Урок "Чергування і з о,е в корені"(Конспект та презентація з української мови для 4 класу)

Про матеріал

У конспекті уроку відображено використання логічних компонентів та інтерактивні вправи. На уроці діти вирішують проблему, ставлять перед собою завдання, вчаться працювати творчо, навчаючи себе та інших.

Перегляд файлу

Тема: Чергування звука [і]з[о],[е]в іменниках жіночого та чоловічого роду.

Мета: Ознайомити учнів з чергуванням голосних звуків в окремих відмінках іменників чоловічого і жіночого роду на приголосний; формувати уміння та навички визначення відмінків іменників, чергування голосних у початковій формі та у непрямому відмінку на основі спостережень при виконання практичних завдань та роботі  з поданою у підручнику таблицею; вчити робити самостійний висновок на основі спостережень; виховувати бережливе ставлення до хліба і солі.

Обладнання: таблиця чергування голосних, картки., підручник, зошит.

Хід уроку

І. Організація класу. Очікування від уроку.

ІІ. Перевірка Д/З. + один учень працює за карткою на дошці.

  1. Перевірка впр.133 ( 1 учень: читає основну частину, встановлює зв’язок слів у виділеному реченні, пригадує , які особливості мають Д. в. та М. в.
  2. ІІ учень: визначає число та відмінок  іменників у реченнях, ставить іменник році у початковій формі, пробує пояснити явище, яке відбулося)
  3. ІІІ учень, який вибрав завдання виписати речення з іменниками у Д.в.  та М. в. , зачитує свої речення, пояснює, що допомогло визначити відмінок .
  4. ІУучень: відмінює іменники Микола,  дрізд ( на дошці).

Проблемне питання:

  • Чому різні корені при змінюванні іменника дрізд?( корені не різні, відбувається чергування)

ІІІ. Визначення теми уроку. Постановка завдань.

Знати:

Вміти:

Розвивати:

ІУ. Робота за темою

     1.Виконання впр. 134

        А) відгадування загадки;

        Б) виписування іменників за поданими схемами, визначення їх роду, закінчення у Н. в., їх відмінків;

       2. Виконання впр. 135(2) Читання і пояснення  одного з прислівїв.

 Визначення відмінків іменника сіль.

- Визначити корінь.

– Яке явище ви помітили?

- Чому в іменнику сіль відбулося чергування, а в іменнику  вода – ні?

 - Зробіть висновок.

    2. Каліграфічна хвилинка ( за впр. 135 (1))

        А) каліграфічне письмо поданих слів;

        Б)  визначення зайвого;

        В) відмінювання іменника стіл, визначення роду, відмінків, у яких відбулося чергування.

- Які закінчення мали іменники сіль і стіл у Н. в.?

3.Читання вчителем вірша.

- Послухайте вірш, поставте іменники, які почуєте в початковій формі.

    При відмінюванні слова,

« Е» чи «О» завжди готові

«І»  у слові  замінити

і за нього послужити.

Порівняй: в дворі, до печі,

слово, сказане до речі,

солі, осені, до мосту,

від хоробрості, від злості...

- Який висновок зробили?

 

4. Робота з таблицею ( в парах) - роздатковий матеріал

  - Поспостерігайте за зміною голосних в іменниках ж.р. та ч.р..

 - Заповніть таблицю.

 - Що ви помітили?

 -В яких відмінках відбулося чергування?

Фізхвилинка

6. Робота в групах

-  Вставити пропущені букви. Визначити відмінок у цих іменниках. Поставити іменник у поч.. формі, вказати, яке чергування відбулося.

Переставити речення в такому порядку, щоб вийшов текст. Доберіть заголовок.

Листопад –старший син Ос..ні. Ходить він серед г..р сумний і похмурий. Може, від того, що робити йому в цю пору р..ку нічого? Блукає старий Листопад без рад..сті, весел..сті та бадьор..сті полями, луками, аж поки не дійде до лісу.

7. С.р. Виконання впр. 137 

У. Д/З Впр. 139 або впр. 138

УІ. Підсумок уроку. Рефлексія.

- Який настрій у вас в кінці уроку?

- Чи здійснилися ваші очікування?

- Яку тему ви опрацьовували на уроці?

- Складіть часткове судження, яке відповідає темі уроку.

- У яких іменниках та у яких відмінках може  відбуватися чергування?

- Покажіть відношення між такими поняттями:

А – іменники

В -  іменники ж. р.

С – іменники ч. р.

Д - іменники, в яких може відбуватися чергування

- Чи всі поставлені завдання виконані?(повернення до поставлених завдань)

Резерв

- Складіть невелику казку про чергування голосних ( Роб. в групах)

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Шендрик Світлана Степанівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
13 лютого 2018
Переглядів
5517
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку