ТЕМА УРОКУ: ІМУННА РЕГУЛЯЦІЯ 8 клас

Про матеріал

ТЕМА УРОКУ: ІМУННА РЕГУЛЯЦІЯ Мета уроку: узагальнити знання учнів про природу, еволюцію та механізми реакцій імунної системи людського організму

Перегляд файлу

ТЕМА УРОКУ: ІМУННА РЕГУЛЯЦІЯ

Мета уроку: узагальнити знання учнів про природу, еволюцію та механізми реакцій імунної системи людського організму; розвивати вміння порівнювати процеси, що відбуваються в організмі людини, уміння узагальнювати вивчений матеріал та робити логічні висновки; виховувати усвідомлене ставлення до свого здоров’я, здорового способу життя.

Тип уроку: комбінований.

Форми роботи: індивідуальна, фронтальна, робота в парах.

Міжпредметні зв’язки : історія, література.

Матеріали та обладнання: портрети вчених, проектор.

Основні поняття і терміни: імунні реакції, специфічні й неспецифічні захисні механізми, фагоцити, лейкоцити, антигени, антитіла, види імунітету

 

ХІД УРОКУ

I.ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

Розминка.

Метод «Мікрофон»

Учитель. Вустам великого Шота Руставелі належать прості але дуже мудрі слова: « Що є у глечику,те і ллється з нього».

Інший вислів говорить:

« Дитина –це чаша, яку потрібно наповнити».

Як ви вважаєте, кого із нас, присутніх у цьому класі, стосуються ці слова?

( Діти по черзі висловлюють свою думку, думки не обговорюються. Коли всі ідеї зібрано, учитель чи хтось із учнів формулює висновок).

Висновок. Глечик і чаша – це учень; речовина, яка ллється із глечика, - це його знання, а наповнювати цю чашу має вчитель, але не просто інформацією, а вмінням використовувати її на практиці.

 

II АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ.

Біологічний диктант

   1. Збереження генетичної сталості клітин, захист організму від усього, що

       генетично для нього чужорідне. (Імунітет).

   2. Поглинання та перетравлення мікроорганізмів. (Фагоцитоз).

   3. Розщеплення мікроорганізмів на прості речовини під впливом травних

      ферментів. (Лізис).

   4. Лімфоцити, які знищують тільки певний вид мікроорганізмів.

                                                                                                    (Т-лімфоцити).

   5. В організмі є білки, які діють лише проти певного збудника хвороб.

                                                                                                       (Антитіла).

   6. Гуморальний імунітет забезпечують… (Антитіла, інтерферон).

   7. Чужорідні для організму хімічні речовини і живі організми, що спричинюють утворення в організмі антитіл. (Антигени).

   8. Імунітет, який виробляється в процесі життя після перенесення інфекційних захворювань. (Набутий).

   9. Імунітет, який виробляється введення вакцини. (Активний, штучний).

   10. Імунітет, який виробляється після введення лікувальної сироватки.

                                                                                          (Штучний, пасивний).

 

Записати на дошці нові терміни і усно дати їм визначення.

 

III ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ 

 

  1.                  Регуляція (від лат. regulatio - приводити в порядок, налагоджувати) – здатність живих організмів підтримувати перебіг певних фізіологічних процесів і діяльності цілісного організму залежно від умов зовнішнього та внутрішнього середовища.

Імунна регуляція - це регуляція за допомогою хімічних сполук і клітин, що поширюються в організмі рідинами внутрішнього середовища для забезпечення захисного впливу на клітини, тканини й органи.

Для імунної регуляції в організмі є центральні органи (кістковий мозок, тимус) і периферичні (лімфовузли, апендикс), здатні реагувати на різні впливи, клітини, що запам’ятовують чужі білки.

Органи імунної системи утворюють гормони (наприклад, тимозин), антитіла й клітини (наприклад, лімфоцити), що захищають внутрішнє середовище організму від впливів чужорідних речовин та клітин. Поширення речовин і клітин по організму відбувається за участю крові, лімфи й тканинної рідини.

Імунні реакції можуть бути вродженими (наприклад, стійкість проти захворювань, що проявляється одразу ж після народження) і набутими (наприклад, стійкість до правця, що набу-вається після щеплення). Регуляторні імунні впливи мають загальний і достатньо тривалий характер, тобто діють на весь організм і зберігаються впродовж років.

ІМУННА РЕГУЛЯЦІЯ - це регуляція певними клітинами крові (наприклад, лейкоцитами) за допомогою хімічних сполук в клітинах крові (наприклад, антитіл), що поширюються в організмі рідинами внутрішнього середовища (кров, лімфа, тканинна рідина) для забезпечення захисного впливу на клітини, тканини й органи. 

Характер імунної регуляції: повільний, дистанційний,  довготривалий, загальний.

Імунну регуляцію забезпечує імунна система:

 певними клітинами крові (головними клітинами є лейкоцити, які потім поширюються організмом з током крові й лімфи);

• спеціальними речовинами, що містяться в цих клітинах (головними хімічними сполуками є антитіла, що виробляються у відповідь на чужорідні білкові сполуки).

Імунітет – здатність організму протистояти дії зовнішніх і внутрішніх ворогів: бактерій, вірусів, різних речовин, які порушують нормальну життєдіяльність організму, а також його клітинам, що відмерли або переродилися.

 

                                                Імунітет

 

   Неспецифічний                                          специфічний                                                                                                   

 

 Неспецифічний -кожа, травна система, дихальна система.

Специфічний-антітела, Т-лімфоцити.(форма імунітету, при якій організм  здатний

розпізнати і знищити тільки певний вид мікроорганізмів)

  Види  імунітету

А .Природжений наслідує дитиною від матері.

Б.Набутий з'являється після перенесення інфекційних захворювань.

Штучний

А.Активный з'являється після вакцинації.

Б. Пасивний з'являється при  дії лікувальної сироватки.   

 

2.Як підвищити імунітет

1.Позбавлення від шкідливих звичок

2.Здорове харчування . Корисні продукти ( морква, молочні продукти, полуниця, ківі, кедрові горіхи, маслинова олія, м'ясо індички, цитрусові, зелень)

3.Вітаміни (Вітамін С - головний помічник імунітету)

4.Загартування і зарядка

5.Щеплення (спосіб забезпечити імунний захист. Коли організм легко перехворіє, то починає потім самостійно виробляти антитіла.)

6.Імуномодулятори (спеціальним лікам, які призначені для підвищення                     імунітету і зміцнення імунної системи)

7. Гарний  сон

8.Відсутність стресів

 Ви повинні стати мисливцем за позитивними емоціями - переслідуйте їх скрізь. У спілкуванні, книгах, хобі- там, що дарує вам радість бутя - це перший крок на шляху до підвищення імунітет

 

  1. Порівняльна таблиця регуляції регуляторними системами

(Прийом «Класифікатор». Складання таблиці з оформленням у робочому зошиті)

Порівняльна таблиця регуляції регуляторними системами.

Відмінне у регуляції

Гуморальна (ендокринна) система

Імунна система

Нервова система

Діє біологічно-активними хімічними сполуками – гормонами та іншими речовинами.

Діє за допомогою хімічних сполук і клітин.

Діє завдяки електричній природі нервових імпульсів.

Передача обмежена швидкістю руху крові по судинах (0,005-0,5 м/с)

Передача обмежена у швидкості

Передача швидка.

Відповідь залежно від типу гормону може бути повільна чи швидка

Відповідь повільна

Відповідь наступає миттєво

Поширюються до клітин  в організмі рідинами внутрішнього середовища (кров, лімфа, тканинна рідина).

Поширюються в організмі рідинами внутрішнього середовища. 

Передається спеціальними провідними шляхами – рефлекторними дугами.

Основою нервової регуляції є рефлекс.

Менш чіткі межі дії, дистанційний та загальний характер (речовини можуть одночасно впливати на різні органи та системи органів)

Менш чіткі межі дії, дистанційний та загальний характер

Відповідь прицільно локалізована, конкретний вплив

Відповідає переважно на зміни у внутрішньому середовищі (регулює гомеостаз, метаболізм, контролює розмноження).

Забезпечує захисний вплив у внутрішньому середовищі на клітини, тканини й органи.

Реагує на події, що відбуваються як усередині організму, так і за його межами (забезпечує термінову реакцію на зміни в довкіллі).

Вимагає менше енергетичних затрат.

Вимагає менше енергетичних затрат.

Потребує багато енергії.

Дія триваліша (розвиток статевих залоз, ріст тіла тощо)

Дія триваліша

Невелика тривалість дії (вимагає негайної реакції)

Ендокринну регуляцію забезпечує ендокринна система.

Імунну регуляцію забезпечує імунна система.

Нервову регуляцію забезпечує нервова система.

Подібне в регуляції

Процеси виникають на рівні клітин (діють крізь мембрани клітин).

Керують функціями організму (клітини породжують сигнали, сигнали передаються по організму до відповідних органів).

Центри регуляції (мозок, залози) віддалені від місця дії (органів, на які вони діють).

Клітини-ефектори переводять нервові і гуморальні сигнали у власні сигнали для контролю метаболічних реакцій і функцій.

 

 

V. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКУ УРОКУ

Що нового, корисного для себе ви дізналися? Які знання можуть згодитися вам в подальшому житті? (передбачувана відповідь: познайомилися з поняттям імунітет, видами імунітету...)

1. Чим імунна система подібна до нервової?

2. Які види імунітету розрізняють?

 

Метод «Незакінчене речення»

  • Усі очікувані результати від вивчення цієї теми у мене…..
  • Я вважаю, що отримав(ла) вичерпну інформацію про….
  • Я сподіваюсь ще дізнатись про….

 

VI. Д.З Читати параграф, написати  повідомлення про синдром набутого імунодефіциту. Індивідуальне завдання: скласти кросворд до теми уроку.

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Бурячковська Ольга Вікторівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
15 серпня 2018
Переглядів
19876
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку