Конспект уроку розроблений під підручник І.Щупака.
Визначення були створені, використовуючи й інші підручники. Використовується технологія розвитку критичного мислення (читання з передбаченнями + частково читання з позначками) . Рекомендую у разі нестачі часу все ж виконати Діаграму Вена , бо діти все ж плутаються між пам'ятками та пам'ятниками. Доцільно для порівняння навести приклади місцевих пам'ятників.
Пам’ятки і пам’ятники історії.
Пам’ятки історії як джерело історико-культурної інформації. Пам’ятник як витвір мистецтва для увічнення пам’яті про подію або особу.
Розумію: пам’ятку історії як скарб, гордість і надбання народу; поняття «історична пам’ять», «пам’ятка історії», «пам’ятник», як і навіщо турбуватися про пам’ятки історії рідного краю.
Умію: розпізнати історичні пам’ятки і пам’ятники; описати пам’ятку історії; показати на карті місцевість, де розташовані вказані вчителем пам’ятки історії України; визначити епоху, в яку вони виникли; відшукати (у бібліотеці, за допомогою електронних ресурсів) і впорядкувати (поставити запитання, скласти план) інформацію про пам’ятки і пам’ятники, що встановлені в Україні, у рідному краї;
Орієнтовні завдання для практичних і творчих робіт:
розповісти (усно або письмово) про відвідану пам’ятку історії або пам’ятник, установлений у рідному краї
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Аналіз контрольної роботи
ІІІ. Актуалізація опорних знань
Бесіда:
Гра «Музеєзнавець»
До музею привезли пам’ятки, вам потрібно їх розсортувати, щоб передати на дослідження:
Згрупуйте пам’ятки за їх видом.
Аудіозапис історичної пісні, літопис, давньокитайський одяг, газета, поховальна статуетка, збірка прислів’їв, українські шаровари, вишиті народні рушники, кремінний ніж, ікона, щит, указ міністра, ескіз української хати всередині, давньогрецька амфора, портрет князя, оголошення про продаж, скляний келих, бухгалтерська книга торговців, альбом з малюнками, записи легенд, стародавня карта, коралове намисто, аудіозапис міфів про появу людини, уламок статуї, копії графіті зі стін церкви, фотографія невідомої родини.
ІV. Мотивація навчальної діяльності
Бесіда
Мозковий штурм
Навіщо люди здавна збирали та зберігали старовинні речі та оповіді про минуле?
V. Вивчення нового матеріалу
1. Історична пам'ять. Пам’ятки історії та пам’ятники.
Учитель
Дійсно, здавна люди звертали увагу на речі, що дійшли до них від предків, цікавились їх минулим. Часто збирання старовинних речей, документів та оповідей робилось навмисно - щоб довести, що твій рід славетний та має право на привілеї. У народі з вуст в уста передавались спогади, легенди та перекази про історичне минуле – так народ пояснював свій родовід, свої звичаї, доводив своє право на існування на цій землі. Усе це називається історичною пам’яттю.
Робота з поняттям
Історична пам'ять – це усі знання та уявлення суспільства про спільне минуле.
Учитель
Історичну пам'ять зберігають у собі пам’ятки історії та пам’ятники.
Робота з підручником (з поняттям) (с. 93, 92 підр. І.Щупака) + запис у зошити
Пам'ятки історії – це місця, споруди та предмети, пов’язані з важливими історичними подіями та життям видатних осіб.
Пам'ятки культури – це незамінні визначні споруди, твори мистецтва та культури народу.
Робота з інтелект-картою (с. 93 підр. І.Щупака)
Назвіть різновиди пам’яток історії, спробуйте дати їм визначення:
|
|
|
Пам'ятки культури |
|
|
|
|
|
Завдання
Визначте, що з пам'яток історії можна віднести до пам'яток культури. Чому?
Пам'ятки культури: пам’ятки архітектури, музейні експонати, твори мистецтва, пам’ятники історичним особам .
Фізхвилинка
Станем в коло, дітвора,
До ялинки вже пора.
Станем в коло й покружляєм
Зупинились й поплескаєм.
Тупаємо ніжками,
Мов йдемо доріжками.
Наче зайчики, йдемо,
Поплигали, поскакали
І за парти посідали.
2. Історичні пам’ятники
Читання з передбаченням
Ми дізнались, що до пам'яток історії належать і пам’ятники. Давайте зараз з вами переглянемо фотографії деяких з них. Подивіться на них, давайте прочитаємо підписи.
Подумайте, хто і навіщо створив ці пам’ятники? Запишіть свою думку у зошит.
Прочитайте текст пункту «Хто і навіщо створює пам'ятники». Знайдіть факти, що суперечать, або підтверджують вашу думку. Поставте у тексті відповідні позначки (V або - )
Якщо діти відчувають утруднення – зачитати вірш
Пам’ятник. М. Упеник
На узліссі, під горою,
в шумі верховіть
невмирущому герою
пам’ятник стоїть.
Вже давно боїв немає.
Тільки наш солдат
у руках своїх тримає
вірний автомат.
Рідний край – єдиний в світі –
він зберіг живим
і лишився на граніті
миру вартовим.
Проти хижої навали
встав назавжди він,
щоб війни повік не знали
діти всіх країн.
VІ. Закріплення та узагальнення вивченого матеріалу
Виконати завдання
Пам'ятка історії |
Пам'ятник |
||
Відмінне |
Спільне |
Відмінне |
|
Є свідком події Створена у давнину
Не зажди є твором мистецтва Не завжди викликає почуття |
Є історичним джерелом |
Увіковічнює подію Створений сучасниками Сам пам’ятник є окремою пам’яткою історії Є твором мистецтва Викликає почуття пошани |
|
VІІ. Підсумки уроку
VІІІ. Домашнє завдання
Завд. с.94 ( до с.80-81), завд. с. 96 (скласти опис пам’ятки)