Українська мова
Тема: Звуки [д], [д’], буква Дд
Мета: ознайомити учнів зі звуками [д], [д’], буквою Дд («де»), що їх позначає; вчити читати склади, слова з новою буквою, чітко вимовляти звуки [д], [д’]; удосконалювати вміння порівнювати вимову дзвінких і глухих приголосних звуків; удосконалювати вміння складати речення з поданими словами; розширювати і збагачувати словниковий запас учнів; розвивати фонематичний слух, мислення, зв’язне мовлення учнів; виховувати дбайливе ставлення до природи.
Обладнання: предметні малюнки, таблиця з друкованими великою і малою буквами де.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
1. Повторення вивчених букв
Учитель називає склади, діти додають інші склади, щоб утворилися слова.
та ту ра рі но ла лі лу пе пі
(тато, тумба, рама, річка, нога, лампа, літо, лупа, пенал, пісок)
2. Звуковимовні вправи
— Послухайте і повторіть за мною хором чистомовки. Слідкуйте за правильним вимовлянням звуків.
Ла–ла–ла
Молоко пила.
Ло-ло-ло
Їдемо в село.
Да-да-да
У ставку вода.
До-до-до
У птахів гніздо.
3. Гра «Зникла літера»
— Діти, дмухнув вітерець, і літера зникла зі слів. Спробуйте прочитати ці слова.
лі.. ві..ер лі..о
с..м рік.. п..ра
н..ра по..е ле..
(ліс, віте, літо, сім, ріка, пора, нора, поле, лев)
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності
— Сьогодні на уроці ми вивчимо букву, яка називається «де» і дізнаємось, які звуки вона може позначати: твердий [д] і м’який [д′].
IV. Вивчення нового матеріалу
1. Підготовка до ознайомлення учнів з новою буквою
1) Гра «Послухайте скоромовки і впіймайте новий звук».
Добре дині уродили, господарю догодили.
Одну диню, дві дині дав господар господині.
«Диво дивне, а не дині» —дивувалась господиня.
Дятел дітям збудував
Дім в дуплі у дубі.
— Який звук найчастіше зустрічається у скоромовках?
— Зробіть звуковий аналіз слів диня, дім.
— Отже, буква д може позначати два звуки: твердий [д] і м’який [д′].
2) Спостереження за вимовою звуків [д], [д’].
— Вимовте кілька разів звуки [д], [д’]. Як вони утворюються? (Зуби розтулені, кінчик язика добре притиснутий до верхніх зубів біля піднебіння — це звук [д].) (Губи розтягнуті, зуби розтулені, кінчик язика міцно притиснутий до нижніх зубів, середня частина язика піднімається до верхнього піднебіння — [д’].)
3) Впізнавання звуків [д], [д′] у заданих учителем словах (на початку, в середині, у кінці слова). Виявлення слів, у яких відсутні ці звуки
— Діти, приготуйте долоні. Я буду називати слова. Якщо у них є звук [д] або [д′] на початку слова,— то плескає перший ряд, якщо у середині — другий ряд, якщо в кінці — третій ряд.
Дерево, лід, помідор, огірок, сад, диван, лист, будинок, мед, хліб, діжка, мак, одяг, жолудь, димар.
4) Підбір слів з буквою д («де») (метод «Мікрофон»)
Учні передають мікрофон, називаючи слово з буквою д. Необхідно слідкувати за тим, щоб слова не повторювались.
5) Гра «Додай склад».
— До поданої частини слова додайте склад зі звуками [д], [д’], щоб вийшло певне слово: са(ди), холо(ди), ді(ди), оду(ди), жолу(ді), боро(да).
2. Артикуляційно-слухові вправи
— Вимовте вголос кілька разів по черзі звуки [д — т]. Як і за допомогою яких органів мовлення утворюються ці звуки? (Кінчик язика притискуємо до верхніх зубів.) Отже, ви переконалися, звуки [д — т] вимовляються подібно. А чи однаково вони звучать? Прислухайтесь і скажіть, який з них звучить дзвінко, а який — глухо?
Так само зіставляється пара м’яких звуків [д’ — т’].
— У кінці слова звуки [д — д’] вимовляються дзвінко. (Жолудь, холод, велосипед)
Вправляння учнів у вимовлянні звуків [д — т], [д’ — т’].
3. Робота над загадками. Звуковий аналіз слів-відгадок
• Влітку одягається,
а на зиму одежі цурається. (Дерево)
• Тут всі ростуть, як кажуть,
Душа в душу:
Малина, абрикоси, виноград,
Горіхи, сливи, яблуні і груші...
А все це разом зветься просто... (сад).
• Відгадайте, діти, хто
Має носик-долото?
Ним комах з кори виймає,
Про здоров’я лісу дбає. (Дятел)
4. Робота над чистомовкою
Ди-ди-ди — в осінні й зимні холоди
Ду-ду-ду — я зі школи йду,
Де-де-де — вдома тато жде.
Фізкультхвилинка
Кукурудза на городі
Дивувалась своїй вроді:
Милувалась дуже-дуже
Наче в дзеркало в калюжу.
Білі зуби, коса довгенька,
Та сукня гарна, зелененька.
5. Ознайомлення з буквою «де»
Учитель демонструє велику і малу літери «де», називає їх.
— Роздивіться велику й малу букви де. Чим вони схожі, а чим відрізняються? (Однакові за формою, різні за розміром.)
— Порівняйте букви А і Д, Л і Д. Що між ними спільного?
— На що схожа буква Д? Послухайте, як про це говориться у віршах.
Буква Д, неначе дім —
Височезний дах на нім.
***
Як зробити букву Д?
Дуже просто — як димар.
Піч затоплять, дим піде
І підніметься до хмар.
6. Читання складів і слів з дошки
да до ду ди ді де
садівник діти
Данило дерево
помідор диван
сад Олександр
7. Робота над словами
— Що спільного у всіх цих словах? (Буква д («де»))
— Яке слово найкоротше? (Сад)
— Яке слово найдовше? (Олександр)
— Прочитайте слова, у яких буква д («де») позначає м’який звук [д′]. (Діти, садівник)
— Прочитайте імена. (Данило, Олександр)
— Яке слово підходить до цієї звукової моделі?
(Данило)
V. Закріплення вивченого матеріалу
1. Робота за Букварем
1) Добирання слів до звукових моделей. Їх аналіз (скільки у слові голосних, скільки приголосних, чи є у слові м’який приголосний)
2) Порівняння слів дим і дім
3) Читання стовпчиків слів
4) Вибіркове читання
— Прочитайте імена, що починаються буквою Д («де»).
— Знайдіть слово, усередині якого є буква д («де»).
— Прочитайте назви дерев.
— Знайдіть два слова, які відрізняються лише однією голосною буквою. (Дим і дім)
Фізкультхвилинка (гімнастика для очей)
2. Продовження роботи за Букварем
1) Читання стовпчиків слів
• Читання ланцюжком.
• Інтонаційно (голосно, тихо, весело, радісно, сумно, з хвилюванням, по секрету).
2) Словникова робота
а) З’ясування смислових відтінків слів сад, садок, садочок
— Прочитайте перший стовпчик. (Сад, садок)
— Що спільного у цих словах? Що відмінне?
• Сад — ділянка землі, на якій ростуть плодові дерева
• Садок — невеличкий сад.
— Доберіть ще слово (слова), яке є родичем слів сад та садок, яким би ви висловили приязне ставлення до саду? (Садочок)
— А які дерева можуть рости в саду?
б) Складання з поданими у стовпчику словами речень (4–5 до кожного слова)
• Складіть речення зі словом із стовпчика, яке означає дію;
• зі словом, яким ми називаємо кущ;
• зі словом, що означає професію.
3) Читання «плутанки»
— Які дерева можуть рости у парку?
— Чому необхідно берегти дерева? Яку користь приносять дерева людям? (Завдяки деревам на Землі є кисень, без якого не було б життя. Деякі дерева дають людям плоди.)
4) Вступна бесіда з використанням ілюстрації Букваря
— Хто зображений на малюнку в Букварі? (Хлопчик, який грає на дудочці)
— Як ви гадаєте, яка музика лунає? (Радісна, весела, гарна, чаруюча, гучна...)
— Прочитаємо, що написав автор про хлопчика?
5) Читання речення вчителем
6) Читання речення учнями
• Вибіркове (за завданням учителя);
• самостійне напівголосне читання.
VІ. Підведення підсумків уроку
— Що ми робили сьогодні на уроці?
— Яку букву вивчили?
— Які звуки вона позначає на письмі?
— Сьогодні на уроці ви добре попрацювали: читали склади і слова з буквою д («де»); швидко і правильно відповідали на запитання та виконували завдання; довели, що знаєте, як дбати про природу, а саме — дерева.