Конспект уроку з української літератури 5 клас на тему: "Тарас Шевченко. Україна часів поета. Степан Васильченко, «В бур’янах». Розповідь про поета, його дитинство"

Про матеріал

Конспект відкритого уроку 5 клас українська література

Тема. Україна часів Т. Шевченка. Дитинство Т.Г.Шевченка – «легендарного поета» та «великого борця за волю свого краю» (на основі повісті С.Васильченка «Широкий шлях» частини першої «У бур'янах»)

Мета: ознайомити учнів з фрагментами із біографічної повісті С.Васильченка «Широкий шлях», поглибити знання дітей про Україну часів Т.Шевченка, розглянути дитинство як період формування «легендарного поета» та «великого борця за волю свого краю»; розвивати критичне мислення, зв'язне мовлення, навички виразного читання, вміння опрацьовувати тексти біографічних творів; виховувати любов до України, шанобливе ставлення до життя та творчості Т.Г.Шевченка.

Обладнання: портрети Т.Г.Шевченка та С.В.Васильченка, книжкова виставка, презентація, акровірш,відеоматеріали .

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

Перегляд файлу

Тема. Україна часів Т. Шевченка. Дитинство Т.Г.Шевченка – «легендарного поета» та «великого борця за волю свого краю» (на основі повісті С.Васильченка «Широкий шлях» частини першої «У бур’янах»)

Мета: ознайомити учнів з фрагментами із біографічної повісті С.Васильченка «Широкий шлях», поглибити знання дітей про Україну часів Т.Шевченка, розглянути дитинство як період формування «легендарного поета» та «великого борця за волю свого краю»; розвивати критичне мислення, зв’язне мовлення,  навички виразного читання, вміння опрацьовувати тексти біографічних творів; виховувати любов до України, шанобливе ставлення до життя та творчості Т.Г.Шевченка.  

Обладнання: портрети Т.Г.Шевченка та С.В.Васильченка, книжкова виставка, презентація, акровірш,відеоматеріали .

       Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

Хід уроку

 

І. Організаційний момент.

ІІ.  Мотивація навчальної діяльності.

      Щодня ви ходите до школи стежинами рідного краю. Чи траплялося так, що ви зупинялися, зачудовані красою природи? (учні відповідають) Який чарівний світ природи! Скільки незбагненного у величній красі рідного краю! Нас, пересічних людей, зачаровує краса. А людей мистецтва? Немає жодного письменника, який би у творах не розповідав про свою Батьківщину, про красу природи рідного краю. Ми розпочинаємо нову тему «Рідна Україна. Світ природи», яку будемо вивчати впродовж 18 уроків. Ви перегорнете поетичні сторінки майстрів слова, відкриєте для себе красу, розмаїття української природи та багато інших таємниць у навколишньому світі, відчуєте особливу чарівність образного слова.

   Перший письменник, твори якого ми будемо вивчати в цьому розділі, – Тарас Шевченко. Його ще називають Великим Кобзарем, генієм українського народу.

ІІІ. Актуалізація опорних знань

Учитель. Ім’я Т.Г.Шевченка відоме кожному українцеві з раннього дитинства. Мабуть, немає родини, в якій би не шанували поетичний спадок видатного сина українського народу, не ставилися з глибокою повагою до його життя і творчості.

Вступна  бесіда

1.     Пригадайте, що ви знаєте про життя Т.Г.Шевченка?

2.      Де пройшло і яким  було дитинство поета?

3.     Як називається книга Т.Г.Шевченка, до якої увійшли найвідоміші твори поета?

4.     У кого вдома є «Кобзар»?

5.      Чи часто звертаються до цієї книги у вашій родині? Чи доводилося вам відкривати книгу, яка стала святинею для українського народу?

 

Поетична хвилинка (на фоні української ліричної мелодії)

Учні декламують ті поезії, які вони вивчали напам’ять у початковій школі.

Аудіо вірш «Садок вишневий коло хати»

«Коло вражень»

  • Які почуття у вас викликають вірші Т.Г.Шевченка? Чому?
  • Яким настроєм проникнуті поезії Тараса Григоровича? Це сумні вірші чи веселі?
  • Чому присвячував свої твори видатний поет?
  • Що ви знаєте про Україну часів Т.Г.Шевченка?

ІV. Оголошення теми та мети уроку

Учитель.  Скажіть, будь ласка, що ми завжди вивчаємо,з чим знайомимось, перш ніж почати вивчення творів письменника?(БІОГРАФІЮ)

V.  Вивчення   нового матеріалу

Учитель (біля виставки книг)

Давайте нашу розмову про великого українського поета розпочнемо біля цієї книжкової виставки. На найпочеснішому місці ми розмістили «Кобзар» Т.Г.Шевченка. У цій книзі зібрані найвідоміші твори поета. Поряд знаходяться книги-альбоми з репродукціями картин художника Тараса Шевченка. Про великого сина українського народу написано багато біографічних оповідань, повістей, романів, у яких художньо відтворені різні періоди життя поета.

СЛАЙД 3 Презентація книги С.Васильченка «Широкий шлях»

ПЕРЕГЛЯД ВІДЕО «ОБЛИЧЧЯ УКРАЇНСЬКОЇ ІСТОРІЇ. Т.ШЕВЧЕНКО»

Цифровий диктант.

VІ. Сприйняття та засвоєння учнями навчального матеріалу.

1. Перегляд відео «періоди життя Т. Шевченка»

(робота в зошиті)

2.Рубрика«Шифрувальник»
6 11 23 11 18 22 23 3 19
(Дитинство)

3. Опрацювання твору С.Васильченка «У бур*янах»

* Виразне читання початку твору вчителем

- Яке враження справив на вас уривок?

Аналіз змісту зачину до повісті

 - Який жанр літератури  нагадує початок твору? (Легенда, казка)

-  Як ви вважаєте, чому С.Васильченко починає свою повість як  казку?

 - Чому це не легенда, а повість? (Бо «діялось перед нашими очима», тому що життя реальне, справжнє),

  Повість – це великий прозовий розповідний твір.

Вчитель: Ось так образно, сильно й страшно показує С. Васильченко Україну часів народження свого генія – Тараса Шевченка, так в образній формі творить Україну такою, якою він її уявляв у час народження генія України, такою вона була  й у період написання повісті «Широкий шлях»:прекрасною і водночас нещасною, бо була в ярмі кріпацтва.

 - Не на шовкових пелюшках,

 Не у величному палаці —

 В хатині бідній він родився

 Серед неволі, тьми і праці.

 Нещасна мати сповила

 Його малого й зажурилась...

 І цілу ніченьку вона

 За сина-кріпака молилась.

 І бог почув молитву ту,

 І в руки хлопцеві вручив

 Співецьку чародійну ліру.

Благословенна та година,

  Як народила мати сина

 Й ім’я йому дала Тарас.

Вчитель. Що воно означає — це ім'я — Тарас? Етимологія підказує...

Ім'я Тарас прийшло до нас з грецької мови, в якій сло­во «тарактіос» означає бунтівливий, бунтівник. Славетне ім'я Тарас!

VІІ. Закріплення знань, умінь та навичок
1. Проблемне питання.
Чи є щось повчального в біографії Великого Кобзаря для сучасних школярів? 
(Прагнення до навчання, наполегливість у досягненні мети, долання труднощів.)

2. АКТОВІРШ ШЕВЧЕНКО

Ш- шукач, шановний,

Е - енергійний

В – великий,видатний

Ч - чесний

Е - ерудований

Н - наполегливий

К – кріпак, кобзар

О - обдарований

VІІІ. Підсумок уроку.  Оцінки

ХІ. Домашнє завдання.

Прочитати  с197-207 ,  переказувати близько до тексту,

намалювати ілюстрації до твору.

 

docx
Додано
15 квітня 2018
Переглядів
8708
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку