Конспект уроку з трудового навчання на тему:" Декорування виробів. Писанка як один із символів України. Писанка -витинанка". (3 клас)

Про матеріал
Цей урок допоможе дітям ознайомитись з різновидами пасхальних яєць і декоруванням виробів.Діти продовжать ознайомлення з народною творчістю і розширять уявлення про народні традиції та звичаї.
Перегляд файлу

ТЕМА: «ДЕКОРУВАННЯ ВИРОБІВ.ПИСАНКА ЯК ОДИН ІЗ СИМВОЛІВ УКРАЇНИ.ПИСАНКА-ВИТИНАНКА»

Мета: продовжити ознайомлення учнів з народною творчістю; розширювати уявлення про народні традиції та звичаї, ознайомити учнів з різновидами пасхальних яєць ,декорування виробів; розвивати навички роботи в техніці аплікації; формувати естетичні почуття, смак, виховувати емоційно – естетичне сприйняття творів народних майстрів, дбайливе ставлення до матеріалів, стимулювати творчий потенціал .

Обладнання: кольоровий картон та папір; ножиці; клей; зразки пасхальних яєць різних видів; схеми орнаментів та символів.

1.Організація класу.

   Пролунав уже дзвінок,

   Розпочинаємо урок.

   Усміхнімось всім довкола:

   Небу, сонцю, квітам, людям,

   І тоді обов’язково

   День для нас привітним буде.

Створення позитивного психологічного настрою.

-Привітайте один одного

 Усміхнись тому хто зліва

 Усміхнись тому хто справа

 Ми усі одна сім’я

 Він, вона і ти і я.

-Дорогі діти !Вітаю вас на уроці трудового навчання. Якщо хочете бути добрими і розумними, погладьте себе і сусіда по голівці. Якщо ви хочете допомагати один одному, простягніть руку товаришу. Якщо ви хочете бути працелюбними, підніміть рученята вгору. Якщо ви хочете бути дружніми, візьміть один одного за руку. Якщо ви хочете бути старанними, уважними, поміркованими, розумними, активними, поплескайте в долоньки.

-Я хочу, щоб кожен із вас на уроці відчув себе успішним.

-Ну що ж, з гарним настроєм розпочинаймо наш урок.

-А що б ви хотіли дізнатися на сьогоднішньому уроці?

-Яким же ви уявляєте цей урок?

-Давайте зробимо рекламу нашого уроку.

УРОК БУДЕ:

-А я у свою чергу, сподіваюсь, що ви будете:

 уважними, активними, старанно працювати;

2. Актуалізація опорних знань.

    К А З О Ч К А

   Це було дуже давно. В одному королівстві часто змінювалася погода: вчора світило сонечко, розквітали квіточки, сьогодні- сніг іде кругом, дує холодний вітер, а завтра- іде сильний дощ, опадає листя з дерев… Дуже тяжко було жити людям від такої погоди. Високо на небі, в захмарному палаці жив цар, якого звали Рік. Йому було дуже шкода людей, тому він вирішив послати на землю одну із своїх донечок, щоб вона допомогла людям навести лад на землі. У царя було 4 доньки.

    Всі вони були розумні, добрі і гарні, але зовсім не були схожі між собою. Перша дочка любила одягати білі, сині і срібні плаття. Вона вміла розсипати скрізь пухнастий сніг, заковувала ріки гладеньким, як дзеркало, льодом і охороняла сон в природі. Називали її Зима. Друга дочка була весела, чарівна. Вона одягалась в ніжні зелені і рожеві платтячка. Вона уміла розтоплювати сніг і лід, скликати перелітних птахів і дарувати перші квіточки. ЇЇ звали Весна. Третя дочка теж була весела, чарівна. Вона одягалась в яскраві плаття, дарувала багато тепла і світла, багато квітів і ягід. Її звали Літо. Останню дочку Року звали Осінь. Вона була дуже вродлива, одягалась в жовті, помаранчеві плаття. Вона вміла поливати дощем, дарувала багато фруктів і овочів.

     Цар ніяк не міг вирішити, яку з них послати на землю. Довго він думав і вирішив так: на землі повинна бути кожна з дочок. Сказав- зробив. І ось всі дівчата по черзі відправлялись на землю. Так і повелось з тих пір: гостюють у нас по черзі: Зима, Весна, Літо і Осінь.

-Скажіть, будь ласка, яка зараз дочка гостює на землі? (Весна).

-Так, а зараз спробуйте відгадати загадку:

       Зійшли сніги, шумить вода,

       Земля вже квіти викидає.

       Буяє травка молода,

       Все мертве оживає.

-Коли це буває? (Весною)

3. Оголошення теми і мети уроку.

-Діти, а яке головне християнське свято святкують навесні? (Великдень)

-Чи знаєте ви, чому воно має саме таку назву? Ось послухайте.

    Легенда говорить, що «Великдень» називається так тому, що у той час, коли Христос народився, сильно світило сонце і стояли такі довгі дні, що теперішніх треба сім днів зложити, аби був один тодішній. Тоді, було, як зійде сонце в неділю вранці, то зайде аж у суботу ввечері. Такий був великий день ( «Великдень»).

-Чим особливий цей день? ( Це світле свято Воскресіння, коли усі ідуть до церкви, освячують паски, крашанки, писанки і вітаються по-особливому: «Христос Воскрес!»  А відповідають на це: «Воістину Воскрес!».

-У цей день всі радіють воскресінню Ісуса Христа- Божого сина, який був розіп’ятий на хресті за те, що навчав людей жити по правді, совісті, любові до усього живого.

   Христос Воскрес!

   Радійте, діти,

   Біжіть у поле, у садок.

   Збирайте зіллячко і квіти,

   Кладіть на Божий хрест вінок!

   Нехай бринять і пахнуть квіти,

   Нехай почує Божий рай,

   Як на землі радіють діти

   І звеселяють рідний край.

   На вас погляне Божа Мати,

   Радіючи з святих небес…

   Збирайтесь, діти, всі співати:

   «Христос Воскрес! Христос Воскрес!»

-У мене в руках чарівна скринька. В ній знаходиться дуже цікава річ. Для того, щоб дізнатися, що там лежить, вам потрібно відгадати загадку:

   Можу розбитись , можу і зваритись,

   А коли захочу- на птицю обернутись. (Яйце)

-Саме яйце є невід’ємною частиною Великодня. Воно символізує зародження життя ,продовження роду.

-За легендою, найперше яйце мало всередині не жовток з білком, а зародок цілого світу. Життя, яке зберігалось в яйці, потрібно було захистити від злих сил, тому тонку шкаралупку яйця покривали фарбою, різноманітними малюнками- символами.

-Пташине яйце, розписане мініатюрним орнаментом, називають писанкою. Назва її походить від слова «писати», тобто декорувати. Слово «декор» означає «прикраса». А мистецтво прикрашати речі побуту називають декоративно- прикладним, або ужитковим. Ужитковим називають тому, що прикрашені речі ми використовуємо в житті, побуті.

-Писанка- це символ весни, сонця, повернення природи до життя.

-Ще є крашанка- яйце, пофарбоване в один колір.

-Шкрябанка- крашанку шкрябають голкою або шилом (наносять візерунок).

-Крапанки- від слова «крап», яйце прикрашають різнокольоровими крапочками за допомогою воску та фарб.

-Мальованки- яйце розмальовують за допомогою пензлика та фарб.

-Писанки малюють за допомогою воску. Розписують яйця писачком- невеличкою дерев’яною паличкою з металевим наконечником. Після розпису писанку занурюють у фарбу, а потім просушують.

-Діти, послухайте вірш про писанку:

   Українська писанка,

   Як дитяча пісенька.

   Як бабусина казка,

   Як матусина ласка.

   Сяду собі скраєчку

   І розмалюю яєчко.

   Хрестик, зорі, віконце,

   І стане воно, мов сонце.

-Наші предки знали, щоби малювати писанку, треба мати чисту душу, добрі наміри, ні на кого не тримати зла.

-Писанки і крашанки- символ Воскресіння Ісуса Христа, символ життя, радості й народження весняного сонця. Існує чимало легенд про писанку.

     ЛЕГЕНДА

-У народі кажуть, що кінець світу настане тоді, коли люди перестануть писати писанки.

-На писанках є різні візерунки та орнаменти. Вони бувають геометричні та рослинні.

-У кожного з вас на парті є малюночки з писанками. Роздивіться їх.

-Погляньте на символи( на дошці).

С о н ц е – символізує знання, переможця всілякого зла. Христа називають Сонцем правди.

Х р е с т – це символ чотирьох сторін світу, чотирьох пір року.

З і р к а – це символ дівчини.

Г і л к а – знак земної рослинності.

З а в и т о к, з м і й, с п і р а л ь – символ життєвої сили та зародження життя. Писанки зі спіралями дарують на здоров’я.

-Ще з давніх часів українці при розписуванні писанки ділили її на 2, 3, 4 та 6 частин уздовж, упоперек та по діагоналі (підручник). Поділ навпіл передавав уявлення про два світи. На 3 частини ділили найчастіше по вертикалі, так позначали 3 небесні сфери. При поділі на 4 частини утворюється хрест, що означає чотири сторони світу.

- Ще колір у писанці теж має певне значення. Розгляньте таблицю (в підручнику).

-Єдиний у світі музей писанкового розпису знаходиться у місті Коломия, Івано – Франківської області. Музей збудовано 2000 році. Він має приміщення у формі писанки, висотою 14 метрів і діаметром – 10 метрів. Зараз в музеї знаходиться 6000 писанок з більшості областей України, а також з інших країн: Пакистану, Шрі – Ланки, Польщі, Чехії, Канади, Франції, Індії.

Музей «Писанка» — Музейне Коло Прикарпаття

-Сьогодні на уроці ми будемо виготовляти писанку- витинанку.

-Давайте пригадаємо, що таке витинанка.

В и т и н а н к а – вирізування з паперу ножицями різних візерунків.

-Діти, для виготовлення нашої витинанки – писанки, нам потрібно:

1) Картон – це буде основа;

2) Кольоровий папір;

3) Ножиці;

4) Клей;

5) Олівець;

6) Серветки для витирання рук.

- Перш, ніж розпочати нашу роботу, давайте пригадаємо правила безпеки з ножицями:

1) Класти ножиці на стіл так, щоб вони не виступали за край кришки столу;

2) Не тримай ножиці кінцями вгору;

3) Не залишай ножиці у розкритому вигляді;

4) Не підходь до товариша під час різання;

5) Передавай ножиці товаришеві лише в закритому вигляді, тримаючи їх за робочу частину.

- А ще тримайте своє робоче місце у належному порядку.

4. ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА.

5. Практична робота учнів.

-Діти, у вас на парті є шаблони писанок, покладіть їх на кольоровий папір і відмалюйте. А тепер потрібно їх вирізати. Складіть навпіл, кольором всередину. Олівцем нанесіть візерунок від лінії згину. Потрібно вирізати по намічених лініях. Змастіть писанку клеєм. Приклейте на картон – основу.

6.Виставка та оцінювання робіт.

7.Підсумок уроку.

   

 

docx
До підручника
Трудове навчання 3 клас (Веремійчик І. М., Тименко В. П.)
Додано
2 березня
Переглядів
497
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку