Конспект уроку з української мови для 2 класу на тему "Службові слова. Практичне ознайомлення з ними". Метою уроку є ознайомлення учнів із службовими словами та їх роллю в реченнях. Урок містить елементи здоров'язбережувальних технологій. Цікавими для дітей будуть ігри "Мовне лото"та "Хто швидше".
Тема. Службові слова . Практичне ознайомлення з ними.
Мета:
навчальна: ознайомити учнів із службовими словами та їх роллю у реченнях, навчати самостійному мисленню та діям;
розвивальна: розвивати уміння розрізняти службові слова та писати їх окремо від інших слів; розвивати зв’язне мовлення учнів;
виховна: виховувати культуру поведінки на уроці; почуття взаємоповаги, бажання вчитись, бережне ставлення до свого здоров’я.
Тип уроку. Засвоєння нових знань.
Обладнання. Мовне лото, предметні малюнки, іграшки, картки із правилами, дидактичний матеріал, підручник М. С. Вашуленко, С. Г. Дубовик Українська мова, 2 клас.
Хід уроку
І. Організація класу.
Нумо, діти, підведіться!
Всі приємно посміхніться.
Продзвенів уже дзвінок,
Починаємо урок!
Психологічна настанова
-Я всміхнуся сонечку,
Здраствуй, золоте.
-Я всміхнуся квіточці,
Хай вона росте.
-Я всміхнуся дощику,
Лийся, мов з відра.
-Гостям усміхнемося,
Зичим всім добра.
Із слова починається людина,
Із мови починається наш рід.
Моя ласкава, мамина, єдина –
Щебече соловейком на весь світ.
Н.Рій
Дорогі, діти! Запрошую вас на урок української мови! Бажаю вам плідної праці та гарного настрою на уроці! Чи всі готові до уроку?
Технологія «Очікування»
ІІ. Актуалізація опорних знань.
2. Побудова асоціативного куща.
- Давайте спробуємо скласти асоціативний кущ «Маленькі слова». Пригадайте, які маленькі слова ви зустрічали, читаючи речення та тексти.
Діти виходять по черзі до дошки і записують.
На до
Та під
А у і
але в
з Маленькі слова
(Службові слова) для
по об за
біля
й ж
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
1. Прочитайте вірш.
Жив … світі дід Василь.
… кисіль він сипав сіль.
Цукор клав … холодець,
… … чай жовтки … яєць.
Був дідусь наш … дивак,
… робив це просто так,
…. робив це все … штуки,
… сміялися онуки.
В. Бичко ( на У у а з не для щоб )
Що ви помітили? У вірші пропущені слова.
Вставте їх і прочитайте, що вийшло.
ІV. Повідомлення теми, мети уроку.
інших слів, дізнаємося про їх роль у реченнях . Будемо розвивати зв’язне мовлення, поповнимо наш словниковий запас, виховуватимемо культуру поведінки на уроці, почуття взаємоповаги і товариськості, бажання вчитись та бережне відношення до свого здоров’я.
V. Вивчення нового матеріалу
Розповідь про «слова-ліліпути» та «слова-Гулівери».
- Діти, нас оточують різні предмети. Це дерева, будинки, автомобілі та багато інших.. Вони можуть бути великі, малі, високі, низькі, широкі чи вузькі. І в нашій мові слова теж,мабуть ви помітили, не всі однакові: є малі, є великі.
Те,що слова бувають малі, це не означає, що вони в реченнях «ніщо». Такі «слова-ліліпути» служать для поєднання великих слів – «слів-гуліверів». В мові ці слова називають службовими. Без службових слів не можна обійтися. Мова не буде такою милозвучною. Вони можуть складатися з одного звука ( демонструється картка із маленькими словами а, у, з,в, і, й,ж), а можуть бути і трохи більші ( демонструється картка зі словами до, за, по, об). Але це ще далеко не всі службові слова. Ми з вами познайомилися лише з деякими з них.
VІ Первинна перевірка засвоєння знань, умінь, навичок
1. Каліграфічна хвилинка.
Урок продовжим без зупинки
З каліграфічної хвилинки.
- Записати каліграфічно «слова – ліліпути»: у, в, з, й, а, ж.
- Усно ввести їх в речення.
ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА «Черепаха - Аха»
.
Робота в групах.
настала У лісі ніч
мороз дерев постукує По стовбурах
спадає сріблястий На іній землю
зимові У небі зірочки засвітилися
3.Робота з підручником.
Вправа 365 (письмово)
Висновок. До службових слів не можна поставити запитання.
Прочитаємо правило 1 на дошці. Діти читають правило з картки: до службових слів не можна поставити запитання.
Вправа 367.(усно)
Висновок. Службові слова служать для зв’язку слів у реченні
Прочитаємо правило 2 на дошці. Діти читають правило з картки: службові слова служать для зв’язку слів у реченні.
Доповнення вчителя.
- Зверніть увагу, як пишуться службові слова з іншими словами.
- Службові слова пишуться окремо від інших слів.
Висновок. Прочитаємо правило 3 на дошці.
.Діти читають правило з картки: Службові слова пишуться окремо від інших слів
Зорова фізкультхвилинка.
Вправа 368 (письмово)
Словникова робота.
Килим (на),
парасолька (під),
жайворонок (у).
VІІ. Закріплення, систематизація та узагальнення знань.
- Сьогодні до нас у гості завітали ваші улюблені казкові герої. (Вчитель показує іграшки Буратіно, Червону Шапочку та Курочку Рябу.)
- Хто це, назвіть їх і запишемо.
- У кожного з них на картках записані слова. Поєднайте ці слова із назвами героїв так, щоб утворилися правильні словосполучення.
Буратіно (ключик, з),
Червона Шапочка ( бабуся, у),
Курочка Ряба (гніздечко, у).
- Чи є у цих словосполученнях службові слова?
- Підкресліть їх.
VІІІ. Підсумок уроку. Рефлексія.
Гра – естафета “Хто швидше?”. Робота в групах. (Хто швидше запише найбільше службових слів).
-Що найбільше сподобалось на уроці?
-Що нового дізналися?
Оцінка роботи на уроці.
ІХ. Домашнє завдання. (Диференційовано).
1