Урок-психологічне дослідження, українська література 10 клас, "Борис Грінченко. Оповідання "Каторжна" - утвердження прагнення людини до любові, добра. Психологізм твору"

Про матеріал

Учні на уроці будуть мати можливість з'ясувати внутрішні та зовнішні фактори, що призвели до фатальних наслідків у житті головної героїні; виявити психологізм оповідання; розвивати вміння аналізувати художній твір.

Перегляд файлу

Наталія Антонівна Осатюк,

учитель української мови та літератури

гімназії № 2 м.Хмельницького

 

 

 

Урок – психологічне дослідження

10 клас

 

Тема: Борис Грінченко. Оповідання «Каторжна» - утвердження прагнення людини до любові, добра. Психологізм твору

 Мета: зясувати внутрішні та зовнішні фактори, що призвели до фатальних наслідків у житті головної героїні; виявити психологізм оповідання; розвивати вміння аналізувати художній твір; виховувати в учнів ідеали добра, співчуття та поваги до людей.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань

 

ХІД УРОКУ

За що стільки мук, горя та сліз додають людям люди,

коли й так життя таке коротке і таке сумне?

Борис Грінченко

 

І. Актуалізація почуттєвого досвіду учнів, мотивація навчальної діяльності.

Використовуючи метод «Мікрофон», учитель спонукає учнів дати коротку відповідь на запитання, поставлене Б.Грінченком у наприкінці оповідання.

ІІ. Повідомлення теми, мети, завдань уроку.

ІІІ. Проведення психологічного дослідження.

Завдання учням:

  1.                   Мачуха, однолітки, односельці, навіть парубок, у якого закохалась головна героїня оповідання, називають її каторжною. Складіть асоціативне гроно до слова «каторжна», намагаючись передати той зміст, який вкладали в нього персонажі твору.
  2. Як би ви назвали Докію? Аргументуйте свою думку.
  3. Метод «Залиште за мною останнє слово».

Учням було запропоновано вдома знайти в тексті оповідання такі уривки, які їх інтригують, дивують, здаються цікавими або приводять у лють тощо. Учні мали виписати ці уривки на одному боці маленьких аркушів паперу. На іншому боці аркуша – написати свій коментар до цього уривка. На уроці один учень зачитує обраний ним уривок (але не коментар до нього), інші – коментують. Після того як клас мав можливість висловити свої коментарі, учень, який вибрав цей уривок, читає свій власний коментар. Це останнє слово. Після цього більше ніхто не висловлює свої коментарі з приводу уривка. Так може виступити кілька учнів, зачитуючи свої уривки.

  1. «Біль літературного героя».

Який духовний та фізичний біль переймав головну героїню? Кому вона про це розповідає? Чим це для неї обернулось?

  1. «Один день з життя головного героя».

У житті кожної людини, напевно, є найпамятніший день. Чи був такий день у Докії? Як змінилось її життя після цього дня?

  1. «У ролі психолога».

«За що мене так мучать? Хіба я гірша від інших?» - запитує Докія.

Спробуйте дати відповідь Докії, опираючись на думки автора та свої висновки.

ІV. Теоретичні висновки.

Учні працюють над завданням:  виявити ознаки психологізму оповідання Б.Грінченка «Каторжна»?

V. Підсумки уроку.

Домашнє завдання: визначити особливості композиції та елементи сюжету оповідання «Каторжна»; виявити, які засоби творення характеру використав письменник, моделюючи образ Докії.

 

 

docx
До підручника
Українська література 10 клас (Міщенко О.І.)
Додано
30 липня 2018
Переглядів
1329
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку