Іван Нечуй-Левицький «Кайдашева сім’я». Колоритні людські характери повісті.
МЕТА :
Навчальна мета: ознайомити учнів з образною системою повісті, показати майстерність автора у творенні художніх образів; поглиблювати вміння характеризувати образи-персонажі, засоби їх зображення; з’ясувати роль героїв у розкритті його ідейного змісту;
Розвивальна мета: розвивати уміння порівнювати образи-персонажі, з’ясовувати авторську позицію;
Виховна мета: виховувати в учнів почуття поваги до старшого покоління, зовнішню і внутрішню культуру.
ТИП УРОКУ:
Урок вивчення нового матеріалу
ХІД УРОКУ
ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ.
АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ ТА ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ.
Вправа "Відгадайте героя"
ОСНОВНА ЧАСТИНА УРОКУ
ПРОБЛЕМНЕ ПИТАННЯ.
Як проблема батьків і дітей знайшла своє втілення у творі?
(Учні працюють в малих групах з текстом і таблицею)
Омелько Кайдаш — втілення темноти, забобонності і затурканості значної частини селян, знівечених духовно і фізично ще панщиною. Кайдаш був добрим стельмахом, прожив довге й тяжке життя, в якому не знав нічого, крім важкої праці. Про це говорить його зовнішність - портрет спрацьованої, передчасно постарілої людини, у якої «здорові загорілі жилаві руки», «широке лице, сухорляве й бліде, наче лице в ченця, високий лоб, посічений густими дрібними зморшками». Важка праця, темнота, забобонність, родинні чвари і пияцтво зробили Кайдаша безвольним, внутрішньо надломили його, перетворили на посміховисько в сім’ї, убили в ньому віру в краще життя і довели до трагічної смерті. Читаючи повість, ми відчуваємо, що сміється Нечуй-Левицький над своїм героєм крізь сльози, що ставиться до нього з глибоким співчуттям, засуджуючи не його, а ті суспільні умови.
Що я можу вам сказати? Я простий робочий чоловік. Маю сім’ю, дітей. Але поваги від них не маю. Лихі в мене діти, нечемні, не поважають батька. Я ж – набожна людина. Ходжу до церкви, дотримуюсь посту. Іноді, хіба у свято, вип’ю чарчину.
Знайомлячи читача з високою, рівною, енергійною на вид Кайдашихою, автор одночасно показує негативні риси її характеру. Маруся Кайдашиха замолоду довго служила у пана. Вона і набралась від них трохи панства. До природної звичайності української селянки в неї пристало щось уже дуже солодке, аж нудне. Але як тільки вони трохи сердилась, з неї спадала та солодка луска, і вона лаялась і кричала. У характері жінки лицемірство, улесливість, манірність поєднуються із грубістю і жорстокістю. Недаром люди глузували з Марусі і називали її «економшею», підкреслюючи цим невідповідність звичок і поведінки Кайдашихи способу її життя. Саме в цій її сутності — секрет комедійності цього образу. Показуючи поведінку Кайдашихи на оглядинах у двох різних за соціальним станом сім’ях, письменник-гуморист висміює її улесливість, запобігання перед багатими. Зовсім по-іншому поводиться вона в бідних Балашів. Спочатку навіть не хоче заходити в хату. На повну силу розкриваються власницька сваволя Кайдашихи, її нікчемний гонор, жорстокість у родинних сварках та колотнечах, які були її стихією. Маруся вольова, енергійна жінка, але ця її душевна енергія витрачається на нескінченні сварки. Ми відчуваємо, що десь там, на дні душі Кайдашихи, жевріють і жіноча ніжність, доброта, і потяг до краси, що проявляється в її господарності, зовнішній охайності, у її любовному ставленні до внуків, у монологах. Але ці добрі якості Кайдашихи відступають на задній план - їх затьмарюють родинні чвари.
Я поважна жінка. Довгий час працювала у панів і тому знаю, якою має бути справжня пані. Дуже дбаю про те, щоб моя сім’я, чоловік, сини, а тепер і, хай їм грець, невістки мене шанували. Особливо невістки. Хай знають своє місце. Вони молодші за мене, то хай і ведуть господарство, а я спочину на старості років і допоможу їм порадами, щоб знали, як все слід правильно робити.
Карпо - грубуватий, черствий парубок. Ці риси Карпа передає і його портрет. У нескінченних родинних чварах Карпо черствіє і грубіє все більше й більше. Він навіть доходить до того, що в пориві злості кидається з кулаками на батька. Жадоба власності заглушує в Карпові родинні почуття і доводить до того, що він на очах усього села женеться з дрючком за рідною матір’ю. Карпо рішучий, вольовий, виділяється серед інших селян самостійністю розуму. Та, на жаль, ці позитивні задатки в його характері губляться в щоденній гризні.
Лаврін - це ніжна, поетична натура. Його душевна м’якість, поетичність, доброта і безкорисливість на початку повісті контрастують з похмурою вдачею старшого брата. Ні бідність Мелашки, ні невдоволення матері невісткою не змогли затьмарити чистоти, ніжності Лаврінового кохання. Душевна привабливість Лавріна передається і в його мові, поетичній, пісенній та лагідній. Але у безперервних родинних сутичках за «моє» і «твоє» у Лавріна поступово зникають поетичні риси його вдачі, черствіє душа, грубіє мова. У кінці повісті брати мало чим відрізняються один від одного: обидва вони егоїстичні, вперті.
Я взагалі не розумію, що маю говорити. Ніколи не пояснював нікому, чому так чиню. Так – бо хочу. І не повинен ні перед ким звітувати, а перед вами – поготів.
Подібні зміни відбувались і в характерах Мотрі і Мелашки.
Мотря. Вихована в заможній сім’ї, тримається гордо і незалежно. Фізично здорова і працьовита, з гострим розумом, Мотря не кориться лихій свекрусі, ні в чому не поступається їй. Вона живе мріями про власну хату, власне господарство. Скупість, егоїзм, сварливість, зневага до людей найповніше проявляються у характері Мотрі після того, як вона стала самостійною господинею. Мотря - зла й жорстока жінка. Виколовши у сварці свекрусі око, вона не вболіває за свій страшний вчинок, а навіть радіє з цього. Негативні риси Мотрі висміюються влучними порівняннями, які викликають у читача їдкий сміх.
Мелашка. Письменник милується зовнішньою і внутрішньою красою Мелашки, дівчини, яка виросла в бідній селянській хаті й винесла з неї доброту, лагідність, поетичність. Автор поєднує традиційні фольклорні засоби з індивідуальними рисами героїні. В описі портрету є чимало від фольклорного образу української дівчини, яка в піснях часто порівнюється із стрункою тополею та з червоною калиною. Мова Мелашки мелодійна, пересипана пісенними зворотами. Але поступово під впливом оточення Мелашка черствіє, втрачає поетичність, душевну привабливість і стає такою ж дріб’язковою, егоїстичною, як і інші члени сім’ї.
Мотря. І ви думаєте зі мною сперечатись? А зась! Не вийде! Свекруха спробувала – позбулась ока. Чи вам ваші заважають?
Мелашка. Так, щось трапилось із нами, з нашими щирими серцями. А може, то з кожним таке діється? Турботи про господарство, діти, свекрушенька…
1. Що спільного й відмінного в образах цих героїв?
2. Що відбулось із Карпом і Лавріном? Мотрею і Мелашкою?
3. Хто (що) цьому виною?
Наприкінці дискусїї організована робота за картками, що містять слова моральної тематики, й пропонується учням підібрати слова-поняття, які можна віднести до характеристики Кайдашихи, Кайдаша, Карпа, Лавріна, Мотрі, Мелашки.
Свій вибір обґрунтувати.
Турбота, співчуття, доброта, чуйність, любов, прихильність, щедрість, скнарість, вірність, надійність, поетичність, забобонність, працьовитість, чванливість, пияцтво, лицемірство, гонор, жорстокість, доброта, ніжність, міцність, відданість, стійкість, совість, відповідальність, прощення, егоїзм, самотність, щастя.
1. Ким би могли стати ці люди і ким вони стали?
2. Повертаючись до цитати Лесі Українки, хто не зміг своїм життям до себе
дорівнятись? Чому?
Мінімально коротка і водночас максимально містка характеристика героїв
Герой |
Задатки |
Фактор впливу |
Результат |
Омелько |
Майстер |
Панщина |
Пияцтво |
Маруся |
Господиня |
Панщина |
Лицемірство, егоїзм |
Карпо |
Лідер |
Чвари |
Егоїзм, жорстокість |
Лаврін |
Лірик |
Чвари |
Егоїзм, згрубілість |
Мотря |
Господиня, мати |
Чвари |
Егоїзм, згрубілість |
Мелашка |
Господиня, мати |
Чвари |
Егоїзм, згрубілість |
ЗАКРІПЛЕННЯ ЗНАНЬ І ВМІНЬ
ЗНАЙДІТЬ ПРАВИЛЬНІ ВІДПОВІДІ
Характеристиці Карпа відповідають такі рядки:
Характеристиці Лавріна відповідають такі рядки:
Спробуйте створити власну кінцівку цього твору. Обґрунтуйте свою думку.
ПІДВЕДЕННЯ ПІДСУМКІВ
Правдиво й виразно, із гумором, змальовуючи численні перипетії домашньої війни, Нечуй-Левицький, одначе, не удається до грубого сатиричного осміяння власних персонажів. Письменник виступає в своєму творі як суворий, справедливий суддя. Він демонструє негативні риси психології людини із народу. Обмеженість духовних горизонтів селянина Нечуй-Левицький не вважав віковічною рисою селянської психології.