Тема: Головні слова в реченні.
Мета: Ознайомити з головними словами в реченні, вчити знаходити їх в реченнях, будувати речення за поданими схемами, вдосконалювати вміння розрізняти речення за метою висловлювання та інтонацією; розвивати мовні вміння дітей, увагу, спостережливість, пам'ять, мислення, уяву, вміння дотримуватись заданого темпу роботи; сприяти розвитку пізнавальної активності, використовуючи інтерактивні методи і форми роботи; формувати позитивну мотивацію до оволодіння новими знаннями; виховувати любов до слова, ділову активність під час виконання завдань, позитивні риси характеру, повагу до старших.
Укр.м. Дата ______________________
Вчитель Бондар Т.М.
Тема: Головні слова в реченні.
Мета: Ознайомити з головними словами в реченні, вчити знаходити їх в реченнях, будувати речення за поданими схемами, вдосконалювати вміння розрізняти речення за метою висловлювання та інтонацією; розвивати мовні вміння дітей, увагу, спостережливість, пам’ять, мислення, уяву, вміння дотримуватись заданого темпу роботи; сприяти розвитку пізнавальної активності, використовуючи інтерактивні методи і форми роботи; формувати позитивну мотивацію до оволодіння новими знаннями; виховувати любов до слова, ділову активність під час виконання завдань, позитивні риси характеру, повагу до старших.
Хід уроку:
І. Організація класу
Слайд «В гостях у бабусі»
Заходжу до класу (переодягнена в бабусю).
Здивовано, радісно вітаю своїх учнів-онуків.
Ой, який сюрприз, мої онуки до мене завітали. Яка ж я рада вас бачити.
В народі кажуть, що добрий гість – дому радість. Скільки ж у нас гостей сьогодні. Це мої сусіди. Я ж їм завжди розповідаю, які ви у мене розумні, старанні. От їм і цікаво з вами познайомитися. Сподіваюсь, що ви, як і я, раді нашим гостям. Давайте з ними привітаємось.
ІІ. АОЗ
Слайд
Знаю, ви любите ребуси, ось підготувала вам один.
Ой, діти, моя хата така багата. Багата на різні завдання, загадки, чарівні торбинки й, навіть, сюрпризи. Сьогодні ви в цьому переконаєтеся.
Слайд
Розповідала своїм сусідам, як ви вмієте писати… То ж давайте каліграфічно запишемо слово ХАТА.
Хата (коса лінія) з коментуванням. Перегляд написаного, подяка.
Давайте доберемо слова братики й сестрички до слова хата.
(Коли доберемо слова усно, то Слайд : Хатинка, хатній, хатиночка, прихаток (прибудова)
Мовний снігопад – прихаток
ІІІ. Тренувальні вправи
Діти, а я ж тут не сама живу. Відгадайте, хто ще зі мною живе.
Ця тварина вже від ранку
Нам співає колисанку,
Нявкає, муркоче,
Бо сметанки хоче.
Хатній він воркотик?
Це пухнастий …(котик). Слайд
Поділіть слово-відгадку для переносу.
Молодці.
Дайте кличку котику.
Діти, пригадайте орфограму у слові Мурчик. (Велика буква)
Складіть речення зі словом Мурчик, запишіть його.
Мурчик ловить мишей.
Записуємо речення. Учениця працює біля дошки. (Розмітка дошки)
Про кого або про що говориться в реченні?
Поставте до цього слова питання.
Це назва істоти чи неістоти?
Що говориться про Мурчика?
Поставте питання до цього слова?
Мій Мурчик тут головний. А мої сусіди прийшли дізнатися, чи є щось головне в реченні? А як ви думаєте? (Припущення дітей)
Я знаю один секрет… – в реченні є головні слова.
ІV. Повідомлення теми
Як ви гадаєте, що ми будемо сьогодні вивчати ? (Відповіді дітей)
Слайд «Головні слова в реченні»
Так, тема нашого уроку головні слова в реченні.
V. Вивчення теми
1. Продовження роботи над реченням.
Отже, в реченні говориться про …. (Мурчика)
Це перше головне слово. Підкреслимо його однією рискою.
Що говориться про Мурчика?
Це друге головне слово в реченні. Підкреслимо його двома рисками.
Перевірка з дошки. У кого не так?
2.Опрацювання правила, с. 139
Слайд (правило)
Отже, ……
Фізкультхвилинка Слайд ???
Заморилась я діточки з вами, треба відпочити.
Чистий слайд
VІ. Закріплення
У мого Мурчика є друг. Знайдіть його у нашій хаті. Так, це песик.
Учні мають картку з розсипаним реченням, складають речення, записують його, визначають головні слова.
сидить біля Песик лавки
Перегляд зошитів. Допомога слабшим.
Взаємоперевірка з слайду. У кого не так? У кого інше речення? Назвіть головні слова в цьому реченні.
Довершена, успішна робота.
Об’єднаємося в четвірки.
Оберіть свого координатора.
Слайд
Повторення правил:
Говорити тихо
Не говорити всім одночасно
Вислухати кожного
Марно не сперечатися
Якщо ви справитесь з завданням, то всі наші четвірки об’єднаються в одну групу.
Чарівна торбинка.
Учні дістають овочі, складають речення, визначають головні члени речення.
Дві четвірки – однакові овочі.
Перевірка – четвірки зачитують речення, називають головні слова, а в кого інше речення про … (зачитують), які у вас головні слова?
.
Що українці готують з цих овочів? (Борщ)
Ось ми і об’єдналися в одну групу й можемо приготувати смачний борщ.
В хаті тепло, пахне борщ, а за вікном холодно. В Україні зими завжди холодні, сніжні, як і цьогоріч.
Слабшим картки підготувати.
Ми з вами будемо писати диктант, але не просто диктант, а диктант аналогію.
Послухайте.
Літо веселиться. Земля вкрилась зеленим килимом.
Про яку пору року говориться в тексті? А у нас зараз літо? (Ні.) То про яку ж пору року писатимемо ми? (Про зиму.)
(Зима лютує. Земля вкрилась білим килимом.)
Перевірка слайд
Назвіть головні слова в першому реченні.
Діти, бувають такі речення, що складаються з двох слів і обидва слова головні.
По варіантах або хлопчики-дівчатка
Перевірка. Зачитують декілька учнів.
Діти, в селі є чаклунка. Вона відрізала головні слова в реченнях. Зараз нам треба виправити ситуацію.
Наприклад,
Ці речення на слайд.
Усно!
Онучка ……………. хату.
Петрик ………………. дров.
Бабуся ………… пиріжки.
То які головні слова в реченні БАБУСЯ СПЕКЛА ПИРІЖКИ?
*Перебудувати речення в питальні (Резерв)
VІІ. Підсумок уроку
На початку уроку я вас запитувала, чи є щось головне в реченні? Як ви мені відповісте? (В реченні є головні слова) Слайд
VІІІ. Д/з
Прочитайте правило, розкажіть його свої рідним.
На картках є завдання за вибором.
Я завжди, щоб щось не забути, зав'язую на ріжку носової хустинки вузлик. Давайте і ми у своїй пам'яті зав'яжемо вузлик про наш урок.
Ой, поки ми тут з вами гомоніли, порались, то вже й пиріжечки спеклися. Пригощайтеся. Слайд
Всіх присутніх пригощаю пиріжками (серветка).