Конспект містить різні форми і методи роботи на уроці по засвоєнню теми (наступний за вивченням нового матеріалу урок): поєднуються групові, парні та індивідуальні завдання, вправи на розвиток пам'яті, мислення, мовлення учнів, поповнення словникового запасу.
вчитель початкових класів
Смілянського НВК «Загальноосвітня школа І ступеня-
гімназія імені В. Т. Сенатора»
Урок з української мови для 3 класу
Тема. Рід іменників. Вправи на визначення роду іменників.
Мета. Формувати ключові компетентності:
вміння вчитися – організовувати свою працю для досягнення успіху;
предметні: продовжувати формувати уявлення про рід іменника, вміти його визначати. Розвивати мовлення школярів, увагу, пам' ять, мислення, вміння працювати в парах, групах; збагачувати словниковий запас.
Виховувати бережне відношення до хліба, звичаїв і традицій українського народу.
Тип уроку: формування умінь і навичок
Обладнання: картки для групової роботи, таблиця, презентація, комп’ютер.
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань
Буде з мене мука й паляниця м’яка. (Пшениця)
— Пшениця — злакова рослина, із зерна якої виготовляють біле борошно, крупу.
— Запишіть каліграфічно: ен иц ця пшениця
Пшениця (висока, густа, золота, озима, тверда, високоврожайна).
Яка пшениця, така й паляниця
З одного зернятка пшениці можна одержати близько двадцяти міліграмів борошна. А для приготування одного батона треба змолоти приблизно десять тисяч зернят.
- Скільки потрібно зернят для випікання 35 батонів?
- Як ви знаєте звичаї і обряди українців, пов’язані з хлібом?
- Хліб із сіллю є символом гостинності. В Україні хліб є оберегом. Кругла паляниця символізує сонце, якому поклонялися далекі предки.
- На весілля пекли коровай, калачі, шишки. Хлібом батьки благословляли молодих на щастя на долю.
- На зимові свята вносили в оселю дідуха (житній або пшеничний сніп). Готували кутю (обрядову їжу з пшениці з медом, горіхами, маком). На Великдень пекли зі здобного тіста паску, яку прикрашали фарбованим пшоном, маком.
- Хліб використовували в обрядах зустрічі весни: господарки пекли із тіста жайворонків, з якими діти закликали весну.
— Прочитайте виразно вірш. Про що в ньому розповідається?
Шумлять поля
Шумить широкий лан пшениці,
Шугає вітер з краю в край.
І небо сонцем промениться,
Лаштує землю на врожай. Василь Кравчук
— Прочитайте вірш кілька разів. Спробуйте повторити його, не підглядаючи.
— Запишіть вірш з пам’яті.
Перевірка написаного. Виправлення помилок.
- До якого роду належать іменники?
Чоловічий: лан, вітер, край, врожай.
Жіночий: пшениця, земля.
Середній: небо, сонце.
— Які слова допомогли визначити чоловічий рід іменника?
— Які слова допомогли визначити жіночий рід іменника?
— Які слова допомогли визначити середній рід іменника?
ІІІ. Повідомлення теми, мети уроку
— Сьогодні на уроці ми вправлятимемось у визначенні роду іменників.
ІV. Узагальнення й систематизація отриманих знань
1. Вибіркове списування (вправа 272, с. 113)
— Прочитайте текст, розкриваючи дужки.
— Чи можна назвати Петруся допитливим хлопчиком? Чому?
— Випишіть виділені іменники за зразком: І ряд – чоловічого роду, ІІ ряд – жіночого роду, ІІІ ряд – середнього роду.
Ч. р.: (він, мій) хлопчик, тато, кінь.
Ж. р.: (вона, моя) смуга, зірка, мить.
С. р.: (воно, моє) поле, небо, зернятко.
— Випишіть із тексту слова з префіксами по-, ви- та позначте їх.
(Вийшов, пообіцяв, посвітлішало, побачити, погасне)
— Знайдіть у тексті власні іменники. Поясніть їх правопис.
Фізкультхвилинка
2. Робота в парах (вправа 273, с. 114)
— Прочитайте текст, уставляючи слова з довідки.
— Спишіть утворений текст. Визначте рід уписаних іменників.
Перевірка виконаної роботи.
3. Робота в групах
Розподіліть слова за родами:
поле, паляниця, зерно, хліб, бублик, жито, лан, кутя, борошно, пиріг, паска, колосок, нива, коровай, тісто, сніп, шишка, батон, озимина, булочка, сухар, соломка, калач, рогалик, хлібина, хлібороб, пекар, крихта, печиво, окраєць, сніп, колосся.
4.Розгадування логогрифа «Лінивому не розгадать ніколи»
Лінивому не розгадать ніколи,
Кмітливому на відповідь — хвилина.
А буде наша загадка така:
Три букви означають те, що й поле.
Додай знак м’якшення — і вже тварина
З родини оленів, струнка й прудка.
Що це таке? Д. Білоус
(Лан — лань)
5. Гра «Ланцюжок»
Учитель (учень) називає будь-який іменник чоловічого роду, наприклад дім. Гравці з кожної із трьох команд по черзі мають швидко дібрати іменник такого самого роду, що починається останнім звуком попереднього слова. Наприклад, 1-ша команда — мак, 2-га команда — корабель, 3-тя команда — лід. У разі помилки або затримки вчитель викликає учня з іншої команди, який поновлює «розірваний» ланцюжок. За кожне правильно назване слово команда одержує один бал. Переможцем стає команда, яка набрала більше балів.
V. Підсумок уроку
— Якого роду бувають іменники? Які слова допомагають визначити рід іменників?
— Що цікавого почули на уроці? У чому зазнали труднощів?
Д/ з: вправа 274, с. 114