Учні на уроці будуть мати можливість з'ясувати внутрішні та зовнішні фактори, що призвели до фатальних наслідків у житті головної героїні; виявити психологізм оповідання; розвивати вміння аналізувати художній твір.
Наталія Антонівна Осатюк,
учитель української мови та літератури
гімназії № 2 м.Хмельницького
Урок – психологічне дослідження
10 клас
Тема: Борис Грінченко. Оповідання «Каторжна» - утвердження прагнення людини до любові, добра. Психологізм твору
Мета: з’ясувати внутрішні та зовнішні фактори, що призвели до фатальних наслідків у житті головної героїні; виявити психологізм оповідання; розвивати вміння аналізувати художній твір; виховувати в учнів ідеали добра, співчуття та поваги до людей.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань
ХІД УРОКУ
За що стільки мук, горя та сліз додають людям люди,
коли й так життя таке коротке і таке сумне?
Борис Грінченко
І. Актуалізація почуттєвого досвіду учнів, мотивація навчальної діяльності.
Використовуючи метод «Мікрофон», учитель спонукає учнів дати коротку відповідь на запитання, поставлене Б.Грінченком у наприкінці оповідання.
ІІ. Повідомлення теми, мети, завдань уроку.
ІІІ. Проведення психологічного дослідження.
Завдання учням:
Учням було запропоновано вдома знайти в тексті оповідання такі уривки, які їх інтригують, дивують, здаються цікавими або приводять у лють тощо. Учні мали виписати ці уривки на одному боці маленьких аркушів паперу. На іншому боці аркуша – написати свій коментар до цього уривка. На уроці один учень зачитує обраний ним уривок (але не коментар до нього), інші – коментують. Після того як клас мав можливість висловити свої коментарі, учень, який вибрав цей уривок, читає свій власний коментар. Це останнє слово. Після цього більше ніхто не висловлює свої коментарі з приводу уривка. Так може виступити кілька учнів, зачитуючи свої уривки.
Який духовний та фізичний біль переймав головну героїню? Кому вона про це розповідає? Чим це для неї обернулось?
У житті кожної людини, напевно, є найпам’ятніший день. Чи був такий день у Докії? Як змінилось її життя після цього дня?
«За що мене так мучать? Хіба я гірша від інших?» - запитує Докія.
Спробуйте дати відповідь Докії, опираючись на думки автора та свої висновки.
ІV. Теоретичні висновки.
Учні працюють над завданням: виявити ознаки психологізму оповідання Б.Грінченка «Каторжна»?
V. Підсумки уроку.
Домашнє завдання: визначити особливості композиції та елементи сюжету оповідання «Каторжна»; виявити, які засоби творення характеру використав письменник, моделюючи образ Докії.