Тема. Розряди прислівників за значенням (7 клас).
Мета: ознайомити з розрядами прислівників за значенням та поглибити знання учнів про прислівник як самостійну незмінну частину мови;
формувати навички визначати прислівники в тексті, уміння розрізняти їх розряд за значенням;
розвивати творчі вміння зіставляти, порівнювати, моделювати мовні явища;
виховувати шанобливе ставлення до краси природи України, любов до рідної мови та Батьківщини;
формувати загальнопізнавальну та соціокультурну компетентності, компетентності спілкування державною мовою та вміння вчитися впродовж життя; змістова лінія - громадянська відповідальність.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Обладнання: підручник, дидактичний матеріал, презентація, запис пісні «Новий день України» у виконанні В.Зінкевича.
Перебіг уроку
І. Етап орієнтації (організаційний)
Забезпечення емоційної готовності до уроку
Розпочнемо урок слуханням фрагменту пісні «Новий день України» у виконанні народного артиста України В.Зінкевича.
Хочу, щоб ця сокровенна пісня торкнулася струн вашого серця і вони зазвучали правдою нашого єства – українства. Ми повинні знати, якого ми роду. Ми – українці – маємо гордитися своїм народом.
Мій народе, ти великий, ти – океан. Виборов незалежність, збудував державу, що своєю красою дивує світ. І ми під божественними небесами маємо за обов’язок примножувати багатства рідної землі, маємо творити новий день України…
Звучить пісня.
Епіграфом до уроку я підібрала поетичні рядки з його поезії «Задивляюсь у твої зіниці…»
Україно! Ти для мене диво!
І нехай пливе за роком рік,
Буду, мамо, горда і вродлива,
З тебе дивуватися повік.
В. Симоненко
ІІ. Етап актуалізації
- Перевіримо правильність останнього твердження
(завдання № 1) дошки
Висновок
|
Розподілити прислівники в 3 стовпчики: 1 – ознака дії 2 – ознака іншої дії 3 – ознака предмета Локшина по – флотськи, широко розстилатися, дуже добрий, клен навпроти, кинувши вгору, образив згарячу, надзвичайно весело.
|
добре, надворі, вгору, дуже?
ІІІ. Оголошення теми і мети уроку
Тема. Розряди прислівників (практично).
Мета:
ІV. Вивчення нового матеріалу.
Щоб дати відповідь на проблемне запитання, звернімося до мудрої книги – підручника. Книга – джерело знань.
Звернімося до проблеми. Дамо відповідь на запитання.
V. Практичний блок
Україно, красо світовая!
Моя земле, де ти береш такі барви, кольори блискучі? Який митець наложив їх на тебе так густо та рівно, так мило й покрив зверху золото-тканим серпанком?
Ось світяться храми – собори, сягаючи аж під небеса. Глибинними плесами синіють води, а в їхні свічада задивилося небо… З давніх – давен стоять у полі стрункі тополі, розмовляючи з вітром. Кремезні дуби думають вічну думу про свій народ…
Унікальним куточком України вважають Закарпаття. Найбільший скарб Карпат – озеро Синевир. Вода тут настільки прозора, що можна побачити дно й мешканців водойми. В озері розводять форель, але виловлювати її суворо заборонено.
Восени поблизу міста Хуста простягається зелений килим, по якому розсипані білі віночки ніжних квітів. Це дивовижне явище – долина нарцисів. Біля цього дива височіє пам’ятник нарцису.
Відвідавши місто Ужгород, ви можете побачити найдовшу липову алею, посаджену понад 100 років тому. Восени близько трьохсот лип загоряються золотисто – срібними барвами. У квітні місто перетворюється на райський сад, бо починає цвісти справжня японська вишня – сакура. Ці дерева не плодоносять, а лише милують око яскраво – рожевими та білими квітами.
Здається, не можна знайти кращого портрета України, де ясніє красою все, чим багата українська земля.
Словникова робота.
Серпанок – легка, схожа на дим поволока;
свічадо – дзеркало.
Про які дивні за красою місця на Закарпатті розповідається в тексті? Слайди.
До поданих дієслів додати прислівники різні за значенням.
Зразок.
Прийти
Слухати
Так, «іскрометні скарби образності», «дозрілі квіти мислення».
Тож поповнимо наш словниковий запас фразеологізмами
Гра «Павутинка»
Несподівано |
п’яте через десяте |
ніколи |
за царя Гороха |
легко |
як грім серед ясного неба |
давно |
коли рак на горі свисне |
як - небудь |
як собаці муху з’їсти |
Асоціації до слова «краса».
Краса … промовив хлопець і наче онімів. Йому хотілося обняти всенький світ. Він відчув таку силу, що перед нею не було нічого неймовірного. Не лише дзвіночки, конвалії, сон-трава, звіробій, ромашки – незчисленні лісові квіти висипали на галявину.
Дуби й берези, явори й сосни понахиляли до нього своє віття. Він почув хлюп річки і шум полів…
Група А.
Моя хата… дивиться у світ вікнами - очима. … запам’ятає вона мене. … живуть мої батьки. Мама … випроводжає мене до школи.
Біля моєї хати росте розкішний кущ калини, квіти, … виплекані маминими руками.
Група Б.
Довідка.
Радісно, назавжди, тут, вранці, дбайливо.
VІ. Рефлексія.
Отже, на уроці ми познайомилися з розрядами прислівників, повторили раніше вивчений матеріал про прислівник, дієприслівниковий зворот; збагатили свою знання про місця України, зокрема Закарпаття, що вважають чудом світу.
Ми створили новий день…
VІІ. Домашнє завдання.
Повторити матеріал підручника § 31, ознайомитися з матеріалом підручника §33, виписати 6 фразеологізмів, до складу яких входять прислівники. Скласти 2 речення з фразеологізмами (на вибір).