Тема : Світочі мовознавчої науки.
Мета:
Тип уроку: семінар.
Обладнання: мультимедійна дошка, комп’ютери, виставка книг.
Хід заняття
I. Організаційний етап.
II. Актуалізація опорних знань учнів.
1. Слово вчителя.
Яка прекрасна українська мова! Виплекана колоссям, землею, звеличена письменниками, досліджена мовознавцями. Для кожного народу дорога його рідна мова, а нам найдорожча українська.
2. Перегляд відео «Мова моя українська».
3. Слово вчителя.
Якщо з українською мовою
в тебе, друже, не все гаразд,
не вважай її примусовою,
полюби, як весною ряст.
Примусова тим, хто цурається,
А хто любить, той легко вчить:
Все, як пишеться, в ній вимовляється ,-
Все , як пісня, у ній звучить.
І журлива вона, й піднесена,
Тільки фальш для неї чужа.
В ній душа Шевченкова й Лесина,
І Огієнкова в ній душа.
III. Оголошення теми, мети.
Калиновою , солов’їною називали прекрасну українську мову поети. Це неповторна мова представників красного письменства і невичерпне джерело досліджень для мовознавців.
У селі Перекопівці роменського повіту на Полтавщині народився один із найбільших українських учених і великий учений світу, окраса й гордощі нашого народу – Олекса Потебня. Це тільки наше тяжке політичне становище є причиною того, що його, потомка української козацької старшини, людину, що любила свій народ, досліджувала мову цього народу, у світі знають як російського вченого. Професор харківського університету, Потебня мусив викладати у цім університеті по-російському. Так-само, живучи в часах нелюдських переслідувань українського слова, мусив друкувати свої твори російською мовою.
- Давайте познайомимось із життєвим і творчим життям цього відомого мовознавця.
Відео
2. Виступ учня.
3. Слово вчителя.
Упродовж багатьох десятиліть в Україні ім’я одного з її найвидатніших синів, титанів думки і духу рівня перебувало під забороною. Замовчувалася безприкладна подвижницька діяльність Івана Огієнка на утвердження незалежності рідної землі. Лише останнім часом його ім’я повертається до нас.
4.. Виступ учня.
5. Слово вчителя.
- В історії України середини XIX сторіччя постать «старого українця» (так він підписувався у своїх листах) Михайла Максимовича феноменальна. Словами Михайла Драгоманова можна сказати, що Михайло Максимович був цілим науковим історико-філологічним закладом і водночас живою народною людиною. Його заслуга – в об’єктивізації історії.
Відео
6. Виступ учня.
7. Слово вчителя.
- Діти , сьогодні на нашому заході присутня бібліотекар, яка ознайомить вас із працями відомих мовознавців.
8. Виступ бібліотекаря. Перегляд виставки книжок.
IV. Підсумковий етап.