Урок "Розряди прислівників за значенням"

Про матеріал
Урок сучасний, демократичний, побудований методично правильно, дотримані дидактичні вимоги. Навчально - пізнавальні та практично зорієнтовані завдання, які діти виконують на уроці, формують ключові та предметні компетентності. Чільне місце на уроці відводиться роботі з текстом, що є джерелом інформації, продуктом діяльності, засобом і об'єктом діяльності. Застосовані інноваційні технології: гра "Так - ні", " Я - тобі, ти - мені", робота в парах. Презентація, відеозапис пісні, епіграф, проблемне запитання активізували розумову та пізнавальну діяльність учнів, формували інтерес до предмета.
Перегляд файлу

Тема. Розряди прислівників за значенням (7 клас).

Мета: ознайомити з розрядами прислівників за значенням та поглибити знання учнів про прислівник як самостійну незмінну частину мови;

формувати навички визначати прислівники в тексті, уміння розрізняти їх розряд за значенням;

розвивати творчі вміння зіставляти, порівнювати, моделювати мовні явища;

виховувати шанобливе ставлення до краси природи України, любов до рідної мови та Батьківщини;

формувати загальнопізнавальну та соціокультурну компетентності, компетентності спілкування державною мовою та вміння вчитися впродовж життя; змістова лінія - громадянська відповідальність.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Обладнання: підручник, дидактичний матеріал, презентація, запис пісні «Новий день України» у виконанні В.Зінкевича.

 

Перебіг уроку

І. Етап орієнтації (організаційний)

Забезпечення емоційної готовності до уроку

  1. Слово вчителя
  • Який у вас настрій?

Розпочнемо урок слуханням фрагменту пісні «Новий день України» у виконанні народного артиста України В.Зінкевича.

Хочу, щоб ця сокровенна пісня торкнулася струн вашого серця і вони зазвучали правдою нашого єства – українства. Ми повинні знати, якого ми роду. Ми – українці – маємо гордитися своїм народом.

Мій народе, ти великий, ти – океан. Виборов незалежність, збудував державу, що своєю красою дивує світ. І ми під божественними небесами маємо за обов’язок примножувати багатства рідної землі, маємо творити новий день України…

Звучить пісня.

  1. – В.Симоненко, український поет, лицар сучасної української поезії, гордий тим, що народився під українським небом.

Епіграфом до уроку я підібрала поетичні рядки з його поезії «Задивляюсь у твої зіниці…»

  • Прочитайте рядки. Як ви розумієте їх зміст?
  • Поясніть розділові знаки.
  • Як розумієте лексичне значення слова «дивуватися»?

Україно! Ти для мене диво!

І нехай пливе за роком рік,

Буду, мамо, горда і вродлива,

З тебе дивуватися повік.

                              В. Симоненко

  • В останньому реченні назвіть самостійні частини мови.
  • Яку частину мови вивчаємо?

ІІ. Етап актуалізації

  1. Гра «Так - ні»
  1. Прислівник – це службова самостійна частина мови, що не має закінчення.                                                                    
  2. Прислівник виражає ознаку дії, ознаку предмета, ознаку іншої ознаки.                                                                      
  3. Прислівник «високо» має закінчення [о].                                             
  4. Найголовніша ознака прислівника – незмінність .                                                                            
  5. Прислівники виконують синтаксичну роль обставини, означення, присудка.                                                      

 - Перевіримо правильність останнього твердження 

                                                                       

  1. Робота з карткою               Індивідуальне завдання біля 

(завдання № 1)                                         дошки                                                                                       

  •            Зіставте речення. Проаналізуйте в них синтаксичну роль прислівників.
  •            Справи пішли добре (як?). Мені було добре.  
  •            Тихо задував низовий вітер. Надворі тихо.

Висновок 

  •            Коли прислівник виконує синтаксичну роль присудка?
  •            Скласти 2 речення з прислівником сумно, щоб він виконав роль обставини і присудка.

Розподілити прислівники в 3 стовпчики:

1 – ознака дії

2 – ознака іншої дії

3 – ознака предмета

Локшина по – флотськи, широко розстилатися, дуже добрий, клен навпроти, кинувши вгору, образив згарячу, надзвичайно весело.

 

  1. На які запитання відповідають прислівники

добре, надворі, вгору, дуже?             

  • Чому прислівники відповідають на різні запитання? (проблема).

ІІІ. Оголошення теми і мети уроку

Тема. Розряди прислівників (практично).

Мета:

  • поглибити…
  • ознайомитися з….
  • вчитися знаходити….. й розрізняти…
  • за допомогою мовленнєво – комунікативного дидактичного матеріалу розширимо свої знання про красиві місця України…

ІV. Вивчення нового матеріалу.

Щоб дати відповідь на проблемне запитання, звернімося до мудрої книги – підручника. Книга – джерело знань.

  1. Робота з підручником на стор. 172
  2. Перевірка вивченого (фронтальне опитування).

Звернімося до проблеми. Дамо відповідь на запитання.

V. Практичний блок

  1. Гра  «Я - тобі, ти - мені»
  2. Робота з текстом
  • Прочитайте текст. Визначте його основну думку.

Україно, красо світовая!

Моя земле, де ти береш такі барви, кольори блискучі? Який митець наложив їх на тебе так густо та рівно, так мило й покрив зверху золото-тканим серпанком?

Ось світяться храми – собори, сягаючи аж під небеса. Глибинними плесами синіють води, а в їхні свічада задивилося небо… З давніх – давен стоять у полі стрункі тополі, розмовляючи з вітром. Кремезні дуби думають вічну думу про свій народ…

Унікальним куточком України вважають  Закарпаття. Найбільший скарб Карпат – озеро Синевир. Вода тут настільки прозора, що можна побачити дно й мешканців водойми. В озері розводять форель, але виловлювати її суворо заборонено.

Восени поблизу міста Хуста простягається зелений килим, по якому розсипані білі віночки ніжних квітів. Це дивовижне явище – долина нарцисів. Біля цього дива височіє пам’ятник нарцису.

Відвідавши місто Ужгород, ви можете побачити найдовшу липову алею, посаджену понад 100 років тому. Восени близько трьохсот лип загоряються золотисто – срібними барвами. У квітні місто перетворюється на райський сад, бо починає цвісти справжня японська вишня – сакура. Ці дерева не плодоносять, а лише милують око яскраво – рожевими та білими квітами.

Здається, не можна знайти кращого портрета України, де ясніє красою все, чим багата українська земля.

Словникова робота.

Серпанок – легка, схожа на дим поволока;

свічадо  – дзеркало.

Про які дивні за красою місця на Закарпатті розповідається в тексті?      Слайди.

  1. Об’єднайтеся в пари. Випишіть прислівники з 1 абзацу. Визначте розряд.
  2. Пояснити орфограму підкреслених слів, знайти орфографічну помилку.
  3. У 2-му абзаці пояснити розділові знаки в реченнях.
  4. Зробити синтаксичний розбір 3 речення (2 абзац).
  5. Які дієслівні форми є в цьому реченні?
  6. Утворіть від них дієслова в неозначеній формі.
  7. Творче моделювання.

До поданих дієслів додати прислівники різні за значенням.

Зразок.

 

Прийти  

 

 

 

 

 

 

 

 

Слухати

 

  1.  Слово вчителя. Українська мова образна, емоційна, соковита, бо це мова народна
  • Які засоби (стійкі словосполучення) влучно, дотепно, точно допомагають висловити думки, почуття, переживання?

Так, «іскрометні скарби образності», «дозрілі квіти мислення».

Тож поповнимо наш словниковий запас фразеологізмами

Гра «Павутинка»

Несподівано

п’яте через десяте

ніколи

за царя Гороха

легко

як грім серед ясного неба

давно

коли рак на горі свисне

як - небудь

як собаці муху з’їсти

 

  1. Звернімося до останнього речення в тексті. Яке, на вашу думку, слово в цьому абзаці є ключовим?

Асоціації до слова «краса».

  1. Прослухайте уривок з повісті – притчі Б.Харчука «Планетник».
  • Чому хлопчику хотілося «обняти всенький світ»? 

Краса … промовив хлопець і наче онімів. Йому хотілося обняти всенький світ. Він відчув таку силу, що перед нею не було нічого неймовірного. Не лише дзвіночки, конвалії, сон-трава, звіробій, ромашки – незчисленні лісові квіти висипали на галявину.

  • «Як мені зберегти цю красу?» - думав він.

Дуби й берези, явори й сосни понахиляли до нього своє віття. Він почув хлюп річки і шум полів…

  • Красо моя, - промовив хлопець. -  Я візьму й поселю тебе у свої груди.
  • Що означає вислів  «поселю тебе у свої груди»?
  1. «У творчій лабораторії».

Група А.

  • Уставте пропущені прислівники в реченнях

Моя хата… дивиться у світ вікнами - очима.  … запам’ятає вона мене.             … живуть мої батьки. Мама … випроводжає мене до школи.

Біля моєї хати росте розкішний кущ калини, квіти, … виплекані маминими руками.

 

Група Б.

  • Написати невеликий твір, почавши його фразою «Люблю цей світ за те…». Використайте у творі прислівники.

Довідка.

Радісно, назавжди, тут, вранці, дбайливо.

VІ. Рефлексія.

Отже, на уроці ми познайомилися з розрядами прислівників, повторили раніше вивчений матеріал про прислівник, дієприслівниковий зворот; збагатили свою знання про місця України, зокрема Закарпаття, що вважають чудом світу.

Ми створили новий день…

VІІ. Домашнє завдання.

Повторити матеріал підручника § 31, ознайомитися з матеріалом підручника §33, виписати 6 фразеологізмів, до складу яких входять прислівники. Скласти 2 речення з фразеологізмами (на вибір).

docx
До підручника
Українська мова 7 клас (Голуб Н.Б., Шелехова Г.Н., Новосьолова В.Н., Ярмолюк А.В.)
Додано
17 лютого 2021
Переглядів
539
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку