Конспект уроку з української мови для 3 класу на тему: "Рід іменників. Вправи на визначення роду іменників"

Про матеріал

Конспект містить різні форми і методи роботи на уроці по засвоєнню теми (наступний за вивченням нового матеріалу урок): поєднуються групові, парні та індивідуальні завдання, вправи на розвиток пам'яті, мислення, мовлення учнів, поповнення словникового запасу.

Перегляд файлу

Степаненко Тамара Андріївна,

вчитель початкових класів

 Смілянського НВК «Загальноосвітня школа І ступеня-

гімназія імені В. Т. Сенатора»

 

Урок з української мови для 3 класу

Тема. Рід іменників. Вправи на визначення роду іменників.

Мета. Формувати ключові компетентності:

вміння вчитися – організовувати свою працю для досягнення успіху;

предметні: продовжувати формувати уявлення про рід іменника, вміти його визначати. Розвивати мовлення школярів, увагу, пам' ять, мислення, вміння працювати в парах, групах; збагачувати словниковий запас.
Виховувати бережне відношення до хліба, звичаїв і традицій українського народу.

Тип уроку: формування умінь і навичок

Обладнання: картки для групової роботи, таблиця, презентація, компютер.

Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань

1. Каліграфічна хвилинка

— Відгадайте загадку.

Буде з мене мука й паляниця м’яка. (Пшениця)

— Пшениця — злакова рослина, із зерна якої виготовляють біле борошно, крупу.

— Запишіть каліграфічно: ен иц ця пшениця

Пшениця — злакова рослина.

— Утворіть словосполучення.

Пшениця (висока, густа, золота, озима, тверда, високоврожайна).

— Поясніть зміст прислів’я:

Яка пшениця, така й паляниця

2. Цікавинки про пшеницю

 У різних сортів пшениці "вуса" - остюки - мають свій колір. Вони бувають білі, жовті, червоні, фіолетові, чорні.

 З одного зернятка пшениці можна одержати близько двадцяти міліграмів борошна. А для приготування одного батона треба змолоти приблизно десять тисяч зернят.

- Скільки потрібно зернят для випікання 35 батонів?

-  Як ви знаєте звичаї і обряди українців, пов’язані з хлібом?

-         Хліб із сіллю є символом гостинності. В Україні хліб є оберегом. Кругла паляниця символізує сонце, якому поклонялися далекі предки.

-         На весілля пекли коровай, калачі, шишки. Хлібом  батьки  благословляли молодих на щастя на долю.

-         На зимові свята вносили в оселю дідуха (житній або пшеничний сніп). Готували кутю (обрядову їжу з пшениці з медом, горіхами, маком). На Великдень  пекли зі здобного тіста  паску, яку прикрашали фарбованим пшоном, маком.

-         Хліб використовували в обрядах зустрічі весни: господарки пекли із тіста жайворонків, з якими діти закликали весну.

3. Письмо з пам’яті

— Прочитайте виразно вірш. Про що в ньому розповідається?

Шумлять поля

Шумить широкий лан пшениці,
Шугає вітер з краю в край.
І небо сонцем промениться,
Лаштує землю на врожай.                 Василь Кравчук

— Прочитайте вірш кілька разів. Спробуйте повторити його, не підглядаючи.

— Запишіть вірш з пам’яті.

Перевірка написаного. Виправлення помилок.

- До якого роду належать іменники?

Чоловічий: лан, вітер, край, врожай.

Жіночий: пшениця, земля.

Середній: небо, сонце.

— Які слова допомогли визначити чоловічий рід іменника?

— Які слова допомогли визначити жіночий рід іменника?

— Які слова допомогли визначити середній рід іменника?  

ІІІ. Повідомлення теми, мети уроку

— Сьогодні на уроці ми вправлятимемось у визначенні роду іменників.

ІV. Узагальнення й систематизація отриманих знань

1.  Вибіркове списування (вправа 272, с. 113)

— Прочитайте текст, розкриваючи дужки.

— Чи можна назвати Петруся допитливим хлопчиком? Чому?

— Випишіть виділені іменники за зразком: І ряд – чоловічого роду, ІІ ряд – жіночого роду, ІІІ ряд – середнього роду.

Ч. р.: (він, мій) хлопчик, тато, кінь.

Ж. р.: (вона, моя) смуга, зірка, мить.

С. р.: (воно, моє) поле, небо, зернятко.

— Випишіть із тексту слова з префіксами по-, ви- та позначте їх.

 (Вийшов, пообіцяв, посвітлішало, побачити, погасне)

— Знайдіть у тексті власні іменники. Поясніть їх правопис.

                                                   Фізкультхвилинка

2. Робота в парах (вправа 273, с. 114)

— Прочитайте текст, уставляючи слова з довідки.

— Спишіть утворений текст. Визначте рід уписаних іменників.

Перевірка виконаної роботи.

3. Робота в групах

Розподіліть слова за родами:

поле,  паляниця, зерно, хліб, бублик, жито, лан, кутя, борошно, пиріг, паска, колосок, нива, коровай, тісто, сніп, шишка, батон, озимина, булочка, сухар, соломка, калач, рогалик, хлібина, хлібороб, пекар, крихта, печиво, окраєць, сніп, колосся.

4.Розгадування логогрифа «Лінивому не розгадать ніколи»

Лінивому не розгадать ніколи,

Кмітливому на відповідь — хвилина.

А буде наша загадка така:

Три букви означають те, що й поле.

Додай знак м’якшення — і вже тварина

З родини оленів, струнка й прудка.

Що це таке?                                       Д. Білоус

 (Лан — лань)

  • Порівняйте фонетичні моделі слів-відгадок. Визначте рід. Побудуйте речення.

5. Гра «Ланцюжок»

Учитель (учень) називає будь-який іменник чоловічого роду, наприклад дім. Гравці з кожної із трьох команд по черзі мають швидко дібрати іменник такого самого роду, що починається останнім звуком попереднього слова. Наприклад, 1-ша команда — мак, 2-га команда — корабель, 3-тя команда — лід. У разі помилки або затримки вчитель викликає учня з іншої команди, який поновлює «розірваний» ланцюжок. За кожне правильно назване слово команда одержує один бал. Переможцем стає команда, яка набрала більше балів.

V. Підсумок уроку

— Якого роду бувають іменники? Які слова допомагають визначити рід іменників?

— Що цікавого почули на уроці? У чому зазнали труднощів?

Д/ з: вправа 274, с. 114

doc
Додано
19 лютого 2018
Переглядів
1828
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку