Українська мова 3 клас
Мета: - формування предметних компетентностей: дати поняття про однозначні
та багатозначні слова, навчати учнів виявляти в тексті багатозначні слова,
доречно вживати їх у мовленні, збагачувати словниковий запас школярів;
розвивати вміння аналізувати, узагальнювати; виховувати любов до митців
рідного краю, зокрема вшанувати Т.Г. Шевченка;
Тип уроку : комбінований.
Основні терміни і поняття: однозначні слова, багатозначні слова.
Обладнання: картки,підручники, тлумачний словник, мультимедійна система (презентація).
Хід уроку:
Вступна частина.
1 Організація класу
Мотивація навчальної діяльності учнів
2 Вправа «Очікування».
- Яким ви уявляєте урок? Якими ви будете на уроці?
Сьогодні у нас незвичайний урок,
Сьогодні ми зробимо ще один крок
В країну прекрасну, в країну чудову,
Яка нас чекає й збагачує мову.
Ця країна зветься Лексикологія. Адже саме вона, володіючи величезним багатством — словами, щедро дарує їх нам щодня. Головне, щоб ми їх правильно вибирали та використовували.
4 Перевірка домашнього завдання
Я впевнена, що ви легко підібрали слова з прямим і переносним значенням до слів осінь, сонце, руки, . Але мені дуже цікаво, які слова ви підібрали до слова білка?
5 Актуалізація опорних знань.
Щоб правильно, гарно слова написати,
Нам зєднання букв слід усім пам’ятати.
Одна лиш хвилинка для цього дається.
Подивимось зараз, кому це вдається.
2) Гра «Збери слово» (ліс). Робота за варіантами:
-- Підібрати спільнокореневі слова.
--- Підібрати синоніми.
--- Виписати з тлумачного словника значення слова.
Складіть словосполучення зі словом в прямому і переносному значенні.
Золотий годинник – золоті руки.
Гостре слово – гострий ніж.
Гарячий погляд – гарячий камінь.
Залізна воля – залізна стріла.
Взаємоперевірка. Усно скласти речення з одним із словосполучень.
Основна частина .
1 Мотивація навчальної діяльності.
Прочитайте народну усмішку. Що спричинило непорозуміння у спілкуванні малого хлопчика з батьком?
Тато каже малому Петрикові:
– Як не будеш слухатися, відвезу тебе аж на місяць до бабусі.
– А що, бабуся на Місяці живе? – злякався малий.
Поясніть значення слова місяць в цих реченнях. Скільки значень має це слово? Поміркуйте над якою темою ми будемо сьогодні працювати на уроці?
2 Повідомлення теми і мети уроку.
Правильно . Тема нашого уроку «Багатозначні слова».
Кожне слово має своє значення, а деякі навіть кілька. Ті, які мають тільки одне значення, — однозначні, слова з кількома значеннями — багатозначні
3 Сприймання і засвоєння нового матеріалу
Гра «збери прислів’я ». (за варіантами)
Пташка рідну має навіть землю (Навіть пташка має рідну землю.)
Місяць у Землі у людини – супутник - книга
( У Землі супутник - Місяць, у людини - книга.)
Землі хліб білий чорній родить на (На чорній землі білий хліб родить.)
Підкреслити слова в яких звуків менше ніж букв.
Що спільного в усіх прислів’ях? Поясніть значення слова «земля » в кожному з них. Зробіть висновок.(Слово «земля» багатозначне слово).
Коса, лисички. удав, рушник, апарат, олень, квасоля, свита.
Коса Удав
Лисички Рушник
Апарат Олень
Свита Квасоля
Самоперевірка. Якщо правильно записали слова, то з перших літер можна зібрати слова.
Відшукати значення слів « урок, свита, квасоля» в тлумачному словнику, дослідити їх значення і зробити висновки.
--- Прочитайте текст
--- Який це вид тексту? Який стиль?
---- Доберіть заголовок.
--- Яке багатозначне слово зустрічається в тексті ?
--- Виберіть речення, в якому слово «голова» вживається в значенні « розум», в значенні «керівник», в значенні «органу людського тіла» .
Голові, у, йшли, колони, гімнасти. (У голові колони йшли гімнасти.)
Голови, соняшники, за , повертають, свої, сонцем. (Соняшники повертають свої голови за сонцем.)
Підкреслити головні слова. Які ще значення має слово «голова»?
(На кольорових картках записані завдання для самостійної роботи. Учні їх виконують, потім об’єднуються в групи за кольором карток і спільно перевіряють правильність виконання.)
Записати речення, Підкреслити багатозначні слова. Пояснити їх значення.
1 Картка червоного кольору.
Я веду братика за ручку. Любі подарували кулькову ручку. Потрібно відремонтувати дверну ручку.
2 Картка синього кольору.
Учні правильно визначили корінь слова. Ми повинні знати корінь свого роду. У дуба дуже міцний корінь.
3 Картка зеленого кольору.
Журавлі летять ключем. Наталка відімкнула двері ключем. Скрипковий ключ починає нотний стан.
Мій друг живе у правому крилі будинку. У пташки було пошкоджено крило. На крилі літака зображено прапор України.
Перо, поле, півники.
Заключна частина.
Однозначні слова мають …
Багатозначні слова мають…
У тлумачному словнику ми можемо…
Чого ми навчилися сьогодні на уроці?
Що важливіше – знати багато слів чи вміти їх доречно використовувати у своєму мовленні?
Сьогодні на уроці ми дізналися про багатозначні слова. На наступному уроці ми вдосконалюватимемо ці навички. Дізнаємося чи можуть багатозначні слова вживатися в переносному значенні, і чи тільки іменники бувають багатозначними.
Щоб бути успішними у вивченні української мови , виконайте домашнє завдання за вибором.
--- Виконання впр.84 ст.42
--- Творче завдання (картка № 1).
Попрацюйте з тлумачним словником та поясніть значення слів : шапка, лапа. Складіть речення, в яких ці слова мають різне значення.
---- Творче завдання (картка №2).
Слово «поле» має 11 значень. Відшукайте та поясніть ці значення.