Конспект уроку з української мови для 3 класу на тему "Багатозначні слова"

Про матеріал
Конспект уроку з української мови для 3 класу на тему "Багатозначні слова"
Перегляд файлу

                                                Українська  мова  3 клас

Тема:  «Багатозначні  слова». 

Мета:  - формування  предметних  компетентностей: дати поняття про   однозначні        

                  та  багатозначні слова, навчати  учнів виявляти в тексті багатозначні слова,

                   доречно  вживати  їх у мовленні, збагачувати  словниковий  запас  школярів;

                  розвивати  вміння  аналізувати, узагальнювати; виховувати любов  до митців

                  рідного  краю, зокрема  вшанувати Т.Г. Шевченка;

  • Формування ключових  компетентностей: уміння вчитися, формувати  здатність переключатися з одного виду  роботи  на інший.

Тип  уроку : комбінований.

Основні  терміни і поняття: однозначні слова, багатозначні  слова.

Обладнання: картки,підручники,  тлумачний словник, мультимедійна система    (презентація).

                                               Хід  уроку:

                      Вступна  частина.

 1 Організація  класу

 Мотивація навчальної діяльності учнів 

  1.      Діти, зверніть увагу на епіграф нашого уроку. Як ви думаєте, про що ми сьогодні говоритимемо. (Відповіді учнів)

 

 лексичне значення слова

2 Вправа «Очікування».

  -  Яким ви  уявляєте урок? Якими ви будете на уроці?

 

  1.       Поетична хвилина

 

 Сьогодні у нас незвичайний урок,

Сьогодні ми зробимо ще один крок

 В країну прекрасну, в країну чудову,

Яка нас чекає й збагачує мову.

 Ця країна зветься Лексикологія.  Адже саме вона, володіючи величезним багатством — словами, щедро дарує їх нам щодня. Головне, щоб ми їх правильно вибирали та використовували.

4  Перевірка  домашнього  завдання

  Я впевнена, що ви  легко  підібрали слова  з прямим і переносним значенням до слів осінь, сонце, руки, . Але мені дуже цікаво, які слова ви підібрали до слова білка?

5  Актуалізація  опорних  знань.

  1.     Каліграфічна хвилинка.

Щоб правильно, гарно слова написати,

               Нам зєднання букв слід усім пам’ятати.

Одна лиш хвилинка для цього дається.

Подивимось зараз, кому це вдається.

 

             2)  Гра  «Збери слово» (ліс). Робота за варіантами:

  -- Підібрати спільнокореневі слова.

   --- Підібрати синоніми.

  --- Виписати з тлумачного словника значення слова.

Складіть словосполучення зі словом в прямому і переносному значенні.

 

  1.     Гра  «Упіймай слово» (виписати словосполучення в яких є слова вжиті в переносному значенні)

           Золотий годинник – золоті руки.
        Гостре слово – гострий ніж.
        Гарячий погляд – гарячий камінь.
        Залізна воля – залізна стріла.

Взаємоперевірка.  Усно скласти речення з одним із словосполучень.

 

                    Основна  частина .

1   Мотивація навчальної діяльності.

  Прочитайте народну усмішку. Що спричинило непорозуміння у спілкуванні малого хлопчика з батьком?

Тато каже малому Петрикові:

– Як не будеш слухатися, відвезу тебе аж на місяць до бабусі.

– А що, бабуся на Місяці живе? – злякався малий.

  Поясніть значення слова місяць в цих реченнях. Скільки  значень  має  це слово?  Поміркуйте над якою темою ми будемо сьогодні працювати на уроці?

 

2  Повідомлення теми і мети уроку.

Правильно . Тема нашого уроку «Багатозначні слова».

Кожне слово має своє значення, а деякі навіть кілька. Ті, які мають тільки одне значення, — однозначні, слова з кількома значеннями — багатозначні

3 Сприймання і засвоєння нового  матеріалу

  1.     Робота в парах.

Гра «збери прислів’я ».  (за варіантами)

 

Пташка  рідну має  навіть  землю   (Навіть пташка має рідну землю.)

 

Місяць  у Землі  у людини –   супутник -   книга

( У Землі супутник - Місяць, у людини - книга.)

 

Землі  хліб   білий   чорній    родить   на (На чорній землі білий хліб родить.)

 

Підкреслити слова в яких  звуків менше ніж букв.

Що спільного в усіх  прислів’ях?  Поясніть значення слова «земля » в кожному з них. Зробіть висновок.(Слово «земля» багатозначне слово).

 

  1.     Гра «Упіймай  слово». Записати слова в два стовпчика: 1 – багатозначні, 2 – однозначні.

 

Коса, лисички. удав, рушник, апарат, олень, квасоля, свита.

 

Коса                            Удав

Лисички                      Рушник

Апарат                        Олень

Свита                          Квасоля  

 

Самоперевірка.  Якщо  правильно записали слова, то з перших літер можна зібрати слова.

 

 

  1.     Гра «Дослідники».

 

 Відшукати значення слів « урок, свита, квасоля» в тлумачному словнику, дослідити їх значення і зробити висновки.

 

  1.     фізкультхвилинка

 

 

  1.       Узагальнення і систематизація знань.

 

  1.     Робота з підручником. Виконання впр.83.

 

--- Прочитайте  текст

---  Який  це вид тексту? Який стиль?

---- Доберіть заголовок.

---  Яке багатозначне слово зустрічається в тексті ?

--- Виберіть речення, в якому слово «голова» вживається в  значенні « розум», в значенні «керівник», в значенні «органу людського тіла» .

 

 

  1.     Гра «Збери речення». З розсипаних  слів зібрати і записати речення.

 

Голові,  у, йшли, колони, гімнасти.    (У голові колони йшли гімнасти.)

 

Голови, соняшники, за , повертають, свої, сонцем.  (Соняшники повертають свої голови за сонцем.)

 

    Підкреслити головні слова.  Які ще значення має слово «голова»?

 

  1.     Вправа  «Броунівський рух». 

 

(На кольорових картках записані завдання для самостійної роботи.  Учні їх  виконують,  потім об’єднуються в групи за кольором карток і спільно перевіряють правильність виконання.)   

 

Записати речення, Підкреслити багатозначні слова. Пояснити їх значення.  

 

           1 Картка червоного кольору.

 

Я веду братика за ручку.  Любі подарували кулькову ручку. Потрібно відремонтувати дверну ручку.

 

 

          2  Картка синього кольору.

 

Учні правильно визначили корінь слова. Ми повинні знати корінь свого роду. У дуба дуже міцний корінь.

 

 

 

 

         3 Картка зеленого кольору.

 

Журавлі  летять ключем.  Наталка відімкнула двері ключем. Скрипковий ключ починає нотний стан.

 

  1. Картка жовтого кольору .

 

Мій друг живе у правому крилі будинку. У пташки було пошкоджено крило. На крилі літака зображено  прапор України.

 

 

  1.     Гра «Хто про що подумав». Записати словосполучення з поданими словами.

 

Перо, поле, півники.

 

 

Заключна  частина.

 

  1.     Клоуз – тест (завершити речення).

 

Однозначні слова мають …

Багатозначні  слова мають…

У тлумачному словнику ми можемо…

 

  1.     Вправа «Мікрофон»

Чого ми навчилися сьогодні на уроці?

Що важливіше – знати багато слів чи вміти їх доречно використовувати у своєму мовленні?

 

  1.     Пропедевтика

 

Сьогодні на уроці ми дізналися про багатозначні слова. На наступному уроці ми вдосконалюватимемо ці навички. Дізнаємося чи можуть багатозначні слова вживатися в переносному значенні, і чи тільки іменники бувають багатозначними.

 

  1.     Домашнє завдання.

Щоб бути успішними у вивченні української мови , виконайте домашнє завдання за вибором.

---  Виконання впр.84 ст.42

--- Творче завдання (картка № 1).

  Попрацюйте з тлумачним словником та поясніть значення слів :  шапка, лапа.  Складіть речення, в яких ці слова мають різне значення.

 

---- Творче завдання (картка №2).

 

Слово  «поле» має 11 значень. Відшукайте та поясніть ці значення.

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Свобода Ольга Сергіївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
17 лютого 2019
Переглядів
16701
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку