Пінчук Леся Олексіївна ,
учитель української мови та літератури
Малоснітинського академічного ліцею,
Фастівської міської ради
Українська мова. 7 клас.
Тема. Написання не і ні з прислівниками.
Мета: формувати вміння та навички правопису разом та окремо часток не та ні з прислівниками; навчити застосовувати набуті знання на практиці; розвивати аналітичне та креативне мислення, спостережливість, вміння аналізувати матеріал та робити висновки; виховувати відповідальність, активність та уважність на уроці.
Тип уроку: урок формування нових знань.
Обладнання: підручник, дидактичні картки.
Хід уроку
І. Організація класу на роботу.
1.Створення психологічного настрою.
Вправа «Усмішка».
Якщо посміхнутися товаришеві – він посміхнеться у відповідь. Якщо посміхнутися сонцю – розійдуться хмари. Якщо посміхнутися Всесвіту – трапиться щось казкове. Давайте посміхнемося губами, очима, долонями, серцями
2. Перевірка готовності учнів до уроку.
3. Перевірка домашнього завдання.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
1.Бліц-опитування. Прийом «Незакінчене речення».
-Прислівник- це…
- Прислівник означає….
- Прислівник відповідає на питання…
- В реченні буває….
- Прислівники використовують як засіб…
- Прислівники за значенням поділяються на….
- Ступені порівняння можуть мати прислівники…
- Не можуть мати ступенів порівняння прислівники….
ІІІ. Оголошення теми, мети і завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності.
1.Учні записують вірш в зошити під диктовку.
Ніде, нізащо і ніколи
Не забувай своєї мови!
Це необхідно пам’ятати,
Любити ж мову вчила мати!
Тому й звучить вона чудово
І неповторно, й кольорово!
Неординарно й калиново
Лунає рідне, миле слово!
2.Слово вчителя . Бесіда та завдання за змістом вірша.
-Яка головна думка поезії?
- Які слова передають красу та неповторність мови?
- Підкресліть, будь ласка, прислівники, поставте до них питання.
- Що спільне ви помітили в написанні деяких прислівників?
- Які ви вже знаєте правила правопису часток не та ні з іншими частинами мови?
Отже, сьогодні ми дізнаємось, як пишуться прислівники з не та ні.
IV. Вивчення нового матеріалу.
Робота з підручником : виконання вправ 367, 368.
Робота за картками в парах.
Картка1. Доберіть антоніми з не, ні у прислівниках: радісно (невесело), завжди (ніколи), обов’язково (нізащо), повільно (негайно), вдосталь (небагато).
Картка2. Поясніть фразеологізми, заберіть риску і поясніть де не, ні є префіксом, а де - часткою.
Ні \багато, ні \мало; не\ за\ горами; ні\де голці впасти; не\ждано й не\гадано; не \сьогодні – завтра; дихнути ні\коли; не \складно, та ладно
Робота з текстом.
Картка 3. Переписати текст, знімаючи риски,вставляючи пропущені розділові знаки. Пояснити правопис не та ні з прислівниками та дієсловами.
…Не/ждано-не/гадано все кругом потемніло повіяв холодний вітер. Не/відомо звідки знялася курява і підхопила царівну. Царевич зрозумів, що може більш ні/коли її не /побачить. Він ні/як не/ міг зрозуміти як це все сталось. Не/обачно спалив він шкірку, ні/де правди діти – страждає! Не/одмінно піде і врятує Царівну.
Розподільчий диктант. Вправа «Ланцюжок». Записати слова та словосполучення в дві колонки. Перша – «Разом», друга- «Окремо». Пояснити свій вибір, користуючись правилами таблиці підручника (с. 131).
Незабутньо, анітрохи, не приязно, а вороже, не цілком, незабаром, ніколи, не спокійно, а тривожно, ніде, нітрохи, невблаганно, невпинно, не правдиво, а брехливо, нещадно, невдовзі, невтямки, ні так ні сяк, неподалік, нещодавно, нехотя, неприязно, ніяк, неспокійно , нерішуче, ні туди ні сюди, несумлінно, не дуже, нітрохи, аніяк, ні в сих ні в тих, не зовсім.
V. Підбиття підсумків уроку. Рефлексія.
Вправа «Незакінчене речення»
Сьогодні на уроці я дізнався….., зрозумів…., навчився.
V. Домашнє завдання
Вивчити матеріал на с. 131, виконати вправу 376.
Картка1. Доберіть антоніми з не, ні у прислівниках: радісно (невесело), завжди (ніколи), обов’язково (нізащо), повільно (негайно), вдосталь (небагато).
Картка2. Поясніть фразеологізми, заберіть риску і поясніть де не, ні є префіксом, а де - часткою.
Ні \багато, ні \мало; не\ за\ горами; ні\де голці впасти; не\ждано й не\гадано; не \сьогодні – завтра; дихнути ні\коли; не \складно, та ладно
Робота з текстом.
Картка 3. Переписати текст, знімаючи риски,вставляючи пропущені розділові знаки. Пояснити правопис не та ні з прислівниками та дієсловами.
…Не/ждано-не/гадано все кругом потемніло повіяв холодний вітер. Не/відомо звідки знялася курява і підхопила царівну. Царевич зрозумів, що може більш ні/коли її не /побачить. Він ні/як не/ міг зрозуміти як це все сталось. Не/обачно спалив він шкірку, ні/де правди діти – страждає! Не/одмінно піде і врятує Царівну.
Картка1. Доберіть антоніми з не, ні у прислівниках: радісно (невесело), завжди (ніколи), обов’язково (нізащо), повільно (негайно), вдосталь (небагато).
Картка2. Поясніть фразеологізми, заберіть риску і поясніть де не, ні є префіксом, а де - часткою.
Ні \багато, ні \мало; не\ за\ горами; ні\де голці впасти; не\ждано й не\гадано; не \сьогодні – завтра; дихнути ні\коли; не \складно, та ладно
Робота з текстом.
Картка 3. Переписати текст, знімаючи риски,вставляючи пропущені розділові знаки. Пояснити правопис не та ні з прислівниками та дієсловами.
…Не/ждано-не/гадано все кругом потемніло повіяв холодний вітер. Не/відомо звідки знялася курява і підхопила царівну. Царевич зрозумів, що може більш ні/коли її не /побачить. Він ні/як не/ міг зрозуміти як це все сталось. Не/обачно спалив він шкірку, ні/де правди діти – страждає! Не/одмінно піде і врятує Царівну.
Картка1. Доберіть антоніми з не, ні у прислівниках: радісно (невесело), завжди (ніколи), обов’язково (нізащо), повільно (негайно), вдосталь (небагато).
Картка2. Поясніть фразеологізми, заберіть риску і поясніть де не, ні є префіксом, а де - часткою.
Ні \багато, ні \мало; не\ за\ горами; ні\де голці впасти; не\ждано й не\гадано; не \сьогодні – завтра; дихнути ні\коли; не \складно, та ладно
Робота з текстом.
Картка 3. Переписати текст, знімаючи риски,вставляючи пропущені розділові знаки. Пояснити правопис не та ні з прислівниками та дієсловами.
…Не/ждано-не/гадано все кругом потемніло повіяв холодний вітер. Не/відомо звідки знялася курява і підхопила царівну. Царевич зрозумів, що може більш ні/коли її не /побачить. Він ні/як не/ міг зрозуміти як це все сталось. Не/обачно спалив він шкірку, ні/де правди діти – страждає! Не/одмінно піде і врятує Царівну.