Конспект уроку з української мови для 4 класу на тему "Особові займенники"

Про матеріал

Конспект уроку з української мови для 4 класу на тему "Особові займенники". Містить роздатковий матеріал. Мета уроку: вчити учнів упізнавати на слух і в текстах особові займенники; вчити влучно використовувати особові займенники пояснювати їх лексичне значення, роль у реченні; формувати правильні правописні вміння і навички;збагачувати словниковий запас; розвивати пізнавальну самостійність, мовлення учнів; виховувати культуру писемного мовлення.

Перегляд файлу

Урок  №77

Тема. ОСОБОВІ ЗАЙМЕННИКИ.

Мета: вчити учнів упізнавати на слух і в текстах особові займенники; вчити влучно використовувати особові займенники пояснювати їх лексичне значення, роль у реченні; формувати правильні правописні вміння і навички;збагачувати словниковий запас; розвивати пізнавальну самостійність, мовлення учнів; виховувати культуру писемного мовлення.

Обладнання: картки зі словами, таблиця «Особові займенники», роздатковий матеріал.

Хід уроку

I.  ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II.  АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

1.  Перевірка домашнього завдання .

2.  Каліграфічна хвилинка

— Складіть і запишіть слово.

Ім ен нник Зай ме нн ник.

— Із слів складіть речення.

Праця, краща, маленька, безділля, велике, за.

— Підкресліть антоніми, доберіть до них синоніми.

3.  Минулого уроку ми з вами почали вивчати займенники. Давайте їх пригадаємо.

 (Учні записують почуті займенники у зошити)

Вибірковий диктант.

— Випишіть займенники з вірша.

Я вишень тобі приніс,

Ти — задер угору ніс.

Він — дивився із вікна:

 де ж поділася Вона?

Посміхалося Воно.

Як летіли Ми на дно.

Принесли Ви кавуни,

 а поїли їх Вони.

Перевірка. (Слова на листку)

Я, ти,він,воно,ми,ви,вони.

III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ

— Сьогодні на уроці ви більше дізнаєтеся про займенник.

IV. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1.  Спостереження за мовним матеріалом

— Прочитайте і порівняйте казки.

    Холодно взимку Зайчикові. Вибіг Зайчик на узлісся. Мороз тріщить.   Сів Зайчик під кущем, простяг лапки до Місяця, просить:

— Місяцю, любий, погрій Зайчика променями, бо довго ще сонечка чекати.

      Холодно взимку Зайчикові. Вибіг він на узлісся. Мороз тріщить. Сів сіренький під кущем, простяг лапки до Місяця, просить:

— Місяцю, любий, погрій мене променями, бо довго ще сонечка чекати

— Який текст вам сподобався більше? Чим саме?

— Назвіть слова, які дали можливість у другому тексті уникнути повторень слова Зайчик.

— На основі другого тексту зробіть висновок про значення займенників у мові.

— Наше мовлення було б нудним і занадто тривалим, коли б у ньому не було займенників. Отже, слова він, мене — займенники. Займенники з успіхом замінюють іменники, прикметники, числівники (це видно із самої назви «займенник» — замість імені, тобто замість іменних частин мови), а іноді і цілі частини речень чи інші довгі найменування. За частотою вживання займенники посідають третє місце після іменника і дієслова.

— Які займенники зустрілися у другій казці?

— Займенники я, ти, ми, ви, він, вона, вони — особові займенники.

  • Уявіть, що відбулися змагання, і ви хочете розповісти про результати друзям. (Виходять троє учнів.)

Відповіді: Я посів І місце.       Ти посів II місце.             Він посів III місце.

Запис на дошці:

Я — 1

Ти — 2

Він — 3

— Займенники, як і спортсмени, мають свої місця, вони належать до 1-ї, 2-ї, 3-ї особи. (Доповнення запису на дошці словами «особа».)

2.  Складання опорної таблиці «Особові займенники».  На дошці, дітям роздаю окремі таблички.

http://images.myshared.ru/19/1205045/slide_10.jpg

Займенник

Особа, число

 

Вказує на:

 

Я

 

1-ша особа однини

 

особу, що говорить

 про себе;

ми

 

1-ша особа множини

 

багато осіб,

включаючи того, хто про себе говорить

ти

 

2-га особа однини

 

особу, до якої звертаємося;

ви

2-га особа множини

осіб, до яких звертаємося

він

вона

воно

3-тя особа однини

 

особу чи предмет, про яки розповідають;

вони

 

3-тя особа множини

 

осіб, чи предмети, про яких розповідають

Висновок: 3-тя особа однини має аж три займенники: він, вона, воно, вживання яких залежить від роду (ч. p., ж. p., с. р.) особи, про яку говорять.

3.  Робота за підручником (вправи 275–278, с. 121–123)

Словникова робота

Океан — 1) водний простір, що вкриває більшу частину Земної кулі й поділяє суходіл на материки й острови;

2) одна з чотирьох основних складових частин водного простору Земної кулі, що розділяє материки.

— Поясніть, у якому значенні — прямому чи переносному — вжиті подані словосполучення, що вони означають. (Слова на листку)

Тихий океан, Світовий океан, океан сліз, океан почуттів, океан пшениці.

— Складіть речення, у яких слово океан уживається то в прямому, то в переносному значенні.

4.  Фізкультхвилинка

Старанно виконуйте рухи і уважно вслухайтеся, чи не зустрінеться у віршику хоч один особовий займенник.

Працювали ви старанно:

Міркували, писали охайно.

Стомилися очки й рученята. (трясуть ручками)

Спочиньте трохи, мої малята!

Сонце спить, небо спить, (очі закрити долонями)

навіть вітер не шумить.

Рано-вранці сонце встало (відкривають очі і піднімають голови)

 і проміння всім послало. (піднімаються навшпиньки, руки підносять угору, розводять у сторони).

- Який займенник ви почули?  ВИ

V.  УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ

1.  Робота над текстом.

— Визначте в тексті особові займенники. (я читаю, учні  плескають у долоні)

Людина побачила свою землю із космічних висот. Вона загадкова і прекрасна: жовто-бурий колір пустелі, зеленкуватий лісовий покрив, синь океанів проглядають крізь хмарну блакить. Голуба наша планета. А на нійтвоя Батьківщина.

2.  Цікаво знати!

За часів Київської Русі шанобливого  звертання на «Ви» ще не було. Підлеглий до свого володаря звертався на «ти», як і володар до підлеглого. Згодом займенник ти став нормативним у звертанні до Бога.

А займенник ви в Україні набув поширення у звертанні дітей до батьків, молодших за віком до старших та до незнайомих людей. Таке звертання засвідчує етичні норми нашого народу, що вироблялися протягом віків.

В Україні до неодруженого чоловіка могли весь вік звертатися на «ти». Лише одруження, тобто започаткування родини, робило можливим уживання форми «ви». А куми, охрестивши дитину, відразу зверталися один до одного на «ти».

В англійській мові займенник thou (ти) вживають тільки в поетичній мові й у звертанні до Бога, а в усіх інших випадках уживається займенник you (ви).

3.  Робота з текстом.  Усно, колективно.

Перебудуй текст, замінивши 1-шу особу однини на 2-гу особу однини.

4.  Гра «Упіймай займенник».

Якщо в прочитаних реченнях є займенник, діти плескають у долоні.

Узимку прилетіла синичка до вікна. Вона замерзла й шукала затишку.

Діти відчинили кватирку. Пташка влетіла в хату. Діти нагодували пташку.

Вони — друзі птахів.

Настав березень. Степанко зробив шпаківню. Він повісив її на дереві.

5.  Загадки-жарти

Які два займенники вкупі руйнують дороги, ще й заважають їздити? (Я — ми)

До якого займенника слід додати одну букву, щоб він перетворився на провалля?     (Я — р)

Як за допомогою трьох особових займенників можна зробити руки чистими? (Ви – ми – ти)

Які займенники примушують тримати руки в чистоті? (Ми — ти)

Я — спереду, я — в кінці, а посередині — назва породи маленького коня. Разом — назва країни. (Я-поні-я)

Що може робити як вітер, так і вовк? (Ви – ти)

VI. ПІДСУМОК УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ

— Яка частина мови називається займенником?

— Назвіть особові займенники.

— Замість якої частини мови вживаються займенники?

VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Вправа 279 (с. 123).

Займенник

Особа, число

Вказує на:

Я

 

1-ша особа однини

 

особу, що говорить

 про себе;

ми

 

1-ша особа множини

 

багато осіб, включаючи того, хто про себе говорить

ти

 

2-га особа однини

 

особу, до якої звертаємося;

ви

2-га особа множини

осіб, до яких звертаємося

він вона

воно

3-тя особа однини

 

особу чи предмет, про яки розповідають;

вони

 

3-тя особа множини

осіб, чи предмети, про яких розповідають

 

Займенник

Особа, число

Вказує на:

Я

 

1-ша особа однини

 

особу, що говорить

 про себе;

ми

 

1-ша особа множини

 

багато осіб, включаючи того, хто про себе говорить

ти

 

2-га особа однини

 

особу, до якої звертаємося;

ви

2-га особа множини

осіб, до яких звертаємося

він вона

воно

3-тя особа однини

 

особу чи предмет, про яки розповідають;

вони

 

3-тя особа множини

осіб, чи предмети, про яких розповідають

 

Займенник

Особа, число

Вказує на:

Я

 

1-ша особа однини

 

особу, що говорить

 про себе;

ми

 

1-ша особа множини

 

багато осіб, включаючи того, хто про себе говорить

ти

 

2-га особа однини

 

особу, до якої звертаємося;

ви

2-га особа множини

осіб, до яких звертаємося

він вона

воно

3-тя особа однини

 

особу чи предмет, про яки розповідають;

вони

 

3-тя особа множини

осіб, чи предмети, про яких розповідають

Я

ТИ

ВІН

ВОНА

ВОНО

МИ

ВИ

ВОНИ

Холодно взимку Зайчикові. Вибіг Зайчик на узлісся. Мороз тріщить. Сів Зайчик під кущем, простяг лапки до Місяця, просить:

— Місяцю, любий, погрій Зайчика променями, бо довго ще сонечка чекати.

Холодно взимку Зайчикові. Вибіг він на узлісся. Мороз тріщить. Сів сіренький під кущем, простяг лапки до Місяця, просить:

— Місяцю, любий, погрій мене променями, бо довго ще сонечка чекати.

Тихий океан Світовий океан

океан сліз

 океан почуттів

океан пшениці

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 5
Оцінки та відгуки
  1. Арапін Наталія Олексіївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Мальована Наталя
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Докучаєва Оксана Анатоліївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  4. Задорожня Лілія Яківна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  5. Процюк Ліля
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
Показати ще 2 відгука
docx
Додано
10 лютого 2018
Переглядів
25743
Оцінка розробки
5.0 (5 відгуків)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку