Уроки української мови у 2 класі

Про матеріал

Уроки з української мови з елементами народознавства. Уроки є цікавими для учнів, бо містять цікавий пізнавальний матеріал, різні види робіт. Викристовується яскрава наочність. На уроках вивчаються спільнокореневі слова.

Перегляд файлу

Українська мова

Тема: Спільнокореневі (споріднені) слова

Мета: закріпити вміння учнів знаходити серед поданих слів спільнокореневі, визначати корінь у словах, добирати споріднені слова, розвивати навички самостійної роботи, виховувати любов і пошану до народних символів.

Обладнання: мікрофон, проектор, комп’ютер, презентація.

                                                          Хід уроку

І. Організаційна частина

1. Пролунав і стих дзвінок

    Починається урок

    Всі за парти посідайте

    Працювати починайте

2. Створення ситуації успіху

Що ви чекаєте від сьогоднішнього уроку? (діти озвучують: нових знань, творчих завдань, високих балів, дізнатись про щось цікаве).                          Вчитель очікування записує на дошці.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

  1. Метод «Мозковий штурм»

Корінь-це багатозначне слово. Подумайте, що воно може означати? (супроводжується показом слайдів з презентації)                                       Корінь-це орган рослини без якого вона не зможе жити.                             Зуб також має корінь                                                                                                          На уроках математики знаходять корінь рівняння (відповідь)                  Корінь- це початок чого-небудь. Кожен людський рід має свої корні-дідуся та бабусю.                                                                                                      Корінь-це спільна частина споріднених слів.

 

  1. Визначення теми і мети уроку.

Сформулюйте, який корінь ми будемо вивчати на уроці української мови?

Корінь-спільна частина споріднених слів.

Які слова називаються спорідненими?

Так ми будемо вчитися визначати корінь у словах, знаходити і добирати спільнокореневі слова, а ще ви дізнаєтеся багато цікавого про рослинні символи українців.

 

ІІІ . Закріплення отриманих знань.

  1. Розгадування загадки.

Гарне дерево, міцне

Листя різьблене, рясне

А на гілочках крилатих

Буде жолудів багато

                              (дуб)

  1. Розповідь вчителя

Дуб є народним (рослинним) символом українців. За уявленням наших предків дуб був першим деревом світу, що зріс на піску, піднятому з дна первісного океану. Людей вражала міць і велич цього дерева. У народних віруваннях є багато посилень на магічну силу дуба. Вважалось що речі виготовлені з дуба додають сили і здоров’я господареві. На хрестинах сина, щоб він виріс міцним, як дерево говорили…

 

Вправа «Роз’єднай слова»

Нехайвашсиночокростеякдубочок

(Нехай ваш синочок росте, як дубочок)

 

  1. Каліграфічна хвилинка

ех   оч   ос   уб   ок

Нехай ваш синочок росте, як дубочок

 

  1. Розповідь вчителя з супроводженням слайдів з презентації.

Багато років живе на землі кремезний дуб. Глибоко пустив у землю він своє коріння. Самотньо йому було на білому світі, і от з’явилися у нього три синочки: найменшого звали Дубочок, середнього-Дубок, старшого-Дубище. Сонце пестило їх своїм промінням, вітер колихав віти, дощик напував водичкою. Виросли сини і стали схожими на свого батька, бо ж вони одного кореня діти, хоча у кожного і своє є. А потім з’явилися ще маленькі дубки і стала ціла діброва. (так зветься листяний ліс в якому ростуть переважно дуби)

                                                        дубки 

                                                       діброва

                                                       дубище

                                                        дубок

                                                     дубочок

                                                           ДУБ

  1. Створення проблемної ситуації.

Що цікавого ви помітили в написанні цих слів? Як називаються ці слова? Що таке корінь? Виділіть в них корінь.

  1. Гра «Чарівники» (Учитель називає слово, а учні по черзі називають свій варіант спорідненого слова)

           Ліс-лісок, лісочок, лісник, лісництво, лісовик, узлісся, лісовий, перелісок, чорноліс, лісоруб.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

А ви б хотіли побувати у такому лісі?

Буваючи у лісі, на лузі, чи в інших куточках природи, як потрібно поводитися, що не зашкодити їй?

 

Ми всі-господарі природи,

Тож збережемо її вроду!

 

  1. Розгадування загадки.

Сьогодні на урок прийшла гостя, послухайте загадку про неї.

Де вона проходить,

Там травиця сходить

Квіти розквітають,

 Солов’ї  співають

                                                                (Весна)

  1. Гра від Весни «Додай слово»

Ллють у … берізки

Весняні солодкі слізки.

Бризне дотиком на квіти

Жартівливий місяць …

П’ятий місяць косить трави

Так і звати його …

  1. Робота з підручником.

Самостійна робота (вправа 1, сторінка 128)

Доповніть речення назвами відповідних весняних місяців. Спишіть. У спільнокореневих словах позначте корінь.

  1.  Фізкультхвилинка. «Ми-берізки і кленці».
  2. Творча робота

Прочитайте текст. Про яку пору року розповідається?

На землю дихнуло весняним (тепло). На (дерево) набубнявіли бруньки. Усе в (природа) прокидається, оживає. У (ліс) заголубіли проліски. Біля шпаківень радіють (шпак). Весна!

Спишіть. Слова в дужках змініть так, щоб вийшло речення. Прочитайте спільнокореневі слова. Позначте в цих словах корінь.

ІV. Підсумок уроку.

  1. Метод «мікрофон».

Від якого слова утворилося слово Батьківщина? Назвіть спільнокореневі слова (батько, батьківський, батечко, батькувати).

  1. Продовжить  речення «Тепер я знаю…»

 що корінь-це

споріднені слова-це

щоб правильно виділити корінь треба…

  1. Рефлексія.
  •  - Про який народний символ йшла мова на уроці?
  • (Складання сенкану.)
  • (Що?)  Дуб.
  • (Який?)  Могутній, кремезний.
  • (Що робить?)  Стоїть, росте, живе
  • Дуб – символ України.  

- Що нового дізналися з уроку?

- Які завдання вам найбільше сподобалися?

- Що сьогодні було робити найважче?

- Давайте подивимось, чи справдились ваші очікування. Так.

- Дякую всім, хто старанно працював,

  В зошиті гарно писав,

  На всі запитання відповідав,

  Знання нові придбав.

V. Домашнє завдання.

Вправа 3, сторінка 128

1 група- опишіть прихід весни, використовуючи запропоновані слова, складену розповідь запиши.

2 група-до виділених слів доберіть спільнокореневі слова.

Запишіть, позначте корінь.

 

docx
Додано
20 лютого 2018
Переглядів
1893
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку