Конспект уроку з української літератури 8 клас.
Тема: Проблема влади грошей – головна проблема твору
І. Карпенка-Карого «Сто тисяч».
Мета:
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: портрет Івана Карпенка-Карого, текст твору, виставка літератури; ілюстрації до твору; зразки грошей кін. ХІХ — поч. ХХ ст.; завдання (УНТ: прислів’я та приказки); інтерактивна дошка.
Хід уроку
Гроші ні з кого не зробили дурня.
Вони просто виставляють дурнів напоказ.
Кін Хаббард
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань
- Які проблеми розкриває Карпенко-Карий у творі:
2.«Хто з героїв»
Додаток 1.
Завдання. Кому з героїв твору І. Карпенка-Карого «Сто тисяч» належать фрази? (відскануйте код, дайте відповіді)
Відповіді:
1.Невідомий
2. Роман — про Бонавентуру
3. Калитка
4. Калитка
5. Савка
6. Невідомий
7. Калитка про Бонавентуру
8. Бонавентура — Калітці
9. Калитка
10. Калитка
11. Калитка
12. Бонавентура
Примітка. За кожну правильну відповідь встановлюється 1 бал.
ІІІ. Основний зміст уроку
1.Вступне слово вчителя
Твір І.Карпенка – Карого «Сто тисяч » прочитаний. Головний герой Герасим
ридаючи, говорить: «Краще смерть, ніж така потеря»
Безліч видатних людей свого часу, мабуть, переживши і побачивши багато, говорили по-різному про роль грошей у житті людини. Прочитайте вислови на плакаті і обговоріть їх у парах, висловіть передбачення щодо визначення теми уроку. (Робота в парах)
Учитель. Отже, сьогодні ми поговоримо про сутність грошей, про їх вплив на особистість людини. (Запис теми уроку)
Україна ХІХ століття. Занедбаність земель після тривалого кріпосницького періоду. Занехаяність сільських угідь. Нехтування душами селян. І саме на цей період припадає поява сільської буржуазії, яка вже по-хазяйськи поводиться з природними багатствами. І серед тієї буржуазії Карпенко-Карий зустріне не одного Герасима Калитку, на якого буде сподіватися занедбана земля і селяни.
Учитель:
- Як ви вважаєте, що заважає людям бути справжнім хазяїном, господарем? (Гроші, влада грошей, любов до грошей )
- А що потрібно людині, щоб вона стала справжнім хазяїном? Успішним керівником? (Розум, освіта, досвід, цілеспрямованість, порядність, справедливість, сумління, початковий капітал)
2. Робота з епіграфом до уроку
3. Проблемні питання.
Отже, сьогодні, звернувшись до твору «Сто тисяч» І.Карпенка-Карого, спробуємо з’ясувати такі питання…
4. Слово учителя
У творі «Сто тисяч» («Гроші») Карпенка-Карого принаймні троє людей прагнуть до збагачення. Це … (учні називають) Герасим Калитка, Копач та Невідомий. Драматург показав, наскільки згубним для людей може бути вплив грошей.
5.Цікавинки про гроші.(Додаток 2.)
6. Мікрофон. «Скільки вам потрібно грошей і для чого?»
7. «Хмара слів»( Робота в парах. Записати слова ) (Додаток 3)
6. Робота з УНТ.
На партах ви маєте грошові купюри. Розгляньте їх, переверніть, прочитайте приклади прислівˈїв та приказок, у яких засуджується згубний вплив грошей, які з них найбільше характеризують Калитку?
Додатковий матеріал.
7. Проблема влади грошей у творі.Бесіда за питаннями:
1. Що ви розумієте під словом «влада»? Хто її має?
2. Від кого або від чого залежить: матимеш ти владу чи ні?
3. У чому полягає зв’язок грошей і влади? Наведіть 2–3 приклади з комедії «Сто тисяч» І. Карпенка-Карого. Яким чином наведені прислів’я характеризують Герасима Никодимовича Калитку?
(«Коли гроші говорять — правда мовить»; «Хоч у голові пусто — аби грошей густо»; «Від багача не жди калача»; «Багатий не любить давати. Совісті менше, а грошей більше»)
(Савка ладен запродати душу дияволові, тільки б розжитися грошима. Як бачимо, не в ім’я духовних цінностей, як Фауст, а «лиш би гроші дав…», тобто переступаються усталені моральні норми, своєрідне табу народу, Савка переступає закон (участь у шахрайстві), замахується на чуже життя (Калитки))
5. Якими словами прикривається лицемірно Калитка, коли здирає проценти з позики у Савки?
6. Як же багатство вплинуло на Параску?
7. Назвіть твори (їх героїв), які мають відношення до проблеми, пов’язаної з грошима. (Народна творчість — казки душі, пісні, притчі) А твори художньої літератури? (І. Хоткевич, «Багатий і бідний»; С. Руданський, «Наука»; Б. Антоненко-Давидович, «Слово матері»; М. Стельмах, «Гуси-лебеді летять»)
Тема — гроші, багатство, їх вплив на людину простежується в багатьох творах як народних, так і літературних. ( Зверніть увагу на виставку літератури)
Гроші, прагнення мати їх більше привело до морального падіння окремих героїв п’єси, руйнування їх сімей, а гонитва за наживою, жадоба до збагачення врешті-решт призводить до послаблення суспільства.
8. Робота в групах ( створіть сенкан )
( Додаток 4)
( Що таке сенкан записано на листках, що даються групам.)
Гроші
Потрібні, важливі
Заробляти, використовувати, рахувати
Гроші — це невід'ємна частина нашого життя, яка забезпечує нам певне матеріальне та соціальне становище в світі.
Багатство.
Життя
Прекрасне,щасливе
Повчае,виховуе,предостерiгае
Треба цiнити свое життя
Шлях
Герасим Калитка
Скупий, жадібний
Скуповує, обдурює, наживається
Гроші, земля – мета життя.
Глитай
9. «Мозковий штурм»
1.Доведіть, що «Сто тисяч» – це драматичний твір (призначений для постановки на сцені, наявність реплік та ремарок, поділ на дії та яви, відсутність авторської позиції, про всі події читач дізнається з розмов дійових осіб).
2.Який жанр твору «Сто тисяч»?
3.Що таке трагікомедія?
4.Що трагічного, а що комічного у творі?
5.В чому трагізм ситуації, в яку потрапив Калитка?
10. Питання до учнів
1.Чи є у творі герої, що спокійно ставляться до грошей?
2.Як ви думаєте, хто з дійових осіб говорить у творі словами автора і про що?
3.Яка надія, сподівання на що висловлено Карпенком-Карим? (У людини з’являться нові життєві цінності)
ІV.Узагальнення та систематизація знань.
1.Прийом «Рефлексія»( підсумуємо вивчене)
1.Чи актуальні проблеми, які порушив І. Карпенко-Карий у своїй п’єсі наприкінці ХІХ століття сьогодні?
(Так! Люди, яких захоплює жадоба до грошей, стають і сьогодні злочинцями, гублять своє людське обличчя, заради грошей ошукують один одного, убивають; вони грубі, бездушні, жорстокі!)
2.Який життєвий урок дав нам драматург?
(Треба вміло користуватися грошима, не ставити їх за мету в житті. Заробляти їх чесно використовувати їх задля своїх потреб, щоб вони були слугою, а ми господарями.)
3.Який конфлікт може виникнути між людиною й грошима?
(Гроші можуть керувати людиною, впливати на її характер, вчинки, спосіб життя.)
2.Узагальнююче слово вчителя.
Проблема влади грошей — «вічна» проблема у світовій літературі. Психологічний тип людини, одержимої жадобою до збагачення, давно відомий: Скупий лицар у О. Пушкіна, Плюшкін у М. Гоголя, Гобсек — в О. де Бальзака. Але якщо названі письменники лише роблять припущення про те, що призвело їхніх героїв до певного психологічного стану, то І. Карпенко-Карий розкриває проблему детально.
Та все-таки у п'єсі основною є інша, прихована за зовнішньою, сюжетна лінія — показ морального звиродніння людини. Адже Калитка, по суті, — простий чоловік, який любить землю, невсипущо працює на ній, є поміркованим щодо матеріальних потреб.
Та потяг до надмірного збагачення руйнує душу людини. Ми сміємося, читаючи п'єсу. Але це «сміх крізь сльози».
У житті є багато важливих речей: здоров’я, людські стосунки, почуття. А гроші? Що гроші? Я бажаю, щоб грошей у вас було стільки, щоб ви про них ніколи не думали.
3. «Незакінчене речення»
4. Оцінювання .
V. Домашнє завдання:
Високий рівень: Написати твір-есе «Згубність влади грошей над людиною».
Достатній рівень: Підготувати тести з теми «Творчість І.Карпенка-Карого»
Середній рівень: скласти план .
Додатки до уроку.
Додаток 1.
«Хто з героїв»
Завдання. Кому з героїв твору І. Карпенка-Карого «Сто тисяч» належать фрази? (відскануйте код, дайте відповіді)
Додаток 2.
Цікавинки про гроші.
Факти про банкноти
Факти про монети
Аверс і реверс купюр
Аверс - це лицьова сторона кожної банкноти. Реверс є зворотною стороною купюр. Отже, в чому ж особливості аверсу і реверсу кожного з варіантів?
1 гривня
Аверс: показано освячення церкви Богородиці в 996 році (перший християнський кам'яний храм, заснований Володимиром Великим).
Реверс: художня композиція - військове спорядження, хрест і елементи декору, які відносяться до часів правління Володимира Великого.
2 гривні
Аверс: зображення срібної монети з гербом, який належить Ярославу Мудрому.
Реверс: художня композиція - збірник законів «Правда Руська», військове обладнання, предмети побуту, а також елементи декору тієї епохи.
5 гривень
Аверс: зображення родового герба, що належить Богдану Хмельницькому.
Реверс: праворуч від церкви - зброя козаків і атрибутика гетьманів.
10 гривень
Аверс: зображення герба, що належить Івану Мазепі.
Реверс: художня композиція - бандура, книги, свічки і чорнильниця, як атрибутика життя і творчості Івана Мазепи.
20 гривень
Аверс: уривок з одного твору Івана Франка.
Реверс: зображення скульптури, розташованої на фасаді Львівського оперного театру - вона символізує «Славу».
50 гривень
Аверс: зображення сторінок книги з написом «Історія України», автором якої був Михайло Грушевський.
Реверс: біля будинку стоять робочий і мешканка села, які були зображені на 100 гривнях УНР в 1918 році.
100 гривень
Аверс: уривок з роботи «Катерина» Тараса Шевченка.
Реверс: силуети кобзаря і хлопчика - фрагмент роботи Тараса Шевченка.
100 гривень нового зразка
Аверс: лицьова сторона банкноти, праворуч від портрета Тараса Шевченка, доповнена оптично-змінною палітрою живописця з кінематичним ефектом.
200 гривень
Аверс: композиція з малюнком літературно-меморіального музею Лесі Українки та малюнком українського вінка, який асоціюється з головною героїнею «Лісової Пісні» - Мавкою.
Реверс: лелеки в польоті, які символізують малу батьківщину відомої поетеси - Полісся.
500 гривень
Аверс: зображення фонтану з написом «Нерівне всім рівність» з авторського малюнка Григорія Сковороди.
Реверс: зображення відомого витвору Григорія Сковороди під назвою «Піфагорів трикутник».
У 1996 році був підписаний указ про те, що гривня призначається офіційною валютою нашої країни. Другого вересня люди отримали можливість обміняти свої заощадження на гривні. Обмін проводився до 1998 року. З того часу деномінацій гривні більше не проводилося, проте вартість гривні в «твердих» валютах певним чином зменшилася. Так, якщо в 1996 році американський долар оцінювався в 2 гривні, то зараз близько 25-26 гривень.
Додаток 3.
«Хмара слів»( Робота в парах. Записати слова )
Додаток 4.
Прислівˈя про гроші.
Гроші — сила: одних підкуплять, других напоять, третім лиха накоять.
Грошей не сій, бо вони не зійдуть.
Грошей багато, а щастя мало.
Без грошей, як без рук.
Копійка любить, щоб її лічили.
Срібло – золото тягне людину в болото.
За наші грошіми всюди хороші.
Хоч у голові пусто, аби грошей густо.
З грошима і в грязі чистий.
Додаток 5.
Робота в групах ( створіть сенкан )
( Що таке сенкан записано на листках, що даються групам.)
(Сенкан ( синквейн)— це вірш, що складається з п’яти рядків. Слово ”сенкан” походить від французького слова ”п’ять” і позначає вірш у п’ять рядків.
Додаток 6.
«АФОРИЗМИ ПРО ГРОШІ»
Гроші для розумних людей є засобом, для дурнів - метою.
Адріан Декурсель
Гроші не мають значення, поки вони у вас є.
Джонні Міллер
Гроші набирають вагу тоді, коли зникають почуття.
Оноре де Бальзак
Гроші ні з кого не зробили дурня. Вони просто виставляють дурнів напоказ.
Кін Хаббард
Жити без грошей можна. А прожити?
Володимир Шамша
Моїх грошей мені вистачить до кінця життя, якщо тільки я не захочу що-небудь купити.
Джекі Мейсон
Не в грошах корінь зла - у засобах їх добування.
Юрій Рибніков
Не слід розмовляти про гроші з людьми, у яких їх набагато більше ніж у тебе, чи набагато менше.
Кетрін Уайт Хорн
Не можна мати все одразу, тому почни з малого - із грошей.
Януш Васильковський
Рахувати гроші в чужій кишені недобре, але цікаво.
Леонід Крайнов-Ритов
Той, хто шукає мільйони, досить рідко їх знаходить, проте той, хто їх не шукає, - не знаходить ніколи!
Оноре де Бальзак