикметників,з'ясовувати їх синтаксичну роль та їх роль у мовленні;
  • розвивати комунікативні уміння , навички вживати прикметники в усному та писемному мовленні, сприяти збагаченню образного мислення шестикласників.
  • удосконалювати навички роботи в групі
  • виховувати  шанобливе ставлення до рідної мови, народних символів-рослин

Тип уроку: урок засвоєння нових знань

Обладнання:карта мандрівника, кольорові смайлики, пам'ятка-навіювання , золоті правила поведінки та спілкування учнів в мандрівці, алгоритм мовного дослідження, УЛСО з теми, картки самооцінювання,  рефлексійна анкета.

Методи, прийоми, форми роботи: прийоми «Мікрофон», «Незакінчене речення», робота в групах, проблемно-пошуковий метод, метод спостереження, дослідження, лінгвістичного експерименту.

Елементи особистісно-орієнтованого навчання(ОЗОН): цілевизначення «Мої очікування»,таблиця З-ХД-Д, групова робота , рефлексія, само-, взаємооцінювання, інтерактивна вправа( інтелектуальна розминка, бліц-опитування, лінгвістичний експеремент), алгоритмічне навчання.

 

ПЕРЕБІГ УРОКУ

 

І. Етап орієнтації , стимулювання та емоційно-психологічного налаштування   на урок

Створення позитивного настрою та установка на емоційно-ціннісне ставлення до праці

 Продемонструйте свій настрій за допомогою кольорових смайликів і психологічну готовність на початку уроку :

 зелений колір символізує робочий настрій, зібраність та організованість, бажання працювати,

червоний   незібраність, відсутність навчального приладдя,  

жовтий -певні проблеми зі здоров'ям, відсутність настрою на урок

Вчитель констатує готовність учнів до уроку та пропонує перебороти небажання, лінь за допомогою пам’ятки-навіювання та формули успішного навчання від Надії Олександрівни:

Я

Розумна, творча особистість

Я

Вчуся, бо хочу знати мову

 

Навіювання успіху: заплющіть очі і про себе промовте: «Я все знаю, все вмію, все зможу»

Тому розпочинаємо активно співпрацювати.

ІІ .Етап мотивації навчально-пізнавальної діяльності .

«Мозковий штурм». Вироблення правил поведінки та спілкування у мандрівці

Сьогодні ми знову помандруємо до Країни обізнаних учнів, тому давайте виробимо і нагадаємо золоті правила поведінки та спілкування учнів :

  • будь активним на уроці, вмій переборювати труднощі
  •  умій грамотно говорити та уважно слухати,
  • поважай усі висловлені думки.
  • Один за всіх, і всі за одного

 

Галявина Знайомств  «Уявний мікрофон»

 

 Отож, вирушаймо в мандрівку. Ви добре знаєте, що шлях до цієї країни нелегкий, тому краще його долати разом із друзями й добрими приятелями. Отже, давайте з'ясуємо, з ким ми вирушаємо в мандри.

 Опинившись на галявині Знайомств , спробуйте придивитись одне до одного. Наша галявина знайомств - незвичайна, бо росте на ній символічна берізка, яка в будь-яку пору року дивує своєю красою.Давайте сядемо під нею та  розкажемо про свої відчуття сьогодні.Які ви сьогодні?             

Розповідаючи про себе, здивуйте вмінням добирати слова-прикметники, які характеризують вас як особистість.   Пригадайте з уроків природознавства рослини-символи і асоціюйте себе з ними.  Передаючи уявний мікрофон, назвіть своє ім'я та одну рису характеру ( прикметник)

 Яка чи який Я: Надія Олександрівна – щира,…

 Ми з вами познайомились і краще пізнали себе і своїх товаришів. Отож вирушаймо!Але як, не знаючи маршруту? Щоб знайти його , необхідно розпочати  на доріжці самостійного засвоєння знань.І перша зупинка-«Теоретичне дослідження»

 

 

 

Доріжка самостійного засвоєння нових знань

  • Давайте з'ясуємо, який розділ мовознавчої науки ми зараз вивчаємо?
  • Тож  визначимо, до якої ж частини мови належать  використані вами слова знайомства ? А для цього помандруємо доріжкою самостійного засвоєння нових понять і термінів, де вас чекають випробування: мовне дослідження ,моделювання навчальної опори на матеріалі підручника та її озвучення.

 

1.Мовне дослідження з опорою на  алгоритм та інформ-картки

 

Алгоритм вирішення проблеми «Чи узгоджується іменник з прикметником?»

Крок 1.Запишіть рису характеру , узгодьте  з іменником (ім'ям), утворивши словосполучення

Крок 2. З'ясуйте, що виражає (означає)  слово

Крок 3.На яке питання відповідає

Крок 4. Спробуйте змінити слово , визначте морфологічні ознаки (рід, число, відмінок) Зробіть висновок: змінна чи незмінна частина мови

Крок 5. Виділіть твірну основу, визначте приналежність до групи(тверда, м'яка)

Крок 6. Введіть слово в речення , з'ясуйте синтаксичну роль :яким членом речення (підметом, присудком, додатком, означенням, обставиною) виступає.

 

Зразок: Весела Катерина- ознаку предмета, Катерина (яка?) щедра. МО: ж.р., одн., Н.в., тв.г. СР: Я познайомилась із веселою Катериною.

Формулювання висновків на основі дослідження.

Отже, сьогодні ми будемо вивчати прикметник  як частину мови, його загальне значення, морфологічні ознаки та синтаксичну роль

ІІІ. Оголошення теми та прогнозування очікуваних результатів

  1. Мої очікування від уроку та оцінка своїх можливостей
  2. Таблиця «Знаю-Хочу дізнатись-Дізнався»

«Я зможу засвоїти…, сформувати…»

Запис теми уроку в зошити .Подумайте, як  утворилась назва частини мови - прикметник. Доберіть до слова прикмета синоніми та утворіть синонімічний ряд( ознака, риса, властивість)

   ІV. Етап засвоєння нових знань ( Фаза усвідомлення змісту)

  1. Запрошуємо спробувати. Самостійне опрацювання теоретичного матеріалу за допомогою запитань. «Думати і засвоювати- важливо!»

                              Ми можемо відкрити новий для себе світ, коли навчимося  ставити правильні запитання.                                       К. Еріксон

 «Метод тонких та товстих запитань» Об’єднайтесь у групи, опрацюйте теорію  та сформулюйте в групах запитання :

Сформулюйте 3 закритих ( 1 група) та 3 відкритих(містять ідеї для обговорення)(2 група) запитання до теоретичного матеріалу про прикметник. Запишіть їх на окремому аркуші та передайте іншій групі для визначення типу кожного із запитань. Після презентації результатів роботи, обговоріть, що було для вас складним. Поясніть, чому вам здалися важливими саме ці запитання.

Закриті запитання:

1.Яка частина мови прикметником?

2.Що означає прикметник?

3.Які граматичні ознаки прикметника?

4.Яка синтаксична роль прикметника?

Відкриті запитання з обгрунтуванням:

1.Чи можна вважати прикметником слово двоповерховий?

 

А тепер спробуймо доповнити та поглибити наші знання матеріалом підручника ,  змоделювати опорну схему «Прикметник як частина мови» та озвучити її .

- Які нові знання про прикметник ви отримали?

 

3.Колективне моделювання навчальної опори та її  озвучення

 

Прикметник

 

СЗЧМ

 

 

ЗЗ- ознака предмета, с.139(підр)

Якість-колір-просторові і часові-належність-

зовнішні прикмети та внутрішні ознаки людей тварин

 

який?(-а? -е?) чий? (–я? –є?)

 

МО: змінюється за Р( в однині) ,Ч, В . має тверду чи м'яку групу

 

СР: У  Р.         означення

                        Присудок

 

Гай застосування знань

 

Ви чудово  впорались із випробуваннями  .Доріжка привела нас до Гаю застосування знань. Придивіться пильніше: у цьому гаю ростуть дерева-символи – тендітні  кучеряві білокорі берізки. Уявно перенесімось до гаю.

 

1.Рухавка. Давайте пройдемось березовим гаєм, вдихнемо ковток свіжого повітря, підійдемо до берізки , притулімося до неї , обіймемо і візьмемо від неї енергії, здоров'я та сил. Тепер ми повні сил і готові продовжити мандрівку доріжкою тренувальних вправ.

 

V. Етап закріплення та застосування нових знань .Зупинка «Розпізнавальна»

 

1.Вибіркове письмо.

Інструкція: Розпізнайте прикметники. Випишіть словосполучення «прикметник»+ «іменник». Що вони виражають? Підкресліть прикметники хвилястою лінією, визначіть морфологічні ознаки(рід, число, відмінок)

Працює консультпункт (група знавців рідної мови).

 Береза- священное дерево древних словян, символ  солнечного света , сияния, чистоты.. Русское название березы  лингвисты  связывают  с глаголом беречь.Это обусловлено тем, что славяне считали белокурую березу даром богов , оберегающих человека. В друидов, береза –это дерево начала, первого месяца года.

- Які ви знаєте прислів’я про цю символічну рослину.

- Назвіть прикметники ( хорове читання).Що вони означають?

- Яким способом утворено прикметник белокурую ? (скдадання двох основ)

Формулювання тези-висновку щодо реалізації очікувань учнів, запис до таблиці  З- ХЗ-Д

Озеро комунікативних вправ

Проминувши березовий гай, ви  опинитися на березі Озера комунікативних вправ, обсадженого ще однією символічною рослиною-якою відгадайте?  А для цього ознайомтесь із текстом вправи  і скажіть , про яку рослину йдеться мова.

 

2.Виконання комунікативних вправ. Зупинка «Творче моделювання»

 

Уявіть собі берізку. Які прикметники ви використаєте для  її опису .

  • Доберіть до іменника береза якомога більше прикметників-означень, визначте, які ознаки вони виражають і сформуйте  рядок .
  • Визначте групу прикметника ( тверда, м'яка) , запрограмуйте

Береза (яка?) молоденька, білокора, висока, довгокоса, зеленокоса…..

Код для перевірки: ттттт

-Змоделюйте речення, поширте його прикметниками  і з'ясуйте синтаксичну роль прикметників.

Краще речення записати на дошці і зробити синтаксичний розбір речення.

     На березі озера опустила свої довгі коси молоденька берізка.

     В променях сонця берізка була надзвичайно чарівною.

 

3.Індивідуальне завдання для творчо здібних учнів:

 Змоделювати текст про берізку типу опису на сонові власних вражень, дібравши художні засоби-прикметники для образності мовлення Зробити висновки про їх роль у тексті.

 

4.Презентація індивідуальних творчих робіт

 

Стежина лінгвістичних експериментів

Від Озера комунікативних вправ крок за кроком ми вийшли на Стежину лінгвістичних експериментів, де вам необхідно виявити свою творчість. А для цього озбройтесь словничками.

 

5.Зупинка «Експерементальна» Творча робота в групах .Лінгвістичний експеримент «Услід за автором» Відтворити поезію, дібравши влучні прикметники

 Береза- муза поэтов. Русская белоствольная красавица в зеленом платочке, с нежными сережками. Автор А.Прокофьев

Люблю березку (----)

То (…..), то (----) ,

В (……) сарафанчике,

С платочками в карманчике,

С (----) застежками,

С (----) сережками.

6.Презентація роботи лідерами груп. Відтворення оригіналу поезіїї А.Прокофʼєва

-. Поясніть , яка роль прикметників у мові?  

А тепер вилучіть прикметники і прочитайте текст без них.

 Що втрачається? Зробіть висновок про роль прикметників у мовленні.

7.Продовжіть речення: Прикметники роблять наше мовлення….. (виразнішим, образнішим.)

 

Країна обізнаних учнів

VІ. Рефлексія. Оцінювання та самооцінювання .

 І нарешті стежина лінгвістичних експериментів привела нас до брами, за якою починається Країна обізнаних учнів. Щоб із впевненістю пройти крізь брамку, треба зробити ще одну важливу справу – зробити екскурс  сьогоднішнього уроку і перевірити , чи здійснились наші очікування

1.Бліц-опитування «Так, ні»

Погодьтесь або заперечте твердження

 

1.Прикметник- це самостійна змінна частина мови, що означає ознаку предмета і відповідає на питання який?-а, е, чий? –я,є.

                                                                                    ТАК

2.Прикметник належить до певного роду: чоловічого, жіночого, середнього.

                                           НІ (змінюється за родами)

3.Прикметники узгоджуються з іменниками в роді, числі та відмінку- в однині, в числі й відмінку – в множині

                                                                                    ТАК

4.У реченні прикметники найчастіше виступають лише означенням.

                                                                                    НІ

5.Прикметники зимовий, майбутній, учорашній, сьогоднішній виражає часову ознаку

                                                                                      ТАК

6.Прикметники мають своєрідне відмінювання: поділяються на 3 групи- тверду, м'яку і мішану. 

                                                                                      НІ( тверду і м'яку)

2.Перевірка(взаємоперевіка) бліц-опитування й самооцінювання учнів.

 

Підрахуйте кількість правильних відповідей та помножте на 2 – це ваш результат. Підніміть руки, хто має 10-12 балів, 7-9 балів, 4-6 балів, 1-3 бали.

Оцінка засвоєння теми уроку вчителем.

 

3.Заповнення картки само оцінювання

 

Картка самооцінювання

 

Тема «Прикметник як частина мови»

 

Прізвище , ім'я учня______________________________

 

 

Показники оцінювання

Дата уроку

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Брав (ла) активну участь у роботі групи, на уроці

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Висловлював(ла) власні міркування

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Висував(ла) оригінальні ідеї

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Брав(ла) участь у прийнятті рішення

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ступінь самостійності

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Презентував роботу групи

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Виконував (ла) індивідуальні творчі завдання

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Підсумковий бал

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Самооцінка.Сформулюйте власну оцінку словами та представте її класові.

Пропонуємо оцінити. Оцініть, наскільки ви можете зараз застосувати в житті уміння використовувати прикметники у мовленні.

Для цього поставте крапки на лінії координат, визначивши «своє місце».

 

 Одразу можу застосувати                                      Зовсім незрозуміло

 

                                                    

        Добре зрозуміла                                             Ніколи не зможу застосувати

 

 

4.Рефлексійна анкета «Незакінчене речення»

 

Наша мандрівка наблизилась до кінця,висловіть свої враження від уроку,опишіть прикметником якою вона була? Чи сподобалась? Ваші пропозиції.

  • Новим на уроці для мене було засвоєння……
  • Мандрівка до Країни обізнаних учнів виявилась(якою?)….

 

  • Побажання собі і вчителю….

 

5.Оцініть свій настрій в кінці уроку

 

 

Задоволення  від уроку

 

Незадоволення                                       

 

 

 

VІІ. Домашнє завдання (диференційоване):

 

10-12 б. - підготувати презентацію для озвучення усного повідомлення «Прикметник як частина мови: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль» ( за бажанням учнів)

1-7 б.- підготувати питання з теми для бліц-опитування : питання від  Мовознавця

Впр. …( за бажанням для достатнього та високого рівнів)

 

1

 

docx
Додано
21 серпня 2018
Переглядів
973
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку