Конспект уроку з української мови для 2 класу на тему "Службові слова. Практичне ознайомлення з ними"

Про матеріал

Конспект уроку з української мови для 2 класу на тему "Службові слова. Практичне ознайомлення з ними". Метою уроку є ознайомлення учнів із службовими словами та їх роллю в реченнях. Урок містить елементи здоров'язбережувальних технологій. Цікавими для дітей будуть ігри "Мовне лото"та "Хто швидше".

Перегляд файлу

Тема.    Службові  слова . Практичне ознайомлення з ними.

 

Мета:

навчальна:  ознайомити учнів із  службовими  словами  та  їх  роллю  у  реченнях, навчати  самостійному  мисленню  та  діям;

 

розвивальна: розвивати  уміння  розрізняти  службові  слова  та  писати  їх  окремо  від  інших  слів; розвивати зв’язне мовлення учнів;

 

виховна: виховувати  культуру  поведінки   на уроці; почуття взаємоповаги, бажання вчитись, бережне ставлення до свого здоровя.

 

Тип  уроку.  Засвоєння  нових  знань.

Обладнання.    Мовне  лото, предметні  малюнки, іграшки, картки із правилами, дидактичний матеріал,    підручник  М. С. Вашуленко, С. Г. Дубовик Українська мова, 2 клас.

 

Хід  уроку

 

І.  Організація  класу.

Нумо, діти, підведіться!

Всі приємно посміхніться.

Продзвенів уже дзвінок,

Починаємо урок!

 

Психологічна настанова

 

-Я всміхнуся сонечку,

Здраствуй, золоте.

-Я всміхнуся квіточці,

Хай вона росте.

-Я всміхнуся дощику,

Лийся, мов з відра.

-Гостям усміхнемося,

Зичим всім добра.

                                          Із слова починається людина,

                                          Із мови починається наш рід.

                                          Моя ласкава, мамина, єдина –

                                          Щебече соловейком на весь світ.

 Н.Рій

Дорогі, діти! Запрошую вас на урок української мови! Бажаю вам плідної праці та гарного настрою на уроці! Чи всі готові до уроку?

 

Технологія «Очікування»

  • Діти , ваші очікування від уроку?

 

 

ІІ. Актуалізація  опорних  знань.

  1. Повторення  іменників,  прикметників, дієслів.
    • Прочитайте  слова  на  дошці. (Веселий, дітлахи, співучий, вітер.)
    • Що  вони  означають?
    • На  які  питання  відповідають?

 

         2.  Побудова   асоціативного  куща.

- Давайте спробуємо скласти асоціативний кущ «Маленькі слова». Пригадайте, які маленькі слова ви зустрічали, читаючи речення та тексти.

Діти виходять по черзі до дошки і записують.

 

 

 

 

 

 

 

                                                На                    до

                          Та                                                            під

 А              у                  і

 

 

                      але                                                                в

              з                             Маленькі  слова

                                           (Службові  слова)                  для

              

 

                         по                       об                        за

 біля

 й                         ж

 

 

  1.  

ІІІ.  Мотивація  навчальної  діяльності.

1. Прочитайте вірш.

Жив … світі дід Василь.

… кисіль він сипав сіль.

 Цукор клав … холодець,

… … чай жовтки … яєць.

 Був дідусь наш … дивак,

 … робив це просто так,

…. робив це все … штуки,

 … сміялися онуки.

 В. Бичко                     ( на У у а з не для щоб )

 

Що ви помітили? У вірші пропущені слова.

 Вставте їх і прочитайте, що вийшло. 

 

ІV. Повідомлення  теми, мети  уроку.

  • .  Отже, тема нашого уроку «Службові слова».
  • Сьогодні  ці  маленькі  слова  ми  з  вами  будемо  вивчати,  вчити  відрізняти  від 

інших  слів,  дізнаємося  про  їх  роль  у  реченнях . Будемо  розвивати зв’язне мовлення,  поповнимо наш словниковий запас, виховуватимемо культуру поведінки на уроці, почуття взаємоповаги і товариськості, бажання вчитись та бережне відношення до свого здоровя.

 

V. Вивчення нового матеріалу

 

 Розповідь  про  «слова-ліліпути» та   «слова-Гулівери».

 

- Діти, нас оточують різні предмети. Це  дерева, будинки, автомобілі та багато інших.. Вони можуть бути великі, малі, високі, низькі, широкі чи вузькі. І в нашій мові слова теж,мабуть ви помітили, не всі однакові: є малі, є великі.

 Те,що слова бувають малі, це не означає, що вони в реченнях «ніщо». Такі «слова-ліліпути» служать для поєднання великих слів – «слів-гуліверів». В мові ці слова називають службовими. Без службових слів не можна обійтися. Мова не буде такою милозвучною. Вони  можуть складатися з одного звука ( демонструється картка із маленькими словами а, у, з,в, і, й,ж), а можуть бути і трохи більші  ( демонструється картка зі словами до, за, по, об). Але це ще далеко не всі службові слова. Ми з вами познайомилися лише з деякими з них.

 

 

VІ Первинна перевірка засвоєння знань, умінь, навичок

1.  Каліграфічна  хвилинка.

Урок  продовжим без зупинки

З каліграфічної хвилинки.

 

 - Записати  каліграфічно   «слова – ліліпути»:  у,   в,   з,   й,   а,   ж.

 - Усно  ввести  їх  в  речення.

 

ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА «Черепаха - Аха»

 

.

 

       Робота в групах.

  1. Гра  “Мовне  лото”

 

 

  настала            У              лісі                   ніч               

 

 

    мороз             дерев           постукує             По            стовбурах

 

 

 

   спадає            сріблястий           На             іній              землю

 

 

 

   зимові         У            небі          зірочки            засвітилися

 

 

 

  • Складіть  речення  з  кожного  рядка  слів;
  • прочитайте  текст,  складений  із  карток  “Мовного  лото”;
  • назвіть  «слова – гулівери»,  поставте  до  них  запитання;
  • впізнайте  «слова – ліліпути» (службові  слова)  і  теж  поставте  до  них  запитання.

3.Робота з підручником.

Вправа 365 (письмово)

  • Прочитайте речення. Знайдіть слова, до яких не можна поставити питання;
  • спишіть і підкресліть слова, до яких не можна поставити питання;
  • такі слова називаються службовими, подумайте чому?

 

Висновок.    До  службових  слів  не  можна  поставити  запитання.

                          Прочитаємо  правило  1  на  дошці. Діти читають правило з картки: до  службових  слів  не  можна  поставити  запитання.

 

Вправа  367.(усно)

 

Висновок.  Службові  слова  служать  для  зв’язку  слів  у  реченні

                         Прочитаємо  правило  2  на  дошці. Діти читають правило з картки: службові  слова  служать  для  зв’язку  слів  у  реченні.

 

Доповнення  вчителя.

- Зверніть  увагу,  як   пишуться  службові  слова  з  іншими  словами.

- Службові слова пишуться окремо від інших слів.

          Висновок.  Прочитаємо  правило  3  на  дошці.

.Діти читають правило з картки: Службові слова пишуться окремо від інших слів

 

        Зорова  фізкультхвилинка.

 

          Вправа  368 (письмово)

          Словникова  робота. 

  • Пригадайте словникові слова, які ви вже знаєте
  • Підберіть  службові  слова. Запишіть словосполучення.  Підкресліть службові  слова.

          Килим      (на),

              парасолька   (під),

              жайворонок  (у).

  • Сьогодні ви ознайомитесь із новим словниковим словом: понеділок;
  • назвіть дні тижня;
  • яким днем починається тиждень?
  • складіть з ним словосполучення з допомогою службових слів;
  • введіть словосполучення в речення.

 

VІІ. Закріплення, систематизація та узагальнення  знань.

 

  1. Робота  з  предметними  малюнками.
  • Назвіть предмети.
  • Підберіть  до  цих  слів  службові  слова, щоб  утворилися  словосполучення.

 

  1. Скласти  словосполучення.

   -   Сьогодні  до  нас  у  гості  завітали  ваші  улюблені  казкові  герої. (Вчитель показує іграшки Буратіно, Червону Шапочку та Курочку Рябу.)

   -   Хто  це,  назвіть  їх  і  запишемо.

   -   У   кожного  з  них  на  картках  записані  слова.  Поєднайте ці  слова  із  назвами  героїв так,  щоб  утворилися   правильні  словосполучення.

                   Буратіно  (ключик, з),

                   Червона  Шапочка (  бабуся, у),

                   Курочка  Ряба  (гніздечко, у).

    -   Чи  є у цих  словосполученнях   службові слова?

    -   Підкресліть   їх.

 

 

     VІІІ.  Підсумок  уроку. Рефлексія.

 

        Гра – естафета “Хто  швидше?”.  Робота  в  групах.  (Хто  швидше запише найбільше    службових  слів).

 

-Що найбільше сподобалось на уроці?

-Що нового дізналися?

 

      Оцінка роботи на уроці.

 

   ІХ.  Домашнє  завдання. (Диференційовано).

  1. Виконати вправу 371  ст. 141.
  2. Виписати  2  речення  з  улюбленого  твору,  щоб  там  були  службові  слова.
  3. Скласти  2  речення, щоб  у  них  були  службові  слова.

 

 

 

 

 

 

 

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Докучаєва Оксана Анатоліївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
19 лютого 2018
Переглядів
14336
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку