Конспект уроку з фізики в 9 класі
( з використанням ІКТ )
Вчитель Строкань С.О.
Мета уроку: формування поняття магнітного поля електричного струму. Систематизувати поняття «магнітне поле» з погляду ідей світоглядного характеру. Забезпечити засвоєння правила, що зв'язує напрямок струму й магнітних силових ліній;
розвивати навички роботи з електричними колами;
продовжити формування базису розуміння сучасної наукової картини світу.
Обладнання: джерело струму, низьковольтна лампа, реостат, ключ, сполучні проведення, компас, інтерактивний варіант уроку з відеофрагментом – Додаток 2, (електронна презентація уроку – Додаток 1).
Завдання учнів – дати повну характеристику графічного зображення. Відповідь наступного доповнює відповідь попередні.
IV . Вивчення нового матеріалу.
1) Наприкінці минулого уроку пролунало питання:
«Якщо основна властивість матерії - рух, а магнітне поле - форма існування матерії, то що є магнітне поле?»
2) Пропоную провести фронтальний експеримент по дослідженню взаємодії провідника зі струмом і індикатора магнітного поля (магнітної стрілки).
ДО ЕКСПЕРИМЕНТУ ДАЄТЬСЯ ВКАЗІВКА, ЩО СКЛАДАЄТЬСЯ ІЗ ТРЬОХ ЕТАПІВ
(слайд 6).
1 етап:
Перший етап виконують всі, а 2 і 3 етапи виконуються приблизно третьою частиною класу (слайд 7)
2 етап: Запропонуєте спосіб дослідження магнітного поля навколо провідника зі струмом.
3 етап:
Результати 3 етапи будуть потрібні для пояснення пристрою й принципу дії електромагніта на наступному уроці.
Експеримент проводиться з елементами самостійної діяльності. Обговорюючи результати експерименту (його першого етапу), учні роблять ВИСНОВОК:
Магнітне поле виникає навколо провідника зі струмом, тобто навколо зарядів, що рухаються (слайд 8).
Виступ учителя: «Те, що проробили ви, уперше спостерігав Ерстед в 1820 р. Послухаємо повідомлення про Ерстед і його знаменитий досвід».
Далі йде повідомлення учня про Ерстеда, при цьому на екрані проектується фотографія Ерстеда (слайд 9)
Розглядаємо способи дослідження магнітного поля струму, виконані просунутою групою учнів (слайд 10). Показ відеофрагмента «Реальний експеримент» (гіперпосилання на слайді 10, знак гіперпосилання розташований на вертикальному провіднику).
ВИСНОВОК: Силові лінії магнітного поля прямого струму замкнуті. Поля, у яких силові лінії замкнуті, називаються вихровими (слайд 10).
Розглядаємо результати досвіду.
Правило правої руки (слайд 11), дублюють знаходженням у тексті § і записують у зошит. Аналізують малюнок слайда 10 .
1.Указати напрямок силових ліній магнітного поля
2. Указати напрямок струму в прямому проведенні
Додаток 1
Слайд 5 Слайд 6
Слайд 7 Слайд 8
Слайд 9 Слайд 10
Слайд 11 Слайд 12
Слайд 13