Конспект уроку з української мови, 4 клас

Про матеріал
Розробка уроку для 4 класу Тема. Дієслова-синоніми, дієслова-антоніми, багатозначні дієслова. Вживання дієслів у прямому і переносному значеннях
Перегляд файлу

Розробка уроку для 4 класу

 

Тема. Дієслова-синоніми, дієслова-антоніми, багатозначні дієслова. Вживання дієслів у прямому і   переносному значеннях.

Мета:формувати компетентності учнів

             Ключові:

         -уміння вчитися;

         - розвивати мовлення та мислення;

         - збагачувати словниковий запас;

         - виховувати бажання працювати самостійно, вдумливо,                   наполегливо.

             Предметні компетентності:

-добирати до поданого дієслова 2-3 синоніми,антоніми;

         - пояснювати пряме і переносне значення дієслів;

-пояснювати 2-3 значення багатозначного дієслова, вводячи їх у словосполучення, зв`язні висловлювання.

 

Обладнання:підручник, картки із завданнями, презентація, підготовлена дошка.

 

Тип уроку: урок засвоєння нових знань з використанням   інтерактивних вправ.

 

Методи і прийоми: робота в парах, »сенкан», «асоціативний кущ».

 

Форми: індивідуальна, парна, групова.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Хід  уроку

 

I.Організація учнів до роботи.

    Добрий день.

    У добрий час!

    Рада діти,бачить вас

    Ви почули всі дзвінок?

    Він покликав на урок.

    Кожен з вас приготувався-

    До дзвінка ще постарався.

    Зараз сядуть всі дівчата,

    А за ними і хлоп`ята.

-Для того,щоб справитись із завданням цього уроку,будемо

працювати старанно,слухати уважно, писати охайно.

Отже,сьогодні

завдання на уроці такі:

-Не просто слухати, а чути.

-Не просто дивитися,а бачити.

-Не просто відповідати, а міркувати,

-Дружно й плідно працювати.   

II.Створення емоціонального настрою.

-Подивились мені в очі.Подивились один на одного,  посміхнулись

І сказали:

«Я-найкращий,Ти-найкращий,Ми-найкращі.»

-Щоб ви хотіли побажати один одному?

(Діти висловлюють побажання)

-А я побажаю вам гарного настрою і тепла.

-А від чого може стати тепло?(Від усмішок і сонечка)

-А ось і сонечко(символічне,прикріплюю до дошки)

III.Актуалізація опорних знань.

-Ви скучили за сонечком? А якої пори року воно починає нам давати тепло?(Весною).

1.Технологія «Асоціативний кущ»

         сонце                 пташки                       ніч

 

     струмочки            весна             трава

2.Удосконалення каліграфічних навичок

(Діти відкривають зошити,записують число,класна робота)

-Запишіть каліграфічно окремо літери слова весна,потім склади.

-зробіть звуко-буквений аналіз цього слова;

-скласти «Сенкан»

- На дошці зміст «Сенкану»

Весна

Ласкава,привітна

Розбуджує,запрошує,зачаровує

Сонну землю розбудила од сну

Тепло

-До якої частини мови належать слова третього рядка?(Дієслова)

-Що ви знаєте про цю частину мови?

Що означає? На які питання відповідає?

 Яким членом речення виступає?

IV.Оголошення теми і мети уроку.

-Сьогодні Ви дізнаєтесь про дієслова-синоніми,антоніми,багатозначні дієслова,і вживання дієслів у прямому і переносному значенні.

V.Первинне сприймання та усвідомлення матеріалу.

1.Спостереження за мовним матеріалом.

(Слухання казки К. Д.Ушинського)

Суперечка

     Корова,кінь і собака говорять між собою,кого хазяїн більше любить.Кінь говорить:»Хазяїн більше любить мене.Я йому плуг тягаю,дрова з лісу вожу.Сам хазяїн на мені у місто їздить».

     А корова говорить:»Ні, хазяїн більше любить мене.Я всю його сім`юмолоком годую».

     Собака як заговорить:Ні,мене.Я хазяйське добро стережу».

     Почув чоловік цю суперечку і говорить:»Не сперечайтеся. Всі ви меніпотрібні.Кожен хороший на своєму місці».

 

-Що в цьому тексті вам не сподобалося?

-Якими словами потрібно замінити дієслово говорити?(Засперечатись,сказати,зауважити,загарчати)

-Як називаються слова близькі за значенням?(синоніми)

Що таке синоніми?

-Добрати синоніми до дієслів:

 

Бігти- мчати,нестись,летіти.

думати- мислити,міркувати.

йти- крокувати,плентатись,сунути.

доглядати- турбуватись,піклуватись.

 

-Чим відрізняються між собою дієслова ходить, плентається, суне,крокує?

(Своїм смисловим навантаженням)

 

2.-Як називаються слова протилежні за значенням?(Антоніми)

-Добрати антоніми

 

Заплести-розплести;

в`янути-цвісти;

заходити-виходити;

піднімати- опускати;

з`єднувати-роз`єднувати;

загадувати- розгадувати,відгадувати.

3.Порівняйте:

- Що спільного в цих реченнях, а що відмінного?

 

-Щонеділі жінки ідуть до церкви.(відвідують)

-Автобус іде до вокзалу.(рухається в напрямку)

Іде вже другий тиждень канікул.(минає)

-Слова, які мають кілька лексичних значень,називають багатозначними.

-Багатозначні слова можуть мати пряме і переносне значення.Порівняйте: хор співає- душа співає (Наводять свої приклади)

-В яких текстах найчастіше вживаються слова з переносним значенням (у художніх текстах.Наводять приклади.)

4.Уживання дієслів у прямому і переносному значеннях

-Відгадайте загадку.

  Старий дід мости помостив.

   Молода прийшла – мости рознесла.(Мороз і весна)

    Хлопчики записують слово мороз, а дівчатка – весна та добирають до цих слів дієслова таким чином, щоб вони були вжиті в переносному значенні.

Наприклад: мороз – тріщить, кусає, щипає, падає, малює тощо; весна – прийшла, прилетіла, прилинула, завітала, розбудила, уквітчала тощо.

    Складання (усно) спонукальних речень про мороз і весну, використовуючи дібрані дієслова.

VI.Узагальнення і систематизація отриманих знань.

1. Повчальна вправа (вправа 265).

а) Читання вірша, з’ясування значень невідомих слів.

— Які почуття викликає цей вірш?

— Що корисного для життя ви можете взяти з цього вірша?

б) Добір влучного заголовка.

в) Виписування дієслів-синонімів у реченнях.

— Яка роль дієслів-синонімів у реченнях?

— Поясніть правопис не з дієсловами.

2. Вибіркове списування (за вправою 266).

а) Читання уривка, з’ясування значень невідомих слів.

— Які почуття викликає цей уривок з тексту?

б) Рубрика «Слово про слово».

Воєдино — в одне ціле, докупи.

в) Виписування парами дієслів-антонімів.

— Яка роль дієслів-антонімів у реченнях?

г) Побудова звукових моделей дієслів-антонімів (на вибір). (Злітали — падали, сміялись — сплакували.)

Фізкультхвилинка.

3. Вправа-загадка (вправа 267).

а) Читання і відгадування загадки. (Книги.)

б) Пояснення учнями значень дієслів навчити і навчатися.

в) Письмове виконання завдання 3 творчого характеру.

4. Поетична хвилинка (вправа 268).

а) Читання вірша. Добір заголовка.

б) Вживання дієслів у прямому і переносному значенні (завдання 2).

в) Визначення граматичної основи у кожному реченні і частин мови, якими виражені головні члени.

VI. Осмислення, узагальнення та систематизація знань

       Робота в парах

-Прочитайте байку. Знайдіть у тексті синоніми.Випишіть.

Швидка робота

Сім діб по воду до ставу йшов Рак.

На восьмий день придибав так-сяк.

Її він доволік до хати.

     Збагачуємо мовлення (20 синонімів)

     Іти – прямувати, простувати, крокувати, чимчикувати, тюпати, чесати, дрібнювати, ступати, шкандибати, кульгати, шкутильгати,

кривуляти, плентатися, плестися, тягтися, пхатися, теліпатися, чвалати, чалапати, тюпати.

-Уведіть у речення дієслова-синоніми відповідно їх лексичного значення.

- Скажіть дієслово …….. багатозначне ? Щоб дізнатися треба звернутися до Тлумачного словника.

 

                                        за вітром (пропасти)                                     

                                        за водою (зникнути)                              

Піти                                на свій хліб (самостійно)

                                        світ за очі (далеко)

Словникова робота.

- Доповнити текст словниковими словами, які підходять за змістом.

                                 ПОДОРОЖ ТУРИСТІВ

Туристи вирушають в путь (коли?)….. (вранці). Вони простують(куди?)…… (вперед). Переходять річку (де?)…. (посередині). З вершини поглядають (куди?)…. (ліворуч).На привалі обідають (коли?)….. (щогодини). Повертаються сповнені вражень (куди?)….. (назад).

2.Поетична хвилинка

-Знайдіть слова, які вимовляються однаково, та визначте, до якої частини мови вони належать.

Песик шишку з лісу ніс

             І поранив собі ніс

             Довелося Трезора звати,

             Щоб наклав пов`язку з вати.

             Проти ночі по травиці

             У курник повзе лисиця.

             Напоролися на вила,

             Цілу ніч від болю вила.

3.Самостійна робота (Слайд)

-Замініть подані слова протилежними за значенням.

Наступати, згорнути, підійти, замкнути, прикрутити.

VII.Підсумок уроку

Алфавітний челендж

-На уроці ми працювали з дієсловом,то зараз спробуємо до кожної  літери алфавіту  дібрати дієслова

Вправа «Сенкан»

-Чи здійснилися ваші очікування від уроку?

-Чого ви навчилися на уроці?

Домашнє завдання (вивчити правила)

-Дякую за урок.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Голоси тварин. До поданих іменників добери дієслова, які показують, хто що робить, і запиши.

 

     Собака. Кінь. Корова. Кішка. Свиня. Курка. Голуб. Ворона. Ластівка. Горобець.

      Мукає. Воркує. Цвірінькає. Каркає. Ірже. Хрюкає. Кудкудаче. Щебече. Нявчить. Гавкає.    

 

Дібрати синоніми до дієслів.

 

Думати - мислити, міркувати, метикувати.
Йти - брести, чимчикувати, чалапати.
Бігати - гасати, ганяти, летіти.
Тремтіти - дрижати, труситися.
Схопити - піймати, зловити.
Гриміти - гуркотіти, рокотати.

 

Замінити подані вислови одним словом. Склади і запиши кілька
речень.

Розбити глек - посваритися.
Прикусити язика - мовчати.
Брати під сумнів - сумніватися.
Вести боротьбу - боротися.

 

Гра «Що робить школяр?» Дібрати дієслова.

 

Встає, вмивається, прибирає, снідає, йде, заходить, навчається, розповідає,
слухає, пише, рахує, малює, співає, виготовляє, працює, повертається,
допомагає.

 

 

docx
Додав(-ла)
Яким Лена
Додано
19 жовтня 2021
Переглядів
1480
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку