конспект уроку з теми Гормони

Про матеріал

гормонигормони гормони гормони гормони гормони гормони гормони гормонигормони гормони гормони гормони гормони гормони гормонигормонигормони гормони гормони гормони гормони гормони гормонигормонигормони гормони гормони гормони гормони гормони гормонигормонигормони гормони гормони гормони гормони гормони гормонигормонигормони гормони гормони гормони гормони гормони гормони

Перегляд файлу

ТЕМА УРОКУ: ПОНЯТТЯ ПРО ГОРМОНИ

Мета:

Навчальна: ознайомити учнів з будовою, розміщенням та порушеннями роботи залоз внутрішньої секреції; познайомити учнів з  такими    основними  термінами  і  поняттями  як  гормони,  нейрогормони,

Розвивальна: розвивати критичне мислення та творчі здібності учнів; удосконалювати вміння працювати з додатковою літературою; розвивати інтерес до науки біології.

Виховна: виховувати бережливе ставлення до свого здоров’я та здоров’я оточуючих.

Матеріали та обладнання: підручники, зошити, шкільна дошка, інструктивні картки, комп’ютерна презентація, мультимедіа.

Тип уроку: комбінований

Форма проведення: урок – дослідження

Форми організації навчальної діяльності: індивідуальна, фронтальна, групова

Технології (форма організації уроку): урок продуктивного навчання,  ІКТ.

Методи організації пізнавального процесу: репродуктивний, частково-пошуковий, творчий.

Підготовчий етап:

1. Підготовка вчителем разом з учнями презентації (Power Point) «Гормони».

2. Підготовка матеріалу до обговорення.

Між предметні зв’язки: медицина(ендокринологія), психологія.

Базові поняття: гормони, тироксин, тимозін, адреналін, альдостерон, гіпофіз, соматотропний гормон, вазопресин, гіпофункція, гіперфункція.

Методи і прийоми: вправа «Закінчи речення», розповідь, повідомлення теми та мети уроку, «Термінологічне лото», розповідь-пояснення з елементами бесіди, демонстрація презентації, випереджальні завдання для учнів, оформлення опорного конспекту у вигляді таблиці, інтерактивна вправа «Розпізнай за описом», обговорення питань, фронтальна бесіда.

 «Світ навколо мене наповнений таємницями. І я їх буду відкривати все життя, тому що це – найцікавіша і найзахоплююча справа у світі»

                    Віталій  Біанкі

Хід уроку

 

  1. ПСИХОЛОГІЧНА РОЗМИНКА.

Усі ми дуже різні і водночас надзвичайно схожі. Давайте це перевіримо.

Хто полюбляє ласувати морозивом-підніміть праву руку, у кого вдома є домашні тварини-ліву. Хто любить свою родину – плесніть у долоні, у кого є друзі-посміхніться.

Ось бачите, ми тепер більше розуміємо один одного. Як людина не може існувати без своїх органів, так і вчитель-без своїх учнів, тому я розраховую на вашу активну роботу. Сподіваюсь, що дух партнерства допоможе нам у цьому.

       Зібратися   разом - це початок,

       Триматися разом –це прогрес,

Працювати разом – це успіх

           (Генрі Форд)

 

ІІ АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

 

Вправа «Закінчи речення»

  •              Ендокринна регуляція фізіологічних процесів в організмі людини відбувається за участю... (гуморальних чинників).
  •              Вони переносяться ... (кров’ю, лімфою та тканинною рідиною).
  •              Залози внутрішньої секреції виділяють ... (гормони).
  •              Посилення діяльності залози — це ... (гіперфункція).
  •              Послаблення діяльності залози — це ... (гіпофункція).
  •              Гуморальна регуляція – це ….(це координація процесів життєдіяльності за допомогою гормонів).

 

ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНО-ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Людина може жити з однією легенею, з однією ниркою, без шлунка,  але вона помре, якщо видалити маленькі прищитоподібні залози, або наднирники.  Усього залоз внутрішньої секреції близько десяти. Це найменші органи.  Їх часто називають маленькі залози великого значення. Будь яке порушення їх роботи призводить до хвороби, а нерідко і до смерті. І розглядаючи сьогоднішні питання, ми зробимо ще один крок до здорового життя. 

 

ІV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

Гормони та їх властивості

Гормони  (від  грец.  гормао    збуджую,  стимулюю)    високо  специфічні  біологічно  активні речовини, які, виділяючись у невеликих кількостях, здійснюють значний  вплив на організм далеко від місця свого синтезу.

-  Термін  «гормон»    був  запропонований  у  1905  році  англійськими  фізіологами  Ернестом Старлінгом та Уїльямом Бейлісом.

-  Гормони    біологічно  активні  речовини,  які  регулюють  усі  життєво  важливі  процеси,  що протікають в організмі. Наприклад, самі лише статеві гормони мають вплив на понад 120 функцій організму.

- На сьогоднішній час в ендокринології відомо близько 50 гормонів.

Гормони характеризуються рядом особливостей:

 1)  це  високоактивні  речовини,  що  утворюються  в  організмі  в  дуже  малих  кількостях,  але значною мірою  впливають на різні фізіологічні процеси;

2)  дія гормонів специфічна: вони, як правило, регулюють один якийсь процес, не торкаючись інших, але впливають на цей процес майже у всіх клітинах і тканинах організму;

3)  гормони,  надходячи  в  кров,  розносяться  кровотоком  і  виконують  свою  роль  далеко  від місця синтезу, регулюючи переважно процеси обміну речовин;

4)  в  швидкості  виникнення  ефекту  гормони  поступаються  нервовій  системі;  центральна нервова система контролює дію гормонів і  регулює  їх вплив на організм;

5)  гормони  виробляються  лише  органами  ендокринної  системи  (залозами  внутрішньої  і змішаної секреції). 

-  Крім  гормонів,    в  організмі  людини  утворюється  і  діє  група  речовин,  що  за  своїми  властивостями схожі на гормони.   Це  так звані гормоноподобні  речовини -  біологічно активні речовини,    що  утворюються  в  клітинах  тканин  деяких  органів.    До  них  належать  ацетилхолін, секретин, гастрин, серотонін та інші.

- Хімічна природа гормонів різна. Переважна більшість гормонів належить до білків і похідних амінокислот, а частина –  до стероїдів (похідних холестерину). 

- До білкових гормонів належіть інсулін, глюкагон підшлункової залози; гормони передньої долі гіпофізу, кальцитонін щитовидної залози.

- Похідними амінокислот є йодовмісний гормон щитоподібної залози  тироксин, що являє собою йодовану амінокислоту, гормони надниркових залоз – адреналін, норадреналін.

- Стероїдні гормони – це складні жироподібні речовини. До них належать гормони статевих залоз (андрогени,  естрогени),  наприклад  тестостерон,  гормони  кіркового  шару  надниркових  залоз  – кортикостероїди.

- Гормони впливають не на всі клітини організму, а на конкретні клітини й органи, які називають мішенями.  Це  обумовлено  наявністю  на  клітинах-мішенях  специфічних  рецепторів,  що розпізнають гормон і взаємодіють з ним. Завдяки таким рецепторам гормон одержує можливість впливати на певні клітини.

Різноманітність. Відомо понад 50 гормонів, а також багато гормоноподібних сполук, які можна класифікувати за різними параметрами. За хімічною природою гормони поділяють на три групи:

1) гормони білково-пептидної природи: гормони гіпофізу, гіпоталамусу, підшлункової залози, прищитоподібних залоз;

2) гормони – похідні амінокислот: гормони епіфізу, мозкової частини наднирників, щитоподібної залози;

3) гормони стероїдної природи: гормони кіркової частини наднирників, статевих залоз.

За характером дії розрізняють 

  • пускові (тропні гормони)
  • виконавчі(гормони периферичних залоз).

За місцем синтезу виділяють 

  • ендокринні (наприклад, соматотропін), 
  • тканинні (наприклад, гістамін, серотонін)
  • нейрогормони (наприклад, вазопресин, окситоцин). 

 

Нейрогормони (від нейро... і гормони) нейросекрети, фізіологічно активні речовини, що виробляються особливими нейронами – нейросекреторними клітинами. Як і медіатори, нейрогормонн секретуються нервовими закінченнями, але, на відміну від перших, виділяються в кров або тканинну рідину, що властиво гормонам. Нейрогормонн виявлені як у хребетних (вазопресин, окситоцин), так і в багатьох безхребетних – молюсків, черв'яків, членистоногих тощо. За хімічною природою більшість нейрогормонів – пептиди. Біосинтез пептидних ней- рогормонів відбувається в ендоплазматичній сітці тіла нейрона, а упаковка їх у гранули – в комплексі Гольджі, звідки вони по аксону транспортуються до нервових закінчень. У головному мозку ссавців джерелом нейрогормонів є нейросекреторні клітини гіпоталамуса. Нейрогормонн регулюють діяльність клітин деяких ендокринних залоз, а також впливають на клітини інших органів.

Регулюючий вплив гормонів.

Ендокринологи поділяють функції гормонів на три групи:

- ті, що забезпечують ріст та розвиток;

- ті, що забезпечують адаптацію до мінливих умов;

-  ті, що забезпечують гомеостаз.

 

Гормони:

  • є носіями інформації;                                                               
  • обмежують амплітуду коливання якогось фізіологічного показника;                                                                                            
  • діють за принципом зворотного зв’язку.

Регулюючий вплив гормонів може реалізуватися у впливові на плаз­матичні мембрани, ферменти мембран, клітинні органи або гени.

Ендокринна регуляція спрямована на довготривалі повільні процеси в організмі — ріст, диференціювання, розмноження, обмін речовин.

 

ХВИЛИНКА РОЗВАНТАЖЕННЯ

Метод технології кооперативного навчання «Акваріум».

Учні об’єднуються в групи. Одна з груп сідає в центр класу і утворює своє мале коло. Учасники цієї групи обговорюють запропоновану вчителем проблему.

  • Гормони та їх функції.

Усі групи мають побувати в акваріумі і їх робота має бути обговорена класом

 

Значення. В організмі немає жодної фізіологічної функції, яка не перебувала б у сфері гормональної дії. Гормони забезпечують гуморальну регуляцію, здійснюючи вплив на: обмін речовин та енергії (тироксин); процеси росту і розвитку органів (соматотропін); статеве дозрівання (андрогени і естрогени); фізичний і психічний розвиток (ендорфіни); реакцію організму на стрес у комплексі з нервовою системою (адреналін)

 

ІІІ. УЗАГАЛЬНЕННЯ

— висока біологічна активність (діють у малих концентраціях від 7–9 до 10–12 г/моль на літр);

— діють через кров і лімфу;

— специфічність: регулюють певний процес (чітка спрямованість дії);

— дія гормонів перебуває під контролем центральної нервової системи.

 

ПІДСУМОК УРОКУ

  1. Учитель аналізує роботу класу.
  2. Бесіда:
  • Що нового дізналися?
  • З якими новими термінами і поняттями ознайомилися?
  • Які питання хотіли б з’ясувати для себе.

 

ПОВІДОМЛЕННЯ  ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ.

1. Вивчити відповідні параграфи підручника.

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Масальська Олена Вікторівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
12 серпня 2018
Переглядів
3559
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку