Конспект уроку з української ділової мови на тему: «Мовна політика в Україні. Роль мови у суспільному житті»

Про матеріал
Робота із учнями з особливими освітніми потребами З метою розширення освітніх послуг та інтеграції дітей з особливими освітніми потребами у навчально - виховний процес колектив Державного навчального закладу «Глухівське вище професійне училище» з 2013 року працює з учнями, які мають вади інтелектуального розвитку. У ході підготовки даної категорії учнів виникла ціла низка проблемних питань, які потребували термінового вирішення, а саме адаптація освітніх програм, розробка конспектів уроків. Для вирішення даних питань, узагальнення досвіду роботи і подальшого його розширення із серпня 2017 року на базі ДНЗ «Глухівське вище професійне училище» проводиться експеримент регіонального рівня із теми «Професійна підготовка учнів з особливими освітніми учнівськими потребами у професійно – технічному навчальному закладі». На уроках українського ділового мовлення учні залюбки переглядають відеофільми, експрес-уроки, знайомляться із духовними скарбами українського народу. Пропонуємо розглянути конспекти уроків з українського ділового мовлення (викладач Московченко Оксана Миколаївна)
Перегляд файлу

 

 

 

 

Конспект уроку

 з української ділової  мови на тему:

 «Мовна політика в Україні.

 Роль мови у суспільному  житті»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Тема. Мовна політика в Україні. Роль мови у суспільному житті.

Мета: забезпечити усвідомлення учнями значення мови як основного засобу спілкування, формування думки й пізнання; усвідомлення значення державної мови для зміцнення української державності; сприяти формуванню патріотичних почуттів та любові до рідної мови; формувати загальномовленнєві вміння і навички; виховуватти любов до української мови, прищеплювати патріотичні почуття.

Обладнання: таблиця, роздатковий матеріал, комп'ютер, мультимедійний проектор, екран.

Тип уроку:  комбінований

Форма проведення:  (інтерактивний урок).

 

 

Перебіг уроку

 

Ӏ. Організаційний момент.

Психологічне налаштування. Слово вчителя

-Добрий день всім присутнім на уроці.

Шановні учні, а замислювались ви над тим, чи правильно ми вітаємось. У цьому допоможе нам розібратись Олександр Авраменко

Відео №1.

IӀ.Підготовка учнів до активного свідомого засвоєння нового матеріалу.

2.1. Мотивація навчальної діяльності.

 Слово вчителя.

-Ще в школі , шановні учні, ви пройшли досить великий шлях Країною Знань, багато чого вивчили, зрозуміли, навчилися оперувати теоретичними знаннями.  Сьогодні ми продовжимо розмову про роль мови у суспільному  житті

2.2. Актуалізація опорних знань.

1. Технологія «Мозковий штурм»

- Спробуйте уявити один день свого життя без мови. Стоїть мертва тиша на вулиці, в училищі. А що таке мова?

(Отже, мова – найважливіший засіб спілкування. Життя без неї уявити не можливо, це «найбільше і найдорожче добро у кожного народу»)

2.3. Оголошення теми уроку, цілевизначення, планування діяльності)

1.Запис теми уроку.

2.Технологія «Мікрофон».

-  А зараз я хочу поставити незвичайне питання.

 Визначте, яких результатів очікує кожен із вас від уроку. Починайте свою відповідь словами: Цей урок навчить мене…Я очікую від цього уроку…На цьому уроці я хочу дізнатися… Наприкінці уроку перевіримо, чи досягли мети, чи справдилися очікувані результати.

 

IӀӀ. Засвоєння нових знань.

Сьогодні на уроці ми будемо дізнаватись багато цікавого про українську мову.

1.Перегляд відео

Відео №2 «Цікаві факти про українську мову».

- Перекажіть своїми словами, що нового ви дізнались з відеоролику про мову.

ӀV. Закріплення одержаних знань

1.Технологія. Робота в групах

Які квіти – символи України ви знаєте? Оберіть квітку, яка вам сподобалась.

 ( учні утворюють дві групи)

Вправа 1.Згадати вислови про українську мову.

- Дослідіть , які вислови підібрали школяри. У яких ще ситуаціях можна застосовувати прислів'я та приказки? Продемонструйте власні приклади, запишіть їх.

 

Відео №3. «Вислови про українську мову»

2.Технологія. Робота в парах

Вправа 2.

 - Перш ніж розпочати виконувати вправу, ви повинні знати, що під час мовлення зустрічаються дуже багато помилок. І говорити  треба правильно. Наступне відео допоможе вам у цьому.

Відеоо №4. «Антисуржик»

- Чи може зашкодити суржик правильному спілкуванню?

-Отже, я сподіваюсь цей відеоролик вас дечого навчив.

 

Творча робота.

-Запропонуйте кінцівку до прислів'їв:

Гостре словечко...(коле сердечко)

Більше діла...(менше слів)

Слово – не горобець...(вилетить – не спіймаєш)

Рідна мова – не полова:.. (її за вітром не спіймаєш)

 

3. Рубрика «Культура мовлення»

- До вашої уваги експрес – уроки з Олександром Авраменком.

Відео №4, №5

- Який висновок можна зробити з фактів, які запропонував відомий мовознавець?

V.Загальний підсумок уроку. Рефлексія. Коментар оцінок.

1.Слово вчителя.

- Ось і підійшов до кінця наш урок. Сподіваюсь, він дав позитивні результати.

2. Контрольно – оцінювальний етап.

-Заповніть рефлексійну анкету.

1. Чи сподобався проведений урок?

а) так, дуже; б) не дуже; в)ні.

2. Якщо урок сподобався, обґрунтуйте, чим саме:

а) я почувався впевнено і спокійно;

б) було цікаво;

3. Оцініть свою участь в уроці: а)був активним; б)був пасивним; в)був байдужим

3.Оцінювання й мотивація навчальних досягнень.

VӀ. Інформація про домашнє завдання. Інструктаж його виконання

1.Записати прислів'я про українську мову.

2.Перегянути відеоролик на тему: «Гімн українській мові».

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Конспект уроку

 з української ділової  мови на тему:

 «Співвідношення між буквами і звуками. Позначення м’якості приголосних та роздільної вимови на письмі.

Фонетичні явища в системі приголосних звуків (спрощення, подовження, чергування).

 Засоби милозвучності

(чергування У – В, І – Й, -ся, -сь, -ти, -ть тощо)»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тема. Співвідношення між буквами і звуками. Позначення м’якості приголосних та роздільної вимови на письмі. Фонетичні явища в системі приголосних звуків (спрощення, подовження, чергування). Засоби милозвучності (чергування У – В, І – Й, -ся, -сь, -ти, -ть тощо).

Мета уроку: систематизувати знання про спрощення в групах приголосних, чергування голосних і приголосних,  закріпити знання про основні орфограми, навчити учнів редагувати текст та знаходити вивчені чергування; розвивати усне і писемне мовлення, логічне мислення учнів ; виховувати естетичні смаки.

Обладнання: таблиця, роздатковий матеріал.

Тип уроку: комбінований

Перебіг уроку

 

Ӏ. Організаційний момент.

Психологічне налаштування. Слово вчителя

IӀ. Повторення вивченої теми. Перевірка домашнього завдання.

III. Підготовка учнів до активного свідомого засвоєння нового матеріалу.

3.1. Мотивація навчальної діяльності.

 Слово вчителя.

3.2. Актуалізація опорних знань.

 Технологія «Мозкова атака»

-Що таке чергування?

-Які приклади  чергування голосних вам відомі?

- Перерахуйте, які звуки можуть чергуватися? 

-Розкажіть, що називається спрощенням у групах приголосних?

-Назвіть найвідоміші групи приголосних, у яких відбувається спрощення.

3.3. Оголошення теми уроку, цілевизначення, планування діяльності.

1.Запис теми уроку.

2.Технологія «Мікрофон».

-  А зараз я хочу поставити незвичайне питання.  Визначимо, яких результатів очікує кожен із вас від уроку. Починайте свою відповідь словами: Цей урок навчить мене…Я очікую від цього уроку…На цьому уроці я хочу дізнатися… Наприкінці уроку перевіримо, чи досягли мети, чи справдилися очікувані результати.

3. Запис у зошитах  «Таблиця самооцінки»

Зміст запитання

На початку уроку

Вкінці уроку

1.Опишіть, що саме ви чекаєте від сьогоднішнього уроку?

 

 

2. Перевірка опорних знань із теми «Правопис приголосних звуків (спрощення, подовження, чергування

 

 

1. Знаю все.

 

 

2.Знаю майже все.

 

 

3. Знаю мало.

 

 

4. Нічого не знаю.

 

 

 

IV. Сприйняття і засвоєння учнями нового матеріалу.

1.Слово вчителя.

Запис у зошитах.

 

 

Картка – довідка

 

Чергування приголосних

г – з – ж: нога – нозі – ніженька;

к – ц – ч: рука – руці – рученька;

х – с – ш: вухо – у вусі – вушко;

д – дж: садити - саджу;

зд – ждж: їздити – їжджу;

т – ч: платити – плачу;

ст – щ: захистити – захищений;

д – ж: уродити – урожай;

д – ст: ненавидіти – ненависть;

т – ст: цвіт – цвісти;

б – бл: губити – гублю;

п – пл: ліпити – ліплю;

в – вл: ловити – ловлю;

м – мл: ломити – ломлю;

ф – фл: графити – графлю

 

 

Картка – довідка

Чергування приголосних при словотворенні

 

 

Приголосні чи групи при­голосних

Перед

су­фіксами

Змінюють­ся на...

Приклади

[г], [ж], [з]

-ськ (ий)

-ств (о)

-зьк (ий)

-зтв (о)

Воронеж — воронезь­кий, Париж — паризь­кий, Буг — бузький

 [к], [ч], [ц]

-ськ (ий)

-ств (о)

-цьк (ий)

-цтв (о)

Кременчук — кременчу­цький, німець — німе­цький, парубок — пару­боцький, парубоцтво, ткач — ткацький — тка­цтво

[х],  [ш], [с]

-ськ (ий)

-ств (о)

-ськ (ий)

-ств (о)

Карабах — карабаський, птах — птаство

-ськ, -цьк, -ск

-ин (а)

[ч:] або [шч]

Вояк — вояччина, ні­мецький — Німеччина, Харківський — Харків­щина, ліска — ліщина

[с]

[3]

-ш (ий)

[шч] [жч]

Високий — вище, низь­кий - нижче, близький — ближче

[зк]

[жч]

Брязкіт — бряжчати — бряжчу — бряжчиш

-ськ, -шк,

-зьк

-енк (о)

 -ук

[шч] [жч]

Терешко — Терещенко  — Терещук, Вужченко     Вужчук

[к], [ц]

-н (ик)

-н (ий)

[чн]

Молоко — молочний, яйце — яєчний

 

 V. Закріплення одержаних знань

Завдання 1. Від поданих слів утворіть форми або спільнокореневі слова, щоб відбулося чергування приголосних звуків.

  Око,  мука, грибок, комаха, щука, запах, пісок, язик, щока.

Зразок: око – очний – у оці;

Завдання 2. Замість крапок поставте пропущені літери ч або ш; запропонуйте із виділеними словами речення.

  Соня..ник,  пшени..ний, ру..ник,  міро..ник, торі..ній, сма..ний, моло..ний, моло..ниця.

 

Картка – довідка

Спрощення приголосних

  У процесі словотворення може поєднуватись кілька приголосних звуків, що не завжди буває зручним для вимови, тому один, зрідка два звуки можуть випадати, що відображається на письмі. Це випадіння має назву спрощення і відбувається воно в таких групах приголосних:

 

стн – сн (вість – вісник);

стл – сл (щастя – щасливий);

здн – зн (проїзд – проїзний);

ждн – жн (тиждень – тижневий);

скн – сн (тиск – тиснути);

слн – сн (мислити – навмисний);

зкн – зн (бризки – бризнути).

ВИНЯТКИ: кістлявий, хвастливий, випускний, пропускний, шістнадцять, шістдесят, пестливий.

У словах іншомовного походження спрощення не відбувається (контрастний, агентство, яхтсмен).

 

 

Завдання 3. Запишіть речення. Запропонуйте у кожному з них словп, у яких відбувається або не відбувається спрощення в групах приголосних.

1. Одному сонце світить, а другому і місяць не блисне (Прислів'я). 2.Душа Ольги світлішала в дружбі, корисній праці (О.Копиленко).

 

 

Картка – довідка

 

Подовження приголосних

Приголосні д, т, з, с, л, н, ж, ш, ц, ч, подовжуються тільки між голосними:

1.Перед я, ю, є, і в усіх відмінках іменників середнього роду ІІ відміни, що закінчуються на -я (окрім родового відмінку множини), деяких іменників чоловічого, жіночого та спільного роду І відміни (зілля, баддя, сторіччя, знаряддя, життя, рілля, суддя, стаття, Ілля).

2.Перед ю в орудному відмінку іменників жіночого роду однини, якщо в називному відмінку основа закінчується на один м’який або шиплячий приголосний (річчю, ніччю, подорожжю, розкішшю, міццю).

3.Перед я, ю у прислівниках типу навмання, спросоння, зрання, попідвіконню, попідтинню.

4.Перед є, ю у формах теперішнього часу дієслова лити, литися: ллє, ллю, ллєш, ллють, ллєте.

Якщо м’який приголосний стоїть після приголосного, то подовження не відбувається (молодістю, Керчю, тертя, щастя).

 

Творче завдання

Втановіть правильним чи помилковим є написання поданих слів.

  Нездоланий – нездоланний, незлічений – незліченний.

 

VI.Загальний підсумок уроку. Рефлексія. Коментар оцінок.

1.Слово вчителя.

- Ось і підійшов до кінця наш урок. Повернімося до таблиць самооцінки й позначимо відповіді на ті ж самі запитання. Чи покращилися ваші знання? Сподіваюся, наш урок дав позитивні результати.

2. Контрольно – оцінювальний етап.

-Заповніть другу колонку таблиці, проаналізувавши роботу на уроці.

Добре чи погано засвоїв (ла)

 

Зрозумів

 

Важким виявилося

 

 

3.Оцінювання й мотивація навчальних досягнень.

VӀI. Інформація про д/з. Інструктаж його виконання

1.Виконати вправу 2 на с.17 (ПаламарЛ.М., Кацавець Г.М. Українське ділове мвлення).

 2.Знати правила на с.16 – 17.

3. Перегянути відеоролик на тему: «Вісім фактів про українську мову».

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Конспект уроку

 з української ділової  мови на тему:

 «Правопис м′якого знака»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тема. Правопис  м′якого знака

Мета: продовжити систематизацію знань про вживання м’якого знака, удосконалення правописних умінь та навичок; розвивати логічне мислення, усне й писемне мовлення, пам’ять, уміння робити висновки, узагальнювати.

виховувати в учнів естетичні смаки,  пошану до людей праці, майбутньої професії.

Обладнання: таблиця, роздатковий матеріал.

Тип уроку: комбінований ( формування вмінь і навичок, узагальнення і систематизації знань)

 

Перебіг уроку

 

Ӏ. Організаційний момент.

Психологічне налаштування. Слово вчителя

-З'ясування емоційної готовності учнів до уроку (учні виражають свій настрій за допомогою дієслів: нервуюся, чекаю, сподіваюся. Учитель бажає успіху на уроці.

IӀ. Повторення вивченої теми. Перевірка домашнього завдання.

III. Підготовка учнів до активного свідомого засвоєння нового матеріалу.

3.1. Мотивація навчальної діяльності.

 Слово вчителя.

3.3. Оголошення теми уроку, цілевизначення, планування діяльності.

1.Запис теми уроку.

2. Цілевизначення та планування роботи.

-Повідомлення теми та мети уроку.

- Колективне визначення цілей уроку.

Цілі уроку(знати…уміти…)

3. Запис у зошитах  «Таблиця самооцінки»

Зміст запитання

На початку уроку

Вкінці уроку

1. Опишіть, що саме ви чекаєте від сьогоднішнього уроку?

 

 

2. Перевірка опорних знань із теми «Правопис м′якого знака».

 

 

1. Знаю все.

 

 

2.Знаю майже все.

 

 

3. Знаю мало.

 

 

4. Нічого не знаю.

 

 

 

IV. Сприйняття і засвоєння учнями нового матеріалу.

1.Слово вчителя.

Запис у зошитах.

В українських словах м'який знак вживається:

1.Після букв д, т, з, с, ц, л, н, які позначають м'які приголосні:

-в кінціслів: нехіть, мазь, паморозь, увесь, ґедзь, мовець, обмаль, сутінь тощо;

-в середині слів перед буквами, що позначають тверді приголосні: молотьба, спільний, тинькувати, Гринько, Федько, Вільно, Луцьк тощо;

-у дієсловах наказового способу та на  ться: стань, сядь, робиться, коситься тощо.

В дієсловах перед суфіксом -ся (-сь): стань — станься, сядь — всядься.

На позначення м'яких приголосних усередині складу перед о: дзьоб, дьоготь, льон, сьомий, третьокласник, утрьох тощо.

У суфіксах -зьк-, -ськ-, -цьк-: запорізький, козацький, київський, близькість, людськість, вузько, хвацько, військо, хлопчисько, пасовисько тощо.

У суфіксах -еньк-, -оньк-, -есеньк-, -ісіньк-, -юсіньк-: батенько, рибонька, старесенький, білісінький, малюсінький тощо.

М'який знак зберігається:

В утворених присвійних прикметниках: Танька — Таньчин, Зінька — Зіньчин, ненька — неньчин;

При відмінюванні: призьба — на призьбі, ненька — неньці, вишенька — вишеньці, але: землянка — землянці, маска — масці.

В словах іншомовного походження м'який знак пишеться після м'яких д, т, з, с, л, н перед ї, йо, а також перед я, ю, є, які читаються як [йа], [йу], [йе]: адьє, конферансьє, монпансьє, пасьянс, ательє, барельєф, батальйон, мільярд, бутоньєрка, віньєтка, каньйон, В'єнтьян, Готьє, Нью-Йорк, Ньютон, Ньяса, Реньє тощо.

М'який знак не пишеться у таких випадках:

  1. Після б, п, в, м, ф, р, ж, ч, ш, щ: дріб, приголуб, сипте, степ, кров, вісім, верф, ніж, їж, знаєш, бачиш, піч, річ, борщ, морщ, воротар, гіркий, кобзар, перевір, тепер, Харків тощо. Виняток: Горький, трьох.
  2. Перед м'якими, пом'якшеними або шиплячими: свято, дзвякнути, сніг, радість, велетенський, промінчик, кінчик, менший, тонший, Уманщина. Винятки: після букви л (їдальня, читальня, Польща, сільський тощо) та слова тьмяний, різьбяр, няньчити, бриньчати, женьшень, Маньчжурія.
  3. Між подвоєними та подовженими приголосними: буття, відлюддя, віддячити, волосся, галуззя, заміжжя, зілля, пасся, ранній, роззява тощо.

V. Закріплення одержаних знань

Завдання 1. Запишіть слова, уставляючи, де треба, знак м'якшення.

  Різ..бяр, камін...чик, емал...ований, базал..тобетон, білил..ний, будівел..ний, будівел...ниц...кий, оббіленіст..., малярс...кий.

Завдання 2. Згрупуйте іменники у дві колонки: 1) у яких треба вставляти знак м'якшення, 2) у яких не треба.

  Квіт..ці, мис...ці, внучен...ці, нян...ці, сопіл...ці.

Практична робота. Складання заяви

Міні - лекція вчителя (запис у зошит).

VI.Загальний підсумок уроку. Рефлексія. Коментар оцінок.

1.Слово вчителя.

- Ось і підійшов до кінця наш урок. Повернімося до таблиць самооцінки й позначимо відповіді на ті ж самі запитання. Чи згодні ви, що  покращили свої  знання з теми? Сподіваюся, наш урок дав позитивні результати.

2. Контрольно – оцінювальний етап.

Рефлексія.

Оцініть самостійно свою роботу на уроці та знання з вивченої теми

Я вмію

Треба доопрацювати

 

 

 

 

3.Оцінювання й мотивація навчальних досягнень.

VӀI. Інформація про д/з. Інструктаж його виконання

1.Виконати вправу 3 на с.25 (ПаламарЛ.М., Кацавець Г.М. Українське ділове мвлення).

 2.Знати правила на с.24-25.

3. Перегянути відеоролик на тему: «М'який знак, апостроф».

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Конспект уроку

 з української ділової  мови на тему:

 «Правопис апострофа»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тема. Правопис  апострофа

Мета: повторити, узагальнити й систематизувати знання про правила вживанння  м'якого знака та апострофа; вдосконалювати писемну грамотність учнів; розвивати ттворче та логічне мислення, увагу, пам'ять; виховувати в учнів пошану до людей праці, майбутньої професії.

Обладнання: таблиця, роздатковий матеріал.

Тип уроку:  комбінований

Форма проведення:  (інтерактивний урок).

 

Перебіг уроку

 

Ӏ. Організаційний момент.

Психологічне налаштування. Слово вчителя

-Для того, щоб комфортно було працювати, проведемо аутотренінг. Повторюймо за мною:

Я- учень.

Я – особистість творча.

Я думаю, замислююся.

Я хочу знати.

IӀ.Підготовка учнів до активного свідомого засвоєння нового матеріалу.

2.1. Мотивація навчальної діяльності.

 Слово вчителя.

-Ще в школі , шановні учні, ви пройшли досить великий шлях Країною Знань, багато чого вивчили, зрозуміли, навчилися оперувати теоретичними знаннями.  Сьогодні ми продовжимо розмову про вживання апострофа.

2.2. Актуалізація опорних знань.

1.Технологія «Незакінчене речення».

Фронтальне опитування.

-Що таке фонетика, орфографія?

(Фонетика- це розділ мовознавства, який вивчає звуки мови)

Орфографія - це розділ мовознавства, який вивчає правила написання слів.)

-Що саме називаємо звуком мовлення?

(Звук мовлення – це найменша неподільна одиниця, яку ми вимовляємо і чуєм).

2.Технологія «Мозковий штурм»

-Назвіть, яка різниця між буквою і звуком? (букву: бачимо і пишемо, а звук вимовляємо і чуємо)

2.3. Оголошення теми уроку, цілевизначення, планування діяльності.)

Запис теми уроку.

 

IӀӀ. Засвоєння нових знань.

1.Робота із таблицею «Уживання апострофа»

 

Апостроф ставиться:

Апостроф не ставиться:

1) після губних б, п, в, м, ф перед я, ю, є, ї:б’ється, п’ять, дев’ять

1) якщо йотовані букви я, ю, є, ї передають м’якість попереднього приголосного звука, то він звучить м’яко, звука [й] немає й вимова є плавною, а не роздільною: свято, цвях, морквяний, тьмяний, мавпячий

2) після префіксів, які закінчуються на приголосний, перед я, ю, є, ї: під’їзд, роз’їзд,без’ядерний, роз’ятрити

2) в іншомовних словах, якщо я, ю, є, ї передають м’якість попереднього приголосного, не чується звук [й], вимова є не роздільною, а плавною:гравюра, кювет, нюанс, Мюнхен, бюлетень, мюзикл

3) після р перед я, ю, є, ї, якщо в них чується звук й: бур’ян, подвір’я, міжгір’я, сузір’я

 

4) в іншомовних словах апостроф ставиться в таких самих позиціях, як і в українських словах. Різниця в тому, що апостроф ставиться перед я, ю, є, ї не тільки після губних і р, а й після шиплячих та задньоязикових, якщо вони вимовляються твердо й після них чується звук й: прем’єра, об’єкт, бар’єр, Х’юстон, ін’єкція, кон'юнктура, п’єдестал, В’єтнам

 

 

 

ӀV. Закріплення одержаних знань

Завдання 1 . Вибірковий диктант.

  Виписати слова з апострофом. Пояснити правопис кожного з виписаних слів.

 

1. Будівництво – це одна із найдавніших професій на землі, яка неподільно пов’язана з історією розвитку людського суспільства. 2.Роботи на висоті пов’язані із підвищеною небезпекою. 3. До початку роботи на об’єкті кожен працівник має пройти інструктаж з протипожежної безпеки.      

 

Завдання 2. Розподільний диктант.

  Згрупуйте іменники у дві колонки: 1) у яких треба вставляти апостроф;

 2) у яких не треба.

  Білокам’яний,  вапняк, маляр, цегляр, дерев’яний, цвях, дерев'яно – цвяховий, викип’ячений.

 

Практична робота. Складання заяви

Картка – довідка

ЗАЯВА - документ, який містить пропозицію або прохання однієї чи кількох осіб до установи чи керівної особи. Це один з найпоширеніших ділових паперів.

  Заява завжди пишеться від руки і в одному примірнику - так передбачено стандартом. Стандарт передбачає для заяви такі реквізити:

1) назва організації, установи чи посади особи, яким подається заява (вказується праворуч, на останній третині рядка);

2) відомості про того, хто подає заяву (розміщуються колонкою нижче першого реквізиту);

3) назва документа "заява" (пишеться посередині з великої літери);

4) текст заяви (з абзаца й з великої літери);

5) дата й підпис (під текстом: підпис - праворуч, дата - ліворуч).

(Ознайомлення із картками – зразками)

Завдання

— Прочитайте фрагменти заяв. Відредагуйте їх, замініть допущені помилки.

1. Прошу відпустити мене з занять на 3 дні, бо у мене будуть змагання з плавання в місті Суми.

2.Директорові сумського професійного училища Петренко Миколі Івановичу.

VI.Загальний підсумок уроку. Рефлексія. Коментар оцінок.

1.Слово вчителя.

- Ось і підійшов до кінця наш урок. Повернімося до таблиць самооцінки й позначимо відповіді на ті ж самі запитання. Чи згодні ви, що  покращили свої  знання з теми? Сподіваюся, наш урок дав позитивні результати.

 

2. Контрольно – оцінювальний етап.

Рефлексія.

 

- Оцініть самостійно свою роботу на уроці та знання з вивченої теми

Я вмію

Треба доопрацювати

 

 

 

 

3.Оцінювання й мотивація навчальних досягнень.

VӀI. Інформація про д/з. Інструктаж його виконання

1.Виконати вправу 2 на с.26 (ПаламарЛ.М., Кацавець Г.М. Українське ділове мвлення).

 2.Знати правила на с.26-27.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Конспект уроку

 з української ділової  мови на тему:

 «Правопис префіксів і суфіксів»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тема. Правопис префіксів і суфіксів.

Мета: -надати основні відомості про словотвір, орфографію; закріпити навички орфографічного, словотвірного аналізу слів;

- розвивати зв'язне мовлення, виразність читання, пам'ять, логічне мислення, самостійність, творчі нахили, естетичні смаки, вміння аналізувати, робити висновки, здібності до самовираження, самомоніторингу, самопрезентації;

-виховувати в учнів працьовитість, організованість.

Тип уроку:  урок узагальнення і систематизвції знань, умінь та навичок учнів.

Форма проведення:  (урок - проєкт).

 

 

Перебіг уроку

Ӏ. Організаційний момент.

II. Перевірка домашнього завдання.

IIӀ.Підготовка учнів до активного свідомого засвоєння нового матеріалу.

3.1 Мотивація навчальної діяльності

Психологічне налаштування.

1.Аутотренінг

Я – учень.

Я – особистість творча.

Я можу творити.

Я хочу і можу зробити свій проект та презентувати його.

Я міркую, замислююся.

Яхочу знати і поділитися тим, що знаю.

2. Наочна настанова (доповнення до аутотренінгу)

1.Цілевизначення.

Банк ідей

 

1.Знати: основні.....

2. Пам'ятати: 1) творчість у всьому; 2) сила в єдності; 3) час спливає швидко!

3. Потібно: власний «продукт»=творчість + знання

4.Що можемо? Що цікаво? Як зробити?

5. Захист власного «продукту»

 

3. Підтвердження проекту – плану

Виконавець проєкту або група виконавців

Проєкт

Ідеї для втілення

Термін

1

 

 

Як зробити...

 

 

Слово вчителя.

-Ще в школі , шановні учні, ви пройшли досить великий шлях Країною Знань, багато чого вивчили, зрозуміли, навчилися оперувати теоретичними знаннями.  Сьогодні ми продовжимо розмову про складні випадки правопису префіксів і суфіксів.

3.2. Актуалізація опорних знань.

1. Технологія «Мозковий штурм»

Учні усно дають відповіді на питання:

-  Як називається процес і результат творення слів? (Словотворення)

- Чим відрізняються похідні і непохідні слова? (Непохідні – немотивовані , це слова, значення яких не мотивується основою спільнокореневих слів, не поділяються на морфеми. Основа є кореневою. Похідні – значення і будова слова пояснюється).

- Чим відрізняється твірне слово і твірна основа? (Твірним словом називається те, яке є базою для утворення іншого слова. Спільна частина твірного і похідного слів називається твірною основою).

3.3. Оголошення теми уроку, цілевизначення, планування діяльності.

1. Технологія «Мікрофон».

-  А зараз я хочу поставити незвичайне питання.  Визначимо, яких результатів очікує кожен із вас від уроку. Починайте свою відповідь словами: Цей урок навчить мене…Я очікую від цього уроку…На цьому уроці я хочу дізнатися… Наприкінці уроку перевіримо, чи досягли мети, чи справдилися очікувані результати.

2. Запис у зошитах

«Таблиця самооцінки»

Зміст запитання

На початку уроку

Вкінці уроку

1.Чого я чекаю від сьогоднішнього уроку?

 

 

2. Перевірка опорних знань із теми «Складні випадки правопису префіксів».

 

 

1. Знаю все.

 

 

2.Знаю майже все.

 

 

3. Знаю мало.

 

 

4. Нічого не знаю.

 

 

Перевірка опорних знань із теми

«Складні випадки правопису суфіксів».

 

 

1. Знаю все.

 

 

2.Знаю майже все.

 

 

3. Знаю мало.

 

 

4. Нічого не знаю.

 

 

 

ӀV. Засвоєння нових знань.

1.Робота із таблицею.

2. Робота із картками - довідками

Запис у зошитах.

V. Закріплення одержаних знань

1. Робота із посібником - практикумом

Словниковий диктант.

Пояснити орфограми в словах – професіоналізмах. Виділені слова розібрати за будовою і записати фонетичною транскрипцією.

  Безмолочний, відварений, пережарений, розпечений, овочевий, баранина, висмажувати, гороховище.

2. Створення «Дерева професії»

  Кожний учень отримує аркуш паперу, на якому написана одна літера з абетки (у всіх, відповідно, літери різні). На ньому слід записати слова – професіоналізми на цю літеру (потрібно додавати префікси, суфікси).

VI. Захист міні – проєктів.

1. Робота в парах над проєктом

1. Інструктаж (розподіл ролей: спікер, секретар, доповідач, науковець, лінгвіст...).

2. Доведення – міркування.

3. Презентація результатів роботи.

4. Рефлексія.

  Представники від кожної групи звітують про виконану роботу, демонструючи результати своєї діяльності у вигляді презентації.

2.  Оцінювання учнів.

  Учні роблять самооцінку роботи над проєктом; вклад кожного в роботу оцінюють група та учитель.

VII.Загальний підсумок уроку. Рефлексія. Цінювання (похвалить) та вмотивування. Коментар оцінок.

1.Слово вчителя.

- Ось і підійшов до кінця наш урок. Повернімося до таблиць самооцінки й позначимо відповіді на ті ж самі запитання. Чи покращилися ваші знання? Сподіваюся, наш урок дав позитивні результати.

VӀII. Інформація про домашнє завдання. Інструктаж його виконання (запис на дошці) .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
15 квітня 2020
Переглядів
1004
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку