Конспект уроку з української мови для 4 класу на тему "Особові займенники". Містить роздатковий матеріал. Мета уроку: вчити учнів упізнавати на слух і в текстах особові займенники; вчити влучно використовувати особові займенники пояснювати їх лексичне значення, роль у реченні; формувати правильні правописні вміння і навички;збагачувати словниковий запас; розвивати пізнавальну самостійність, мовлення учнів; виховувати культуру писемного мовлення.
Урок №77
Тема. ОСОБОВІ ЗАЙМЕННИКИ.
Мета: вчити учнів упізнавати на слух і в текстах особові займенники; вчити влучно використовувати особові займенники пояснювати їх лексичне значення, роль у реченні; формувати правильні правописні вміння і навички;збагачувати словниковий запас; розвивати пізнавальну самостійність, мовлення учнів; виховувати культуру писемного мовлення.
Обладнання: картки зі словами, таблиця «Особові займенники», роздатковий матеріал.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
1. Перевірка домашнього завдання .
2. Каліграфічна хвилинка
— Складіть і запишіть слово.
Ім ен нник Зай ме нн ник.
— Із слів складіть речення.
Праця, краща, маленька, безділля, велике, за.
— Підкресліть антоніми, доберіть до них синоніми.
3. Минулого уроку ми з вами почали вивчати займенники. Давайте їх пригадаємо.
(Учні записують почуті займенники у зошити)
Вибірковий диктант.
— Випишіть займенники з вірша.
Я вишень тобі приніс,
Ти — задер угору ніс.
Він — дивився із вікна:
де ж поділася Вона?
Посміхалося Воно.
Як летіли Ми на дно.
Принесли Ви кавуни,
а поїли їх Вони.
Перевірка. (Слова на листку)
Я, ти,він,воно,ми,ви,вони.
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ
— Сьогодні на уроці ви більше дізнаєтеся про займенник.
IV. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Спостереження за мовним матеріалом
— Прочитайте і порівняйте казки.
Холодно взимку Зайчикові. Вибіг Зайчик на узлісся. Мороз тріщить. Сів Зайчик під кущем, простяг лапки до Місяця, просить: — Місяцю, любий, погрій Зайчика променями, бо довго ще сонечка чекати. |
Холодно взимку Зайчикові. Вибіг він на узлісся. Мороз тріщить. Сів сіренький під кущем, простяг лапки до Місяця, просить: — Місяцю, любий, погрій мене променями, бо довго ще сонечка чекати |
— Який текст вам сподобався більше? Чим саме?
— Назвіть слова, які дали можливість у другому тексті уникнути повторень слова Зайчик.
— На основі другого тексту зробіть висновок про значення займенників у мові.
— Наше мовлення було б нудним і занадто тривалим, коли б у ньому не було займенників. Отже, слова він, мене — займенники. Займенники з успіхом замінюють іменники, прикметники, числівники (це видно із самої назви «займенник» — замість імені, тобто замість іменних частин мови), а іноді і цілі частини речень чи інші довгі найменування. За частотою вживання займенники посідають третє місце після іменника і дієслова.
— Які займенники зустрілися у другій казці?
— Займенники я, ти, ми, ви, він, вона, вони — особові займенники.
Відповіді: Я посів І місце. Ти посів II місце. Він посів III місце.
Запис на дошці:
Я — 1
Ти — 2
Він — 3
— Займенники, як і спортсмени, мають свої місця, вони належать до 1-ї, 2-ї, 3-ї особи. (Доповнення запису на дошці словами «особа».)
2. Складання опорної таблиці «Особові займенники». На дошці, дітям роздаю окремі таблички.
Займенник |
Особа, число |
Вказує на:
|
Я
|
1-ша особа однини
|
особу, що говорить про себе; |
ми
|
1-ша особа множини
|
багато осіб, включаючи того, хто про себе говорить |
ти
|
2-га особа однини
|
особу, до якої звертаємося; |
ви |
2-га особа множини |
осіб, до яких звертаємося |
він вона воно |
3-тя особа однини
|
особу чи предмет, про яки розповідають; |
вони
|
3-тя особа множини
|
осіб, чи предмети, про яких розповідають |
Висновок: 3-тя особа однини має аж три займенники: він, вона, воно, вживання яких залежить від роду (ч. p., ж. p., с. р.) особи, про яку говорять.
3. Робота за підручником (вправи 275–278, с. 121–123)
Словникова робота
Океан — 1) водний простір, що вкриває більшу частину Земної кулі й поділяє суходіл на материки й острови;
2) одна з чотирьох основних складових частин водного простору Земної кулі, що розділяє материки.
— Поясніть, у якому значенні — прямому чи переносному — вжиті подані словосполучення, що вони означають. (Слова на листку)
Тихий океан, Світовий океан, океан сліз, океан почуттів, океан пшениці.
— Складіть речення, у яких слово океан уживається то в прямому, то в переносному значенні.
4. Фізкультхвилинка
— Старанно виконуйте рухи і уважно вслухайтеся, чи не зустрінеться у віршику хоч один особовий займенник.
Працювали ви старанно:
Міркували, писали охайно.
Стомилися очки й рученята. (трясуть ручками)
Спочиньте трохи, мої малята!
Сонце спить, небо спить, (очі закрити долонями)
навіть вітер не шумить.
Рано-вранці сонце встало (відкривають очі і піднімають голови)
і проміння всім послало. (піднімаються навшпиньки, руки підносять угору, розводять у сторони).
- Який займенник ви почули? ВИ
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ
1. Робота над текстом.
— Визначте в тексті особові займенники. (я читаю, учні плескають у долоні)
Людина побачила свою землю із космічних висот. Вона загадкова і прекрасна: жовто-бурий колір пустелі, зеленкуватий лісовий покрив, синь океанів проглядають крізь хмарну блакить. Голуба наша планета. А на ній — твоя Батьківщина.
2. Цікаво знати!
За часів Київської Русі шанобливого звертання на «Ви» ще не було. Підлеглий до свого володаря звертався на «ти», як і володар до підлеглого. Згодом займенник ти став нормативним у звертанні до Бога.
А займенник ви в Україні набув поширення у звертанні дітей до батьків, молодших за віком до старших та до незнайомих людей. Таке звертання засвідчує етичні норми нашого народу, що вироблялися протягом віків.
В Україні до неодруженого чоловіка могли весь вік звертатися на «ти». Лише одруження, тобто започаткування родини, робило можливим уживання форми «ви». А куми, охрестивши дитину, відразу зверталися один до одного на «ти».
В англійській мові займенник thou (ти) вживають тільки в поетичній мові й у звертанні до Бога, а в усіх інших випадках уживається займенник you (ви).
3. Робота з текстом. Усно, колективно.
Перебудуй текст, замінивши 1-шу особу однини на 2-гу особу однини.
4. Гра «Упіймай займенник».
Якщо в прочитаних реченнях є займенник, діти плескають у долоні.
Узимку прилетіла синичка до вікна. Вона замерзла й шукала затишку.
Діти відчинили кватирку. Пташка влетіла в хату. Діти нагодували пташку.
Вони — друзі птахів.
Настав березень. Степанко зробив шпаківню. Він повісив її на дереві.
5. Загадки-жарти
Які два займенники вкупі руйнують дороги, ще й заважають їздити? (Я — ми)
До якого займенника слід додати одну букву, щоб він перетворився на провалля? (Я — р)
Як за допомогою трьох особових займенників можна зробити руки чистими? (Ви – ми – ти)
Які займенники примушують тримати руки в чистоті? (Ми — ти)
Я — спереду, я — в кінці, а посередині — назва породи маленького коня. Разом — назва країни. (Я-поні-я)
Що може робити як вітер, так і вовк? (Ви – ти)
VI. ПІДСУМОК УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ
— Яка частина мови називається займенником?
— Назвіть особові займенники.
— Замість якої частини мови вживаються займенники?
VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Вправа 279 (с. 123).
Займенник |
Особа, число |
Вказує на: |
Я
|
1-ша особа однини
|
особу, що говорить про себе; |
ми
|
1-ша особа множини
|
багато осіб, включаючи того, хто про себе говорить |
ти
|
2-га особа однини
|
особу, до якої звертаємося; |
ви |
2-га особа множини |
осіб, до яких звертаємося |
він вона воно |
3-тя особа однини
|
особу чи предмет, про яки розповідають; |
вони
|
3-тя особа множини |
осіб, чи предмети, про яких розповідають |
Займенник |
Особа, число |
Вказує на: |
Я
|
1-ша особа однини
|
особу, що говорить про себе; |
ми
|
1-ша особа множини
|
багато осіб, включаючи того, хто про себе говорить |
ти
|
2-га особа однини
|
особу, до якої звертаємося; |
ви |
2-га особа множини |
осіб, до яких звертаємося |
він вона воно |
3-тя особа однини
|
особу чи предмет, про яки розповідають; |
вони
|
3-тя особа множини |
осіб, чи предмети, про яких розповідають |
Займенник |
Особа, число |
Вказує на: |
Я
|
1-ша особа однини
|
особу, що говорить про себе; |
ми
|
1-ша особа множини
|
багато осіб, включаючи того, хто про себе говорить |
ти
|
2-га особа однини
|
особу, до якої звертаємося; |
ви |
2-га особа множини |
осіб, до яких звертаємося |
він вона воно |
3-тя особа однини
|
особу чи предмет, про яки розповідають; |
вони
|
3-тя особа множини |
осіб, чи предмети, про яких розповідають |
Я
ТИ
ВІН
ВОНА
ВОНО
МИ
ВИ
ВОНИ
Холодно взимку Зайчикові. Вибіг Зайчик на узлісся. Мороз тріщить. Сів Зайчик під кущем, простяг лапки до Місяця, просить:
— Місяцю, любий, погрій Зайчика променями, бо довго ще сонечка чекати.
Холодно взимку Зайчикові. Вибіг він на узлісся. Мороз тріщить. Сів сіренький під кущем, простяг лапки до Місяця, просить:
— Місяцю, любий, погрій мене променями, бо довго ще сонечка чекати.
Тихий океан Світовий океан
океан сліз
океан почуттів
океан пшениці