ДИЗАЙН І ТЕХНОЛОГІЇ
Тема. Працюємо з папером. Проєкт «Рамочка для фото з картону». (4 клас)
Мета: узагальнити і систематизувати знання дітей про види паперу, властивості паперу, призначення паперу, розширити знання дітей про види ліній на кресленні, з̕ясувати значення понять «ескіз» та «креслення», сформувати уявлення про види з̕єднань: нероз’ємні і роз’ємні; формувати в учнів ключові та предметні проєктно-технологічні компетентності, необхідні для розв’язання життєвих проблем у взаємодії з іншими. Розвивати вміння виконувати елементарні графічні зображення; добирати матеріали за їх властивостями; читати інструкційну картку із зображеннями для поетапного виготовлення виробу; Розвивати пам’ять, логічне мислення та гнучкість мислення, пізнавальний інтерес, творчий підхід до виготовлення виробу. Виховувати бережне ставлення до фото, бажання зберігати наше минуле, любов до фотографування.
Очікувані результати:
учень працює з ручними інструментами та пристосуваннями, дотримуючись безпечних прийомів праці та норм санітарії;
планує дії для реалізації задуму в матеріалі;
виготовляє поетапно виріб за визначеною послідовністю;
здійснює розмічання ліній на папері;
розмічає деталі на матеріалі за допомогою шаблонів або трафаретів;
дотримується послідовності виготовлення виробу з допомогою вчителя;
розробляє критерії оцінювання майбутнього виробу.
Тип уроку: комбінований
Методи та прийоми: бесіда, розповідь, пояснення, ілюстрація, метод вправ, інструктаж, метод стимулювання інтересу до навчання (гра «Склади пазл», інтерактивні вправи за допомогою віртуальної дошки jamboard, гра « Знайди відповідність», дослідницький, частково-пошуковий, самостійна робота учнів.
Обладнання для учнів: кольоровий картон, ножиці, клей, олівець, лінійка, матеріали для оздоблення за вибором.
Обладнання для вчителя: зразок виробу, мультимедійне обладнання.
Використані джерела: Типова освітня програма, розроблена під керівництвом Савченко О. Я. 3-4 клас. Режим доступу: file:///C:/Users/Koledg212/Desktop/Typova.osvitnya.prohrama.3-4.Savchenko.pdf – С. 74-76, 79-81;
Бібік Н. М. Я досліджую світ : підруч. для 4 кл. закл. загал. серед. освіти (у 2-х ч.) : Ч. 1 / Н. М. Бібік, Г. П. Бондарчук. – Харків : Вид-во «Ранок», 2021. С. 121-123;
Заплотна С.М., Я досліджую світ. 4 клас. Частина 1 / С.М. Заплотна. – Х. : Вид. група «Основа», 2021. – С. 154-156. – (Серія «Мій конспект»).
Хід уроку
І. Організаційна частина
1. Вступне слово вчителя
Любі діти, добрий день!
Сил, натхнення на весь день!
А ще праці і старання!
Тож вперед - всі до навчання!
2. Емоційне налаштування
ІІ. Актуалізація опорних знань та життєвого досвіду учнів
ІІІ. Повідомлення теми, мети та завдань уроку. Мотивація навчальної трудової діяльності учнів.
https://www.jigsawplanet.com/?rc=play&pid=2e6be9a627c0
ІV. Вивчення нового матеріалу
Історія рамок бере початок ще з XV століття, коли живописці стали прикрашати свої картини художніми рамками. Рамка з повторюваними візерунками підкреслювала картину, будучи часто не тільки прикрасою, але й ідейним продовженням сюжету картини.
У деякий період рамки прикрашалися гіпсовими скульптурами і вражали розкішшю в позолочених кутах. Потужні рами приймали вид глибоких отворів і картина представлялася як «вікно у світ». Конструкції рам вже узгоджувалися із загальною декорацією стін на які вішалися картини. Деякі рами виготовлялися з дорогоцінних матеріалів, що підвищувало значущість і багатство картини. Пізніше рами прикрашалися скульптурами і багатими розписами вже окремо від картини. На них зображувалися розкішні грона винограду, сплетіння квітів, фігурки невеликих хлопчиків їх називали путті з граціозними плавними лініями.
До часу винаходу фотографії, рамки вже можна було зустріти в кожній родині незалежно від соціального статусу. Перші рамки для фотографій найчастіше були портретними, виготовлялися з дерева, яке забарвлювалася в різні кольори, також мали місце чугунні фоторамки на кілька фотографій. До XX століття фоторамки стали приймати все більше форму мінімалізму і навіть з'явилися рамки з простих непривабливих матеріалів, але деколи досить незвичайних форм і забарвлень. Пізніше стали все більш популярні ненатуральні матеріали для рамок, наприклад рамки з пластмаси або скла. Такі рамки були недорогі.
І ось зараз усе змінюється, переводячи багато речей в цифровий вигляд. Уже в побуті замість рамок із пластмаси або скла у нас стоїть цифрова рамка для електронних фотографій. Цифрові фоторамки отримали швидке поширення. Також, як і рамки картин, і класичні дерев'яні фоторамки, цифрові фоторамки мають своє оформлення, виготовляються з матеріалу пластика, з імітації під дерево, але бувають і фоторамки зі змінним багетом з натурального дерева, зі шкіри та скла з додаванням художніх замальовок, стильних прикрас і страз. Цифрові фоторамки вже майже замінюють цілу мультимедіа систему, прикрашаючи інтер'єр і при цьому переглянути можна не тільки фотографії, але також прослухати музику і навіть подивитися відзняті відео файли.
А) Вправа « Відрізни креслення від ескізу»
- Діти, зараз ми трішки повправляємося, ваше завдання вказати де ескіз, а де креслення та обґрунтувати свою відповідь.
Б) Гра «Знайди пару»
V. Практична робота учнів.
1. Вступний інструктаж.
1) Показ зразка виробу та його аналіз
2) Роз’яснення технологічної послідовності виготовлення виробу
Технологічна картка виробу
№ |
Пояснення |
Фото |
1 |
Підготовка до роботи, перевірка наявності всіх необхідних матеріалів та інструментів. |
|
2 |
Візьміть аркуш картону, олівець та лінійку. Розмітьте деталі рамки. |
|
3 |
Відріжте не потрібні деталі. Виріж середину. |
|
Деталі виробу з’єднують за допомогою різних з’єднань. З’єднання можуть бути нероз’ємні і роз’ємні.
Нероз’ємні з’єднання неможливо розібрати. Якщо це зробити, то виріб буде зіпсовано. Наприклад, з’єднання за допомогою клею нероз’ємне.
Роз’ємне з’єднання можна з’єднати і роз’єднати. Таким є щілинне з’єднання. На деталях роблять надрізи — щілини і вставляють деталі одна в одну.
4 |
Виготовимо другу деталь виробу. Так само як і на рамку розмічаємо деталь, але без середини. |
|
5 |
Від другої деталі відріжемо зайве. |
|
6 |
З’єднаємо деталі нероз’ємним з’єднанням за допомогою клею. |
|
7 |
Подивись на креслення, де розташовані надрізи на деталях. Розміть їх на деталях своєї рамки. |
|
8 |
Акуратно зроби надрізи на деталях ножицями. Величина надрізу 1 см. |
|
9 |
Виготовимо крайні деталі виробу з тієї частинки картону яка залишилась. Їх нам потрібно дві. Розмічаємо деталі(підставки). |
|
10 |
Відрізаємо непотрібні деталі. |
|
11 |
На деталях з краю обох сторін відмічаємо по 2 см та робимо надріз 1 см. Будьте уважні, що на одній деталі, потрібно зробити надрізи з різних сторін. |
|
12 |
З’єднаймо рамку і деталі підставки щілинним з’єднанням.( роз’ємним). Залишилося вставити фото. За бажанням можна прикрасити рамку або розмалювати. |
|
3) Закріплення послідовності виготовлення виробу
(Діти аналізують етапність виготовлення виробу)
4) Повторення техніки безпеки роботи з ножицями, клеєм
Фізкультхвилинка
Раз-два! Потягнулись,
Повернулись.
Розігнутись.(руки за голову прогин в лопатках)
Ваші м'язи всі проснуться,
Ваші губи посміхнуться
Цільові обходи робочих місць учнів: перший обхід: перевірка правильності організації робочого місця та початку роботи; другий обхід: перевірка правильності виконання трудових прийомів; третій обхід: перевірка правильності дотримання послідовності виготовлення виробу; четвертий обхід: перевірка рівня дотримання технологічних умов виконання виробу.
Постійна перевірка виконання учнями правил безпеки праці та санітарно-гігієнічних вимог.
1. Підведення підсумків практичної роботи (проводилися чи не справилися із поставленим завданням).
2. Відзначення кращих робіт і їх демонстрація, колективне обговорення якості виробів, виготовлених учнями. Для цього вчитель вибирає 2-3 вироби, показує учням, а вони висловлюють свою думку, що в ньому зроблено якісно ні, а що ні. Потім учитель підсумовує це обговорення, навчає учнів об’єктивно оцінювати якість виробу. Презентація робіт (фото учнів, або демонстрація в екран)
3. Аналіз найхарактерніших помилок і недоліків у практичній роботі (на що звернути увагу в подальшій діяльності, щоб не допустити помилок).
- Діти, покажіть ваші фото рамки в екран. Вони в усіх такі гарні,акуратні, пречудові. Ви молодчики, дотримувалися інструкцій, етапність роботи. В кожного із вас вона особлива і гарна по-своєму. Всі ви виробили рамочки на високому рівні.
VІ. Підсумок уроку.
Гра «Місткий кошик»
Гра «Сніжна грудка»
Рефлексія
Прибирання робочих місць