Урок-мандрівка весняним лісом. Під час уроку школярі, виконуючи різні мовні завдання, розширюють свої знання про зміни в живій і неживій природі, пов'язані з приходом весни, перші ранньоквітучі рослини своєї місцевості.
УКРАЇНСЬКА МОВА
Тема. Узагальнення знань про займенник.
Мета. Узагальнити знання учнів про особові займенники, їх особливості і роль у мовленні; вчити правильно вживати займенники у власних висловлюваннях, роздільно писати займенники з прийменниками; скласти казку за поданим початком; закріплювати навички виконання мовних розборів; формувати вміння самостійно робити висновки. Розширити знання учнів про лікарські рослини своєї місцевості, їх використання в народній медицині. Розвивати творче мислення, уяву, пам'ять. Виховувати бажання спостерігати за природою, бережно ставитись до неї.
Обладнання. План уроку (лісова квіткова галявина), ілюстрація перших весняних квітів, платівка «Пори року», текст початку розповіді, ребуси, вітальні листівки, корони квітів лікарських рослин.
Хід уроку
І. Вступна бесіда.
Ось-ось завітає до нас перший весняний місяць.
Так, дійсно, весна – це пора пробудження природи. Взимку вона міцно спала під сніговою ковдрою. І було скрізь тихо-тихо. Як ви гадаєте, чому взимку в природі дуже тихо? (Відповіді дітей). Летів беззвучно білий сніг, усе вкривалося пухнастим інеєм. Тихесенько сиділи пташки на гілках дерев. Не до співу, коли холодно і голодно. Та ось березень на порозі, час пробуджуватися. І справді, прийшов березень і стало світліше. День збільшився, ніч стала коротша. І хоча вночі ще холодно, сніжок випадає, проте вдень сонечко вже припікає. А які звуки можна почути в березні? (Відповіді дітей). Крапотить з дахів весняний передзвін краплин, біжать з-під снігу веселі струмочки талої води. Це перший весняний спів землі.
ІІ. Знайомство з планом уроку.
Сьогодні на уроці ми з вами будемо пробуджувати від сну перші весняні квіти.
- Які ви знаєте ранньоквітучі рослини? (Розгляд ілюстрацій)
А зараз давайте уявимо, що ми відправились на чудову лісову галявину, де чути дзвінкий спів птахів, дзюрчання веселого струмочка, легкий і приємний запах квітів і трав. Саме ці квіти допомогли скласти план сьогоднішнього нашого уроку. Уважно розгляньте його. Які будуть доповнення?
ІІ. Каліграфічна хвилинка.
Не і на нам ра се вес теп дість ло
( Весна несе нам радість і тепло.)
- Яку частину мови ми зараз вивчаємо?
- Що називається особовим займенником?
Відшукати займенники, визначити особу, число.
Ось уже «пробудився» первоцвіт весняний. Коротка розповідь про первоцвіт.
А я – первоцвіт весняний. Мене ще знали стародавні греки, а в Україні мене вважають рослиною, що оберігає життя. Квітки мої запашні, великі, світло-жовті, лійковидні. Пелюсточки збирають і сушать, а потім з них виготовляють ліки. Для лікувальних цілей застосовують і корені, і листячко. А з листячка ще й салати роблять, у них багато вітамінів. Я допомагаю людям заспокоїти нервову систему, лікую дихальні шляхи.
ІІІ. Вибірковий диктант. Виписати займенники.
Настає чудова весна. Від її теплого подиху скрізь течуть струмочки. Вони зливаються у гомінкий потік і мчать до річки. Люди говорять: «Як до нас струмок побіг, то вже прийшла весна». Все тепліше пригріває сонечко. Все довше воно затримується. Яке тепер синє небо! Білі хмарки вже починають в ньому клубочитися.
Скрізь засиніли проліски. Від них пахне весною і життям. Спочатку із землі виткнувся паросток. Він був тоненький і кволий. Паросток почав швидко рости. Згодом на ньому з’явилися пуп’янки.
На полях з’явилися перші жайворонки. Їх приліт тісно пов’язаний з першими проталинами. Я пішов до лісу. Дорога ховалася у зелені трав. Ліс зустрів мене співом пташиного хору. Навколо святково, весело!
( Після виконаного завдання «пробудилась» мати-й-мачуха. Розповідь про цю рослину.)
Я – одна з найперших весняних квіточок. Ще у мене листя нема, а я вже цвіту! І квіточка в мене жовта-жовта, немов сонечко. А от коли з’являться листочки, то нижня його частина, якщо притулити до тіла, - гріє, як мама, а верхня холодить, як мачуха. Тому мене так і називають. А ще мене звуть – підбіл, білпух. Я допомагаю при лікуванні бронхітів і застудних захворювань. Тому збирають люди всю рослинку разом з листочками і квітами, сушать, а потім вживають відвар при лікуванні.
ІV. Мовні розбори. Робота в парах.
1.За допомогою питань встановити зв’язок слів.
Ранньою весною зацвітають перші квіти.
Квіти (що роблять?) зацвітають;
квіти (які?) перші;
зацвітають (коли?) весною;
весною (якою?) ранньою.
2. Звуко-буквений аналіз.
[ р á н`: о й’ у] – ранньою – 6 зв., 7 б., 3 скл.
[ р ] – приголосний, твердий, дзвінкий.
[ á ] – голосний, наголошений.
[н’:] – приголосний, м’який, дзвінкий, подовжений.
[о] - голосний, ненаголошений.
[й’] – приголосний, м’який, дзвінкий.
[ у ] – голосний, ненаголошений.
( «Пробудження» фіалки. Розповідь про цю квітку.)
А мене ви добре знаєте. Я – фіалка чарівна, пахуча, дивовижна, синьо-бузкова. Мене можна зустріти скрізь: у лісах, парках, скверах, на полях. Рослину фіалки збирають разом з коренем і сушать, а потім вживають подрібнений сухий корінець для заспокоєння нервової системи, а квіти з листочками при ревматизмах і кашлях.
V. Творча робота. Робота в групах.
Загадка.
Я найперша зацвітаю
Синім цвітом серед гаю.
Відгадайте, що за квітка,
Бо мене не стане влітку.
Вірш М.Познанської «Пролісок».
- Діти, уявімо, що пролісок – це маленький хлопчик, у якого є голівка, ручки, ніжки. Він відчуває тепло і холод, уміє розмовляти. Давайте складемо про нього казку.
І група «Квіточка» самостійно складають казку.
ІІ група «Краплинка» складають казку за поданим початком
Знову до нас завітала чарівна весна. Вона робить навколо справжні дива. Усе цвіте, росте, буяє і наповнюється ароматом ніжних квітів. Після першого весняного дощику все навколо зазеленіло. Ось одна його краплинка затрималась на квіточці проліска. Він їй розповів…
( Підкреслити займенники, визначити особу і число)
( «Пробудження» проліска.)
VІ. Фізкультпауза.
Слухання музики Чайковського «Пори року. Весна».
- Про що нагадувала музика?
- Який її характер?
- Які картини природи ви собі уявляли, коли слухали даний твір?
- А зараз давайте послухаємо барвінка.
А мене всі називають барвінком хрещатим. Я дуже гарно цвіту світло-синіми квітками. Навіть під снігом мене можна знайти. Мене ви знайдете скрізь: у дубових лісах і на узліссях, у парках і садах. Мене знають і використовують, як кровоспинний, в’янучий і ранозагоювальний засіб ще з глибокої давнини. Люди збирають наземну частину рослинки і сушать. Але при збиранні потрібно бути обережним, бо я отруйна. Тому зривати мене, для того щоб погратися, не бажано. А якщо ви зірвали, то вимийте руки з милом. З барвінку хрещатого виготовляють багато ліків від головного болю, гіпертонії, неврозів.
VІІ. Диференційоване завдання.
Вільний вибір варіантів:
Синя картка:1. Записати різні особові займенники.
2. Записати різні форми одного і того ж особового займенника.
3. Записати особові займенники в однині.
4. Записати особові займенники в множині.
Зелена картка. Провідміняти займенники: він, вона, воно, вони. З двома займенниками (на вибір) скласти речення.
Червона картка. Провідміняти займенники: ти, ви.
(«Пробудження» кульбаби лікарської.)
Я – одна з ранньовесняних рослин. Прикрашаю поляни і луки, дороги і стежки. Здавна люди цінують мене не лише за первоцвіт, а й за поживні якості. В їжу можна використовувати майже всі частини рослини. Молоді листки містять багато вітамінів і корисних сполук. Вони придатні для салатів і приправ. Корисні при гастритах, поліпшують діяльність шлунку.
VІІІ. Цікаві завдання.
1. Розгадати ребуси.
- вона то білка ,,, (тобі) нитки ,,, м (ним)
|
2. Гра «Впіймай займенник».
У садочку понад тином
Я зробив йому хатину.
Він навколо обдивився,
Засміявся й оселився.
Здогадались ви, однак,
Поселився у нас …(шпак)
- А які ще птахи прилітають в березні?
День за днем, день за днем… Нові радощі, нова пісня народжується. То одні пташки прилетіли, за ними другі. Земля щедро наповнюється звуками, співає. А як не співати, коли навколо стільки радості й тепла.
Подивіться ви на мене. Це я – горицвіт весняний. Яскрава, золотаво-жовта квітка, що зацвітає на початку квітня і милує вам очі. А ще приносить неабияку користь, бо наземну частину квітки зрізають, висушують та використовують для лікування серця, заспокійливо діє вона і на нервову систему.
(Всі квіти беруться за руки, стають у коло, утворивши віночок, і танцюють хоровод.)
ІХ. Підсумок уроку.
Ось які квіти подарувала нам весна. Та й не лише ці. Кожна рослинка приходить у світ для добра, тільки потрібно любити і вивчати цей чарівний світ, і тоді ви зрозумієте багато цікавого і незвичайного.