Конспект уроку з української літератури для 5 класу на тему: "Загадка як вид усної народної творчості. Види загадок

Про матеріал

Із народної мудрості. Загадка як вид усної народної творчості. Розгляд змісту й форми загадок. Види загадок (про людей, їхнє життя, про природу та її явища, про рослин, тварин).

Перегляд файлу

Тема: Із народної мудрості. Загадка як вид усної народної творчості. Розгляд змісту й форми загадок. Види загадок (про людей, їхнє життя, про природу та її явища, про рослин, тварин).

Мета: познайомити учнів із фольклорним жанром загадки, видами загадок,

способами їх складання; розвивати допитливість, спостережливість,

кмітливість, логічне мислення, творчі здібності під час самостійного

складання загадок; виховувати повагу до народної мудрості, що

відображена в загадках.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Обладнання:підручник, збірник загадок, малюнки із зображенням тварин.

Хід уроку

І. Організаційний момент.

Ось і пролунав дзвінок.
Треба починати нам урок.
Все готуємо швиденько
І сідаємо рівненько.

ІІ. Оголошення теми й мети уроку. Мотивація.

На сьогоднішньому уроці ми потрапимо з вами у світ загадок, визначимо, як

побудована загадка, на які теми раніше складали загадки, відгадаємо багато

загадок, перевіривши себе на мудрість, і навіть побудемо в ролі творців-

мудреців – спробуємо придумати свої загадки.

ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

- Жанр загадки не є для вас зовсім новим. Загадки ви знаєте і любите відгадувати ще з дитячого садка. Зустрічалися з жанром загадки вже й на уроках літератури. Пригадайте, коли? (Загадки відгадувала Маруся з народної казки «Мудра дівчина»).

- Так. Недаремно вона має таку назву, адже проста сільська дівчина відгадала всі панські загадки, виявивши розум, кмітливість, винахідливість.

ІV. Вивчення нового матеріалу.

  1.                           Розповідь вчителя.

Український поет Дмитро Білоус навіть придумав вірш-загадку про

загадку.

Послухайте його уважно і подумайте, що представляє собою загадка , як

вона побудована?

Я вам нею натякаю,

нею думать спонукаю,

щоб кмітливий врахував,

що я нею приховав,

вас морочачи навмисне,

і тоді відгадка зблисне.

2. Читання визначення загадки за підручником. Виписування

визначення в зошити.

Загадка – влучне, образне запитання, в якому натякається на відповідь, або

прихований опис предметів і явищ, який потребує відповіді.

5. Відгадування загадок за підручником.

- Яка із загадок вам сподобалася найбільше? Чому?

- Яку художню форму мають загадки? Даючи відповідь, звертайтесь до

схеми «Художня форма загадок».

6. Відгадування математичних загадок.

Несподіванка на уроці – лист від пані Математики.

- А тепер відгадайте мою загадку:

Цариця цифр, знаків, чисел я,

А звуся просто ... математика.

Математичні загадки

1 загадка. Оленка живе в будинку з татом, мамою, сестрою, одним

песиком, двома котиками, двома папужками, чотирма рибками. Скільки

мають ніг усі вони разом?(Разом 24:Оленка має дві ноги, тато – дві ноги,

мама – дві ноги, сестра – дві ноги, один песик – чотири ноги, два котики –

вісім ніг, два папужки – чотири ноги).

2 загадка. Скільки місяців у році містять 30 днів? (11: у році є 12 місяців.

Лише один із них містить менше, ніж 30 днів. Це місяць – лютий).

3 загадка. Данило хоче наповнити водою з річки бочку, в яку вміщується 4

відра води. За кожен похід від річки до бочки він несе одне повне відро. Але

по дорозі він розхлюпує половину води. Скільки походів від річки до бочки

йому треба зробити?(8: за два походи до річки Данило зможе принести

лише одне відро води. Для того, щоб наповнити всю бочку, йому треба вісім

разів піти до річки).

4 загадка. Яка найменша можлива кількість дітей у сім’ї Тараса, якщо

відомо, що кожен із дітей має принаймні одного брата і одну сестру? (Разом

у сім’ї принаймні 4 дітей: дівчинка повинна мати сестру, отже, їх

принаймні двоє; а хлопець повинен мати брата, отже, їх теж щонайменше

двоє).

V. Творча робота у групах – складання загадок.

  •                               Діти, давайте спробуємо придумати свої загадки.

Учитель роздає кожній із чотирьох груп завдання на картках.

1 група

1. Придумайте загадку, використавши такі метафори:

Очі – дві зірки, брови – два серпи, знаходяться – сяють.

2. Запишіть її в зошит, правильно оформивши.

2 група

1. Придумайте загадку, використавши такі метафори:

Крейда – білий зайчик, дошка – чорне поле, пише – скаче.

2. Запишіть її в зошит, правильно оформивши.

3 група

1. Придумайте загадку, використавши такі метафори:

Місяць-молодик – золотий серп, нічне небо – темний луг, знаходитися –

загубитися.

2. Запишіть її в зошит, правильно оформивши.

4 група

1. Придумайте загадку, використавши такі метафори:

Небо – синій килим, зорі – жовті зерна, знаходяться – посіяні.

2 .Запишіть її в зошит, правильно оформивши.

Після виконання творчої роботи кожна група знайомить із складеню загадкою.

VІ. Підсумок уроку. Оцінки

VІ. Домашнє завдання.

doc
Додано
19 липня 2018
Переглядів
1730
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку