Урок української літератури в 10 класі
Тема. М.Коцюбинський «Тіні забутих предків». Осмислення філософських категорій життя і смерті
Мета. Допомогти учням, занурившись у казковий світ художніх образів твору, збагнути силу зв’язків поколінь, гармонію людини і природи, гармонію почуттів і дій як першооснову людського життя.
Розвивати навички аналізу, узагальнення, логічне і творче мислення.
Виховувати інтерес і повагу до традицій, звичаїв, вірувань; усвідомити вагу справжніх духовних цінностей для виховання в собі високих почуттів, естетичних смаків.
Тип уроку. Урок-занурення.
Обладнання. Таблиці «Проблематика твору», «Ідейний зміст повісті»; ілюстрації зразків монументального мистецтва на Донеччині (1965-1970 р.р.): панно «Космос», «Вода», «Вогонь», «Земля», «Життя», «Надра», «Сонце», «Вітер»; ілюстрації до твору М.Жука, О.Кульчицької, Л.Карташова; випереджувальні завдання.
Хід уроку
І. Оргмомент
ІІ. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми й мети уроку.
Вступне слово вчителя.
Слова Володимира Мономаха: «…Дивіться, як усе мудро влаштовано на світі: як небо влаштовано, або як сонце, або як зірки, й тьма, і світло, і земля, як на водах покладене, Господи, завдяки волі твоїй! А звірі, а птахи різні, а риби всілякі! І цьому диву подивуємося, як створено людину і як різні та багатоликі людські обличчя… кожен має свій вид і образ обличчя… Усе це дано людям на користь, на їжу, на радість їм. І знову скажемо: великі блага послані нам».
Як ви розумієте, за словами В.Мономаха, Бог, створивши світ, забезпечив людину усім необхідним для життя, для щастя. Ви вже знайомі зі змістом повісті М.Коцюбинського «Тіні забутих предків». Озвучте власне розуміння назви твору.
ІІІ. Основний зміст уроку.
Предки забуті, але їхні болі і радощі, шукання тінями живуть і зараз повторюються в нас.
Орієнтовна відповідь:
1 |
Сучасна для оповідання дійсність |
Мова, побут, назви знарядь праці – гуцульське село кінця ХІХ – початку ХХ ст. |
2 |
Пізнє середньовіччя |
Ідеал кохання пронизує все існування людини, стає своєрідним засобом її удосконалення. Це явища, що виникли в період середньовіччя. Повість перегукується з відомим твором В.Шекспіра |
3 |
Народні язичницькі вірування |
Тисячолітня давність; сива давнина, первісне існування людини |
Висновок. Наскрізна для історії проблема постає поза рамками історичного зображення конкретної епохи. Змальовані явища у творі мають історичне підґрунтя. Це спосіб продемонструвати споконвічність та типовість для людського середовища проблем, поданих у художньому творі.
Слово вчителя.
Формування характеру Івана через світосприйняття навколишнього середовища: «Він знав уже багато». Особливості гірської природи і спосіб життя серед неї: «Так було тепло, самотньо і лячно у віковічній тиші, яку беріг ліс» (у дорослому віці фантастичні уявлення не зникають, а лише набувають інших форм – Віра в таємничу, живу силу вогню).
Висновок. Знання народу про існування міфічних істот закарбувалися у пам’яті людей з дитинства і передавалися з покоління в покоління. У гуцулів язичницька віра зберігалася і тоді, коли було прийнято християнство. Тому у художньому творі автор говорить, що Іван знав Бога і чорта, добро і зло. Умів боронитися від злого, якого, на його думку, у житті більше, ніж доброго. І поклонявся Іван силі сонця, обожнював вогонь і воду, одухотворяв природу до самої смерті. Кожна важлива справа гуцулів супроводжувалася ритуальними таємничими діями.
Що стало причиною смерті Івана?
Діалектика життя і смерті показана в останньому епізоді повісті.
Символіка: червоний колір – колір життя (вранішнє сонце, пологи, сміх-радість). Символ боротьби з ворожими силами (Юра, Палагна). Юра переміг.
Символіка: жовтий колір – символ психічного стану людини: страх, зрада, сум, жаль, смерть. Вони були характерні для Івана після втрати коханої Марічки.
За Платоном, посмішка на обличчі мерця – поєднання сміху (блага) і смерті. «Сонячна», «безхмарна» посмішка символізує єднання Землі і Неба.
За Ніцше, сміх –свобода. Іван звільнився від страху, який був ворогом його життя. Посмертна посмішка… після смерті Марічки Іван став безрадісним, втратив сміх: за життя був наче мертвий, а померлий – наче живий.
Ланцюжок: вогонь – життя – безодня – вогонь – смерть, де чільне місце належить вогню. Іван зберігав вогонь на полонині: «… весела грань вогню оберігала його від самоти, жалю, туги». А у момент бажаної Іваном смерті іскра «червоного вогню» все ж таки з сумом прощалася зі своїм охоронцем.
Поєднання непоєднуваних понять – радості і плачу (обов’язкового атрибуту похорон) – символ двох стихій – життя і смерті: «Дзвінкі поцілунки лунали по хаті і спліталися з плачем сумної трембіти».
Люди, проводжаючи людину на той світ, уважають, що вона має залишити землю веселою, щоб там не знати горя. А ще так демонструється вищість життя над смертю.
Песимістично налаштований, Іван занедбав «дари предків забутих» - сонячний сміх, пісню, любов до життя-казки, хоча на нього була покладена надія як на справді сонячну особистість.
Висновок. Письменник наблизив далеке минуле і об’єднав його зі світом своєї сучасності. У центрі його уваги – мораль, побут, звичаї, події. І це геніально.
Отже, визначимо ідейний зміст повісті:
ІV. Рефлексія. Оголошення результатів навчальної діяльності учнів.
V. Домашнє завдання.
1) Значення спадщини творчості М.Коцюбинського;
2) Підготуватися до конкурсу на кращого знавця життєвого і творчого шляху М.Коцюбинського.