Конспект уроку з української мови для 4 - го класу на тему "Зв'язок іменників з прикметниками"

Про матеріал

Урок проводиться в 4 класі при вивчені теми "Зв'язок іменників з прикметниками". Під час уроку відбувається закріплення поняття про мову як про найважливіший засіб людського спілкування; розширення знань учнів про багатство української мови; повторення і поглиблюення знань учнів про частини мови; їх граматичні ознаки;навчання знаходити іменники і прикметники та узгоджувати їх; розвиток усного та писемного мовлення учнів; виховування любові до рідної мови, почуття патріотизму через влучне слово.

Перегляд файлу

Тема: Зв'язок іменників з прикметниками.

Мета: закріплювати поняття про мову як про найважливіший засіб людського спілкування; розширювати знання учнів про багатство української мови; повторювати і поглиблювати знання учнів про частини мови; їх граматичні ознаки;навчити знаходити іменники і прикметники та узгоджувати їх; розвивати усне та писемне мовлення учнів; виховувати любов до рідної мови, почуття патріотизму через влучне слово.

Обладнання: картки для опитування, мультимедійна дошка.

Хід уроку

І. Організаційний момент

Привітання (разом)

Добрий день, у добрий час

Всіх гостей вітаємо,

Здоровя, творчих успіхів

Усім ми побажаємо.

 

ІІ. Актуалізація опорних знань. Мотиваційний момент.

  1. Загадка про мову

Ти постаєш в ясній обнові,

Як пісня, линеш, рідне слово,

Ти наше диво калинове,

Кохана материнська…(мова)!

  1. Слухання вірша

Українська мова

Давня й молода .

Світить рідне слово,

Як жива вода.

Звідки воно взялось –

Діло не просте…

В душу засівалось,

Із душі росте.

  1. Бесіда

– Яке це диво – людська мова! Вона дає можливість опинитися в далекому минулому, сьогоденні та зазирнути в майбутнє. У нещодавно опублікованому словнику української мови – близько 135000 слів. За даними японських учених, люди, які з дитинства не розмовляли рідною мовою, частіше хворіють, зазнають різних стресів, у них менше розвинені природні здібності.

  • А що для вас означає мова?
  1. Асоціативний кущ
  • Давайте складемо асоціативний кущ до слова «мова».
  • Наша мова – блаженний океан слів.
  1. Декламування вірша

Ніжна, мила, світанкова,

Ясна чиста, колискова,

Мелодійна,дзвінкотюча,

Дивна, радісна, співуча,

Лагідна,жива,казкова,

Красна, чарівна, шовкова,

Найдорожча, добра, власна,

Мудра, сонячна, прекрасна,

Солов’їна, барвінкова

Українська наша мова!

 

  • Так визначають мову в літературі. А як визначають мовознавці?

Українська мова є:

  1. Державною мовою України
  2. Національною мовою. Понад 49 млн людей розмовляють українською.
  3. Робочою мовою ООН
  4. Мовою української  діаспори.

 

  • Запам’ятайте, що 21 лютого українці відзначають Міжнародний день рідної мови, а 9 листопада – День  української писемності та мови.

 

6. Вислови та прислів’я про мову

- А чи знаєте ви про мову вислови відомих українців?

- які прислів’я та приказки про мову вам відомі?

7. Робота за мовним деревом

- А зараз хочу запросити вас до одного цікавого дерева, на якому листочки схожі на будиночки. Саме в цих будиночках мешкають самостійні частини мови.

- Підкажіть, які саме частини ви бачите.

8. Звіт груп

«Іменник»

  1.  

Я предмети називаю,

Навіть рід свій власний маю.

На питання хто? Що?

Залюбки відповідаю

Хто? – зайчисько.

Що? – вареник.

Здогадались – я ….

 

  1. Іменник – це самостійна частина мови, що означає назву предмета і відповідає на питання хто? Що?.

Іменники є назвами істот і неістот.

Іменники бувають загальними і  власними.

Іменники належать до одного із родів (чоловічого, жіночого, середнього).

Більшість іменників змінюються за числами. Є два числа: однина і множина.

Зміну закінчень іменників називають відмінюванням, або змінюванням за відмінками. Іменники мають 7 відмінків.

  1.  

 Йде іменник по городу,

Питається свого роду:

Чи всі живі і здорові

Родичі іменникові?

 

Обізвався називний –

Це відмінок основний.

Він предмети називає

На хто? Що? Відповідає.

 

А за ним і родовий  -

Також хлопець бойовий,

Всіх питає не дарма:

Кого? Чого? Тут нема?

І якого кожен роду?

 

А в давального пригода:

Дуже хочеться йому

Все віддать, але кому?

Чи чому?Чого не знає,

У знахідного питає.

 

А знахідний все питає,

Кого? Чи Що? – і сам не знає.

Ні. Знайшов. А де орудний?

Цей відмінок многотрудний

Чим орудує тепер,

З ким зустрінеться в четвер?

 

А місцевий – працьовитий

Бо на кому? І на чому?

Всіх без винятку питає,

Собі місце він шукає.

 

Кличний кличе всіх до хати,

А питань не може мати.

Отже живі та здорові

Всі родичі іменникові.

 

 

 

  1. Іменник – перша частина мови, яку, здебільшого, вимовляють діти. Їх оточує світ речей, і вони жадібно прагнуть назвати все, що бачать. Учені дослідили, що половина всіх слів, що є у нашій мові, припадає на іменник.

 

«Прикметник»

  1. Називає він ознаки,

Все він знає про предмет:

Липовий, смачний, солодкий,

Здогадаєшся, що мед.

А про всі його прикмети

Розповів нам хто? (Прикметник)

 

  1. Прикметник – це самостійна частина мови, що називає ознаку предмета і відповідає на питання який? Яка? Яке? Які?

Прикметники позначають колір, смак, запах, форму, розмір, матеріал.

Прикметник завжди узгоджується у тому числі, роді, відмінку, що й іменник,  з яким він пов'язаний. Прикметник змінюється за числами, відмінками, а в однині і за родами.

 

  1. У країні Лінгвістичній

Різні мешканці жили.

І, Як водиться одвічно,

Різні й долі в них були.

Був Іменник пан багатий,

Міг предмети називати,

Мав усе що захотів:

Онучат, синів, братів.

У прикметника, у брата,

Доля не така багата.

Не такий він гадза гарний,

Та без нього все безбарвне.

Все таке одноманітне,

Неяскраве, непривітне,

Чи холодне, чи гаряче,

Працьовите, чи ледаче.

І чиє воно по праву,

І чия є справді справа?

Отже, чий? Чия? Чиє? –

Це в Прикметникові є.

Та іще який? Яка?

Справді, справа не легка.

Не забудь і про таке:

До питань додай яке?

Сміло в подорож рушай,

Про прикметник все вивчай.

 

«Дієслово»

 

  1. Дієслово – слово діє :

Ходить , робить , носить , сіє ,

Слово плаче і радіє ,

Усміхається і мріє .

Дієслово – слово діє :

Вірить , любить і жаліє ,

Не злословить , не лукавить ,

Серця ближнього не ранить .

 

  1. Дієслово – це частина мови , що означає дію і відповідає на питання що робить ? що роблять? що робив ? що зробив? що буде робити ? У реченні виступає присудком .

Дієслова мють три часи: теперішній, минулий та майбутній. Рід дієслів залежить від роду пов’язаних з ним іменників.

Дієслова теперішньог і майбутнього часів змінюються за особами і числами.

 

  1. Серед інших частин мови

 хизувалось дієслово:

  • Я зовсім не те, що ви!

Мені треба булави!

Я – господар знаменитий,

Я багатий,Іменитий.

Слуг питань чимало маю,

У парядку їх тримаю.

 

  • Молодці! Гарні підготовили звіти!

ІІІ. Перевірка домашнього завдання

  • Зараз ми перевіримо як ви вправно застосовуєте свої знання на практиці. Перевіримо домашнє завдання. Вам необхідно було списати останній абзац впави295, розкриваючи дужки.
  • Прочитайте, як ви виконали завдання.
  • Далі вам треба було підкреслити прикметники. Які саме підкреслили?

Робота в групах

І гр. – визначити рід іменників;

ІІ гр. – знайти прикметники з якими пов’язані з іменниками ;

ІІІ гр. – визначити час дієслів.

 

ІV. Вивчення нового матеріалу.

  1. Повідомлення теми та мети уроку.
  • Сьогодні ми будемо більш детально вивчати зв'язок іменників з прикметниками та поглиблювати знання про інші частини мови та їх граматичні ознаки.
  1. Каліграфічна хвилинка
  2. Вибірковий диктант/ робота на картках.
  • Виписати прикметники. Визначити число та рід.
  • 3 учні працюють на картках.
  1. Робота у підручнику  (ст. 124,впр. 297)
  • Самостійно прочитайте текст, розкриваючи дужки.
  • Випишіть  іменники та пов’язані з ними прикметники.
  • Виконайте самоперевірку.

Фізкультхвилинка

V. Закріплення вивченого матеріалу

1. Вибіркова робота

- Знайти у загадках іменники і залежні від них прикметники.

2. Гра «Впізнай слово»

- За поданими прикметниками впізнайте іменник

  • Рідна, лагідна, турботлива, найдорожча..
  • Тепла, сонячна, співуча, квітуча…
  • Хитра, пухнаста, руда…
  • Прозора, холодна, джерельна…

VІ.  Підсумок уроку

  1. Слово учителя
  2. Гра «Відтвори вірш»
  3. Домашнє завдання

 

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Шпак Зоя Григорівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
7 лютого 2018
Переглядів
3186
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку