Конспект уроку з української літератури для 11 класу на тему: "Поезія – це завжди неповторність…(Творчість поетів – шістдесятників Ліни Василівни Костенко, Василя Андрійов"

Про матеріал

Допомогти учням зрозуміти особистість поетів - шістдесятників, осягнути особливості її творчої манери, дослідити мотиви лірики Ліни Костенко і Василя Симоненка; удосконалювати вміння працювати у групах, навчати учнів з'ясовувати світоглядні позиції автора за його творчістю; розвивати образне мислення і творчі здібності, навички дослідницької проектної роботи; виховувати повагу, любов до особистості митця; плекати почуття патріотизму, національної гідності; формувати громадянську свідомість, високу духовність.

Перегляд файлу

Опорний заклад

«Світлівська ЗОШ  І – ІІІ ступенів Добропільської районної ради»

 

 

 

 

 

 

 

 

УРОК – ЛІТЕРАТУРНА ВІТАЛЬНЯ

(проектна діяльність на уроках української літератури у 9,10,11 класах)

 

 

 

Романова Марина Василівна

 

Тема.           Поезія – це завжди неповторність…

                    (Творчість поетів – шістдесятників

                     Ліни Василівни Костенко,

                     Василя Андрійовича Симоненка)

 

Мета: допомогти учням зрозуміти особистість поетів - шістдесятників, осягнути особливості її творчої манери, дослідити мотиви лірики Ліни Костенко і Василя Симоненка; удосконалювати вміння працювати у групах, навчати учнів з'ясовувати світоглядні позиції автора за його творчістю; розвивати образне мислення і творчі здібності, навички дослідницької  проектної роботи; виховувати повагу, любов до особистості митця; плекати почуття патріотизму, національної гідності; формувати громадянську свідомість, високу духовність.

 

Тип уроку : урок – проект (урок позакласного читання)

 

Методи, прийоми і форми роботи: робота у групах, дослідницькі повідомлення з узагальненням у вигляді презентації : «Я вибрала долю собі сама», «Лицар на білому коні», засідання спілки  літературознавців і журналістів, відгук на творчість поета – шістдесятника,  складання таблиці-схеми та паспорта до поетичного твору.

 

Обладнання: портрети  Ліни Костенко, Василя Симоненка, фотоматеріали, виставка творів поетів - шістдесятників, навчальні плакати - рушники, презентації, мультимедійна дошка, комп'ютерна техніка.

 

Епіграф до уроку:

Поезія – це плід і роздумів, і вражень. 

Й натхненний словограй під зливою думок
Душевний словотік і серденька струмок. 
Поезія – це світ підхмарних перелазів.

 

Випереджувальні завдання:

Міні-проекти : «Я вибрала долю собі сама…», «Лицар на білому коні»

Завдання: «Літературознавцям» - ознайомити присутніх із мотивами творчості Ліни Костенко і Василя Симоненка; «Журналістам» - скласти відгук – статтю у публіцистичному стилі «Нев'янучий сад поезій».

 

 

 

Хід уроку

І.Повідомлення теми і мети уроку.  Мотивація навчальної діяльності.

Слово учителя.

Поезія – це плід і роздумів, і вражень. 

Й натхненний словограй під зливою думок
Душевний словотік і серденька струмок. 
Поезія – це світ підхмарних перелазів.

 

Поетичні рядки зачаровують душу завжди. Вони мають свою дивну особливість, яка не змінювалася протягом декількох століть. Більшість майстрів слова користувалися різними видами лірики.

  • Давайте зараз пригадаємо, які вам відомі види лірики?

(Патріотична і громадянська, філософська, пейзажна, інтимна) 

 

  • Кого з майстрів поетичного слова  ви знаєте?

(І.Франко, Леся Українка, Тарас Шевченко та ін.)

Вікторина «Велике слово поетів»

 

ІІ. Сприйняття навчального матеріалу

Слово учителя:

Сьогодні ми зібралися на позачергове засідання спілки літературознавців та журналістів. Кожна група отримала  завдання на літні канікули дослідити творчість поетів – шістдесятників Ліни Василівни Костенко та Василя Андрійовича Симоненка

Олесь Гончар писав: «Серед літераторів трапляються й такі, без яких їхня доба могла би спокійно обійтися, нічого істотного не втративши… А є такі, чия творчість стає мовби часткою нашого буття, часткою повітря, яким ми дихаємо… » . « Шістдесятники» такого типу поети.

Хто вони? Нове покоління після хрущовської відлиги та сталінських репресій. Люди – борці свого покоління, патріоти нашої землі.

         Словникова робота (Розповідь літературознавців і журналістів)

(Презентація - знайомство з епохою «шістдесятників»)

        Не зорі падають із неба -  

        Зірки ідуть на небеса...

                    (Ю.Рибчинський)

Шістдесятництво - частина української інтелігенції 1960-х років ХХ століття, яка проявила національну свідомість і моральну опозицію тоталітарному державному режиму.

 

Слово учителя:

Слово надається літературознавцям, які познайомлять нас з підсумками досліджень .

 

  1. Учитель читає уривок з вірша  Ліни Костенко «Доля», а продовжує учениця 11 класу

Я вибрала долю собі сама

І що зі мною не станеться,

У мене жодних претензій нема до долі моєї обраниці.

 

Проект «Я вибрала долю собі сама»

 

 

Поезії Ліни Костенко:

Патріотична і громадянська лірика

«Життя іде і все без коректур» 

«Страшні слова, коли вони мовчать»

Тема війни

«Пастораль ХХ століття»

Словникова робота

Пастора́ль (фр. pastorale від лат. pastoralis — «пастуший») — жанр у літературі, образотворчому мистецтві, театрі, музиці і балеті, сюжет яких пов'язаний з ідеалізованим зображенням сільського життя, відтворенням підкреслено простих, наївних переживань на лоні природи.

Л.В.Костенко звернула увагу на  пастораль саме XX століття. Уже в назві авторка акцентує увагу на своєрідному парадоксі, антитезі заголовка твору і його змісту. Замість ідилії, розгортається, як спалах, несподіване, болюче, трагічне відлуння найстрашнішого лиха минулого століття — війни, яка не обминула жодну родину.

 

 «Тут обелісків ціла рота»

«Мій перший вірш, написаний в окопі»

Інтимна лірика

«Я дуже тяжко Вами відболіла»

«Моя любове! Я перед тобою»

«Розкажу тобі  думку таємну»

«Світлий сонет» («Як пощастило дівчинці в сімнадцять…»)

 

 

  1. Учитель читає вірш В. Симоненка «Скільки б не судилося…»

 Скільки б не судилося страждати,

 Все одно благословлю завжди

 День, коли мене родила мати

 Для життя, для щастя, для біди.

 

Як мені даровано багато,

 Скільки в мене щастя, чорт візьми! —

 На землі сміятись і страждати,

 Жити і любить поміж людьми!

                               Проект «Лицар на білому коні»

Патріотична і громадянська лірика

„Є тисячі доріг, мільйон вузьких стежинок”

„Де зараз ви, кати мого народу?”

«Лебеді материнства»

«Ти знаєш, що ти людина?»

 

Тема війни

«Можливо, знову загримлять гармати»

«Земля кричить»

Інтимна лірика

«Ікс плюс ігрек»

«Є в коханні і будні і свята»

«Вона прийшла»

Робота з комп'ютером

  1. Скласти літературний паспорт поезії :

А) «Страшні слова, коли вони мовчать» Ліна Костенко

Б) «Ти знаєш, що ти людина?»   Василь Симоненко

2.  Літературне гроно «Журналісти»

Власна думка

Цитата  - підтвердження

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Зачитування відгуків «Нев'янучий сад поезій»

ІІІ. Закріплення вивченого матеріалу. Підбиття підсумків.

   Цікава і багатогранна творчість цих поетів, вірші яких давно стали народними піснями. Поетичні рядки В.Симоненка і Л.Костенко виконують сучасні співаки : Ніна Матвієнко, Ольга Богомолець, Ірина Стиць та ін.

Наше літературне засідання хочеться завершити піснею на слова Ліни Костенко «Очима ти сказав мені люблю!»

Сьогодні ми з вами занурились у світ поезії Ліни Костенко, зрозуміли її характер, її внутрішній світ. Думаю, що нам це вдалося.

 

У житті, як на полі мінному,

Я просила у цьому сторіччі

Хоч би той магазинний мінімум:

— Люди, будьте взаємно ввічливі!

І якби на те моя воля,

Написала б я скрізь курсивами:

— Так багато на світі горя,

Люди, будьте взаємно красивими!

 

ІV. Домашнє завдання.

 

Скласти буктрейлер на збірку В.Симоненка  і Л.Костенко

Словник.

Буктрейлер - короткий відеоролик за мотивами книги, кліп по книзі. Метою створення буктрейлера є спонукання до прочитання книги. Його особливістю є те, що розповідь про книгу подається в образній, інтригуючій формі.

 

 

 

docx
До підручника
Українська література (рівень стандарту, академічний) 11 клас (Авраменко О.М., Пахаренко В.І., Мовчан Р.В.)
Додано
6 лютого 2018
Переглядів
2596
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку