Конспект уроку з української літератури в 9 класі на тему: "П. Куліш "Чорна рада". Україна в романі "Чорна рада". Протистояння сил державотворення й руїнництва в романі."

Про матеріал
. Продовжити знайомити учнів із змістом твору «Чорна рада», характеризувати образи головних героїв,досліджуючи протистояння сил державотворення та руїнництва, розглянути особливості виборів в Україні; розвивати пізнавальні інтереси учнів спостережливість, уміння аналізувати історичні факти, порівнювати, робити висновки,давати оцінку головним героям, критично оцінювати їх поведінку; виховувати повагу до історичного минулого, національну самосвідомість, патріотичні почуття.
Перегляд файлу

Тема.  П.Куліш  «Чорна рада».  Україна в романі «Чорна рада».  Протистояння сил державотворення й   руїнництва в романі. Характеристика центральних персонажів твору

 

Мета. Продовжити знайомити учнів із змістом твору «Чорна рада», характеризувати образи головних героїв,досліджуючи протистояння сил державотворення та руїнництва, розглянути особливості виборів в Україні;

 розвивати пізнавальні інтереси учнів спостережливість, уміння аналізувати історичні факти, порівнювати, робити висновки,давати оцінку головним героям, критично оцінювати їх поведінку;

 виховувати повагу до історичного минулого, національну самосвідомість, патріотичні почуття.

Тип уроку. Інтегрований: українська література, історія України, образотворче мистецтво, кіномистецтво, правознавство.

Форми й методи роботи: робота в групах, використання ІКТ , рольова гра, «мікрофон», «Асоціативне коло».

Обладнання. Портрет П. Куліша, текст роману, уривки з кінофільма, відеоролик  «Моя Україна»(події 2022 рр.)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                 Перебіг уроку

1.Організаційний момент.

- Добрий день, діти. Вітаю вас на нашому уроці

2. Повідомлення теми й мети уроку, мотивація навчальної діяльності.

1.Демонстрація відеоролика «Моя Україна»(для створення емоційно- чуттєвого настрою).

2. Гра «Асоціації»

- Діти, на вашу думку, про які поняття, духовні цінності, життєві епізоди йтиметься сьогодні на уроці?

- Назвіть слова-символи, які стосуються теми уроку, переглянутого відео.

3. Гра «Ниточка добра»(налаштування на роботу)

Простягніть одну руку до мене й подаруйте мені старанність, творчість, а тепер другу руку – я вам дарую свою підтримку, повагу, подайте руки один одному, побажайте успіхів на уроці.

3 Мотивація навчальної діяльності.

- Кожен із нас користується великою кількістю слів, вони різні, але є слово , яке зігріває серце всім – Батьківщина. Україна – дивовижний, багатий край: степи, ліси, річки, моря. Та найбільше багатство нації – це люди : вродливі,сильні, закохані в свій край, здатні до будь-якої фізичної і розумової праці.

4. Гра «Снігова куля».

Доповнити висловлювання « Україна – моя Батьківщина»……

(Кожен учень додає своє речення до почутого так, щоб вийшов текст)

 

3. Повіломлення теми й мети уроку.

Слово вчителя.

Отже, сьогодні на уроці ми продовжимо тему України, поговоримо про  її історичне минуле, зокрема, про твір «Чорна рада». Вам доведеться визначити й зробити вибір щодо того, хто з головних  претендентів на булаву мав би перемогти, проаналізувати почуте, побачене, усвідомлене на уроці. Ми спробуємо зрозуміти і дати відповідь на питання:«Як же треба жити, щоб не було соромно перед власною совістю, перед народом, перед нащадками. Яким повинен бути справжній патріот, громадський діяч України».

 5.Актуалізація опорних знань.

5. «Мозковий штурм»

Очікування від уроку

Прийом «Дерево бажань»

6. Бесіда  за питаннями

  • Жанр твору «Чорна рада»? (історичний роман)
  • Яку добу зображено в творі? (Руїни)
  • Рік, у якому відбулися події? (1663)
  • Назва міста, де відбувалися події? (Ніжин)
  • Хто з героїв знімав попівську рясу, коли Україні загрожувала небезпека?(Шрам)
  • Назва хутора, описаного на початку твору? (Хмарище)
  • Хто претендував на булаву?
  • Хто з претендентів був гіднішим?
  • Претендент, якого вподобала чернь?
  • Який персонаж був готовий померти за Сомка?
  • Героїня, з ім. ям якої пов язана лінія кохання?
  • Яка держава впливала на вибори в Україні?
  • Джерело, яким скористався П. Куліш?
  • Якою постає Україна в творі?

 

7. «Асоціативне коло»

Робота в групах . Провести  асоціації зі словами «Руїна» , «Держава»

(Руїна: безлад,ворожнеча, суперництво, занепад, беззаконня.

Держава: закон, влада, військо, мова, кордони, чесність.)

8. Гра «Уява».

Заплющіть очі, уявіть ті часи, який настрій?

 9. «Навчаючи – учусь»(захист проектів учнями, які отримали випереджувальне завдання)

Захист міні-проекту (історики)

Захист художників (презентація)

Зачитати картини опису ради.

Перегляд  уривку з кінофільму.

  • Яка музика супроводжує картини фільму?
  • Що ви відчуваєте, слухаючи цю музику?

10.Гра «Мікрофон»

  • Чи однаково зображують одну  й ту ж подію митці?
  •  Що спільного?  Що відмінного?
  • Чи повинні громадяни держави обов язково брати участь у виборах?
  • (Зачитування КонституціїУкраїни (ст..75, 76,77)

11. Рольова гра  «Сторітеллінг»(уявити героя твору, описати зовнішність. Скласти історію «Який я персонаж», перевтілитися, указуючи епоху , в яку жив.

У нас 2 кандидати:Яким Сомко, Іван Брюховецький.

(Характеристика кандидатів , зачитування програм)

(Іван Брюховецький.  Іван Михайлович ходить у короткій старенькій свитині, у повстяних штанях чоботи попротоптувані, і пучки видно. І постать, і врода не гетьманські, але шабля золота, та трималася вона, мов чужа. Такий собі чоловік простенький, тихенький.(Програма).

Яким Сомко. Воїн вроди, возраста, красоти дивної.Високий, огрядний пан, кругловидий.Та як заговорить , та все по-гетьманськи. Він поміркована людина, справжній борець за незалежність України.порядна людина, ідеальний громадський діяч. (Програма).)

  12.«Займи позицію»(Учні займають позицію,  аргументуючи вибір, підраховуються голоси.)

 Учитель. Як же треба жити, щоб не було соромно перед власною совістю, перед народом, перед нащадками. Яким повинен бути справжній патріот, громадський діяч України?

5. Підсумок уроку

Рефлексія

«Сьогодні на уроці мені найбільше запам яталося…..»

«З уроку в життя візьму…»

«Я гадаю, що у виборах важливо брати участь, тому що…»

«До руйнації країни призводить…»

6.Оцінювання навчальних досягнень учнів.

7. Домашнє завдання.

1.Скласти сенкан до слова «держава»

2. Написати міні - твір «Яким повинен бути очільник держави?»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
До підручника
Українська література 9 клас (Коваленко Л.Т., Бернадська Н.І.)
Додано
27 січня 2023
Переглядів
1287
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку