Конспект уроку з української літератури для 10-го класу на тему "В імені її - всі барви України"

Про матеріал

Розробка уроку містить матеріал, який збагатить знання учнів про Лесю Українку, допоможе скласти цілісне уявлення про неї як людину, жінку, митця, громадянина.

Перегляд файлу

Тема. В імені її -  всі барви України

Мета: збагатити знання учнів про Лесю Українку, допомогти їм скласти         цілісне уявлення про неї як людину, жінку, митця, громадянина; розвивати мислення учнів, навики висловлювання й узагальнення своїх думок, потяг до пошукової роботи; виховувати патріотичні почуття, активну життєву позицію.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань, урок - дослідження

Обладнання:  телевізор, ноутбук, виставка творів письменниці, презентації учнів

Лариса Петрівна Косач. Леся Українка.

                                                                              Окраса і гордість української нації… Наш патент на благородство перед Європою і світом…

Б. Степанишин

Поет, що йшов сходами гігантів.

Ліна Костенко

Не можна, гріх бути інвалідом, коли так багато роботи і так мало людей. Треба вийти в люди! І я вийду або під ножем пропаду, а так не зостанусь.

Леся Українка

 

 

                                                             Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Оголошення теми, мети уроку. Зачитування епіграфів, записи їх у зошити.

Чи задумувалися ви коли-небудь, чому серед славних імен нашої історії Україна найбільше шанує Т. Шевченка, І. Франка, Лесю Українку? Не пролили ж вони крові на полі бою, не вибороли народові свободи й незалежності, не примножили земель власної держави. А проте вони славніші від багатьох завойовників та прославлених лицарів. Славніші, бо завжди живі, завжди промовляють до нас, і на їх голос озивається наша душа. Дорожчі нам, бо живуть у нашому серці, як власний голос нашого сумління і світогляду, і житимуть доти, доки живе народ, який їх породив.

Про Т. Шевченка та І . Франка ми вже знаємо багато, а сьогодні мені хотілось би , щоб ви дізналися більше про славетну й улюблену письменницю нашого народу та й просто феноменальну жінку у світовій культурі – Лесю Українку. Тому тема нашого уроку - «В імені її - всі барви України». А епіграфами до уроку слугуватимуть слова педагога, науковця й літературознавця Бориса Степанишина та видатної письменниці сучасності Ліни Костенко, якими вони висловлюють своє бачення цієї талановитої особистості, а також слова самої Лесі Українки. Давайте зачитаємо й спробуємо пояснити кожен із них. Запишіть, будь ласка, тему уроку та один із епіграфів, який вам найбільше сподобався.

Якою ж була поетеса зблизька: як людина, як член сім'ї, як кохана жінка, друг? За порадою Ґете , щоб збагнути поета, треба піти в його край. Отож і ми йдемо в його дім, щоб зробити родинну світлину. А провідниками в цей чарівний світ будуть спогади, листи , фотографії, які ви використали під час своєї дослідницької роботи ( створення презентацій).

Готуючись до сьогоднішнього уроку, клас був поділений на групи. Кожна із груп обрала для свого дослідження одну з найцікавіших, на їх думку, сторінок біографії Лесі Українки й продемонструє це нам.

Не забуваймо про самостійну роботу в зошиті. Як завжди записуємо тему кожної презентації та фіксуємо найважливіші події та дати, найцікавіші моменти, адже ці знання вам знадобляться під час одного з етапів нашої роботи на уроці. А ще перед кожним із вас картка самооцінювання, своєрідний тест довіри, який ви маєте пройти самостійно й об'єктивно себе оцінити на кожному з етапів нашого уроку.

ІІІ. Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу

  1. Вступне слово вчителя

Особистість геніальної української письменниці, всесвітньо відомої української діячки Лесі Українки хвилює не одне покоління дослідників. Перша група  намагалася з'ясувати, звідки черпала поетеса сили, колосальну творчу енергію, у якому середовищі формувалась її особистість. Тому тема їхнього дослідження – « Родина та найближче оточення Лесі Українки»

  1. Виступ представників першої групи з презентацією
  2. Виступ представників другої групи з презентацією «Дитинство Лариси Косач»

     (Дитинство – особливий світ, неначе зовсім інший і відмінний від «великого» - свого роду інша планета. Діти – маленькі іншопланетяни, прибульці в цей світ, багато в чому незрозумілий для них. Батьки вводять їх в це нове життя, навколишнє оточення формує світогляд - і тут є дуже важливими початкові кроки виховання, адже перші враження особливо міцно западають у підсвідомість. Саме про дитинство письменниці нам розкажуть представники другої групи)

  1. Літературне дослідження

 (А зараз проведемо невеличке літературне дослідження. Сьогодні для проведення літературного дослідження мені на допомогу прийшли ваші молодші друзі, учні 6 класу, які нещодавно познайомились із творчістю відомої поетеси, багато чого знають про дитинство Лесі, вивчили напам'ять кілька автобіографічних творів,зокрема «Мрії» та «Як дитиною, бувало», і зараз нам їх прочитають )

Прослухавши автобіографічні поезії Лесі Українки, відповісти на кілька проблемних питань:

  • Які риси характеру Лесі Українки проявились уже в дитинстві?
  • Назвіть девіз життя письменниці, який вона вклала в уста одного з героїв твору.
  • Зі словами якого письменника перегукується девіз життя Лесі Українки? Пригадайте ці слова.                                                                                   

      5.  Виступ представників третьої групи із презентацією «Обдарування Лесі    Українки»

( Кажуть, що талановита особистість талановита у всьому і має безліч високих захоплень і вподобань. Цю грань Лесиного життя досліджувала і зараз презентує нам 3 група)

    6. «Ґронування». Скласти  ґроно (доміно)«Обдарування Лесі Українки»

( Наскільки уважно ви слухали презентацію 3 групи ми перевіримо, склавши інформаційне ґроно «Обдарування Лесі Українки».  Давайте пригадаємо, які ж таланти мала Леся Українка. Давайте звіримо, чи все ми врахували при складанні ґрона. Леся Українка  - письменниця – музикант – художник -  майстер шиття і вишивання – фольклорист -  автор навчальної літератури – перекладач – керівник гуртка « Плеяда» - автор публіцистичних праць – драматург. Очевидно, що Леся Українка вся була складена із суцільних захоплень. І це чудово, тому що всі її захоплення чисті, світлі й благородні.

7.«Цікавинки». Розповіді шестикласників про цікаві випадки в житті поетеси.

(Ваші молодші друзі  прийшли до нас не тільки із проблемними завданнями, а й вирішили познайомити вас із цікавими випадками в житті поетеси. Нам варто повчитися в Лесі , як потрібно любити музику, піклуватися про слабших  та поважати свій народ і його мову.)

8.  Виступ представників четвертої групи із презентацією «Кохання в житті    Лесі Українки»

( А зараз наша розмова піде про почуття, про яке здебільшого мовчать, а коли говорять, то напівголосно. Отже, поговоримо про кохання. Хоч у коханні й немає порадників, але, переживаючи будні та свята, сум і радість, розлуки й зустрічі, ми подумки звертаємось до тих, хто силою свого кохання, терпінням і мудрістю дає зразок величі цього почуття. Слово представникам четвертої групи, які розкриють нам втаємничені сторінки із життя жінки, яка вміла кохати і пережила у своєму житті нерозділене кохання.)

9.Творча робота

Робота в групах. Складання сенкана «Леся Українка»

          10. Виступ представників п'ятої групи з презентацією «Вшанування пам'яті  видатної українки»

( Саме ім'я Леся Українка – наче символ України. Воно викликає в нас світле почуття радості від зустрічі з талановитою людиною, яка настільки любила свій народ, що взяла собі псевдонім « Українка». Вона любила рідну Україну і служила їй своїм палким словом. А як же наш народ вшановує пам'ять видатної землячки?

ІV. Закріплення навчального матеріалу. Підсумковий літературний диктант

Ми з вами прослухали всі 5 презентацій, а це означає, що ви вже готові до написання підсумкового літературного диктанту. У вас є кілька хвилин, щоб відповісти на запитання диктанту.

  1. Місто, в якому народилась Леся Українка
  2. Ім'я матері письменниці
  3. Кількість дітей у сім'ї Косачів
  4. У скільки років дівчинка навчилася читати?
  5. Назва першого вірша Лесі
  6. Хто вперше підписав вірш поетеси псевдонімом « Леся Українка»?
  7. Назва поезії, вперше опублікованої у Львівському журналі « Зоря»
  8. Керівником якого літературного гуртка була Леся Українка?
  9. У скільки років письменниця написала для своєї молодшої сестри підручник?
  10. Назва першої збірки поезій Лесі Українки
  11. Номер астероїда, названого на честь видатної поетеси
  12. У якій країні перестало битися серце видатної українки?

(Проведемо взаємоперевірку диктантів у групі та виставимо бали у картки самооцінки)

V. Рефлексивно-оцінювальний етап

  1.Рефлексія. «Незакінчене речення»

Продовжіть речення: Я не знав, а тепер знаю

Найбільше мене вразило те, що…

 2. Само- та взаємооцінювання. Робота з картками самооцінювання.

 3. Підсумкове слово вчителя

Злетіли десятиліття. Зійшла зоря нового століття й нового тисячоліття. Якими вони стануть у нашій подальшій долі? Якими будемо ми -  сьогодні й завтра? Щоб відповісти на ці тривожні й надскладні питання, ми й приходимо сьогодні до Лесі. Вдивляємося в її очі. Вслухаємося в її голос. І намагаємось – вкотре! – осягнути трагізм і велич її життя й діянь. В одній із своїх поезій Леся Українка писала:        «Хотіла б я піснею стати…» Її мрія здійснилася: по всьому світу лунають її твори, будять від сну людські душі й наповнюють серця добром. Тож нехай і у ваших серцях вічно горить вогник Лесиного слова й зігріває ваші душі!

4. Прослуховування аудіозапису  пісні Ольги Юнакової на слова Лесі Українки       « Хотіла б я піснею стати…» Слайд - твір

VІ. Домашнє завдання

  1. Опрацювати статтю підручника « Леся Українка. Життєвий шлях письменниці.»
  2. Написати твір – роздум « Поетеса, що йшла сходами гігантів»

 

 

 

 

 

docx
Додано
7 січня 2018
Переглядів
3220
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку